• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe tramwaje dopiero w lipcu. GAiT zamówi 15 dodatkowych sztuk

Maciej Korolczuk
25 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Z kar naliczonych Pesie GAiT chce sfinansować zakup dwóch nowych tramwajów. Z kar naliczonych Pesie GAiT chce sfinansować zakup dwóch nowych tramwajów.

Miały być w styczniu, potem w kwietniu, teraz termin dostawy przesunięto na lipiec, ostatnie sztuki dojadą w listopadzie - tak wygląda harmonogram dostawy nowych tramwajów Pesa Jazz Duo dla Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Dobra wiadomość jest taka, że miasto skorzysta z zapisów umowy i zamówi dodatkowe 15 tramwajów, które przyjadą do Gdańska do końca przyszłego roku. Za obecne opóźnienia spółka naliczy producentowi wysokie kary finansowe.



Na co GAiT powinien przeznaczyć środki z kar naliczonych Pesie?

Jak informuje spółka GAiT, urzędnicy skorzystali z opcji z umowy podpisanej z Pesą Bydgoszcz w lutym zeszłego roku. Pozwala ona na rozszerzenie zamówienia o kolejne tramwaje tego samego typu. Oznacza to, że do końca 2020 roku do Gdańska trafi kolejnych 15 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo.

Najpierw jednak ma zostać rozliczona pierwsza część umowy, z której Pesa na razie nie potrafi się wywiązać. Bydgoski producent musi się liczyć z karami za opóźnienia w dostawie 15 pierwszych tramwajów. Pierwotny termin dostawy pierwszej transzy (pięć sztuk) zgodnie z umową minął 15 stycznia 2019 roku, o czym informowaliśmy na początku roku.

Opóźnienie oznacza, że spółka GAiT będzie naliczać Pesie kary umowne za każdy dzień zwłoki. Umowa przewiduje kary na każdy niedostarczony w terminie tramwaj - 8,8 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia, a także za niedostarczenie w terminie pakietu specjalistycznego - 5,5 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia.

Naliczone przez GAiT kary dla bydgoskiego producenta za opóźnienia w dostawie tramwajów będą przeznaczone na zakup pojazdów zamówionych w opcji dodatkowej.

- Szacujemy, że kary te pokryją koszty przynajmniej dwóch nowych Jazzów. W ten sposób niedogodności, przynajmniej częściowo, zamienią się w przydatne rozwiązania - mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.
Jak zapewnia Pesa, pierwsze tramwaje mają być dostarczone do Gdańska do końca lipca tego roku, kolejne w transzach do końca listopada. Tramwaje zamówione dodatkowo mają być gotowe do końca 2020 roku.

Opinie (119) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • :) (1)

    Nowe nie oznacza ze sprawne :)

    • 50 20

    • a jak tam kary za mevo?

      • 2 1

  • Super ! (3)

    Nie mogę się doczekać nowiutkich tramwajów PESY.
    Dziękuje GAiT.

    • 41 38

    • I tak zaraz się rozwalą na tych krzywych i pospawanych przez Mietka torach.

      • 6 8

    • Którego roku? (1)

      • 3 2

      • Dulkiewicz zastała Gdańsk zbankrutowany

        Po kolekcjonerze mieszkań

        • 4 14

  • Nie szkoda pieniędzy, przecież w Gdańsku już są tramwaje? (5)

    Lepiej kupić jakieś używane, jak kiedyś, bo mieszkańcy i tak wszystko zniszczą, wiec szkoda pieniędzy na nowe, tak mi się wydaje. Kto to widział, żeby w Gdańsku nowe tramwaje jeździły.

    • 10 117

    • na PESY tylko złom

      dla Liska Wronki i izolatka

      • 4 5

    • Musi kupić

      Tak chce Paweł z Kanady

      • 3 4

    • Najlepiej takie z Niemiec z 200 tys przebiegu. Angela płakała jak sprzedawała.

      • 5 2

    • Mieszkańcy wszystko zniszczą? A może będziesz się liczył ze słowami, bo nie życzę sobie pomówień

      • 6 4

    • Widać gołym okiem, skąd

      Widać gołym okiem, że zazdrość z Gdyni.

      • 0 0

  • Przecież było od razu wiadomo że w terminie nie przyjdą nowe tramwaje z PESY (2)

    Inne miasta podobno narzekają na jakość wykonania, oby do Gdańska przyszły dobrze zmontowane te tramwaje.

    • 63 11

    • Zawsze mogą ich przeciągnąć na odbiorach, jak swego czasu Warszawa. (1)

      To wcale nie jest problem. Mnie tylko dziwi jedno. Taka wielka, patriotyczna, narodowa PESA i opóźnienia i słaba jakość wykonania? #niemożliwe #nojakto

      • 26 0

      • a tak to bywa, jak startujesz we wszystkich przetargach jak leci, a później okazuje się, że

        nie masz możliwości by wszystko ogarnąć

        • 18 0

  • Pesa kary z tytułu opóźnień wlicza chyba w ceny umów. (2)

    Inaczej już dawno by poszli z torbami.

    • 84 5

    • przecież już poszła: (1)

      28.05.2018 12:03
      Polski Fundusz Rozwoju przejmuję Pesę.

      • 18 0

      • i wszystko jasne.

        • 13 0

  • lisicki jeszcze pracuje? dulkiewicz nigdy nie zrobi porzadku z komunikacją w mieście? (6)

    • 70 24

    • jedna klika jedna banda (4)

      i smieszne 40 gr podwyzki

      • 23 8

      • dlaczego lapki w dol ? (3)

        skoro ma racje ?

        • 18 9

        • (2)

          Bo POwskie trolle zawsze są na straży.

          • 11 18

          • aa byc moze masz racje

            ale taka prawda
            ze te 4800brutto to jest wymysl prezia i niestety kwota nierealna
            chyba ze palec sie wciska tam gdzie sie plecy koncza
            ale jak widac tabor sie wymienia bo firma nie ma kasy na nic innego
            ciekawe kiedy babcia g. odejdzie w koncu

            • 9 2

          • Z pisu od razu by sprawdzili skąd są pieniądze na nowe tramwaje.

            • 6 5

    • Tramwaje do likwidacji, kasę przeznaczyć na SKM

      Łysicki do Berezy Kartuskiej

      • 5 10

  • tramwaj powinien jeździć do Kowal przez Szadółki. Dulkiewicz kiedy rozwiążesz problem komunikacji w południowych dzielnicach? (12)

    • 34 83

    • Kowale? zapytaj wójta Kolbud

      • 48 2

    • A może tak...

      chociaz Pani Dulkiewisz? No i Kowale to nie jest Gdańsk!

      • 34 10

    • Trzeba sobie było nie kupować mieszkania na wsi!

      • 33 5

    • Tramwaj nie ma żadnego sensu

      stoi w korkach, nabity po kokardkę, smród, brak okien i miejsc. To jest bydłowóz dla Łycickiego. Niech nim jeździ i niech w nim zmienia pieluchę. Na Południe, do Nowego Portu, na Święty Wojciech tylko SKM.

      • 9 20

    • Przypominam, że Kowale nie leżą w granicach Gdańska

      • 26 2

    • tramwaj z kowal do centrum to chyba godzinę będzie jechał (1)

      • 6 3

      • Do centrum Kowal czy Kolbud?

        • 1 0

    • Jak Kolbudy wybudują linię to będzie jeździł (1)

      Najpierw zacznij płacić w Gdańsku podatki, a potem wymagaj. A Dulkiewiecz to dla Ciebie pani Prezydent Dulkiewicz. Trochę kultury.

      • 17 7

      • Milcz psue5z po

        • 1 3

    • Na południe tylko SKM

      To za duźe potoki i odległości na tramwaj

      • 6 2

    • Kowale to nie Gdańsk.... niech sami finansują sobie komunikację. Może jeszcze tory Gdańsk ma tam położyć?

      • 13 1

    • To chyba do władz Pruszcza z tym problemem;)

      Kupujesz taniej mieszkanie na wsi, tam płacisz podatki to droga urzędowa jest jasna.

      • 4 2

  • a jak się nie wywiążą (1)

    z realizacją tramwajów do końca 2020 . To PESA zafunduje nam kolejne 2 tramwaje gratis .

    • 33 3

    • Spokojnie, kolejne tramwaje przyjadą w 2021r. a nie w 2020 kek

      • 5 2

  • Nowych kierowców też zamówiono? (2)

    • 26 11

    • przyjadą z Bangladeszu

      • 11 4

    • Za pulpitem tramwaju siedzi....

      motorniczy.

      • 11 1

  • Już teraz mamy lepszy tabor niż miasta krajów śródziemnomorskich, nie mówiąc o tych ruinach co robią za atrakcje turystyczną w P (15)

    Powoli zbliżamy się w taborze do najbogatszych miast najzamożniejszych pandy zachodnich typu Holandią czy Dania. Tak wiem, ciężko w to uwierzyć. Pamiętacie co jeździło jeszcze 10-12 lat temu?

    • 77 19

    • (2)

      Tymczasem inne miasta nie kupują Pesy, a mają stary polski tabor i wszystko działa dobrze.

      • 2 32

      • i to jest prawda. KAŻDY konstal lepszy od pesy. Jeden wagonik konstala ma więcej miejsc

        jest 4x jaśniejszy, ma okna i przestrzeni więcej niż cały skład PESY

        • 6 19

      • gdze w który mieście podaj przykład

        • 0 1

    • Malowanie

      Tabor tam jest na pewno ładniejszy w sensie malowania, wpisz sobie w google nice tram i sam zobacz
      W Polsce Tabor jeszcze jest za przaśny
      Chociaż w Gdańsku nie jest pod tym względem aż tak zle

      • 5 5

    • Nie wiem co bierzesz, ale widzę, że trzepie równo, dasz namiar na dilera?

      • 9 9

    • Racja. Środki unijne robią swoje. (6)

      Pamiętam jak 10 lat temu ratunkiem dla miast, gdzie sypały się Jelcze i Ikarusy były zakupy używanych wozów 10-12 letnich z Niemiec. Nówek było jak na lekarstwo. Nie piszę tu tylko o Gdańsku, ale wiele miast ta robiło. Teraz - jeżeli używane to pojedyncze sztuki a tak, wszędzie kupują nówki. Najbardziej polecam wycieczkę do Inowrocławia. Znaczna część ich taboru to hybrydowe lub elektryczne Volvo, prosto z fabryki. A miasto liczy ledwie 70 tys mieszkańców.

      • 16 2

      • dlatego też środki unijne posłużyły w dużej mierze Niemcom (1)

        sprzedali nam rupiecie, które miały być złomowane i my zapłaciliśmy właśnie tymi środkami unijnymi. Kupili sobie dzięki temu nowsze generacje

        • 10 20

        • Nieprawda

          Za środki unijne kupuje się tylko nowy tabor

          • 16 1

      • (3)

        a to wszystko na kredyt, który będą spłacać nasze dzieci. na koniec tego roku zadłużenie Gdańska to już 350 mln złotych.

        • 7 16

        • Środki unijne (2)

          Tabor jest kupowany że środków unijnych. Więc gdzie tu kredyt.

          • 9 4

          • A od kiedy to Unia daje 100% kosztów inwestycji? Może warto się douczyć. (1)

            • 8 3

            • No to jasne, lepiej żeby w ogóle nic nie kupowali bo trzeba będzie, uwaga, zapłacić.

              • 5 2

    • PESA to jest tabor dla Świniokrów nie dla ludzi

      ewentualnie dla członków Solidarności i Waćpana Łysickiego.

      • 4 6

    • Za krótkie, za mało miejsc siedzących

      Miały być 40 metrowe, ale to Gdańsk, tu komunikacja na poziomie socjalnym tylko. O porządnych rozwiązaniach nie ma co marzyć

      • 1 4

    • Bardzo mądry komentarz.

      Ogólnie wystarczy wyjechać za granicę Polski, aby przekonać się, że nie jest tu tak źle, jak się wszystkim wydaje.

      • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane