• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Olchowa wreszcie zapewni bezpieczny dojazd do Kartuskiej

Rafał Borowski
13 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dzięki wybudowaniu ul. Nowej Olchowej ruch na odcinku ul. Cedrowej od strony ul. Kartuskiej powinien wyraźnie zmaleć. Dzięki wybudowaniu ul. Nowej Olchowej ruch na odcinku ul. Cedrowej od strony ul. Kartuskiej powinien wyraźnie zmaleć.

Ogłoszono przetarg na budowę ul. Nowej OlchowejMapka, zapewniającej dojazd z ul. Cedrowej do Kartuskiej przy cm. Łostowickim. Powinna być gotowa w ciągu 7 miesięcy od podpisania umowy, czyli pod koniec tego roku. Jednak według pierwotnych planów droga miała powstać już w 2018 r. Z jakiego powodu nastąpiło opóźnienie?



Jak oceniasz układ drogowy w swojej dzielnicy?

Planowana ulica, której nadano roboczą nazwę Nowa Olchowa, będzie stanowić łącznik pomiędzy ulicami Cedrową i Kartuską. Z tego "bajpasa" skorzystają przede wszystkim mieszkańcy wciąż rozbudowywanego osiedla Wolne Miasto.

Obecnie mogą oni wyjechać autem spod domu jedynie na dwa sposoby: ul. Cedrową w kierunku ul. Kartuskiej albo w kierunku ulic Warszawskiej i Łódzkiej. I - jak nietrudno się domyślić - obie trasy są niemal zawsze zakorkowane w godzinach szczytu.

Mapa nowych inwestycji mieszkaniowych w Trójmieście



"Wąskie gardło" ul. Cedrowej jest widoczne tuż przed krzyżówką z ul. Kartuską. Natomiast osiedle Wolne Miasto znajduje się naprzeciwko Cmentarza Łostowickiego. "Wąskie gardło" ul. Cedrowej jest widoczne tuż przed krzyżówką z ul. Kartuską. Natomiast osiedle Wolne Miasto znajduje się naprzeciwko Cmentarza Łostowickiego.

Niebezpiecznie wąska ulica



Usprawnienie komunikacji w tej części Gdańska to jednak nie jedyny powód, dla którego planiści wytyczyli ul. Nową Olchową. Ostatni odcinek ul. Cedrowej przed skrzyżowaniem z ul. Kartuską to bodaj najwęższa droga w całym mieście. Wejścia na posesje położonych tam domów jednorodzinnych sięgają niemal krawężników ulicy.

Wielu kierowców jadących na południe Gdańska traktuje ul. Cedrową jako skrót, która umożliwia ominięcie korków na ul. Łódzkiej.

Korzystają z niego nie tylko kierowcy samochodów osobowych, ale również ciężarówek i maszyn budowlanych.

Na niewiele zdało się ustawienie znaku, który zakazuje wjazdu pojazdów cięższych niż 3,5 tony oraz wyspowych progów zwalniających.

Zobacz kompilację filmów mieszkańców ul. Cedrowej


Realne ryzyko potrącenia



Często zakorkowany wyjazd z posesji czy nadmierny hałas i emisja spalin to jednak nie jedyne problemy, z którymi muszą liczyć się mieszkańcy domów położonych przy "wąskim gardle" ul. Cedrowej. Zbyt bliskie sąsiedztwo jezdni i posesji niesie ze sobą niebezpieczeństwo potrącenia pieszych. Aby je sobie uzmysłowić, wystarczy obejrzeć umieszczony poniżej filmik, który został przesłany naszej redakcji przez mieszkańca feralnej ulicy.

Niebezpieczna sytuacja na ul. Cedrowej w Gdańsku


Nowa Olchowa powinna powstać przed końcem roku



Opisane bolączki mieszkańców ul. Cedrowej niebawem powinny przejść do przeszłości. Władze Gdańska ogłosiły bowiem na początku tygodnia przetarg na budowę ul. Nowej Olchowej.

Patrząc od ul. Kartuskiej jej przebieg będzie wyglądał następująco: początek pomiędzy posesjami o numerach 308B i 312, dalej wzdłuż budynków przy ul. Migdałowej i włączenie w ul. Cedrową w śladzie odcinka ul. Migdałowej.

Budowa zostanie sfinansowana wspólnie przez miasto oraz dewelopera Eco-Classic, który buduje osiedle Wolne Miasto.

- Ulica będzie miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Oprócz jezdni przewidziano budowę obustronnego chodnika, oświetlenia i odwodnienia drogi. Ponadto przebudowana zostanie sieć wodociągowa i gazowa. Wzdłuż ulicy pojawią się także ławki i kosze na śmieci oraz wiaty przystankowe. Inwestycja będzie realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, ze środków Gminy Miasta Gdańska i Cedrowa Sp. z o.o. [spółka wspomnianego dewelopera - dop. red] - informuje Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, które nadzoruje inwestycję.
Otwarcie kopert z ofertami nastąpi pod koniec kwietnia, natomiast zrealizowanie inwestycji powinno zakończyć się w ciągu siedmiu miesięcy od daty podpisania umowy. Tym samym, jeśli uda się wyłonić w przetargu wykonawcę, ul. Nowa Olchowa powinna być gotowa jeszcze przed końcem tego roku.

Wąskie gardło ul. Cedrowej. Wąskie gardło ul. Cedrowej.

Droga miała powstać już wcześniej



Czytelnicy, którzy śledzą nasze publikacje na ten temat, doskonale pamiętają, że ul. Nowa Olchowa powinna powstać wcześniej. W lipcu 2017 r. informowaliśmy, że droga powinna powstać w 2018 r. Co więcej, władze miasta zapowiedziały jednocześnie uruchomienie po zakończeniu inwestycji linii autobusowej, która kursowałaby po ul. Nowej Olchowej.

Plan spalił jednak na panewce z powodu sprzeciwu dwóch właścicieli okolicznych działek, którzy nie chcieli ich czasowo użyczyć na czas prowadzenia budowy.

Czytaj więcej: Szybszy wyjazd z Ujeściska na razie nie powstanie

Niewiele ponad dwa lata później, tj. w sierpniu 2019 r., informowaliśmy, że nowy termin zakończenia inwestycji został wyznaczony na 2020 r. I tego terminu nie udało się dotrzymać, choć jak informowaliśmy wówczas, udało się wynegocjować zgodę jednego ze wspomnianych przeciwników.

Czytaj więcej: Nowa Olchowa ma powstać do 2020 roku

W jaki sposób urzędnicy tłumaczyli kolejne opóźnienie?

- Wykonanie dokumentacji dla budowy ul. Nowej Olchowej w Gdańsku, zgodnie z zawartą w 2017 r. umową, było po stronie inwestora prywatnego. W wyniku złożonego odwołania od decyzji ZRID [zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - dop. red.], inwestor w porozumieniu z gminą ponownie zlecił przygotowanie dokumentacji uwzględniającą uwagi stron postępowania. Przygotowywanie tej dokumentacji zajęło więcej czasu niż pierwotnie sądzono - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
To jednak nie jedyny czynnik, który przyczynił się do opóźnienia inwestycji. Nasza rozmówczyni nie ukrywa, że wpływ na to miała także pandemia koronawirusa.

- Wygasła część uzgodnień z gestorami sieci i konieczne było uzyskanie nowych. Poza tym na wspomnianym terenie prowadzone były inne inwestycje, które miały wpływ na projektowany układ drogowy. Sam proces uzgadniania wydłużony przez pandemię oraz konieczność wprowadzenia nowych elementów przełożył się na prace projektowe i samo uzyskanie nowej decyzji ZRID. Dokumentacja została ostatecznie zaktualizowana przez projektanta i zaakceptowana przez ZRID. DRMG natychmiast przystąpiło do przygotowania przetargu i jego ogłoszenia - uzupełnia Kozicka-Prus.
Tak w godzinach szczytu wygląda ul. Cedrowa w kierunku ul. Kartuskiej. Tak w godzinach szczytu wygląda ul. Cedrowa w kierunku ul. Kartuskiej.

Zgłoś nam potrzebną inwestycję drogową



Po podaniu informacji o ogłoszeniu przetargu na budowę Nowej Olchowej w mediach społecznościowych miasta, nie wszyscy przyjęli ją z zadowoleniem. Jeden z mieszkańców uznał, że jest wiele miejskich dróg, które bardziej potrzebują interwencji drogowców.

- Proszę mi wytłumaczyć: jak to się dzieje, że na takie podrzędne, małe ulice jest kasa, a na inne, ważniejsze nie ma? Ul. Czarny Dwór to jest koszmar! Kiedy będzie wiadukt na al. Armii Krajowej koło cmentarza? Kiedy Dolny Wrzeszcz doczeka się remontów dróg wewnętrznych, kanalizacji opadowej, latarni? Wszystko w tym naszym Gdańsku jakoś na odwrót! A gdzie jest kasa ze sprzedanych ziemi deweloperom? A gdzie kasa z podatków od gruntów i nieruchomości, których przybywa jak w Pekinie? Proszę bliżej się przyjrzeć, gdzie są wyraźniejsze problemy niż Olchowa - napisał Tomasz Wichura.
Odpowiedział mu zastępca prezydent Gdańska ds. inwestycji, Alan Aleksandrowicz.

W związku z tym, prosimy czytelników o wskazanie inwestycji drogowych, które - ich zdaniem - wymagają pilnej realizacji. Propozycje prosimy przesyłać drogą mailową do autora artykułu. Najciekawsze propozycje zbierzemy w formie artykułu i spróbujemy ustalić, kiedy można spodziewać się ich realizacji.


Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (103)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane