• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Krzysztof Koprowski
1 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Jedyna Pesa Jazz Duo, która jest obecnie w Gdańsku, została dostarczona na lawecie nocą z 9 na 10 listopada.

Do końca 2014 r. miało być ich pięć, a jest tylko jeden. Mowa o tramwajach Pesa Jazz Duo, które zamówił Gdańsk. Wszystkiemu winne są problemy... z brakiem miejsca w zajezdniach, a pojazdy zostaną przetransportowane dopiero za dwa-trzy tygodnie.



Przetarg na zakup pięciu fabrycznie nowych tramwajów ogłoszono w lutym 2013 r. Już wówczas jednym z głównych warunków było dostarczenie pojazdów do końca 2014 r. Przetarg wygrała bydgoska Pesa, ale mimo że termin upłynął, do Gdańska dostarczono tylko jeden tramwaj, w dodatku zmontowany naprędce przed wyborami samorządowymi.

- Ponieważ brakuje miejsc postojowych w zajezdniach, uznaliśmy, że lepszym rozwiązaniem będzie wstrzymanie się z dostawami do Gdańska. W Bydgoszczy obecni są nasi pracownicy, którzy sprawdzają tramwaje pod kątem zgodności z zamówieniem - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

ZKM wstępnie ustalił, że dostawy będą realizowane jeszcze w styczniu - przypuszczalnie w drugim lub trzecim tygodniu. Do tego czasu planuje się sprzedać kilka wyeksploatowanych tramwajów tzw. stopiątek, robiąc tym samym miejsce dla nowych Pes. Na razie jednak nie ogłoszono w tym zakresie nawet przetargu.

- Pomysł z wstrzymaniem dostaw to nasza inicjatywa. Chodzi o to, by nie komplikować sytuacji na terenie zajezdni. Temat opłat z tytułu opóźnień w dostawie nie istnieje i w tym kontekście istnieć nie powinien - dodaje Wojtkiewicz.

W podobnym tonie wypowiada się rzecznik prasowy Pesy, Michał Żurowski, którego zapytaliśmy m.in. o stan zaawansowania prac nad tramwajami do Gdańska.

- Pesa realizuje kontrakt zgodnie z umową, produkując pojazdy dla Gdańska w terminie. Po przekazaniu pierwszego Jazza Duo, cztery kolejne zostały wyprodukowane, a ich odbiory przeprowadzane są przez przewoźnika [ZKM Gdańsk - dop. red.] na terenie Pesy. W efekcie uzgodnień z zamawiającym i w związku z ograniczoną infrastrukturą postojową naszego klienta, dostarczenie tych czterech tramwajów zaplanowane zostało na styczeń 2015 r.

Warszawa również zamówiła Pesy Jazz Duo, jednak wybrała zupełnie inny wygląd czół pojazdu. Warszawa również zamówiła Pesy Jazz Duo, jednak wybrała zupełnie inny wygląd czół pojazdu.
Warto jednak zwrócić uwagę, że bydgoski producent ma także problemy z dostawami Jazz Duo dla Tramwajów Warszawskich. Pesa złożyła najlepszą ofertę w przetargu na 45 pojazdów, jednak dotychczas przekazała zamawiającym zaledwie jeden pojazd. Zaczął on wozić pasażerów dopiero pod koniec listopada, a wcześniej, na etapie testów, występowały w nim usterki techniczne m.in. obejmujące niepoprawne funkcjonowanie systemów teleinformatycznych.

Na wywiązanie się z umowy dla Warszawy Pesa ma wprawdzie jeszcze kilka miesięcy czasu, ale pierwsze dostawy miały być realizowane od lipca.

Nieoficjalnie mówi się, że opóźnienia to po części też efekt natłoku zamówień. Pesa, oprócz przetargu dla Gdańska, musi bowiem dostarczyć w najbliższych miesiącach nawet łącznie ponad 200 sztuk tramwajów dla: Warszawy, Bydgoszczy, Torunia, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Moskwy czy Sofii, przy czym zamówienie dla Gdańska jest najmniejsze ze wszystkich.

Do tego należy jeszcze doliczyć zamówienia na tabor kolejowy, w tym także dziesięc pociągów dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (pierwotnie dwie szt. miały być do końca roku, ale termin został przesunięty o kilka miesięcy).

Pierwsza gdańska Pesa już po dostarczeniu jej do Gdańska przeszła lekką zmianę w malowaniu. Po lewej zdjęcie z dnia prezentacji tramwaju (12 listopada), po prawej z nadania Pesie patrona Arama Rybickiego (16 grudnia). Pierwsza gdańska Pesa już po dostarczeniu jej do Gdańska przeszła lekką zmianę w malowaniu. Po lewej zdjęcie z dnia prezentacji tramwaju (12 listopada), po prawej z nadania Pesie patrona Arama Rybickiego (16 grudnia).
A jak się sprawuje pierwsza gdańska Pesa Jazz Duo? Jeszcze kilka dni temu woziła ona codziennie pasażerów, ale w okresie świątecznym zniknęła nagle z gdańskich torowisk.

Czy jechałeś(aś) już Pesą Jazz Duo?

- Tramwaj sprawował się dobrze podczas jazdy z pasażerami. W okresie świątecznym, gdy ruch jest mniejszy, postanowiliśmy, aby nie wyjeżdżała ona liniowo na trasy, a posłużyła do dalszego szkolenia motorniczych oraz służb technicznych. Po zakończeniu okresu świąteczno-noworocznego powróci na trasę - zapowiada główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Co ciekawe, już po oficjalnej prezentacji Pesy, przeszła ona drobne zmiany wizualne. Dokonano lekkiej korekty malowania na podszybiu i w obrębie klap bocznych. Ma to ułatwić lakierowanie w sytuacji naprawy pojazdu po kolizji.

Zakup wszystkich pięciu Pes Jazz Duo wraz z doposażeniem zajezdni kosztował 54,1 mln zł, przy czym koszt jednego pojazdu to wydatek ok. 8,6 mln zł. Docelowo będą one kierowane na trasy na Morenę (Piecki-Migowo), gdzie z racji braku pętli będzie w pełni wykorzystywana ich dwukierunkowość.

Zobacz wnętrze Pesy Jazz Duo.

Miejsca

Opinie (127) 5 zablokowanych

  • Niespodziewanka ;D

    A to niespodzianka! Wcześniej nikt nie przewidział, że się nie zmieszczą? I przetargu na sprzedaż ktoś jeszcze nie napisał? Noworoczny smrodek....jak zwykle!

    • 21 0

  • Szok! Miejsce na tramwaje

    W zajezdni sa jeszcze pewnie na etapie starych 105 i nie mysla o takich pitolach

    • 12 2

  • Ot cala prawda o PO. . .

    W warszawie przed wyborami jezdzily dwie babki metrem. . .
    w gdańsku przed wyborami jezdzil ogr tramwajem. . .

    po wyborach w fotelikach grzeja d*pki, pija driny i smieja sie z nas bo znow dalismy sie nabrac.

    proponuje zmienic nazwe na pi- partia iluzjonistow.

    • 12 3

  • Hm, brakuje miejsca w zajezdniach

    Ale przecież zajezdnia Wrzeszcz była modernizowana za 30 milionów zł - rozumiem, że nikt wówczas nie przypuszczał, że kiedyś może być więcej tramwajów? I to żeby była mowa o nie wiadomo jakiej liczbie nowych tramwajów, a tu chodzi o raptem pięć!

    • 26 1

  • Skończcie już z tymi tramwajami (2)

    Torowiska zabierają miejsce przybywającym samochodom, przez tramwaje zawsze będą korki!!! Same siebie też korkują, nie jest to rzadki widok, kiedy jeden stoi z powodu kolizji, czy awarii, a za nim kolejnych 10. Potrzebne są dodatkowe pasy!, a nie jakieś pesy!

    • 3 52

    • spalinami się zatrułeś? Bo gadasz jak pijany idiota...

      • 18 0

    • Skończ już z tymi farmazonami

      :)

      • 14 0

  • Bez sensu te tramwaje, człowiek rowerem nie ma jak jeździć a te konserwy jeżdża jakby do nich świat należał.

    • 2 26

  • Jest pusta od lat zajezdnia tramwajowa przy ul. Wróbla na Dolnym mieście ale w czasie rewaloryzacji ulicy zlikwidowano dojazd do zajezdni.

    • 23 1

  • My płacimy a ........

    "Ponieważ brakuje miejsc postojowych w zajezdniach, uznaliśmy, że lepszym rozwiązaniem będzie wstrzymanie się z dostawami do Gdańska. - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk."

    A czy ONE nie powinny jeździć po Gdańsku?
    Może czas wycofać te rupiecie ?

    • 17 2

  • Co za bzdury !

    Wyrzucić 105-ki z Portu na złom, w ich miejsce z Wrzeszcza wstawić Dortmundy i jest miejsce na Pesy. Bydgoszcz sie nie wyrabia i uzgodnili taką wersję , żeby Pesa nie zapłaciła kary.

    • 19 1

  • To niech stare tramwaje dadzą do kasacji, a nie na Srogi, to od razu miejsce się znajdzie.

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane