• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską

Krzysztof Koprowski
2 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowa Politechniczna, niezależnie od przyjętego wariantu do realizacji, wymusi wyburzenie całej pierzei widocznej na zdjęciu po lewej stronie. Nowa Politechniczna, niezależnie od przyjętego wariantu do realizacji, wymusi wyburzenie całej pierzei widocznej na zdjęciu po lewej stronie.

Gdy powstanie nowa trasa tramwajowa łącząca Plac Komorowskiego z ul. Bulońską, to dzięki istniejącej już wtedy linii wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej, przejazd między Wrzeszczem i południem Gdańska potrwa 14 minut.



Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż u. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż u. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Zestawienie wszystkich przystanków planowanych na trasie. Zestawienie wszystkich przystanków planowanych na trasie.
Szacowany czas przejazdu przez ul. Nową Politechniczną i obecny czas trasą przez Śródmieście. Szacowany czas przejazdu przez ul. Nową Politechniczną i obecny czas trasą przez Śródmieście.
Biuro Rozwoju Gdańska przedstawiło szkic nowej trasy tramwajowej, która ma powstać w ciągu tzw. ul. Nowej Politechnicznej (czytaj więcej o jej przebiegu). To pierwsza oficjalna prezentacja tego przedsięwzięcia i jednocześnie bardzo wczesny etap planowania. Z tego powodu lokalizacja przystanków, ich nazwy, forma skrzyżowań czy inne, bardziej szczegółowe rozwiązania mogą ulec jeszcze wielu zmianom.

- Chcemy zlecić wykonanie dokumentacji projektowej, w której skupimy się na trasie tramwajowej, bo ul. Nowa Politechniczna jest tak ważna właśnie ze względu na korzyści, jakie da biegnący nią tramwaj. Jesteśmy gotowi na sfinansowanie dokumentacji, ale na samą realizację projektu będziemy ubiegać się o uzyskanie możliwie największego dofinansowania - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.

Miasto planuje przygotować dokumentację inwestycji do końca 2015 r. Następnie, pod warunkiem pozyskania środków unijnych, budowa realizowana byłaby najszybciej w 2016 r. i nie później niż do 2020 r.

Dokumentacja miałaby charakter wariantowy, co oznacza, że projektant przygotowałby kilka wizji dla ul. Nowej Politechnicznej, uwzględniając przy tym powstanie wariantu docelowego, czyli dwie dwupasmowe jezdnie wraz z torowiskiem, jak i minimalnego, czyli wyłącznie trasy tramwajowej.

Dopiero potem miasto zdecyduje się na wybór ostatecznego projektu i wykonanie pełnej dokumentacji. Byłoby to więc rozwiązanie podobne, jak z ul. Nową Bulońską, gdzie ostatecznie z wariantu dwóch jezdni i tramwaju, wybrano wariant jednej jezdni i tramwaju.

Sama trasa tramwajowa w ciągu ul. Nowej Politechnicznej ma jednak zdecydowanie wyższy priorytet nad drogą ze względu na koszty, jak i zachęcenie do przesiadki z auta na komunikację miejską.

- Z naszych wstępnych wyliczeń wynika, że czas podróży z pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska do przystanku Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska [przez ul. Nową Warszawską - dop. red.] wyniósłby 19 minut, podczas gdy trasą przy Dworcu Głównym PKP wynosi 31 minuty. Gdyby podróż rozpoczęła się z planowanej nowej pętli w rejonie ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska ten czas uległby skróceniu do zaledwie 12 minut. To bardzo rozsądna konkurencja wobec podróży samochodem - przekonuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Z szacunków ZTM wynika, że już dziś 40 proc. pasażerów z tzw. dzielnic południowych podróżuje w stronę Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Grupa ta jest na tyle liczna, że kursujące dziś autobusy warto zastąpić bardziej wydajnymi tramwajami.

Jednocześnie układ torowiska w Śródmieściu nie jest w stanie przyjąć większej liczby pojazdów, a Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie w stanie zastąpić tramwaju przez ul. Nową Politechniczną.

- Tramwaj nie będzie konkurencją dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. PKM-ka obsługuje bowiem tereny na północy, zaś tramwaj obszary, gdzie PKM nie dociera. Sieć tramwajowa będzie więc komplementarna wobec kolei - dodaje Zomkowski.

  • Odcinek Nowa Bulońska - Trzy Lipy.
  • Odcinek Trzy Lipy - Wileńska.
  • Odcinek Wileńska - Traugutta.
  • Odcinek Do Studzienki - Plac Komorowskiego

Tramwaj i ruch samochodowy będzie skierowany pod istniejący wiadukt. Dla pieszych i rowerzystów planuje się wykonanie tuneli po obu stronach wiaduktu. Tramwaj i ruch samochodowy będzie skierowany pod istniejący wiadukt. Dla pieszych i rowerzystów planuje się wykonanie tuneli po obu stronach wiaduktu.
Na nowej trasie tramwajowej o długości ok. 5 km ma powstać dziewięć nowych przystanków, które będą w większości usytuowane na wysokości istniejących odpowiedników autobusowych.

Byłyby to kolejno (roboczo nazwane) przystanki: Nowa Bulońska zobacz na mapie Gdańska (wjazd w ciąg ul. Nowej Politechnicznej z Nowej Bulońskiej), Sąd-Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska, CH Morena/GPN-T zobacz na mapie Gdańska, Schuberta zobacz na mapie Gdańska, Wileńska zobacz na mapie Gdańska, Jarowa zobacz na mapie Gdańska, Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Droga Czerwona zobacz na mapie Gdańska (następnie tramwaj włączałby się w istniejącą sieć przez Wyspiańskiego i Plac Komorowskiego).

Dodatkowo w przypadku budowy również drogi, powstałyby skrzyżowania z ulicami: Nową Bulońską zobacz na mapie Gdańska, na przedłużeniu ul. Lema zobacz na mapie Gdańska, Trzy Lipy zobacz na mapie Gdańska, Wileńska (poprzez nowy łącznik) zobacz na mapie Gdańska, tzw. Nową Medyków/Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, Jarową zobacz na mapie Gdańska, Krętą zobacz na mapie Gdańska (tylko na prawe skręty), Traugutta zobacz na mapie Gdańska, na wysokości dojazdu do posesji ul. Do Studzienki 27-31 zobacz na mapie Gdańska (na prawe skręty), Matejki zobacz na mapie Gdańska, al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, Uphagena zobacz na mapie Gdańska, Drogą Czerwoną/Białą zobacz na mapie Gdańska, Leczkowa zobacz na mapie Gdańska, Danusi zobacz na mapie Gdańska (prawe skręty), Saperów zobacz na mapie Gdańska (prawe skręty) oraz Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Budowa trasy tramwajowej będzie oznaczała, że na odcinku Wyspiańskiego-Miszewskiego tramwaj będzie wbudowany w jezdnię (na wzór al. Hallera zobacz na mapie Gdańska czy ul. Mickiewicza zobacz na mapie Gdańska), aczkolwiek urzędnicy skłaniają się do organizacji ruchu zabraniającej wjazdu na torowisko.

Na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska tramwaje będą mogły nie tylko pojechać prosto, ale i (jeśli okaże się to możliwe z technicznego punktu widzenia) włączyć się w biegnące nią torowisko. Wiadomo jednak, że skrzyżowanie to nie będzie przebudowane na wyspę centralną.

Przejazd pod torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska zostanie natomiast przeznaczony wyłącznie dla tramwajów i samochodów. Piesi i rowerzyści (droga rowerowa jest przewidziana na całym biegu ul. Nowej Politechnicznej) mieliby do dyspozycji dwa nowe tunele, zbudowane obok istniejącego przejazdu.

Wstępny szacowany koszt budowy samej trasy tramwajowej (bez ulicy) wyniesie ok. 144 mln zł, na co składają się 22 mln zł potrzebne do wykupu gruntów oraz 2 mln zł na wyburzenia budynków i przesiedlenia mieszkańców.

  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.

Czy budynki wzdłuż ul. Do Studzienki powinny być wyburzone?

- Budowa wymusi wyburzenia sześciu budynków mieszkalnych, siedmiu mieszkalno-usługowych, dwunastu handlowo-usługowych oraz dziewięciu innego typu (w tym garaże). Łącznie w budynkach przeznaczonych do wyburzenia zameldowanych jest 131 osób, które zamieszkują 58 lokali - wylicza Edyta Damszel-Turek, kierownik zespołu urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Wyburzenia starych budynków budzą sporo kontrowersji. Ul. Do Studzienki, po zupełnie niepotrzebnej rozbiórce kamienic przy ul. Jana z Kolna, jest bowiem jedną z ostatnich ulic, która posiada obustronne miejskie pierzeje. Na nieszczęście dla tych kamienic, nie są one objęte ochroną, gdyż od lat przewiduje się poszerzenie korytarza komunikacyjnego. Dodatkowo, jeden z budynków czeka już tylko na rozbiórkę - ma zamurowane okna i wejścia.

- Dołożymy wszelkich starań, aby wyegzekwować prawną ochronę obiektów przy ul. Do Studzienki. Ustawa o ochronie zabytków podkreśla, że jeżeli obiekty wykazują wartość historyczną, artystyczną czy naukową, a ich zachowanie leży w interesie publicznym, to są zabytkiem niezależnie od tego, czy znajdują się w jakiejś ewidencji, rejestrze czy nie - zapowiada Tomasz Korzeniowski, prezes gdańskiego oddziału Towarzystwa Opieki nad Zabytkami.

Czy zatem istnieje alternatywa wobec burzenia? Wojciech Chmielewski, architekt i historyk sztuki, uważa, że tak. Proponuje on poprowadzenia tramwaju przez podwórza kamienic oraz między kamienicami a zabudowaniami Politechniki Gdańskiej.

- Warto rozważyć wykorzystanie zaplecza podwórzy kamienic przy ul. Do Studzienki. Miejsca jest tam na tyle dużo, aby poprowadzić torowisko tramwajowe. Na odcinku bliżej al. Grunwaldzkiej, jedną nitkę tramwaju można natomiast skierować przez ul. Do Studzienki, zaś drugą "zapleczem" kamienic lub obie nitki skierować na ul. Do Studzienki. Na końcowym odcinku ul. Do Studzienki tramwaj wpuszczony byłby w jezdnię wraz z autami, choć te powinny być raczej kierowane na sąsiedni układ uliczny, a przede wszystkim zostawać na parkingach typu Park&Ride na górnym tarasie.

Innym rozwiązaniem, chroniącym budynki, ale zwiększającym ruch na sąsiednich ulicach oraz prawdopodobnie utrudniającym organizację ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką, byłoby przekształcenie ul. Do Studzienki w deptak (z przejazdami przez niego do posesji na wzór ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska) na odcinku od ul. Fiszera do Traugutta zobacz na mapie Gdańska.

Pozwoliłoby to podnieść warunki życia mieszkańców kamienic, które nie są objęte wyburzeniami. Jednocześnie dałoby to szansę na stworzenie atrakcyjnej przestrzeni dla pieszych spacerujących w stronę nieco zapomnianego Parku w Królewskiej Dolinie zobacz na mapie Gdańska.

Nowa ulica jednojezdniowa powstałaby wzdłuż kampusu Politechniki Gdańskiej, zaś deptak od niej oddzielałoby torowisko tramwajowe. Na odcinku od ul. Fiszera/Matejki, ul. Do Studzienki byłaby deptakiem z dopuszczeniem ruchu tramwajowego i autobusowego, zaś ruch samochodowy przekierowany byłby w stronę ul. Fiszera-Bohaterów Getta Warszawskiego z nowym skrzyżowaniem i przejściem dla pieszych zobacz na mapie Gdańska, które byłoby rekompensatą za zlikwidowane, i mimo obietnic nieodtworzone, przejście przy Teatrze Miniatura zobacz na mapie Gdańska. Byłoby to też prostsze skrzyżowanie z al. Grunwaldzką od tego, które powstanie po dołożeniu poprzecznego ruchu tramwajowego do istniejącego Do Studzienki-Grunwaldzka-Miszewskiego.

Oba warianty zostały jednak już na wstępie odrzucone przez BRG.

- Wyburzenia są niezbędne, nawet jeżeli teraz nie powstanie droga. Nie rezygnujemy docelowo z układu drogowego. Ponadto sąsiednie ulice nie są w stanie "przenieść" tego ruchu. Analizowaliśmy kilka wariantów przebiegu i obecny wariant wybraliśmy jako najlepszy - ucina dyskusję Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Miejsca

Opinie (236)

  • Oby jak najszybciej (14)

    Tramwaj potrzebny od zaraz

    • 250 58

    • (3)

      Ja poproszę o nowa bulonska od rakoczego do swietokrzyskiej

      • 18 6

      • dobrze, (2)

        nowa bulonska od rakoczego do swietokrzyskiej, raz!

        • 15 5

        • nie podsłuchój (1)

          • 7 4

          • ale poprawnie to ty pisz!

            "PodsłuchUJ"!

            • 3 5

    • BRG have no mercy. (2)

      Żal mi Wrzeszcza. Kiedyś centrum miasta to była super sprawa, dziś to powód by rozwalać domy nowymi drogami. Na zachód od Odry nigdzie się tak nie robi.

      • 30 25

      • NIE dla wielopasmowej jezdni, Tak dla tramwaju!!!

        Dokladnie, my mamy ciagle jakis wschodni punkt widzenia, rozwalic kamienice zbudowac dwupasmowke a dopiero potem zalowac...

        • 22 8

      • a podaj prosze przyklad miasta "na zachod od Odry"

        mieszkam aktualnie w Anglii i jakos nie widze owego "zachodu od Odry".

        Nie, abym uwazal, ze powinno sie tak robic. Bynajmiej.

        • 5 0

    • Rozwalic (1)

      Ta patologie!

      • 9 16

      • To wygląda jak "patologia",

        bo miasto chyba nie zezwala na remonty (bo do wyburzenia, jak przy Białej).

        • 4 1

    • (1)

      Tramwaj to fajny pomysl, ale nie dwupasmowka, pewnie bedzie kolejny tunel podziemny i znowu piesi beda pod ziemia a samochody beda uprzywilejowane, po co kolejna autostrada w centrum?

      • 18 10

      • a tramwaj zamiast 14 minut będzie jechał 41

        • 8 4

    • Ostatnia wypowiedz mowi o co chodzi, deweloper zaciera raczki, hmmm tylko ktory?

      • 5 1

    • Gratulacje dla miasta, w końcu zrealizują projekt z 1926 roku :) (1)

      Dobrze, że do 1933 zrealizowano część prac, będzie teraz taniej.
      Z drugiej strony wyburzanie kolejnych kamienic to zwyczajne barbarzyństwo i krótkowzroczność. Poprowadźcie linię tak, aby budynkom nic się nie stało. Miejsca jest sporo.

      • 9 5

      • Tzn jak???

        Może tak jak autor proponuje puszczając cały ruch wąską nie uczęszczaną uliczką przez auta. A może się przejedź kiedyś tamtędy i zobacz o jakie kamienice walczysz.

        • 1 1

  • Pomysł doskonały. Od razu widać, że kompetentne osoby za to odpowiedzialne to nie znajomi i rodzina urzędników (4)

    • 106 51

    • tylko ciągle jeszcze tkwią mentalnie w II połowie XX wieku (3)

      tramwaj tak, bo Unia dołoży, rower tak, żeby ci ludzie w ciasnych portkach się odczepili, ale w głowie ciągle drogi i drogi. A zabytkowe kamienice nie mają dla nich żadnych wartości.

      • 24 20

      • (1)

        W Polsce niszczy sie miasta budujac takie dwupasmowki w centrum, po co to? juz teraz zastanawiaja sie czy budowa nowej walowej ma sens...

        • 11 5

        • ma, ale nie jako autostrady czy "wewnetrznej obwonicy", ale jako drogi miejskiej

          • 2 1

      • te "zabytkowe kamienice", a raczej rudery, już w planach od 20 lat są do wyburzenia. W planowaniu "przewiduje się", planuje układ miasta na kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat wstecz. Wtedy Polska w UE jeszcze nie była, a projekt planistyczny już tak.

        • 7 5

  • Nowa Małomiejska-Nowa Chmielna (4)

    Kiedy ta ulica z torowiskiem będzie zrobiona? Ta droga odciąży całe Centrum, ta linia tramwajowa na trasie Orunia Górna - Centrum odciąży trasę Chełmską, ta droga odciąży Trakt św. Wojciecha!!!

    • 63 17

    • rozbudowa Małomiejskiej DOCIĄŻY Trakt św. Wojciecha (3)

      zamiast go odciążyć

      • 20 15

      • Myśl i myśl. Trasa ta pozwoli na ominięcię ścisłego centrum (2)

        Samochody wjadą na Nową Chmielną ze Stogów i wyjadą Havla na Morenę, ominą Centrum? Ominą, transporty różnego rodzaju. Właśnie ta trasa odciąży minimum trzy ulice: Podwale Przedmiejskie, Trakt św. Wojciecha i Armii Krajowej, do tego dorzucić będzie można Hucisko i będzie lepiej.

        • 8 1

        • (1)

          Od tego jest już trasa W-Z! i obwodnica południowa!

          • 2 1

          • "Trasa WZ" praktycznie prowadzi przez centrum, a OP do OZ to sam sobie jeździj z północy Gdańska..

            • 0 0

  • Pięknie Gdańsk się rozwija. Tylu inwestycji (15)

    nie ma żadne polskie miasto. Budować jak najwięcej dróg, parkingów. Miasto musi być przejezdne. Ludziom z tych budynków dać mieszkania socjalne.

    • 106 113

    • trol? (2)

      czy naprawdę takie zacofane myślenie?

      • 27 16

      • żaden trol (1)

        tylko budyniowy klakier

        • 20 11

        • zawistny czopek z Gdyni?

          • 7 3

    • (6)

      Za komuny nie udało się zrobić tego co z Kaliningradem po wojnie i odbudowano Główne Miasto. Za to teraz rozwala się stary Gdańsk w sensie zarówno dosłownym (wyburzając kamienice, te nieliczne, które przetrwały), jak i pośrednio - budując dwupasmowe autostrady w środku miasta otoczone ekranami akustycznymi, jednocześnie likwidując życie na mniejszych uliczkach. Psioczono na Podwale Przedmiejskie, tymczasem rozwalono Wrzeszcz Nową Słowackiego, Śródmieście Nową Wałową, a w planach (o zgrozo) Droga Czerwona, która z terenów pomiędzy Grunwaldzką a planowaną autostradą zrobi slamsy. W myśleniu ludzi z BRG nic się nie zmieniło od czasów komuny. Ta droga nie jest na tyle niezbędna, żeby nie móc zaczekać i spokojnie zaplanować puszczenie śródmiejskiego odcinka tunelem. To samo dotyczy np Drogi Czerownej na poziomie Wrzeszcza i Oliwy. Co nagle to po diable, a zniszczeń już nie da się cofnąć!

      • 38 10

      • ...A Podwale będzie zwężone, ulice Dolnego Miasta odrestaurowane, na Ołowiance powstał hotel i filharmonia, nad Motławą nowe (5)

        apartamentowce. Gdańsk to nie skasen, trzeba chronić, ale i tworzyć, z głową! A tereny koło Grunwaldzkiej będą żyć, gdyż Grunwaldzka przestanie być jedynym przejazdem na północ po wybudowaniu DC, będzie można wytyczyć więcej miejsc postojowych, dzielnica zyska...

        • 9 11

        • (4)

          DC?

          • 1 0

          • "Drogi Czerwonej". Tej, której niby nie będzie. Bo pas ruder wzdłuż torów jest cenny przyrodniczo (no dobra, kawałka zieleni (3)

            przy Wyspiańskiego oraz Parku Kuźniczki (który zostanie jedynie naruszony, a nie zniszczony) szkoda.

            • 2 5

            • DC nie naruszy Parku Kuzniczki (1)

              W/g planow zagospodarowania.

              • 5 0

              • Tym lepiej, chociaż mi się to wydawało niemożliwe (wąsko tam)

                • 1 0

            • DC nigdy nie powinna powstac. Koniec kropka

              Zrobic porzadna siec tramwajow i sciezek rowerowych.

              Np. dziasiaj z Zaspy na SKM sie fatalnie dostac, podobnie na PG jedzie sie zawsze dookola. Nowy Port to samo, o Orunii to juz nawet nie wspomne. Na Morene buduje sie tramwaj, ale najwazniejszy kawalek - laczacy badz to z Wrzeszczem, badz z Oliwa - nie powstanie. Zatem student (pracownik wielu biurowcow powstajacych w Oliwie ostatnio) bedzie musial wsiasc w tramwaj, dojechac do Bretowa, przesiasc sie na PKM, dojechac do Strzyzy, przesiasc sie na tramwaj, aby dojechac na Uniwersytet.

              Problem polega na tym, ze tramwaj i PKM nie beda jezdzic co dwie minuty. A zima sie bardzo niefajnie czeka 2 razy na mrozie. To bedzie wystarczajacy powod na to, aby nie korzystac z komunikacji miejskiej tylko z wlasnego samochodu. No to w takim razie beda korki i ludzie sie beda domagac wiecej drog. Bedzie wiecej drog, wiec ludzie beda kupowac mieszkania dalej od centrum, bo:
              1. Latwo dojechac - 10 minut (oczywiscie nie wliczajac korkow, ale ludzie jakos przy kupnie mieszkania zawsze mowia o czasie przejazdu o 2 w nocy)
              2. W miescie nie da sie zyc, bo same autostrady

              Zyskaja na tym wszystkie okoliczne gminy, a Gdansk straci zrodla finansowania od wieku zamozniejszych mieszkancow - bo czesto to oni wyprowadzaja sie poza miasto oczekujac domku z ogrodem itp.

              Zatem za kilkanascie - kilkadziesiat lat przy takiej polityce Gdansk ma mnsotwo drog do utrzymania, mnostwo obywateli, ktorzy uwazaja, ze o nich tez miasto powinno dbac i brak srodkow finansowych na to wszystko.

              Oczywiscie drogi nie sa jedynym problemem. Jednak sa jednym z powodow wymierania centr miast.

              • 0 0

    • Przeciez

      Tam sama patologia mieszka

      • 7 12

    • kolejna dwupasmowka w centrum miasta, co to za planowanie? wrzeszcze bedzie przedzielony duzym ciagiem komunikacyjnym to przeciez smieszne...

      • 11 6

    • Łódź też jest rozkopana.

      • 2 0

    • Mieszkania (1)

      nie wiem czemu ale mam wrażenie że żadne z tych komentarzy nie pochodzi od osób bezpośrednio zainteresowanych patrzy mieszkających na Do Studzienki... A może tak twój blok bo podejrzewam że do kamienicy mu daleko by wyburzona pod tramwaj a Ciebie wraz z rodzinka przeniesiono z centrum miasta z mieszkania w którym się urodziłeś i które ma wartość historyczna do dajmy na to socjala na szadułkach?? Głupota i totalny brak empatii...

      • 9 0

      • jesli ten blok bylby w planach do wyburzenia od 60 lat, to tak

        • 0 0

  • Jak już wszystko przeanalizowane, to budować!!! (2)

    A jak nie, to przypomnijcie się jeszcze z tym tematem tuż przed wyborami samorządowymi..

    • 42 17

    • Na budyń zagłosowałoby 35 proc na jakiegoś tam wariata z pisu 25 proc (1)

      Mówili o tym w radiu RMFFM Budyń po czterech kadencjach ma konkurencje bo z tym wynikiem potrzebowałby drugiej tury.... a tak na poważnie to niech budują tylko niech pamiętają przy tym że są inne terminy na rozpoczęcie prac niż lipiec albo sierpień

      • 2 5

      • sądaże to element propagandy

        za publikacje sprzyjające danej frakcji słono się płaci

        • 3 0

  • "aczkolwiek urzędnicy skłaniają się do organizacji ruchu zabraniającej wjazdu na torowisko." (9)

    Brawo. taka koncepcja ma sens.

    • 75 13

    • Pan Tomasz nie się w łeb puknie. (8)

      Miasto zakorkowane a on tu będzie starych bud bronił.

      • 19 27

      • to wsiadaj na rower (6)

        ja korków nie doświadczam

        • 25 15

        • To ty chyba bez siodełka jeździsz :) (1)

          • 16 10

          • ironia czy odstawione tabletki?

            • 2 2

        • a co z samochodami dostawczymi ? (3)

          Im też kazesz towar wozić rowerem? Wyobrazasz sobie jaka masakra by była gdyby cały gdańsk jeździł rowerami do pracy? Wiesz że ścieżki rowerowe nie są za szerokie a droga nie możesz jechać jak jest ścieżka.

          • 11 7

          • Już wiem!

            Program Gdańsk Szerokiej Drogi? Nie, on już jest passe. Teraz ruszamy z programem Gdańsk Szerokiej Drogi Rowerowej!!! I wszystko w Gdańsku będzie drogą - albo dla aut, albo dla rowerów :)

            • 3 3

          • jak na razie jest masakra bo za dużo ludzi jeździ samochodami do pracy

            kiedy mają inne opcje. Jakby w Gdańsku do pracy jeździłoby rowerami tylu ludzi co w Kopenhadze lub w Bremie, jakość życia w mieście mocno by się podniosła. W Londynie kwitną firmy przewożące ładunki na rowerach towarowych wspomaganych elektrycznie - dostawczaki w Krakowie funkcjonują w odpowiednio dobranych godzinach, ale nie przez cały dzień. Przeginanie już nie działa, myśl o przesuwaniu granic kompromisu w kierunku przyjaznych dla środowiska opcji, a nie tylko o ruchu samochodów.

            • 7 6

          • chyba mi nie powiesz, ze korki sa dlatego, ze same dostawczaki jezdza?

            Boze... Jesli 10% samochod dostawczych jest w ruchu ulicznym, to dzisiejsze drogi sa wiecej niz wystarczajace dla nich. Starczy jedynie zmniejszych liczbe pozostalych samochodow.

            Tak, zmniejszyc. Fizycznie nie da sie do centrum wpuscic wiecej i wiecej samochod. Nawet jesli zrobisz juz wiele autostrad, aby kazdy mogl przyjechac, to jeszcze zotaje sprawa parkingow. Jesli juz zbudujesz wystarczajaco wiele parkingow i calej pozostalej infrastruktury, to sie okaze, ze w centrum nie ma juz za wiele atrakcji, dla ktorych warto przyjechac.

            • 0 2

      • puknij sie 2 razy

        Ty sie puknij, ja nie chce kolejnej wielopasmowki w miescie, to glupota!

        • 3 5

  • niczego się nie uczą, ani na cudzych, ani na własnych błędach (3)

    "...uwzględniając przy tym powstanie wariantu docelowego, czyli dwie dwupasmowe jezdnie..."

    • 56 19

    • Czyli jesteśmy 30 lat wstecz za Zachodem albo i więcej (2)

      Tam dbają o integralność miasta, nie dzielą już miast wielopasmówkami, wielkie drogi wynoszą po za miasto.
      Dlaczego państwo chcą niszczyć Gdańsk, w którym autentycznych, przedwojennych, pięknych budynków zachowało się tak niewiele? Tym bardziej dziwi, iż istnieją koncepcje alternatywne...

      Poszerzanie jezdni to działanie krótkoterminowe - aut przybywa, każdy może mieć. Wkrótce i to nie starczy, można tak w nieskończoność. Rozwój komunikacji zbiorowej jest niezbędny, ale czy wieczne dodawanie pasów?...
      Mnożenie jezdni z wieloma pasami jeszcze bardziej niszczy miasto, jego integralność, wiemy to nie od dziś, były o tym artykuły na trojmiasto.pl.
      Nie idźmy śladem Zachodu z czasów powojennych, gdy to burzono zabytki, nie odbudowywano miast, a stawiano bloki. Efekt - takie obrazki w Niemczech, jak katedra wewnątrz blokowiska - żałują, ale stało się, czasu się nie cofną. Nie powielajmy idiotycznych błędów.
      Skoro nasi dziadkowie włożyli tyle wysiłku, by uratować, przywrócić klimat mocno zniszczonego Gdańska (co zdawało się niewykonalne), dlaczego teraz ma to stopniowo obracać się w gruz? To już kolejne nietuzinkowe kamienice, które uchroniły się przed bombami radzieckimi, a nie przetrwają obecnego rządu! Nie samą starówką żyje Gdańsk, zrozum to panie z łysiną... Zdrowo puknijcie się w głowę i przemyślcie.
      Nóż mi się otwiera, jak słyszę to, co "specjaliści" z biura niedorozwoju wymyślają...

      • 18 5

      • (1)

        dopiero to zauważyłeś ? To, że Polska po wojnie odbudowała się w takim czasie, to już sukces. 30 lat za Zachodem, a za Dalekim Wschodem (Japonia) i z 50 lat. Jak naprawić tyle lat przestoju, skoro na stołkach nadal siedzą starzy komuniści i blokują nowe projekty. Ci ludzie powinni już dawno ustąpić nowym, a nie dorabiają do emerytur. Tak jak w kolei, nie da się 50 lat niedbalstwa naprawić w 10 lat, tak i w innych gałęziach gospodarki. Każdy by chciał, żeby w dwa lata powstały nowe drogi, nowe połączenia kolejowe, najlepiej całe nowe miasta.

        • 5 0

        • Jak najbardziej da się 50 lat zacofania nadrobić w 10 lat, wspomniane kraje Dalekiego Wschodu są tego doskonałym przykładem - ostatnio Korea Południowa, a wcześniej Japonia. Jedyna przeszkoda to betonowi ludzie, którzy aktywnie tego rodzaju zmianom przeszkadzają, wręcz je torpedują wbrew wszystkiemu i wszystkim. Jak to się dzieje, że ich wszędzie pełno? Innymi słowy, jedyną przeszkodą jest mentalność niektórych, reszta by szybko straty nadrobiła.

          • 1 0

  • trzeba się rozwijać, ale jednak szkoda.... (4)

    żal tych zabytków, żal pięknych drzwi, balustrad, witraży, płaskorzeźb... :(
    a propos: można będzie sobie zaadoptować to i owo przez wyburzeniem?

    • 111 11

    • Ale te ładne budynki są po drugiej stronie. (3)

      Zdecydowana większość po tej do wyburzania to ruiny w zasadzie.

      • 11 17

      • owszem, w większości to ruiny, ale mają piękne detale (2)

        • 32 1

        • w większości nieremontowane (1)

          rozpadną się wkrótce

          • 9 5

          • Rozwalic a w to miejsce zbudowac piekna, pachnaca dwupasmowka, pod ktora tunelami beda mogly przchodzic radosnie rodziny z wozkami i osoby niepelnosprawne...

            • 21 3

  • (2)

    Świetna wiadomość :) wreszcie będzie dogodne połączenie tramwajowe :)

    • 68 30

    • z AUTSAIDEREM ;)

      • 3 0

    • Tramwaj tak ale nie dwupasmowka, kolejna austostrada w centrum, ktora za pare lat bedzie problemem...

      • 5 5

  • (5)

    Oczywiście św. przepustowość nadal rządzi w BRG. Robią tramwaj, ale autostradę też chcieliby zrobić, bo się model transportowy nie spina. Ja bym proponował do komputera wrzucić od razu 1,5 tys. aut na 1 tys. mieszkańców.

    • 57 22

    • idą z (nomen omen) Duchem czasu

      będą samochody google'a, więc każdy może mieć i po 3 takie, żeby jednocześnie po mieście się kręciły

      • 16 3

    • zgadzam sie

      w BRG to komunistyczne umysly siedza. skoro bedzie tam tramwaj to 2 pasy ruchu w dwie strony sa zbedne. szersze drogi powoduja zwiekszenie ruchu ulicznego a nie zmniejszenie. wielkim usprawnieniem bylyby nawet zatoki autobusowe, bo to ich brak generuje korki na sobieskiego

      BRG precz!

      • 27 9

    • BRG to beton z komuny

      Zamiast puścić tramwaj wzdłuż płotu PG, a ul. do Studzienki zostawić w obecnej postaci, to wyburzą pół ulicy, postawią ekrany i może jeszcze podziemne przejścia. Co za tłuki, już się nigdzie tak nie projektuje... Niszczą nam miasto te debile

      • 28 4

    • 1500 aut na 1000 mieszkańców... (1)

      ... to założenie bliższe prawdy niż liczenie na to, że ludzie mieszkający w centrum będą się masowo przesiadać z aut do komunikacji miejskiej, którą z punktu widzenia zmotoryzowanego praktycznie nigdzie nie da się sprawnie dojechać. Na własnym przykładzie: mieszkam i pracuję we Wrzeszczu, specyfika pracy nie pozwala mi dojeżdżać na rowerze, mimo że bym chciał. Propozycje komunikacji miejskiej to 25-30 minut w tym do 10 minut piechotą, bo najbliższe przystanki są oddalone 600 metrów. Samochodem w porannym szczycie dojeżdżam w 5-7 minut (przy niespełna dwukrotnie wyższym koszcie niż w przypadku biletu sieciowego) i to w zasadzie zamyka temat.

      • 1 0

      • 5-7 minut autem w szczycie???

        nie rozumiem dlaczego nie chodzisz piechotą...

        i jak specyfika pracy nie pozwala dojeżdżać rowerem na tak krótkim dystansie??
        brak parkingu, szatni, mobilność w trakcie pracy?? przecież nawet się nie rozgrzejesz a już będziesz na miejscu nie jadąc dłużej niż autem...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane