- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (219 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (275 opinii)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
Nowe oblicze stacji w Osowej: duża pętla autobusowa i parking rowerowy
Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę w przetargu, już w październiku 2021 r. mieszkańcy Osowej skorzystają z nowego węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowym. Pętla autobusowa zyska trzy perony. Przewidziano też parking rowerowy na 100 jednośladów, krótkie odcinki pasów rowerowych w jezdni ul. Barniewickiej oraz miejsca postojowe krótkiego postoju dla kierowców aut podwożących pasażerów.
Obecnie inwestycja jest na etapie przetargu ogłoszonego przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska na wybór wykonawcy przebudowy na podstawie gotowej już dokumentacji budowlanej i wykonawczej, autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.
Zgodnie z założeniami cały teren przed dworcem oraz fragment ul. Barniewickiej na jego wysokości zostanie przebudowany:
- przed dworcem powstanie nowa pętla autobusowa z trzema peronami - dwoma dla tzw. linii przelotowych oraz jednym dla linii kończących bieg,
- na terenie pętli przewidziano też stanowiska odstawcze dla czterech autobusów,
- od strony ul. Barniewickiej przewidziano pięć stanowisk krótkiego postoju aut typu kiss and ride (całuj i jedź),
- między stanowiskami krótkiego postoju a przestrzenią dla autobusów powstanie zadaszony parking rowerowy na 100 jednośladów,
- ul. Barniewicka zostanie poszerzona o 1,5-metrowe obustronne pasy rowerowe.
Nowy dojazd na parking i organizacja ruchu na pętli
Ponadto zmianie ulegnie dojazd na teren parkingu bezpośrednio przy peronach kolejowych - będzie odbywał się nowym zjazdem z ul. Barniewickiej między ul. Konstelacji a Westy.
Wjazd na pętlę, przez którą obecnie poprowadzony jest dojazd na parking, będzie dopuszczony wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej, obsługi technicznej oraz rowerzystów (podobna organizacja ruchu obowiązuje np. w rejonie dworca we Wrzeszczu).
Czytaj też:
Dworzec we Wrzeszczu w nowej odsłonie. Ogłoszono przetarg na przebudowę
Zbiorniki do odprowadzania wody opadowej i nowe drzewa
Po stronie południowej (tj. w kierunku ul. Nowy Świat) powstanie rów i niewielki staw - zbiornik retencyjny. Będą do nich kierowane wody opadowe.
W ramach inwestycji przewidziano także przebudowę chodników (wykonane będą z płytek betonowych 30 x 30 cm), instalacji teletechnicznych, kanalizacji deszczowej, wodociągowej, gazowej oraz montaż oświetlenia. Ustawione zostaną też elementy małej architektury - m.in. ławki oraz śmietniki.
W zakresie zieleni przewiduje się wycięcie 31 drzew kolidujących z pracami budowlanymi oraz nasadzenie 33 drzew, z czego najwięcej to grusza drobnoowocowa (16 szt.). Pojawią się również nowe nasadzenia krzewów, zaś w obrębie pętli urządzony będzie ogród deszczowy.
Czytaj też:
30 drzew w donicach na Stogach, drugie tyle w gruncie
Prace budowlane do 29 października 2021 r.
Wszystkie prace budowlane muszą być zakończone do 29 października 2021 r. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria ceny (60 proc.) oraz przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.).
Inwestycja jest realizowana z dofinansowaniem unijnym na "budowę węzłów integracyjnych Gdańsk Rębiechowo oraz Gdańsk Osowa wraz z trasami dojazdowymi" w ramach Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Rozkład jazdy pociągów na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Plac manewrowy dla autobusów zamiast placu z fontanną
Warto przypomnieć, że w 2015 r. prowadzono warsztaty z mieszkańcami pod hasłem "Quo Vadis, Gdańsku?", dotyczące czterech dzielnic Gdańska w ramach programu "Obywatele dla Demokracji", finansowanego z funduszy EOG.
W przypadku Osowej w opracowanie tzw. mikrostrategii zaangażowani byli również pracownicy BPBK, którzy na podstawie postulatów mieszkańców zaproponowali przed dworcem miejski plac z fontanną, zaś przestrzenie wokół PKM miały być "inkubatorami dzielnicy".
Ostatecznie zwyciężyła koncepcja tego samego biura projektowego, lecz z dominacją funkcji transportowej, zaś z punktu widzenia pieszego nie tylko nie będzie atrakcyjnego placu miejskiego, ale dodatkowo spacer wzdłuż ul. Barniewickiej po stronie dworca będzie wiązał się z nadłożeniem drogi do chodnika na pętli lub przejściem po trawniku.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Nieruchomości Gdańsk Osowa - ogłoszenia
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-01-04 11:41
Czy ci ludzie mają głowę? (1)
Najważniejsza, powtarzam najważniejsza część takich inwestycji to przepastne parkingi! Każda taka stacja, z założenia przesiadkowa, powinna pomieścić dowolną ilość samochodów. Inaczej nie ma to najmniejszego sensu. A nie tylko miejsce na podwózkę.
- 4 1
-
2021-01-04 14:23
dlaczego chcesz z publicznych pieniędzy subsydiować podatników, którzy się przenoszą poza miasto?
przestań popierać uspołecznianie kosztów i prywatyzowanie korzyści przez właścicieli samochodów.
- 0 3
-
2021-01-04 19:43
Proponuję zacząć najpierw od posprzątania śmieci z przed dworca. Hałdy śmieci zalegają, a nikt z obsługi dworca nawet nie tknie palcem.
- 2 0
-
2021-01-04 15:58
W/g
W/g mnie powinien powstać przystanek PKM przy ul.Kielnieńskiej poniżej zakrętu.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.