• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa część terminala częściowo pokryta dachem. Trwa rozbudowa lotniska

Maciej Korolczuk
9 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Na gdańskim lotnisku trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs.

Na lotnisku w GdańskuMapka trwa rozbudowa terminala pasażerskiego o tzw. pirs, w którym od końca 2021 r. będą obsługiwani pasażerowie latający do krajów spoza strefy Schengen. Kilka dni temu rozpoczęły się prace przy pokryciu dachu, a jeszcze w tym roku na froncie elewacji pojawią się pierwsze elementy oszklenia terminala, który zwiększy przepustowość lotniska do 9 mln pasażerów rocznie. W tym roku - ze względu na pandemię - lotnisko obsłuży tylko ok. 2 mln pasażerów i zaciągnie kredyt na 100 mln zł.



W tym roku moje plany lotnicze:

Z perspektywy dwóch dużych budów, jakie od kilku miesięcy toczą się na gdańskim lotnisku, pandemii nie widać. Pierwsza z nich to rozbudowa obecnego terminala pasażerskiego o tzw. pirs, a więc długi na 400 metrów rękaw, który poprawi standard obsługi pasażerów odlatujących m.in. na Wyspy Brytyjskie, do Turcji czy Egiptu.

Tuż obok powstaje pierwszy biurowiec w ramach budowy Airport City. Nowa przestrzeń komercyjna ma być dla lotniska "drugą nogą", na której spółka chce stanąć i zarabiać w czasach dekoniunktury lotniczej.

A ta w tym roku właśnie nadeszła.

- Nigdy bym nie pomyślał, że przyjdzie choć jeden dzień bez startujących samolotów. A to trwało 3,5 miesiąca - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku. - Mimo trudnych czasów, w jakich się niespodziewanie znaleźliśmy, pozostaję optymistą. Wierzę, że po tym "wybuchu wulkanu" wygrzebiemy się z pyłu i ruszymy do przodu. Ludzie chcą latać, tylko trzeba stworzyć im do tego odpowiednie możliwości.
  • W tle dotychczasowy terminal, do którego "dokleja się" nowa część.
  • Jeszcze w tym roku rozpocznie się szklenie budynku, by zimą można w nim było prowadzić prace wykończeniowe.
  • Widok z budowanego pirsu na płytę postojową.
  • Obecnie trwają prace przy pokryciu dachu. Blacha pokryła już 1/3 całej powierzchni dachu.
  • Budowa pirsu kosztuje 255 mln zł.
  • Fundamenty pod jedną z dwóch brakujących jeszcze klatek schodowych. Dwie inne są już gotowe.
  • Jeszcze w tym miesiącu na budowanym biurowcu Alpha zawiśnie wiecha. Budynek ma być gotowy w połowie przyszłego roku.

Dach i szklenie fasady jeszcze w tym roku



Ucieczką do przodu jest właśnie budowa pirsu i biurowców. Na tym pierwszym - budowanym za 255 mln zł - lada moment zawiśnie wiecha (trwają też przygotowania do zawieszenia wiechy na biurowcu Alpha). W połowie listopada ma być gotowa stalowa konstrukcja, na której oprze się dach nowego terminala. Pierwsze prace z tym związane już się rozpoczęły - blacha pokryła 1/3 powierzchni pirsu. W tym roku ma się też rozpocząć szklenie fasady, by zimą w części budynku można było prowadzić prace wykończeniowe.

- W części podziemnej już prowadzimy pierwsze roboty wykończeniowe, a więc prace tynkarskie i instalacyjne przy sieciach kanalizacyjnych i deszczowych. Trwa też murowanie ścian oraz ostatnie prace przy spawaniu stalowej konstrukcji dachu - wymienia Łukasz Rudnicki, kierownik kontraktu Doraco.
Choć docelowo dotychczasowy terminal będzie połączony z pirsem to na razie są to dwie oddzielne bryły. Połączenie nastąpi w końcowej fazie, by ograniczyć do minimum formalności związane z odprawą, którą robotnicy musieliby przechodzić w chwili przekraczania zastrzeżonej strefy. Nie muszą tego robić, gdy budynki są od siebie odseparowane.

Gotowe są już dwie z czterech klatek schodowych, którymi pasażerowie będą przemieszczać się między terminalem a samolotem. Trwają też prace przy stanowiskach autobusowych, gdzie pasażerowie będą wysadzani po przewiezieniu ich z samolotu.

Przebudowa czeka też część obecnego terminala. Wymienione będą m.in. stalowe schody, które zostaną zastąpione ruchomymi. Przeniesiona zostanie część pomieszczeń, wind oraz infrastruktury lotniskowej związanej z obsługą pasażerów, np. karuzel bagażowych. Jak zapewnia wykonawca, dla pasażerów uciążliwości z tym związane - jeśli będą odczuwalne - to tylko w minimalnym stopniu.

  • W tym miejscu pasażerowie będą odbierać bagaż po podróży i wychodzić do hali przylotów.
  • Przestrzeń, w której staną karuzele bagażowe.
  • Terminal ma być gotowy z końcem przyszłego roku.
  • Rozbudowany terminal będzie w stanie obsłużyć 9 mln pasażerów rocznie.
  • Rampa wyjazdowa ze strefy VIP, znajdującej się na poziomie -1.
  • Strefa VIP na poziomie -1.
  • Harmonogram prac przebiega bez zakłóceń. Wykonawca zapewnia, że terminal zostanie oddany o czasie.

2 mln pasażerów w tym roku, 100 mln kredytu



Obecnie ruch na lotnisku jest umiarkowany. Z planowych do obsłużenia 5 mln pasażerów w tym roku, władze lotniska szacują, że będzie ich ok. 2 mln. Mniej jest też samych połączeń - z ponad 90 siatka skurczyła się do ok. 60 destynacji.

Jak szacuje prezes Kloskowski, powrót do ruchu sprzed pandemii może zająć ok. trzech lat.

- Ten rok zamkniemy stratą ok. 10 mln zł. W sumie szacujemy, że w kolejnych latach dziura w budżecie wyniesie od 70 do 100 mln zł. I właśnie taką kwotę musimy pożyczyć w banku, by sfinansować trwające inwestycje i mieć środki na bieżącą działalność. Warto dodać, że w czasie pandemii nie zwolniliśmy ani jednej osoby z powodu koronawirusa. Mimo, że wciąż czekamy na wsparcie z tzw. tarczy antykryzysowej - dodaje Kloskowski.

Opinie (119) ponad 10 zablokowanych

  • Bedzie miejsce na szpital polowy

    • 13 3

  • Mniejszy ruch lotniczy to mniejsza dewastacja środowiska....a gospodarka i tak się upada od 5 lat :)

    • 8 10

  • Zamiast tego mogli dokupic samolotow ewakuacyjnych dla Pisu i ich rodzin.

    • 9 7

  • Po co??? Bankrut jak całe miasto.

    Pandemia zrobi się je.

    • 13 7

  • Po co? (7)

    Skoro mamy lotnisko w Berlinie?

    • 23 14

    • Mamy tez Centralny Hub Lotniczy a raczej pilnowane pastwisko za 20 mln zlotych rocznie. (6)

      Horala ojcem sukcesu.Pilnuje tego interesu oczywiscie za darmo.

      • 9 4

      • Też nie rozumiem po co nam CPK (5)

        Skoro mamy lotnisko w Berlinie.

        • 9 2

        • po to żebyście mogli kraść

          i omamiać ludzi gruszkami na wierzbie, za ich własną kasę, w sosie a la Przeklęty.

          • 7 0

        • W CPK Horała zatrudni 300 tysięcy ludzi (3)

          do koszenia trawy
          CPK imienia Solidarności Baranów

          • 4 2

          • No ale po co (2)

            Jak jest w Berlinie lotnisko?

            • 2 3

            • Trollisz dla trollenia? (1)

              trollu pajacowaty

              • 0 0

              • Ja tylko

                Pytam.

                • 0 1

  • W tym roku moje plany lotnicze zrealizowałem w 100% (1)

    Nie miałem zamiaru nigdzie lecieć i nie poleciałem.

    • 18 3

    • A do klibla co chwilę - to nie latanie?

      jesz byle co i piszesz byle co

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa część terminala częściowo pokryta dachem

    Czy wejście do nowego terminalu... (2)

    będzie odbywać się (tak jak to teraz jest) wymuszonym wężykiem pomiędzy straganami z wódką?
    Czy powróci się do zaplanowanego przez architektów ciągu komunikacyjnego jak to było na samym poczatku?
    Nie znam lotniska na świecie, gdzie się do tego zmusza pasażerów.

    • 25 10

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nowa część terminala częściowo pokryta dachem

      Jak latasz do wiosek to nie widziałeś.

      To norma.

      • 2 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nowa część terminala częściowo pokryta dachem

      Najlepszy przykład takiego "wężyka" jest dosyć blisko - Frankfurt. Do tego idąc do konkretnej bramki trzeba co chwilę zmieniać poziomy góra, dół, dół, góra. Paranoja.

      • 2 0

  • A czy zmienią też nazwę ?

    • 15 4

  • Kaczynski i Morawiecki wykonuja poslusznie plan angielskich masonow.

    Chinka ,ktora dostala azyl w stanach-miala powiedziec ,ze virus jest dzielem labolatorium w Wu Han....to nieprawda angielskie osrodki naukowe pracowaly nad Sarsem o wiele wczesniej...Cambridge ,Oxford.U kogo Kaczynski z Morawieckim zadluzyli Polakow aby przeprowadzic swoj plan i utrzymac sie przy wladzy?Czesc to wlasny doduk..a czesc...Pytanie co musieli obiecac w zamian Postawienie nowych masztow w nowej technologii 5G i 100 podwyzszenie norm?Zamkniecie kopalni wegla i oddanie ich masonom aby mogli zgazowac wegiel i go nam potem sprzedawac jako wodor do napedow i turbin? Puszczanie w punblicznej telewizji niespawdzonuych obrazkow i trumien z Wloch czy Hiszpani? Wirus mial byc sterowany a zmutowal wiec masonski plan trafil szlak -teraz kombinuja drugi lockdown...wtedy zamkneli nas w domach.....Wykreujemy zapotrzebowanie-Na co na eksperymentalne szczepionki przeciw covidowi pod pozorem szczepien na grype? 75+....grupa ,ktora juz sie nazyla i mozna na niej eksperymenty robic..Obudzcie sie bo szyja nam garnitur a pis za wszelka cene bedzie chronil swoja d*pe.

    • 9 11

  • Zawsze można zrobić giełdę rolniczą w nowej części

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane