• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Krzysztof Koprowski
1 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Jedyna Pesa Jazz Duo, która jest obecnie w Gdańsku, została dostarczona na lawecie nocą z 9 na 10 listopada.

Do końca 2014 r. miało być ich pięć, a jest tylko jeden. Mowa o tramwajach Pesa Jazz Duo, które zamówił Gdańsk. Wszystkiemu winne są problemy... z brakiem miejsca w zajezdniach, a pojazdy zostaną przetransportowane dopiero za dwa-trzy tygodnie.



Przetarg na zakup pięciu fabrycznie nowych tramwajów ogłoszono w lutym 2013 r. Już wówczas jednym z głównych warunków było dostarczenie pojazdów do końca 2014 r. Przetarg wygrała bydgoska Pesa, ale mimo że termin upłynął, do Gdańska dostarczono tylko jeden tramwaj, w dodatku zmontowany naprędce przed wyborami samorządowymi.

- Ponieważ brakuje miejsc postojowych w zajezdniach, uznaliśmy, że lepszym rozwiązaniem będzie wstrzymanie się z dostawami do Gdańska. W Bydgoszczy obecni są nasi pracownicy, którzy sprawdzają tramwaje pod kątem zgodności z zamówieniem - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

ZKM wstępnie ustalił, że dostawy będą realizowane jeszcze w styczniu - przypuszczalnie w drugim lub trzecim tygodniu. Do tego czasu planuje się sprzedać kilka wyeksploatowanych tramwajów tzw. stopiątek, robiąc tym samym miejsce dla nowych Pes. Na razie jednak nie ogłoszono w tym zakresie nawet przetargu.

- Pomysł z wstrzymaniem dostaw to nasza inicjatywa. Chodzi o to, by nie komplikować sytuacji na terenie zajezdni. Temat opłat z tytułu opóźnień w dostawie nie istnieje i w tym kontekście istnieć nie powinien - dodaje Wojtkiewicz.

W podobnym tonie wypowiada się rzecznik prasowy Pesy, Michał Żurowski, którego zapytaliśmy m.in. o stan zaawansowania prac nad tramwajami do Gdańska.

- Pesa realizuje kontrakt zgodnie z umową, produkując pojazdy dla Gdańska w terminie. Po przekazaniu pierwszego Jazza Duo, cztery kolejne zostały wyprodukowane, a ich odbiory przeprowadzane są przez przewoźnika [ZKM Gdańsk - dop. red.] na terenie Pesy. W efekcie uzgodnień z zamawiającym i w związku z ograniczoną infrastrukturą postojową naszego klienta, dostarczenie tych czterech tramwajów zaplanowane zostało na styczeń 2015 r.

Warszawa również zamówiła Pesy Jazz Duo, jednak wybrała zupełnie inny wygląd czół pojazdu. Warszawa również zamówiła Pesy Jazz Duo, jednak wybrała zupełnie inny wygląd czół pojazdu.
Warto jednak zwrócić uwagę, że bydgoski producent ma także problemy z dostawami Jazz Duo dla Tramwajów Warszawskich. Pesa złożyła najlepszą ofertę w przetargu na 45 pojazdów, jednak dotychczas przekazała zamawiającym zaledwie jeden pojazd. Zaczął on wozić pasażerów dopiero pod koniec listopada, a wcześniej, na etapie testów, występowały w nim usterki techniczne m.in. obejmujące niepoprawne funkcjonowanie systemów teleinformatycznych.

Na wywiązanie się z umowy dla Warszawy Pesa ma wprawdzie jeszcze kilka miesięcy czasu, ale pierwsze dostawy miały być realizowane od lipca.

Nieoficjalnie mówi się, że opóźnienia to po części też efekt natłoku zamówień. Pesa, oprócz przetargu dla Gdańska, musi bowiem dostarczyć w najbliższych miesiącach nawet łącznie ponad 200 sztuk tramwajów dla: Warszawy, Bydgoszczy, Torunia, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Moskwy czy Sofii, przy czym zamówienie dla Gdańska jest najmniejsze ze wszystkich.

Do tego należy jeszcze doliczyć zamówienia na tabor kolejowy, w tym także dziesięc pociągów dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (pierwotnie dwie szt. miały być do końca roku, ale termin został przesunięty o kilka miesięcy).

Pierwsza gdańska Pesa już po dostarczeniu jej do Gdańska przeszła lekką zmianę w malowaniu. Po lewej zdjęcie z dnia prezentacji tramwaju (12 listopada), po prawej z nadania Pesie patrona Arama Rybickiego (16 grudnia). Pierwsza gdańska Pesa już po dostarczeniu jej do Gdańska przeszła lekką zmianę w malowaniu. Po lewej zdjęcie z dnia prezentacji tramwaju (12 listopada), po prawej z nadania Pesie patrona Arama Rybickiego (16 grudnia).
A jak się sprawuje pierwsza gdańska Pesa Jazz Duo? Jeszcze kilka dni temu woziła ona codziennie pasażerów, ale w okresie świątecznym zniknęła nagle z gdańskich torowisk.

Czy jechałeś(aś) już Pesą Jazz Duo?

- Tramwaj sprawował się dobrze podczas jazdy z pasażerami. W okresie świątecznym, gdy ruch jest mniejszy, postanowiliśmy, aby nie wyjeżdżała ona liniowo na trasy, a posłużyła do dalszego szkolenia motorniczych oraz służb technicznych. Po zakończeniu okresu świąteczno-noworocznego powróci na trasę - zapowiada główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Co ciekawe, już po oficjalnej prezentacji Pesy, przeszła ona drobne zmiany wizualne. Dokonano lekkiej korekty malowania na podszybiu i w obrębie klap bocznych. Ma to ułatwić lakierowanie w sytuacji naprawy pojazdu po kolizji.

Zakup wszystkich pięciu Pes Jazz Duo wraz z doposażeniem zajezdni kosztował 54,1 mln zł, przy czym koszt jednego pojazdu to wydatek ok. 8,6 mln zł. Docelowo będą one kierowane na trasy na Morenę (Piecki-Migowo), gdzie z racji braku pętli będzie w pełni wykorzystywana ich dwukierunkowość.

Zobacz wnętrze Pesy Jazz Duo.

Miejsca

Opinie (127) 5 zablokowanych

  • Bardzo dobrze ze wagony dostarcza polska firma (30)

    a nie jakieś zachodnie g*wno.

    • 280 22

    • (22)

      W sumie to trochę dziwne, bo Świrosław Kłamczyński powiedział że w Polsce nie ma przemysłu, i nic się nie produkuje.

      • 60 23

      • skąd tacy de...le jak ty sie biorą, z marsa? (16)

        • 14 33

        • nie z nowogrodzkiej

          • 21 0

        • (14)

          No a nie mówił? Mówił też że nie ma stoczni, a Nauta i Christ mają zamówienia na ładnych kilka lat od zachodnich armatorów. Nie wspomnę o dziesiątkach innych firm które działają na byłych terenach Stoczni Gdynia i dają pracę tysiącom osób. Przestań słuchać PIS, PO i całe to polityczne badziewie a włacz racjonalne myślenie.

          • 47 3

          • Nie wiem czy mówił czy nie mówił, ale jeżeli tak mówił, to miał w 100% rację. (11)

            W Polsce przemysł został całkowicie zlikwidowany przez POkomunę. Kilka wyjątków tylko regułę potwierdza. Piszesz ...dają pracę tysiącom osób. Może tysiącom dają ale co z milionami bezrobotnych w kraju i wygnanych przez antypolski rząd DT poza granice Polski w poszukiwaniu pracy. Tobie może odpowiada, że Polska została de facto kolonią Niemiec i wierzysz że słowiański kaszub został królem Europy , ja na to się nie zgadzam.

            • 14 32

            • (9)

              De facto największa emigracja miała miejsce w latach 2004-2006, a kto wtedy był u władzy? I przypomnij mi kiedy Stocznia Gdańska został zresetowana, i zabroniono jej korzystać z własnych doków i pochylni? A kto wtedy był u władzy? Tak tak, Jarosław Polskę Zbaw, oraz jego brat Święty Lech, największy z największych późniejszych polskich prezydentów co Poleciał I Spadł.

              • 31 10

              • jeżeli chciałeś udowodnić, (2)

                że jesteś wyjątkowym łgarzem i wyjątkowym chamem to ci się udało

                • 7 23

              • ty za to udowodniłeś że nie masz żadnych kontrargumentów i jedyne co potrafisz to rzucać na wszystkich błotem, zupełnie jak twój idol.

                • 26 2

              • Wyjedz do Jarosławia

                wszystkim ulży. Tak jak ktoś napisał robić swoje i nie bawić sie w politykie. Tam są sami złodzieje nie wyłączając pisowców, obłudnych złodziei.

                • 6 3

              • największa emigracja miała miejsce w latach 2004-2006 (5)

                a to ciekawe. Spójrzmy zatem do danych GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO - Informacja o rozmiarach i kierunkach czasowej emigracji z Polski w latach 2004 2013
                2004 - 1,0 mln
                2005 - 1,45
                2006 - 1,95
                2007 - 2,27
                2008 - 2,21
                2009 - 2,10
                2010 - 2,0
                2011 - 2,06
                2012- 2,13
                2012 -2,20
                ale co tam dla POkomucha dzień bez kłamstwa czy afery dniem straconym

                Po drugie .. co Poleciał I Spadł. Rozumiem POkomuchu że razem z donkiem i bronkiem rżałeś ze śmiechu jak na lotnisku w Warszawie lądował samolot z ciałami ofiar katastrofy Smoleńskiej

                • 16 20

              • hehe bardzo umiejętnie szafujesz danymi, i naginasz do swoich "POtrzeb" :) (2)

                Z opracowania Zofia Kostrzewa - naczelnika Wydziału Badań Migracji i Narodowości, z którego z pewnością korzystałeś, wyłania się ładny obraz roku 2007. Końca rządzenia pisu i (nie ma co ukrywać) początku peło. Największa liczba osób pozostająca "czasowo" poza granicami RP. Później ta liczba waha się w okolicach 2,1 mln jeśli wyciągniesz z tego medianę ( z lat 2007-2013). Co nie znaczy że co roku wyjeżdżało z kraju, ponad 2 mln ludzi bo do teraz już by nikogo tutaj nie było. Po prostu tyle osób "czasowo" pozostaje poza krajem w danym roku. Liczba się waha, bo część wraca, a część wyjeżdża. Czyli więc kiedy był największy przyrost emigrujących rodaków za granicę? 2004-2007. Chciałeś zabłysnąć ale nie umiesz interpretować danych które masz podane na czarna na białym.
                Druga sprawa, zauważyłem że duża część zwolenników Jarosława Wielkiego ma wkodowane że jeżeli ktoś go nie lubi, to z automatu jest wielbicielem tej okropnej platformy. No i tu znowu muszę cię zbić z tropu. O tuż tak nie jest. Nie lubię peło, bo to partia cynicznych złodziej i krętaczy, ale przypadku Jarka dochodzi jeszcze Paranoja i Smoleńsk, miesięcznice i marsze niepodległości ludzi w okolicach 70+. (ja sam mam 31). Tak więc jak jeszcze chcesz podyskutować na twarde fakty i dane, proszę bardzo.

                • 22 4

              • twarde fakty i dane?

                według ciebie twarde fakty to chamówa typu: Jarosław Polskę Zbaw, brat Święty Lech największy z największych późniejszych polskich prezydentów co Poleciał I Spadł. Jarosław Wielki, w przypadku Jarka dochodzi jeszcze Paranoja i Smoleńsk itd.?
                "nie umiesz interpretować danych które masz podane na czarna na białym" Nic nie interpretowałem, przepisałem dane z oficjalnej strony GUSu, ale to Ty zacząłeś kręcić na temat emigracji Pytanie podstawowe dlaczego od 2004 nastąpił wzrost emigracji, no bo od tego roku zachód, chyba pierwsi Angole odtworzyli rynki pracy dla Polaków. "marsze niepodległości ludzi w okolicach 70+" - po pierwsze większość uczestników to ludzie młodzi. po drugie jeżeli nawet po 70 to co proponujesz nazistowskie wykluczenie, eutanazje? Z polityka takiego czy innego możesz młody człowieku sobie kpić i jaja robić, ale Ty co jest bardzo przykre kpisz sobie z ofiar katastrofy Smoleńskiej.

                • 5 12

              • zapomiał dodać o "twardych dany" tj. prawie legalnego pobytu i pracy bez wizy bo tych ludzi statystyki nie uwzględniają

                (np. w Niemczech od 2011)

                • 1 1

              • Typowy przykład manipulowania danymi. Można by sądzić, że w ciągu 8 lat wyjechało z Polski 20 mln ludzi

                • 12 1

              • Problemy widzę z logicznym myśleniem. 2004-06 wyjechało z kraju łącznie 1,95 mln ludzi. Później dołączyło do nich max 302 tyś. Nie zliczaj milionów z kolejnych lat, bo wyjdzie na to, że połowa z nas jest za granicą :D

                • 1 0

            • Widzę brzozę i słyszę strzały!

              • 5 1

          • ble ble propaganda sukcesu.

            • 4 2

          • Jedna stocznia w Korei Południowej ma kilkanaście razy większe zamówienia niż cały nasz przemysł stoczniowy i maszynowy. W Polsce są manufaktury. PESA to tylko wyjątek. Stocznia Remontowa działa w niszy rynkowej ale nie można mówić, iż liczy się na światowym rynku, jest znana i tyle.

            • 8 2

      • (2)

        W polsce nie ma żadnego przemysłu. Wszystko zostało rozkradzione!

        taka jest prawda. Wyłącz tvn! Myśl samodzielnie! Wstań z kolan! Dość upadlania!

        czy coś pominąłem?

        • 12 22

        • Boshe... (1)

          Na Tobie powinni zastosować aborcję lub inne "niedozwolone" praktyki.

          • 11 6

          • tylko uważaj na ironię i sarkazm. Trudno Ci je rozpoznawać :P

            • 8 1

      • Ile procentowo części zamontowanych w wyrobach PESY jest produkcji polskiej i jak to się przekłada na wartość tramwaju? Świetnie, że mamy taką firmę ale mówienie w Polsce o przemyśle to jakieś nieporozumienie lub przejaw analfabetyzmu.

        • 5 4

      • bo ie ma przemyslu, jest tylko usluga...rozloz nogi

        • 0 1

    • a jednak nadal na trasie stogi - jelitkowo jeżdżą stare, rozklekotane tramwaje lini 8 (3)

      czy ktoś wie czemu po remoncie torowiska te relikty wróciły ?

      • 15 3

      • Bo cala linia tramwajowa od stogów dokładnie od ul Stryjewskiego aż po plaże woła o pomstę do nieba tylko co tydzień jest latane co 5 m przez robotników, a droga na plażę to już szkoda gadać. Tory żyją własnym życiem. Jak się zaczął remont mostu to juz ktos próbował na pętli Stogi plaża pozyczyc bez powrotnie tory:)

        • 17 0

      • Swoją drogą ładniejsze te w Gdańsku...

        ...niż te dla Warszawy.

        • 16 1

      • od pętli Przeróbka do Stogów torowisko jest w żałosnym stanie

        ale wyprucie całego torowiska i remont oznaczałoby paraliż komunikacyjny Stogów. Taki urok torowisk częściowo prowadzonych jezdniami - prace trzeba etapować.

        • 5 0

    • (2)

      I tutaj Cię zaskoczę, poczytaj trochę branżowych pism, porozmawiaj z ludźmi którzy pracują w kolejnictwie i transporcie to się dowiesz że Polski Newag i Pesa buduje swoje produkty głównie z części które dostarczane są przez zachodnich producentów. A taki francuski Alstom który we Włoszech buduje Pendolino, buduje swoje składy w 40% z części które pochodzą od Polskich producentów. Dlatego Niemcy jak zamawiają swoje składy w Pesie to wiedzą że tania siła w Polsce go zbuduje z części które produkują niemiecki firmy. Paradoks, co?

      • 21 2

      • no straszne, odkryłeś kooperację. Strach pomyśleć co będzie, jak się zorientujesz, co łączy Audi, VW, Skodę i Seata.

        • 12 4

      • Co ty wiesz..... Niemcy głównie zamawiają Bombardiery bo są o niebo lepsze niż PESA. Pesa jest produkowana przez księgowych a nie przez Inżynierów.

        W Pesie tną na wszystkim !
        Po pierwsze brak dwóch piasecznic co jest nie do pomyślenia w innych tramwajach.
        Brak konserwacji podwozia , Gd Pesy są pogniłe jak 20 letni polonez.
        Z pulpitów schodzi farba, psują się na potęgę. A to dopiero koniec gwarancji.
        Jest kupa bubli i niedoróbek .
        Wiec przestań gadać o czymś o czym nie masz zielonego pojęcia !

        • 13 1

  • Brak miejsca w zajezdniach!!! Na taką właśnie informację czekałem - bo po braku miejsca (2)

    na postój autobusów, mamy brak miejsca na postój tramwajów...

    • 135 4

    • mamy jeszcze brak kierowców i motorniczych

      • 15 2

    • Zwykła ściema i mydlenie oczu ludziom !

      • 12 2

  • Ważne, że są ładniejsze (2)

    niż te z warszafki :)

    • 109 14

    • Frankenstein

      • 0 3

    • Bhawo Ghdańsk

      • 9 1

  • Gdyby nie zlikwidowano zajezdni na Łąkowej

    byłoby miejsce na niejeden tramwaj...

    • 169 7

  • Polska sie zmienia! (6)

    Nowe pociągi, tramwaje, nawet drogi :) Jeszcze tylko sejm wymienić i będzie git.

    • 170 8

    • tylko Budynia na stołku się nie zmienia (1)

      trwa na nim już dłużej niż w sumie 3 ostatnich sekretarzy ZSRR

      • 17 7

      • I całe szczęście, miasto dzięki temu rozkwita

        • 1 2

    • git? (2)

      pół roku w kolejkach do lekarza, złodzieje z zusu, pensje bez komentarza, emerytury bez komentarza, państwo policyjne na każdym kroku, itd itd.... to jest git? co z tego że pare dróg powstało jak i tak wszystko bedziemy musieli oddać w przyszlosi, a za to jesteśmy zależni od tych zlodzieji z zach europy.wszystkie znaki towarowe i patenty zarezerwowane przez zachod, wiekosc ludzi pracuje za grosze w zagranicznych firmach czyli nie zarabia polak tylko polak pracuje dla zagraniczniaka. o sejmie nie bede wspominal bo aż szkoda klawiatury na te gnidy złodziejskie.

      • 16 17

      • nie wytrzeźwiałeś?

        albo co wąchałeś?
        marny pisiorku
        obacz czy masz coś w rozporku

        • 12 10

      • Masz Problem? Wyjedź

        W Polsce nie jest dobrze fakt ale widze ze tylko siedzisz i narzekasz. Zrób cos na lepsze dla tego kraju :) wyjedz bo jak tu wszyscy beda tak zrzędzić to nigdy tu nie bedzie dobrze. I jeszcze dodam na marginesie, że widze w tobie albo człowika któremu nic w życiu nie wyszło albo poprostu jesteś emerytowanym komuchem...

        • 11 4

    • W tym roku bd miał możliwość zmiany Sejmu ;)

      • 9 2

  • Szkoda, że ten teren obok nowego Żaka nie może już służyć jako zajezdnia, dobre lokalizacja, nie za duży, nie za mały. A tak trochę wstyd, że nie ma miejsca na nowe tramwaje.

    • 67 1

  • Ale premie w urzędzie były na czas?

    Trzeba się nagradzać za dobrze wykonaną robotę.
    Można było prędzej zamówić i dać od razu pełną specyfikację.

    • 69 4

  • Niech się Gdańsk cieszy, że go PESA nie skasowała za nieodebrane w terminie tramwaje. (4)

    Magazynowanie gotowych produktów u wytwórcy tez kosztuje. Pozdrawiam noworocznie.

    • 118 6

    • Skąd wiesz że nie zapłacili za magazynowanie? Teraz siedzą cicho żeby jakiś derektorek mógł zachować stołek.

      • 27 2

    • A ja myślę... (2)

      ...że to jest zupełnie inaczej:-)))) .Miejsce w zajezdniach jest, a jak by go nie było to żaden problem by przeznaczone do kasacji 105-tki zestawić "na beton".Natomiast PESA ma pewien kłopot z terminowa realizacją umów.Produkuje dla Niemców,Włoch czy Rosji.....tam odsetki za nie dotrzymanie terminu są duże....z Gdańskiem się dogadali a ponieważ "publika" wie,ze tramwaje miały przyjechać do końca roku więc wymyślono.....brak miejsca:-)))Panie W ojtkiewicz,nie wiem czy waść pamiętasz....w tym roku ma przyjechać z Modertransu jeszcze 16 wagonów z Kassel,gdzie je zamierzacie odstawić?pod Urzędem Miejskim?

      • 27 1

      • Tak właśnie wygląda ściema w wydaniu UM Gdańsk i ZKM Gdańsk (1)

        Jak przyszły pierwsze 105-tki pasażerowie Stogów dopominali się aby puścic je do Stogów . Wtedy problemem miała by zajezdnia Łąkowa podobno zbyt wąskie bramy wjazdowe . Ale jak wykasowano wszystkie Konstale 4N nagle 105-tki bez żadnych przeróbek pomieściły się na Łąkowej . Podobna sytuacja miała miejsce z Wyspą Sobieszewską gdzie podobno przez długie lata nie można było puszczac autobusów niskopodłogowych . Ale jak wykasowano wszystkie Ikarusy nagle się okazało że niskopodłogowe autobusy zostały puszczone na wyspę bez większych problemów . Pokrętne a wręcz kłamliwe informacje jakie docierają zarówno z ZKM, ZTM I UM Gdańsk w sprawie komunikacji są żenujące ! A tak swoją drogą - zamiary Gdańska w sprawie rozszerzenia komunikacji tramwajowej przez budowę nowych torowisk nie powinna by powiązana z planowaniem zwiększenia ilości tramwajów oraz miejsca ich garażowania ?

        • 10 0

        • Konstal 4N.

          Mój ukochany, cudowny tramwaj. Ile razy mamie płakałem, że chcę nim jechać, a nie przegubowcem.

          • 0 0

  • Kto wie... (6)

    Kto wie ten wie co się dzieje z nową Pesą
    Jeździła z pasażerami ale bez luster zewnętrznych na kamery, opóźniała inne składy do 15 min. Teraz szkolą motorniczych ale jak stanie na awarii na trasie to zobaczycie jakie zrobi zamieszanie. W ZKM przyjmujemy zakłady po ilu godzinach pracy stanie na trasie i nie ruszy. A pasażerów prosi się o zachowanie spokoju. Aaa i jeszcze jedno. Pan prezes niedługo odchodzi z ZKM a na jego miejsce już szykuje się pan Lisicki były wiceprezydent Gdańska. No ale taką informację łatwo przeoczyć.

    • 86 10

    • Re: Kto wie... (4)

      Od czasu budowy linii do Łostowic bardzo często jeżdżę Pesa-mi i tylko raz się zdarzyło, że utknął po drodze. Dla mnie wprawdzie bardzo pechowo, bo jechałam z dworca z dużą walizką, ale i najlepszy samochód może się zepsuć, a z komputerem nie pogadasz

      • 18 8

      • (3)

        tyle że nowa była robiona na szybkiego przed wyborami .
        Lisicki dostał super fuchę od Adamowicza ciepła posadka z lepszym wynagrodzeniem ale jest i plus może Lisicki dobierze się do kliki rządzącej i skasuje stanowiska które są po nic w zajezdni autobusowej skończy się tyrania kierownika M.L.

        • 8 5

        • Skończy się tyrania (2)

          jednego przydupasa i zacznie się innego.

          • 13 1

          • (1)

            od kierownika Mirosława L. niema gorszego przynajmniej taki jeszcze się nie urodził " człowiek " z pogardą dla pracowników bez szacunku dla innych zwykły socjopata

            • 3 0

            • Szanuj szefa swego

              bo mozesz miec gorszego.

              • 2 1

    • lisicki

      Litości niedobijaj to bydlęęęęę powinno zniknąć w otmętach zapomnienia.Dla jego dobra .

      • 7 1

  • Nie tędy droga w XXI wiek! (5)

    Po co nowe tramwaje gdy wszyscy mają już samochody? Nie lepiej zamienić torowiska na tak potrzebne w mieście dodatkowe pasy ruchu, a zajezdnie na bezpłatne parkingi?

    • 15 164

    • Szampanik zaszkodził? ;-) (2)

      • 26 1

      • (1)

        na rozpoznawanie prowokacji? Mógł.

        • 13 1

        • pewnie że gołym okiem widać, że to prowokacja, ale jak jej autor się zabawił pisząc to to, tak i my mamy radochę minusując to to.

          • 17 2

    • Szkoda, że to prowokacja, bo jestem za.

      • 5 11

    • Istniejących torowisk nie warto raczej likwidować

      Jednak zamiast nowych kosztownych linii można wybudować o wiele tańsze dedykowane pasy ruchu dla szybkich autobusów, tzw. Bus Rapid Transport (BRT).

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane