• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa linii 172 zamiast szkolnego autobusu na Chwarznie

Patryk Szczerba
25 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Autobus linii 172 Autobus linii 172

Czy skrócenie trasy autobusów linii 172 łączącej przez lata Wiczlino ze śródmieściem Gdyni najpierw do przystanku PKM Karwiny, a później pętli przy Tesco oznacza przymiarki do wygaszenia połączenia? Władze Gdyni zapewniają, że nie ma takich planów. Linia przejęła zadania uruchomionej rok temu linii szkolnego autobusu 272, który miał wozić dzieci w obrębie Chwarzna i Wiczlina.



Czy śledzisz zmiany w rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej?

Linia 172 przez dziesięciolecia stanowiła połączenie Wiczlina-Niemotowa ze śródmieściem Gdyni, a pojazdy komunikacji miejskiej jeździły między tymi punktami przez Dąbrowę, Orłowo i Redłowo. Omijając Chwarzno-Sokółkę i Witomino stanowiły alternatywę komunikacyjną dla mieszkańców zachodniej części miasta.

Gdy w maju 2019 roku wprowadzono trolejbusową linię 27 na trasę pomiędzy Wzgórzem św. Maksymiliana i Karwinami, jednocześnie skrócono trasę linii 172 z Wiczlina-Niemotowa do PKM Karwiny.

Rozkład ZKM Gdynia


Coraz mniej osób w autobusie



Od początku roku autobusy kursują jedynie do pętli Karwiny Tesco, co zaniepokoiło mieszkańców obawiających się likwidacji linii i interweniujących w tej sprawie m.in. u radnych miasta.

- Można się spodziewać wkrótce całkowitej likwidacji linii, zważywszy na jej malejącą przydatność dla mieszkańców całego Wiczlina i w rezultacie możliwe obniżenie frekwencji pasażerów - wskazuje Paweł Stolarczyk, radny PiS.
Władze miasta przyznają, że powodem skrócenia linii tylko do Karwin Tesco jest fakt, że pierwotna wersja skróconej trasy linii 172 z Karwin PKM do Wiczlina-Niemotowa nie zapewniła odpowiedniego poziomu popytu.

Węzeł przesiadkowy z korzyścią dla pasażerów



- Dla pasażerów linii 172 pętla ta oraz bliżej położony zespół przystanków Dąbrowa Centrum stanowią dogodne węzły przesiadkowe, służące podróżom w różnych relacjach. Węzły te są obsługiwane przez kilka linii, w tym linie o wysokich częstotliwościach kursowania pojazdów - tłumaczy Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni, dodając, że nie ma planów likwidacji połączenia.
Przy rozpatrywaniu zasadności kursowania linii 172 nie bez znaczenia jest fakt, że przy zmianie trasy przejęła ona zadania szkolnego autobusu 272, obejmując swoim przebiegiem Chwarzno Sokółkę.

Linia dzielnicowa jeździła przez rok



Przypomnijmy, że szkolna linia ruszyła rok temu. Jeżdżący w dni nauki szkolnej od godz. 7 do 16 w obrębie Chwarzna i Wiczlina autobus był uruchamiany i prezentowany jako pierwszy autobus w Gdyni jeżdżący w obrębie jednej dzielnicy.

Trasa, którą kursowała linia 272. Trasa, którą kursowała linia 272.
Linia miała pomóc przede wszystkim w dojazdach do przedszkola i szkoły podstawowej nr 37 przy ul. Wiczlińskiej (rozkład był dostosowany do planu lekcji), zapewnić dzieciom bezpieczeństwo i dać szansę rodzicom pozostawienia samochodu w domu.

Opinie (92) 5 zablokowanych

  • Nie wiem czy pasażerowie są świadomi, (1)

    ale do komunikacji miejskiej wszyscy dopłacamy w podatkach. Wzrost ceny biletów jest jak najbardziej wskazany, żeby przenieść ciężar finansowania na osoby, które rzeczywiście z tego transportu korzystają.

    • 5 15

    • Może ty dowieziesz mi ludzi do roboty ?

      Po to płacę podatki, aby ci co nie mogą korzystać z samochodu mogli dojechać do pracy, a klienci do sklepów, które sprzedają produkowane przez moją firmę artykuły.

      • 4 0

  • prawidłowo. mogą być tylko linie gwarantujące odpowiedni popyt. cała reszta do kasacji (3)

    minimalne obłożenie na linii, gwarantujące jej utrzymanie to 80%.

    w koncu celem zkm jest zarabianie kasy ;)

    • 8 17

    • To akurat nieprawda... (1)

      Komunikacja miejska jest z założenia deficytowa. Ma natomiast ważne zadania społeczne, więc musi być dofinansowana.

      • 6 0

      • Gdyby ironia cie przygniotla

        Twierdzilbys że to fortepian

        • 0 1

    • Bzdety koleś gadasz. Cała sieć ma mieć

      jakieś przychody, a nie pojedyncze kursy czy linie, bowiem nie zapewnisz równej liczby mieszkańców w każdym rejonie miasta czy jego okolic.

      W jednej dzielnicy będzie mieszkać więcej ludzi,w innej mniej i z tego powodu tu chcesz ludziom ograniczyć mobilność życiową, której ważnym elementem jest poruszanie się ?

      I nie zapominaj - w każdej dzielnicy są np. pracownicy, którzy nie nadają się na kierowców - tu też np. tacy, którzy mają orzeczone zakazy prowadzenia samochodów (oczywiście trochę z nich ma to w poważaniu). Trudno, aby z tego powodu nie pracowali, brali zasiłki, siedzieli w domu i nie robili zakupów (gdzie nie wszystkie zakupy dokonają w najbliższym sklepie - np. gwoździ, po które pojadą autobusem). Z tymi zakupami chodzi mi o okresy pozaszczytowe - gdzie pojazdy zbiorkomu przewożą mniej ludzi.

      W normalnych krajach z tego powodu komunikacja publiczna kursuje średnio co 1 h od 5:00 do 23:00, przewożąc na niektórych odcinkach między 9:00 a 14:00 zdecydowanie więcej powietrza niż ludzi.

      Tak jest po drugiej stronie linii promowej - w Karlskronie, gdzie od dawna poza nią autobusy w tych godzinach wożą bardzo mało ludzi, i gdzie nikt nie woła o cięcia w kursach.

      O czym sam się przekonałem - na trasie linii nr 6 z terminalu promowego Steny Line w porach innych niż przypłynięcia i odpłynięcia promów oraz godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy w pobliskich firmach autobusy jeżdżą puste kawał drogi.

      I nie tylko tej linii. Jechałem "2", gdzie na odcinku Linkeby (przedmieście) - Jamjo duży autobus trasą E22, po godzinie 10:00 wiózł tylko 3 osoby - mnie, moją żonę i jakiegoś lokalsa. Po godzinie wracaliśmy równie pustym autobusem, ale osób jechało trochę więcej na 10 km trasie do Linkeby - 6 pasażerów.

      Zatem powtórzę - ekonomikę przewozów rozpatruje się tam pod kątem całej sieci linii, a nie pod kątem pojedynczych linii czy kursów, gdzie z powodu t. zw. sezonowości dnia dochody że szczytów przewozowych mają pokryć te spoza nich.

      • 2 0

  • (4)

    Dlaczego urzednik z uporem maniaka probuje oglupic uzytkownik transportu i wmowic, ze przesiadki sa dla niego korzystne?
    Kazdy czlowiek, ktory sie kilka razy poprzesiada, wie jaka to strata czasu oraz pieniedzy (bo musze skasowac dodatkowy bilet). W rezultacie wybiera samochod, wiec popyt na autobus spada i wtedy zupelnie kasuja linie.
    A potem urzednicy sa zdziwieni, ze miasto jest jednym wielkim parkingiem i zlomowiskiem z calego wojewodztwa.

    • 32 5

    • Bo bilety jednorazowe to głupota (2)

      Powinny być czasowe - 20, 40, 60, 90 minut tak, żeby można było się swobodnie przesiasc, sa miasta w Polsce, gdzue calkowicie zrezygniwano z jednorazówek. Jezeli jedziesz do konca jednym autobusem to się kupuje 40 minutowy. Proste.

      • 4 0

      • Przeciez jest 60 i 1440 minutowy. (1)

        • 2 0

        • Po co mi 1400

          Skoro chcę tylko 40?

          • 0 2

    • No i o ten dodatkowy bilet do skasowania chodzi.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    172 to spoko linia w obecnym kształcie, krotka i spokojna trasa, może troche nudna, ale male napelnienia i nieduże opóźnienia. A oprócz 172 mieszkańcy Wiczlina maja 140 i 147. Mozna nawet uciac 160 troche aby wzmocnic 140.

    • 25 15

    • Te twoje małe napełnienia prowadzą do likwidacji linii. (1)

      Ludzie nie tylko do centrum jeżdżą.

      • 3 0

      • Nie doprowadzą, dopoki zamawiający (miasto) placi.

        • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Odkąd 172 przestał jeździć do centrum Gdyni przesiadlem sie no samochod i z tego co wiem zrobilo tak sporo mieszkańców Wiczlina. Nie zapominajmy ze Wiczlino jest duże i nie każdy 147 jeździ na Niemotowo a 172 jeździł. Tak naprawde zeby wydostać sie z tej czesci Wiczlino jest bardzo ciężko i nie raz trzeba się przesiadac w 3 autobusy zeby dojechać na Karwiny

    • 82 11

    • (1)

      Wzmocnic 140, a okroic 160 nieco i oferta na Wiczlino będzie lepsza.

      • 5 3

      • Nie rozumiesz, że centrum to nie jedyny kierunek???

        • 1 0

    • Tragiczne zarządzanie

      • 3 0

    • Co za patologia.

      Sukcesywnie obrzydzać ludziom korzystanie z linii, skracać, zmieniać, znowu skracać i na koniec powiedzieć, że linia ma słabą frekwencję. Chciałbym zauważyć, że dojazdy są nie tylko do Karwin, Orłowa, Redłowa ale są i powroty, a wtedy ta cudowna pętla przesiadkowa już nie jest taka cudowna. Niedawno linia miała służyć do dojazdu do PKM i to był ten master plan czym tłumaczono okrojenie linii. Teraz znów inna wymówka. Ja nie rozumiem jak linia na rozbudowującej się w ogromnym tempie dzielnicy może być zbędna. Tragiczne zarządzanie, brak słów. Wystarczy wydłużyć 27 do niemotowa i wtedy mogą całkiem zlikwidować 172. Dramat ci ludzie.

      • 6 0

  • Zachęcenie do korzystania z samochodu (1)

    Widać że ZKM Gdynia wygaszając poszczególne kursy a potem likwidując że względu na małą frekwencję linie chce tym samym nam powiedzieć abyśmy przesiedli się do samochodów. Oni wiedzą lepiej mają przecież "badania".

    • 23 3

    • A jaki jest z grubsza sens utrzymywac nierentowne kursy?

      • 0 3

  • całe gdyńskie ZKM...

    tak zmienić kursowanie linii, żeby nikomu nie opłacało się jeździć. Wy chyba zapomnieliście, że jesteście dla nas, a nie odwrotnie ?!

    • 24 1

  • Opinia wyróżniona

    Trasa autobusu 172 (9)

    Żeby dostać się na Karwiny z Niemotowa trzeba się przesiąść 2 razy. Dlatego ten autobus jeździ pusty, bo trasa jest zupełnie nieprzemyślana. Przecież na Chwarzno jeździ 147 co 10 minut, po co jeszcze 172. jeździłam autobusem 172 do pracy na Karwinach z Niemotowa. Teraz niestety muszę korzystać z podwożenia samochodem przez osoby postronne.

    • 42 3

    • (1)

      Dwa razy przesiadac? Czyli jedziesz trzema liniami z Wiczlina na Karwiny?

      • 5 1

      • Co ty za bajki opowiadasz?

        Z wiczlina na karwiny to max 1 przesiadka (na dąbrowie), a jeśli tesco zaliczamy do karwin, to są bezpośrednie połączenia (147 chociażby).

        • 1 1

    • dokładnie (1)

      wywalając przystanki na Wielkopolskiej z trasy, pozbyto się sporej liczby pasażerów, nic dziwnego, że autobus teraz jeździ pusty i można go równie dobrze zlikwidować

      • 1 1

      • Linia powinna być do Redłowa SKM minimum.

        • 6 1

    • coś ty chyba nie ogarniasz rozkładu (4)

      Przystanek wiczlino niemotowo do przystanku karwiny pkm - jedna przesiadka. Masz 172 albo masz 700, potem wskakujesz w dośłownie cokolwiek na dąbrowie (24, R, 181) i cześć pieśni.

      • 3 2

      • A z powrotem wskakujesz w co? (3)

        W jeżdżące co godzinę 172?

        • 2 0

        • (1)

          A ma wozic powietrze co 10 minut?

          • 2 3

          • I koło się zamyka

            • 1 0

        • no, generalnie to tak, 172.

          masz jeszcze opcję zjechać R do Władysława 4 i przesiąść się w 140 :) Może i naokoło, ale nadal tylko 1 przesiadka :)

          • 1 0

  • A kiedy Katarzyna Gruszecka-Spychała

    ostatni raz jechała autobusem, że zabiera głos w tej sprawie?

    • 23 5

  • Gdynianie sa bardzo szczęśliwi ze mieszkaja w tym najlepszym z polskich miast, gdzie wladze nie ustaja w wysilkach by "umilac " mieszkancow zycie. Kazde slowo Gruszeckiej Spychały to miód na nasze serca

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane