- 1 Nagły zwrot ws. wypadku w stoczni. To było zabójstwo (98 opinii)
- 2 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (160 opinii)
- 3 Podejrzany o zabójstwo żony zatrzymany (170 opinii)
- 4 Nocna akcja SAR na Bałtyku (27 opinii)
- 5 Gedania, Danziger Hof - problemy do rozwiązania (168 opinii)
- 6 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (148 opinii)
Nowa stacja sprawdza, jak bardzo samochody zanieczyszczają powietrze
Nową stację monitorującą jakość powietrza uruchomiono przy ul. Słowackiego w Gdańsku, obok Ronda im. Jacka Kaczmarskiego na Matarni. Będzie zbierać dane dotyczące zanieczyszczeń emitowanych przez jeżdżące tamtędy pojazdy. To pierwszy tego typu punkt na Pomorzu.
Widać i przede wszystkim czuć go np. zimą, gdy w ruch idą tzw. "kopciuchy", czyli piece węglowe, do których niektórzy wrzucają wszystko co popadnie.
Gdańsk w środę uruchomił na Matarni nową stację do monitorowania jakości powietrza. Jak podkreślają urzędnicy rozbudowywanie sieci takich czujników pomoże w walce ze smogiem, bo pozwoli bardziej precyzyjnie wskazać jego źródła. Łączny koszt inwestycji to prawie 600 tys. zł.
Ciągły monitoring jakości powietrza w Trójmieście prowadzi Fundacja ARMAG. W szczególności bada ona stężenie takich zanieczyszczeń jak: dwutlenków siarki, tlenków azotu, pyłów zawieszonych, tlenku węgla, ozonu czy benzenu. Fundacja przygotowuje i upowszechnia w różnych formach informacje o stanie powietrza atmosferycznego.
Tu znajdziesz informacje z certyfikowanych czujników o stanie powietrza w Trójmieście
W sumie stacji kontrolujących stan powietrza w całym Trójmieście jest dziewięć. W samym Gdańsku, licząc nowe urządzenia na Matarni, jest już sześć takich punktów pomiarowych.
- Urządzenia zgromadzone w nowym punkcie przy ul. Słowackiego zbierają dane, dotyczące przede wszystkim zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy. Jest to możliwe dzięki specyficznej lokalizacji. Stacja znajduje się w pewnym oddaleniu od centrum, a tym samym od innych niż komunikacyjne źródeł zanieczyszczeń. Jednocześnie, jest ona położna przy ruchliwej ulicy, na pasie zieleni pomiędzy dwoma pasami ruchu. W tym miejscu większość zanieczyszczeń atmosferycznych emitowana jest przez pojazdy. To pierwsza tego typu stacja na Pomorzu. Nowy punkt został włączony do sieci Fundacji ARMAG na początku lipca - informuje Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że zanieczyszczenia pochodzące z ruchu pojazdów zawierają bardzo dużo szkodliwych związków.
Sytuacja jest szczególnie zła pod względem zanieczyszczenia:
- pyłami zawieszonymi PM10 i PM2,5
- najbardziej toksycznymi dla zdrowia związkami tj. węglowodorami, tlenkami azotu i węgla.
Cząstki stałe PM (ich podstawowym składnikiem jest sadza) to produkty wydostające się z układu wylotowego silnika zawierające m.in. pewną ilość cząstek węgla, związków siarki i azotu, metali oraz ciężkich węglowodorów. Długo utrzymują się w atmosferze i są łatwo wchłaniane.
Przedstawiciele Fundacji ARMAG podkreślają, że z niecierpliwością czekają więc na pierwsze wyniki pomiarów z nowej stacji.
- Pomiar dedykowany tego rodzaju emisji jest bardzo ważny. Jest konieczny do przeprowadzenia różnego rodzaju analiz, do zarządzania ruchem oraz do przygotowywania strategii transportu dla miasta - wyjaśnia Magdalena Haas, dyrektor Fundacji ARMAG - Oczywiście te wyniki będziemy musieli przeanalizować, zgodnie z danymi meteo, które będziemy zbierać równolegle. Dopiero wtedy będziemy mogli właściwie zinterpretować ten pomiar - mówi.
Różne sposoby na badanie jakości powietrza
Zakres i sposób badania powietrza określają prawo ochrony środowiska wraz z rozporządzeniami Ministerstwa Środowiska. Zajmują się tym m.in. Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska. Metody - w zależności od potrzeb - są różne. Jak podaje Airly (firma zajmująca się badaniem zanieczyszczeń powietrza i inwestuje w sieć czujników w całej Polsce i nie tylko) wykorzystuje się m.in.: wysokiej jakości pomiary automatyczne ciągłe, pomiary manualne ciągłe, pomiary manualne cyklicznie, pomiary wskaźnikowe pasywne, a także modelowanie matematyczne i obiektywne metody szacowania.
Palenie śmieciami to wciąż duży problem w Trójmieście
W ten sposób można badać zawartość na przykład pyłów PM10 I PM2.5, których normy w Polsce są przekraczane zwłaszcza w okresie grzewczym w dniach bezwietrznych. W przypadku metody automatycznej stosuje się mierniki, które na bieżąco mierzą stężenie zanieczyszczeń, co umożliwia przekazywanie pomiarów w trybie online i informowanie o aktualnym stanie na portalach inspekcji ochrony środowiska.
Domowy sposób badania jakości powietrza
Airly podpowiada, jak w prosty, bo domowy sposób możemy zbadać jakoś powietrza, którym oddychamy. Wystarczy wystawić na zewnątrz odkurzacz, przyłożyć do rury wacik kosmetyczny i pozostawić tak na około pięć minut. Jeśli w tym czasie wacik przybierze czarny kolor, powinna się nam zapalić alarmowa lampka w głowie.
Warto zainstalować też w telefonie jedną z wielu aplikacji, które podają dane nt. jakości powietrza w okolicy, w której aktualnie przebywamy. Na rynku są też dostępne czujniki jakości powietrza, które można zakupić i prywatnie zainstalować np. we własnym ogrodzie.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-07-22 08:30
(12)
Airly to nie organizacja, tylko firma. Wyceniają swój czujnik na ponad 1000 złotych, podczas gdy w środku są graty za 200. Jeszcze do niedawna (Nie wiem jak teraz), nie miały nawet podgrzewania powietrza, co przy zastosowanym w nich czujniku PM, wykorzystującym rozpraszanie światła, może zawyżyć odczyt nawet kilkukrotnie.
Żeby nie było:Airly to nie organizacja, tylko firma. Wyceniają swój czujnik na ponad 1000 złotych, podczas gdy w środku są graty za 200. Jeszcze do niedawna (Nie wiem jak teraz), nie miały nawet podgrzewania powietrza, co przy zastosowanym w nich czujniku PM, wykorzystującym rozpraszanie światła, może zawyżyć odczyt nawet kilkukrotnie.
Żeby nie było: popieram, bo każdy kto walczy o lepsze powietrze zasługuje na szacunek.
Jeżeli natomiast interesuje Was podobny czujnik u siebie na balkonie, to polecam otwarty projekt Luftdaten.- 32 1
-
2021-07-23 09:10
200 (1)
To przesadziles. 10dolcow to kosztuje plus pkytka i lutoeanie. Szmartfon tez w zesciach nie wiecej niz 100dolcow a sprzedaja po 2000
- 0 0
-
2021-07-23 13:33
... ale puszkę ma ładną :) i antenkę. I chyba nawet świeci kolorowo :)
- 0 0
-
2021-07-22 10:33
tak, tak, pozdrawiam pana z posesji słowackiego 103, który pali śmieciami .... widać żółte dymy w okresie zimowym ....
- 4 0
-
2021-07-22 09:01
mam też wrażenie że Airly (7)
Airly jest mniej restrykcyjny w opisie norm. Kiedy np AirVisual lub Plume Labs przy podobnych parametrach mówią o złym powietrzy, Airly zachęca do spedzania czasu na zewnątrz. Mam wrażenie, że on pracuje na normach Chińskich a nie US.
- 5 1
-
2021-07-22 09:12
Może pracuje na polskich? (6)
poziom dopuszczalny 50 µg/m3
poziom informowania 200 µg/m3
poziom alarmowy 300 µg/m3
Kiedy w innych krajach:
Belgia - poziom alarmowy 70 µg/m3
Francja - poziom alarmowy 80 µg/m3
Szwajcaria - poziom alarmowy 100 µg/m3
Włochy - poziom alarmowy powyżej 75 µg/m3
Wielka Brytania - poziom wysoki powyżej 101 µg/m3.- 6 4
-
2021-07-23 07:31
Nie jesteś na bieżąco (2)
Obecnie obowiązujące poziomy informowania i alarmowe są o połowę niższe.
- 0 1
-
2021-07-23 09:21
w takim razie tym bardziej gorsze powietrze mamy (1)
a jak posłuchać większości to się okazuje że uważają że jest super
- 0 0
-
2021-07-23 10:09
Poziom alarmowy - przedmówca wskazał akurat normy dla PM10 - ustalony został ze względu na przekroczenie wartości średniej dobowej, ponieważ jest to takie zanieczyszczenie, które nie ma bezpośrednich konsekwencji zdrowotnych w skali krótkookresowej - 1h. W przypadku zanieczyszczeń pyłowych groźna jest długofalowa ekspozycja (w pyle niesione jest
Poziom alarmowy - przedmówca wskazał akurat normy dla PM10 - ustalony został ze względu na przekroczenie wartości średniej dobowej, ponieważ jest to takie zanieczyszczenie, które nie ma bezpośrednich konsekwencji zdrowotnych w skali krótkookresowej - 1h. W przypadku zanieczyszczeń pyłowych groźna jest długofalowa ekspozycja (w pyle niesione jest mnóstwo szkodliwych związków w tym rakotwórczych) lub dłuższa ekspozycja np. kilkadziesiąt godzin. Badania kohortowe wykazały, że odpowiedź organizmu (przejawiająca się problemami kardiologicznymi lub oddechowymi) na stężenia pyłu krótkokresowe to nawet do 1-2 dni. Inaczej to wygląda w przypadku ozonu lub tlenków azotu czy siarki (również określone są poziomy alarmowe ale 1h) - tu organizm reaguje prawie że natychmiast. Poziomy alarmowe w krajach Europy zachodniej ustanowione zostały na prewencję - u nas jak zwykle wszystko się robi po czasie. Z drugiej strony żeby poprawić jakość powietrza trzeba wywalić całkowicie paliwa stałe z ogrzewania indywidualnego w Polsce - Niemcy grzeją gazem, Francuzi i Angole - prądem. Ciekawostka - w trakcie lockdownu we Francji wzrosło zanieczyszczenie pyłami - przyczyną było rekreacyjne rozpalanie kominków
- 0 0
-
2021-07-22 09:51
jako pierwsze powstały dwa modele badania jakości powietrza Chiński i US. (1)
Chiński mówi o dobrym powietrzu do 75 µg/m3, natomiast US. do 15 µg/m3! Teraz sam zdecyduj w którym kierunku chcesz iść... Podaj mi może dane z Kopenhagi czy Sztokholmu? I mówmy o zakresie do jakiego poziomu powietrze jest DOBRE a nie dopuszczalne...
- 5 0
-
2021-07-23 10:54
I znowu pomieszanie pojęć
Proszę zwrócić uwagę na uśrednienie. Proszę też poczytać jak powstają poszczególne indeksy jakości powietrza - są to niejednokrotnie różne mechanizmy statystyczne. Polecam artykuł na ten temat na wiki wpisując Air quality index. Ponowię zatem moje stwierdzenie - wywalenie paliw stałych z ogrzewania, poprawa warunków komunikacyjnych w miastach z
Proszę zwrócić uwagę na uśrednienie. Proszę też poczytać jak powstają poszczególne indeksy jakości powietrza - są to niejednokrotnie różne mechanizmy statystyczne. Polecam artykuł na ten temat na wiki wpisując Air quality index. Ponowię zatem moje stwierdzenie - wywalenie paliw stałych z ogrzewania, poprawa warunków komunikacyjnych w miastach z minimalnym uwzględnieniem samochodów = znacząca poprawa jakości powietrza. A wówczas czy będzie to 15 czy 10 (zalecana norma WHO) nie będzie miało to znaczenia, bo tu wchodzimy już w bardziej skomplikowane mechanizmy formowania pyłu.
- 0 0
-
2021-07-22 09:30
Czyli polskie normy jak chińskie
Szkoda bo przecież tak lubimy porównywać się do zachodu.
- 8 1
-
2021-07-22 08:43
jest ich kilka w Trójmieście
wyniki pomiarów Lufdaten można podglądać na stronie aqi albo opensensemap
- 10 0
-
2021-07-22 14:27
Nowe samochody (17)
to w większości SUV-y (40% wyższe zużycie paliwa w stosunku do zwykłych samochodów), bo to przecież taki prestiż i bezpieczeństwo dziecka, oczywiście z silnikiem Diesla z najgorszymi spalinami. Używane też z Dieslem, bo taniej, ale tym razem bez filtru cząstek stałych. Dobrze, że będą czujniki, które to będą mierzyć, ale jeszcze lepiej mierzyć w stacjach diagnostycznych i egzekwować kary za przekraczanie norm oraz wprowadzić podatek od SUV-ów.
- 25 25
-
2021-07-23 09:35
produkcja baterii (1)
do samochodu elektrycznego generuje tyle CO2 co jazda dieselem przez 8 lat...
- 5 2
-
2021-07-23 09:50
czyli ile?
i ile emisji generuje produkcja silnika diesla?
- 1 2
-
2021-07-23 09:23
ale znawca ze hohoho
jakos w stanach zjednoczonych maj to gleboko w upie. nie wspomne o indiach i krajach sasiadujacych. diesle maja bardzo restrykcyjne normy spalin. sa dodatki do diesla aby jak najmniej syfu bylo w spalina. sa sondy NOx ktore badaja zawartosc tlenkow azotu, sa sondy ktore sprawdzaja spaliny czy sa odpowiednio spalane mieszanka. takze jezeli auto jest nie sparawne bedzie smrodzic, auto sprawne nie. takze nie wrzucaj wszystkich do jednego wora
- 4 0
-
2021-07-23 09:19
Weź zaaplikuj maść na ból d*py i się tak nie napinaj bo zaraz coś tam w środku pęknie.
- 0 1
-
2021-07-23 09:17
Piś
Nadajesz się ze swoimi pomysłami tylko do jednej partii ... cnót niewieścich
- 1 1
-
2021-07-23 09:10
ja kupiłem suva przez progi zwalniające i dziury. Miałem Aygo 2 lata i kilka razy zderzak i micha obrysowana (2)
tyle w temacie
- 3 6
-
2021-07-23 09:19
bo tu sięjeździ jak w Kaliningradzie, dlatego połowa ruskich tam śmiga Tundrami,Hiluxami i LandCruiserami
- 1 0
-
2021-07-23 09:18
nie wiem czy wiesz, ale przed tym progiem należy zwolnić
- 5 0
-
2021-07-23 08:12
Jest duuuża różnica między sprawnym dieslem a niesprawnym. (1)
Benzyna też może palić olej silnikowy.
Kiedy ostatnio na przeglądzie Diagnosta użył sondy spalin?
Znam dwie takie stacje i tam jeżdżę.
Wystarczyłoby, gdyby naprawić auta z wycietymi DPFami, lejącymi wtryskami, palącymi olej silnikowy...- 3 2
-
2021-07-23 10:22
Wystarczyłoby, gdyby...
Nie mam nic do Ciebie ale żyjesz w utopii, w wielu przypadkach cena kompletu wtrysków przekracza koszt samochodu nie wliczając pracy mechanika.
- 3 0
-
2021-07-22 17:50
Cichy truciciel
Niech władze postawią stację przy Spalarni niebezpiecznych odpadów Port Serwis przy Porcie Północnym. Tam jest co mierzyć .
- 9 0
-
2021-07-22 16:00
Bo tuczniki potrzebują wsiadać do wysokiego auta. Ludzie spaśli jak wieprze. (5)
Nawet pracownicy fizyczni łażą z wielkimi brzuchami. Pokolenie jedzące śmieci z Biedronki.
- 7 4
-
2021-07-23 09:18
Napisał zdechlak na rowerze z nogami patyczaka
- 2 4
-
2021-07-23 08:45
Co zatem jeść? (3)
- 2 2
-
2021-07-23 09:31
każdego dnia w wyniku nieprzemyślanej POlityki urzędu miasta i podległym im instytucjom (2)
stoimy w korkach i smrodzimy sami sobie... ale jak 30 lat nie mogą ogarnąć wysypiska śmieci to czego się spodziewać... można nawet wybudować "apartamenty" obok hałdy fosforo-gipsów, zasadzić 3 pęczki trawy a ludzie i tak kupią... :)
- 1 2
-
2021-07-23 11:40
chyba ci się coś pokiełbasiło (1)
z tego co mi wiadomo UM promuje kom. miejską i rowery - to ty mimo wszystko wybierasz smrodzący samochód, który generuje te korki
- 1 2
-
2021-07-23 14:10
czy Ty rozumiesz sam siebie?
cała polityka UM ws. komunikacji ma polegać tylko na "promowaniu"? co dzień słychać o awarii tramwajów etc... a Ty piszesz o promowaniu :)))))) dobre :)
- 0 0
-
2021-07-22 08:55
samochody czy kopciuch (5)
a bazos jakleciał w kosmos to ekolot był tylko 100 ton paliwa spalił, to prawie euronorma 6 , he heh eśmiech, biedni mająnie emitowac co2 ale bogaci ,mogą jeździć autem z 5 litrowym silnikiem i mogą parkować wszędzi bo kto im mandat wystawi?
- 36 4
-
2021-07-22 10:35
100 ton jakiego paliwa spalił?! wodoru!!! A co powstaje ze spalenia wodoru? tak, woda!!! (3)
Chemia na poziomie później podstawówki. Ale łojezus "bazos" w kosmos polecił to ja będę kaloszem w piecu palił!!!
- 4 3
-
2021-07-22 11:46
Przepraszam, a skąd się ten wodór wziął? (1)
Niespodzianka - z pirolizy metanu.
- 3 0
-
2021-07-22 13:42
wątpliwe - jednym z celów blue origin jest sustainability
specjalnie dla tego wybrali nieoptymalną ale czystą mieszankę tlen-wodór zamiast węglowodorów...
- 0 0
-
2021-07-22 11:33
A wodór to niby skąd?
Jak wiadomo, wodór raczej nie występuje w przyrodzie w stanie wolnym, a uzyskuje się go np. poprzez elektrolizę wody. Zatem ile energii zużyto na wyprodukowanie 100 ton wodoru? I jaki z tego powstał ślad węglowy?
- 4 0
-
2021-07-22 09:28
Bezos lata w kosmos, a w Polsce czarownic szukają jak w XV w o_O
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.