• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?

Krzysztof Koprowski
9 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Nie światłami, lecz potężnymi rozmiarami wyspy centralnej, gdańscy drogowcy chcą zapobiec blokowaniu Węzła Groddecka przez tramwaje. W efekcie powstaną pasy zieleni, w środku których zmieściłby się niejeden budynek. Nie światłami, lecz potężnymi rozmiarami wyspy centralnej, gdańscy drogowcy chcą zapobiec blokowaniu Węzła Groddecka przez tramwaje. W efekcie powstaną pasy zieleni, w środku których zmieściłby się niejeden budynek.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska to największa w Gdańsku inwestycja infrastrukturalna, która ma odmienić oblicze centrum miasta. Ale może się okazać, że ta nowa twarz wcale nie będzie przyjazna dla mieszkańców.



Od kilku miesięcy słyszymy o zbliżającej się inwestycji, którą w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zrealizują holenderska spółka deweloperska Multi Development oraz miasto Gdańsk.

Ocenie poddawane są kolejne, coraz bardziej szczegółowe wizje urbanistyczne i architektoniczne zabudowy, która powstanie na Targu Siennym i Rakowym. Ale jak dotąd nikt nie zajmował się oceną rozwiązań komunikacyjnych, które powstaną w otoczeniu obu Targów. Nic dziwnego, że te plany nie są pokazywane tak chętnie, jak projekty architektoniczne. W komputerach projektantów powstały bowiem rozwiązania jeżące włos na głowie tych gdańszczan, którzy po centrum swojego miasta chcą się poruszać pieszo.

Już na etapie wczesnych koncepcji zrezygnowano z likwidacji szpetnego i zdewastowanego tunelu podziemnego pod Wałami Jagiellońskimi, między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym zobacz na mapie Gdańska, zdecydowano natomiast o jego modernizacji. W sytuacji, gdy we Wrocławiu podobne przejście w ciągu ul. Świdnickiej (lokalny odpowiednik ul. Długiej i Długiego Targu) będzie likwidowane, w Warszawie na ul. Emilii Plater (przy Dworcu Centralnym) uruchomiono obok tunelu przejście ze światłami, Gdańsk planuje przedłużyć tunel. Efekt? Zyskamy kolejny po City Forum nieprzyjazny plac miejski "w piwnicy".

A tunel, do którego zjazd na wózku inwalidzkim czy z wózkiem dziecięcym będzie nie lada wyzwaniem, można by zastąpić zwykłym przejściem naziemnym. Utrudnienie dla ruchu samochodów? Wcale nie! Przecież kierowcy dostaną zupełnie nową alternatywę drogową - bezkolizyjną podziemną ulicę, którą przejadą od dawnej przychodni kolejowej przy dworcu PKP zobacz na mapie Gdańska, aż do gmachu Urzędu Wojewódzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Wraz z tą podziemną ulicą, która z pewnością przejmie znaczną część ruchu północ - południe, przy Hucisku zobacz na mapie Gdańska zaplanowano kolejne przejście dla pieszych, niestety znowu w formie podziemnego korytarza. Okazuje się, że zdaniem urzędników jest to rozwiązanie wygodniejsze i prostsze, niż wygospodarowania miejsca na azyl pomiędzy jezdniami.

- Przejście to umożliwi "cyrkulację" pieszych pomiędzy terenami dworca kolejowego, Nowego Ratusza oraz terenów zielonych po obu stronach ul. Hucisko [chodzi o park im. Czesława Niemena - dop. red.]. To również możliwość przejścia bezkolizyjnego (bezpiecznego dla pieszych) w kierunku Kanału Raduni i Drogi Królewskiej. Likwidacja skrzyżowania ul. Hucisko - Targ Rakowy poprawi przelotowość układu drogowego w całym rejonie ul. 3 Maja - Podwale Grodzkie - Węzeł Hucisko - przekonuje Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.

"Przelotowość", a dokładniej "przepustowość", to słowo-klucz urbanistów poprzedniej epoki - obniży się za to dla komunikacji miejskiej na innej trasie. Podziemna ulica o roboczej nazwie Nowe Podwale Grodzkie będzie bowiem połączona z istniejącym Podwalem Grodzkim na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Stracą pasażerowie, bo tramwaje będą musiały czekać na swoje światło na najbardziej obciążonym odcinku sieci tramwajowej w całym mieście. Piesi nie zyskają przejścia, bo zdaniem projektantów za bardzo spowolnią ruch aut.

Warto dodać, że przejście w tym miejscu pozwoliłoby wykonać wygodne dojście do przystanków tramwajowych przy dworcu, dzięki czemu byłyby one wreszcie dostosowane także dla osób niepełnosprawnych (istniejące rampy przy schodach są wolne, tarasują i tak wąskie przejście, a na ogół i tak nie działają), a jednocześnie poprawiłoby odpływ pieszych z przeciążonego przystanku.

- Brak przejścia dla pieszych uzgodniono z zarządcą drogi, gdyż celem jest utrzymanie przepustowości głównego ciągu komunikacyjnego: Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie. Do czasu rozbudowy podstawowego układu drogowego obniżenie przepustowości skrzyżowania ul. Nowe Podwale Grodzkie z Podwalem Grodzkim jest niemożliwe. Wydzielenie fazy zielonej dla przejścia dla pieszych znacznie ograniczałoby tę przepustowość - odpiera ten zarzut Antoni Pawlak.

Przestrzeń na obszarach śródmiejskich powinna być:

Rewolucja na drogach śródmieścia Gdańska zakłada też przebudowę Węzła Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Ma on zmienić się w skrzyżowanie z wyspą centralną o ogromnych rozmiarach. Sęk w tym, że pasujący do niej nowy pas rozdziału jezdni ul. 3 Maja będzie tak potężny, że zmieściłoby się w nim nawet całe skrzydło Urzędu Miejskiego od strony ul. Nowe Ogrody. Planiści jednak nie przewidzieli tu żadnej zabudowy, lecz zieleń. Czy Gdańsk na pewno stać na taką rozrzutność w ścisłym centrum, gdzie ceny działek są najwyższe?

- Pas rozdziału między jezdniami ul. 3 Maja wynika z geometrii skrzyżowania Węzła Groddecka. Powiększenie średnicy wyspy centralnej węzła umożliwi zatrzymywanie się tramwajów na skrzyżowaniu bez blokowania pasów ruchu samochodowego (np. jak na Hucisku). Teren będzie wykorzystany na zieleń wysoką i uzbrojenie podziemne - tłumaczy rzecznik prezydenta.

Nieco na południe zaplanowano kolejny tunel dla pieszych. W okolicy Zaroślaka, Biskupiej Górki i Starego Przedmieścia zobacz na mapie Gdańska, a więc dzielnic o niejednoznacznej renomie, piesi będą poruszać się tunelem między przystankiem SKM Śródmieście a Muzeum Narodowym, pokonując pod ziemią ul. Okopową i Nowe Podwale Grodzkie.

- Głównym powodem jego budowy jest przewidywany wzmożony ruch pieszy z przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku Urzędów Wojewódzkiego, Marszałkowskiego i Skarbowego - uzasadnia to rozwiązanie Antoni Pawlak.

Dla świetnie skomunikowanego wszystkimi środkami transportu zbiorowego obszaru Targu Siennego i Rakowego przewidziano nie mniej niż 830 miejsc parkingowych. Działanie to, zdaniem urzędników, jest zgodne z polityką ograniczania ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta oraz tworzeniem przyjaznych stref dla pieszych.

Wszystkie opisane w artykule rozwiązania pochodzą z koncepcji stworzonej w okresie podpisywania umowy między Gdańskiem a deweloperem zabudowy Targu Siennego i Rakowego. W tej chwili jest ona na etapie uszczegółowień, więc może jeszcze ulec zmianom. Pozostaje mieć nadzieję, że na lepsze.

Opinie (195) 6 zablokowanych

  • Węzeł Grodeckiej ? (8)

    • 13 35

    • hahaha (2)

      węzeł Gotfryda Ernesta Groddecka (czyt. Grodeka), do szkoły baranie

      • 30 4

      • haha (1)

        Carla Groddecka!!!

        • 13 3

        • o fakt, lekka wtopa z tym Ernestem ;)

          • 7 0

    • Grodzkiej

      chyba

      • 24 7

    • Armanda Ryfińskiego vel.Bohomaz

      • 4 5

    • Węzeł Posłanki Grodzkiej !

      Jak w tytule...

      • 10 3

    • co mają powiedzieć (1)

      potrąceni na przejściu przy operze ? więcej przejść mniej tuneli? Trochę refleksji redaktorze a nie krytyka w czambuł i brak argumentów drugiej strony

      • 9 12

      • a co mają powiedzieć

        ofiary rozbojów w zapuszczonych tunelach?

        Miasto powinno być także dla ludzi, nie tylko dla samochodów.
        Zobacz jakie aleje miejskie buduje Berlin, tam prawie nie ma przejść podziemnych. Samochody muszą chwilę poczekać na światłach? Trudno, to jest miasto a nie ekspresówka.

        • 15 7

  • a gdzie będa lądowały śmigłowce do szpitala wojewódzkiego? (5)

    • 57 10

    • beda ladowac w akademi medycznej

      gdzie wybudowano nowe lądowisko, lub na zaspie gdzie zmodernizowano stare lądowisko

      • 17 0

    • (2)

      Właśnie na pasie zieleni, który tak się p. Koprowskiemu nie podoba...

      • 4 8

      • na nowym pasie to wyląduje nawet 767 (1)

        • 12 0

        • ale Dreamliner

          już nie. Bo nawet nie wystartuje

          • 6 0

    • Ladowisko , Parkingi dla samochodów i piesi w przejściach

      to powinno rozkorkowac ta przestrzeń. Widze że artykuł mocno lobbistyczny na rzecz radnych PO którzy chcą zasypywać istniejace przejscia i burzyc wiadukty.Bo tak bo to dodatkowe zleceni na rozbiórkę i budowe nowych a to projekt i świeża kasa . Jak ktoś to spiewał z rączki do rączki finanse :))

      • 4 4

  • druga Warszawka (12)

    Czytając ten artykuł miałam przed oczami swój pobyt w W-wie. Nie zapomnę swojego poirytowania wszędobylskimi przejściami podziemnymi. Przejście na drugą stronę ulicy przez przejście trwałoby sekundy-tunelem minuty. Widok ładny ale NIE dla tuneli.

    • 154 116

    • (3)

      W Bydgoszczy podobnie.

      Z drugiej strony docenić trzeba pomysł by usprawnić ruch samochodów i komunikacji miejskiej. Sama czasami wolałabym zadbane, czyste przejście podziemne niż wyczekiwanie na deszczu, przy przejeżdżających przez kałuże autach, w dodatku na przejściach dwuetapowych.

      Tunel tunelowi nie równy. Naiwnie wierząc we właściwy nadzór skłonna jestem poprzeć realne plany, bo wydźwięk słów redaktora jest wyjątkowo subiektywną i negatywną wizją.

      • 18 17

      • z komunikacji miejskiej nie chce się korzystać jeśli jest po schodach (2)

        powstaje taki paradoks - kupujemy drogie tramwaje niskopodłogowe, zeby nie wdrapywać sie do nich po schodach i robimy dojścia do nich ciasnymi tunelami ze schodami

        • 40 5

        • Oczywiście racja (1)

          Są zdecydowanie lepsze metody na usprawnienie komunikacji tramwajowej -> najlepszy przykład Niemcy, Francja, Czechy... Ale u nas projektanci zatrzymali się w latach '70 i dobrze im tam. Ciekawe czy w gabinetach jeszcze Lenin wisi, czy już tylko jasny ślad na ścianie po portrecie pokazuje inspiracje w sercu?

          • 30 3

          • ewolucja - wyspecjalizowali sie w utrzymywaniu stolkow -

            porzadna prac jest raczej drugorzedna ;)

            • 3 1

    • (6)

      jako piszey wole w 100% tunele

      • 14 19

      • (5)

        Uważałabym z takim odważnym, 100% twierdzeniem.

        Jeżeli tunel ma być zaniedbaną i zapomnianą "dziurą" jak w drodze na Żabi Kruk, gdzie cuchnie moczem, to ja dziękuję. Postoję.

        Natomiast wyremontowany odcinek CityForum - PKP, pomimo lat świetlnych do ideału, da się zaakceptować.

        Oczywiście ideałem byłoby na odwrót. Skierować pod ziemię samochody, ale logistycznie i finansowo jest to niewykonalne. A szkoda.

        • 12 1

        • a ja uważam że tunel powinien być ale dla aut i tramwajów! (4)

          schować to trzeba pod ziemię a na wierzchu plac z zielenią i może jakąś fontanną, byłoby miejsce dla ludzi jak przed wojną i droga królewska automatycznie wydłużyłaby się do targu rakowego.. a tak.. będzie przecięta

          • 19 2

          • oj, było by pięknie :-) (1)

            Chociaż tramwaje mogłyby sobie jeździć, ten środek transportu trzeba promować. No nic, pomarzyć sobie mozna...

            • 7 0

            • takie tramwaje w podziemnym tunelu, to mają nawet swoją wspólną nazwę - metro ;-) BA! Nawet w kraju nad Wisłą, jest jedna taka czynna linia, co ją budowano dziesiątki lat.

              Cudów nie ma.

              • 11 0

          • Jak wyslesz

            Tramwaje pod ziemie, to sytuacja się nie zmieni-nadal trzeba będzie chodzić po schodach, także lepiej, by zostały na powierzchni. Uważam, ze czepianie się forum to przesada-fajnie mieć płac przed dworcem, ale finansowo i organizacyjnie byłaby to gehenna.. Z kolei przed brama wyzynna moznaby pomyśleć o świadczeniu samochodów pod ziemie, ale wiazaloby się to z przebudowaniem całego węzła z wiaduktem-koszty niewyobrażalne...

            • 6 1

          • To se kup zieloną farbę i pokój se zrób. Mieszczuchy nie lubią zieleni.

            Tunel dla samochodów jest przedsięwzięciem szalenie kłopotliwym. I co jeśli kogoś cel znajduje się nad nim? Skąd ta mania, by wszędzie było zielsko? Nie ma nic bardziej zbędnego w mieście.

            • 0 7

    • Zastanawiam się nad prawdziwymi intencjami. Serio.

      Przecież Centrum Gdańska, ale nie tylko bo to domena większości miast, to ulice bankowe. Handel jaki znałam zniknął. Powstały centra handlowe, galerie i inne molochy. Gdzie tu miejsce na _spacer_?

      W większości poruszam się własnym autem, sporadycznie ale korzystam również z komunikacji miejskiej. W opisywanym rejonie krzyżują się jedne z najważniejszych dróg. Priorytetem wydawałoby się zapewnienie płynności ruchu, spadek hałasu i poziomu zanieczyszczeń. Realnym rozwiązaniem jest zatem likwidacja naziemnych przejść dla pieszych.

      Wara natomiast od takich miejsc jak Jelitkowo czy Brzeźno, miejsc do których wolę dojechać komunikacją miejską. Tam liczy się przestrzeń.

      • 7 7

  • ktos ma przykre doswiadczenia z tunelami, pewnie naogladał sie za duzo horrorow (11)

    • 84 128

    • (6)

      pewnie pajace z BRG ktorzy boja sie jezdzic swoimi gratami w tunelach. lepiej do podziemia wyslac pieszych, matki z wozkami i inwalidow. w kocu wygodnicki urbanista musi wygodnie pierdziec w swoim samochodzie, a pieszy niech dyma w dol i w gore.

      • 50 13

      • (2)

        skad taka nienawiśc? nie oprzyjeli do pracy??

        • 7 22

        • (1)

          po prostu ktos za taka fuszerke bierze pieniadze, trendy sa takie aby miasto bylo przyjazne pieszym. eksperymenty pod tytulem miasto dla samochodow juz byly i zakonczyly sie fiaskiem: boston, brasilia, los angeles.

          wiec urzedasie wracaj do roboty, a nie siedzisz na trojmiasto

          • 15 3

          • wszystko da się pogodzić

            patrz---> Kolonia/Niemcy

            no ale do tego trzeba porządnych urzędników, a nie budyniowej masy...

            • 9 1

      • Wystarczy zrobić sieć tuneli pod całym miastem plus metro i będzie tylko jedno zejście w górę i w dół :)

        A tak serio to taniej zrobić tunel dla pieszych, niż dla pojazdów.

        • 8 8

      • tak jest w większości cywilizowanych krajów (1)

        jak się nie podoba to mykaj na białoruś. Tam wszyscy chodzą z buta

        • 4 9

        • nie obrażaj człowieka... Popatrz sobie na mapy miast europejskich na

          google - pełno tuneli samochodowych, a nie dla pieszych w centrach. W Norwegii - w Oslo, Bergen i inne miasta mają przelotówki w tunelach pod centrami.

          • 15 2

    • raczej więcej chodzi pieszo i wie jak to jest w obecnych tunelach (1)

      niż jeździ samochodem

      • 11 0

      • Jeśli obecne tunele są złe...

        ... to może właściwie planować i nadzorować nowe?

        • 2 6

    • (1)

      Moze ogladal film z 15 minutowym gwaltem na Monice Beluczi ( ;) ) w filmie Nieodwracalnosc ? :)

      • 2 2

      • gdyby oglądali to w tunelach by same baby chodziły

        licząc na to że ktoś się wreszcie zainteresuje

        • 1 4

  • Czepiacie sie City Forum, placu w suterenie (8)

    Przecież to projektowaly ikony trojmiejskiej architektury - panowie z FORTu.
    A ze w efekcie mamy kiepską przestrzeń publiczna, to już mało ważne. Przecież Oni są od wyższych celów.

    • 135 9

    • Oj tam, oj tam, uczyli sie (1)

      Na czymś muszą sie przecież uczyć projektowania.

      • 16 1

      • Szkoda że się

        cały czas uczą :(

        • 9 0

    • akurat tam przejscie podziemne i tak juz istnialo od PKSu az do dzisiejszego City Forum (5)

      Oni dobudowali tylko fragment pod samym City Forum. Akurat nie ruszajac samego przejscia podziemnego ciezko bylo inaczej to zrobic. Oczywiscie nie mowie o detalach urbanistycznych i architektonicznych (tu zawsze moze byc lepiej) tylko o samym fakcie istnienia przejscia.

      • 8 2

      • więc trzeba było przed dworcem zrobić plac, (4)

        jak w cywilizowanych miastach, a nie autostrade

        • 24 1

        • ale tutaj "panowie z Fortu" nie mieli wiele do powiedzenia. (3)

          Winnych moznaby rownie dobrze szukac wsrod dziewietnastowiecznych gdańszczan, ktorzy wyburzyli stare fortyfikacje. Pozniej mielismy chociazby spory wplyw na wyglad miasta radzieckiej artylerii.
          Ja oczywiscie jestem jak najbardziej za tym, zeby w tym rejonie auta byly puszczone w tunelu od Traktu Sw. Wojciecha az po wezel na wysokosci Zieleniaka. Na poziomie 'zero' niech jezdza autobusy i tramwaje. Tylko po pierwsze jak sie wszystko wydalo na stadion to nie ma za co przeprowadzic takiej operacji. Po drugie byloby to technicznie niezmiernie trudne przedsiewziecie.

          • 13 1

          • Budowa tunelu trudna technicznie? (2)

            Trudne jest sfinansowanie takiej budowy.

            • 6 1

            • Tez

              Ale chodzi rownież o organizacje ruchu w tym rejonie na czas remontu-czyli kilka miesiecy. Można o tym zacząć myśleć, gdy powstanie nowa walowa

              • 2 0

            • biorąc pod uwagę że na kilku metrach stoi woda,i ze trzeba by wypruć całą infrastrukturę, jak równeiż biorąc pod uwagę nasze ograniczone możliwości finansowe - to TAK, jest to trudne technicznie zadanie.

              • 0 0

  • brak koncepcji urbanistycznej miasta to jest koncepcja
    jak patrze na rozwój naszego miasta to mam przed oczyma męża z zawodu dyrektora z filmu "Poszukiwany poszukiwana"

    • 101 5

  • pod tym wzgledem totalna porazka!

    • 52 12

  • im więcej tuneli tym więcej szczęk ze stanikami (2)

    tylko przyklasnąć

    • 118 11

    • antek - kolekcjoner staników (1)

      ja też zdejmuję staniki, ale nie ze straganu

      • 9 0

      • kolekcjonuję, ale bezpośrednio zdejmuję z właścicielek

        i nie są to chochoły zapewniam
        czasami używam własnych szczęk
        i bynajmniej nie robię tego w tunelach ulicznych

        • 1 0

  • Nie budują - źle, budują jeszcze gorzej... (7)

    ten artykuł to szukanie dziury w całym.

    • 77 105

    • Prawda (1)

      Zawsze źle, jakby nie było, źle. Jak trzeba czekać na światłach na przejście przez jezdnię - źle, jak tunel - źle; jak brak zieleni - źle, jak duży plac zieleni - źle, bo rozrzutność...

      • 11 14

      • nie, nie chodzi o to. istotą przedstawionych "problemów" jest fakt, że to wszystko da się pogodzić. potrzeba tylko ludzi z łbem na karku i nie na smyczy układzików.

        • 9 1

    • Nie do końca (3)

      Mówi się dużo o "rozwoju komunikacji tramwajowej", ale wystarczy spojrzeć na cyfry (one nie kłamią), transport dla Gdańska Południe (plan, uchwała miasta - proszę przeczytać), zakłada wydanie ponad 90% środków na transport samochodowy, a poniżej 10% na tramwaj. Obecnie około 30% podroży odbywa się komunikacją miejską, a 60% transportem samochodowym, co pokazuje że komunikacja się ZWIJA, zamiast rozwijać. W Berlinie proporcje są inne 35% komunikacją, 30% samochodami (szok, prawda!) a reszta rowery i piesi. Doskonały system transportu zbiorowego zachęca do korzystania, nie jest niczym szczególny widok tłumu urzędników jadących do pracy U-Bahną czy S-Bahną (taka nasza SKM tylko trooochę lepsza) i tramwajami. Transport samochodowy jest wyrzucony poza miasto, przy czym wszędzie przy Ringu są parkingi P&R gdzie samochód można zostawić i przesiąść się na zbiorówkę.
      A u nas co? tunele w centrum miasta, trasa Słowackiego i cała reszta, a tramwajem coraz wolniej bo mnóstwo świateł promujących samochody.

      • 32 2

      • Bardzo słuszna uwaga!

        W pełni popieram.

        • 14 1

      • (1)

        " W Berlinie proporcje są inne 35% komunikacją, 30% samochodami (szok, prawda!) a reszta rowery i piesi. "

        Kiedy doczekamy się takiego budżetu???!!!

        się pytam się

        • 8 0

        • Myślę że wtedy,

          kiedy będziemy szanować co mamy. Budżet to nie więcej pieniędzy, tylko lepsze nimi dysponowanie. W Berlinie wagony U-Bahnu są z lat '60 i cały czas sprawne. U nas kasuje się tramwaje z końca lat '80 bo brzydkie i niepolityczne, i kupuje się nowe. Tak samo drogi - milionowe inwestycje które dają tyle, że stoimy w korkach na kolejnych skrzyżowaniach, których nie przebudowano. Gdyby przesunąć pieniądze z dróg na tramwaje w stosunku 70% do 30% mielibyśmy 3 KROTNY wzrost inwestycji tramwajowych, co pozwoliłoby na polepszenie oferty komunikacyjnej przy tym samym budżecie. Od dawna wiadomo, że transport zbiorowy w centrach miast jest tańszy dla budżetu - więc promuje się alternatywne metody przemieszczania. To jest czysta ekonomia, a u nas ECS, Teatr Szekspiroski, Trasa Słowackiego, wiadukt przy Galerii Bałtyckiej i przez przypadek zapomniano o tramwaju... A aż się prosiło.
          Tak samo SKM wiecznie niedoiwestowana, a przecież to jest nasze metro trójmiejskie, którego wcale nie traktujemy jako poważnego środka komunikacji wewnątrzmiejskiej, bo jest kiepsko skomunikowane z innymi środkami komunikacji (brak węzłów przesiadkowych/integracyjnych z tramwajem). Na zachodzie większość stacji jest skomunikowana, zeby strefa dojścia była jak najkrótsza i najprzyjemniejsza + oznaczenia.
          Traktowanie pieszych również kuleje, na zachodzie tunele dla pieszych są likwidowane, u nas z uporem maniaka buduje się nowe, co tylko zniechęca do zdrowego spaceru. W skandynawii (ziiimno) cały rok rowerami przemieszcza się 15-20% ludzi, bo tanio i zdrowo. U nas ścieżki rowerowe są, ale dopiero tak krytykowany pomysł ulicy rowerowej z pasem dla rowerzystów jest rozwiązaniem znanym z Zachodu.
          Przykłady można by mnożyć.

          • 9 0

    • Nie budują - źle, źle budują, jeszcze gorzej...

      Józefie B. -prawie tak jak napisałeś ;)

      • 0 2

  • postawmy światła na każdym skrzyżowaniu (11)

    światła to bzdura !! tunelami można szybko i wygodnie się przemisczać - w singapurze nie mają problemu z tym że trzeba chodzic tunelami. dla potrzebujących sa windy.
    obecna polityka wstawiania świateł na kazdym skrzyżownaiu i przejściu jest głupia. jak raz padły światła na zjeździe do fashion house to nie było raz korków- o dziwo kierowcy jakoś dali rade - wooow

    • 75 96

    • (7)

      za to w całej zachodniej europie mają z tym problem. jak chcesz to się porównuj do azji, ja wolę do europy. a już na pewno w kwestii urbanistyki.

      • 23 10

      • a byłes w Europie czy moze autor mydli ci oczy?

        • 2 13

      • no to chyba nie byłeś w Europie... (3)

        no to chyba nie byłeś w Europie...

        • 3 8

        • (2)

          przykłady. poprosze przykłady tuneli w sródmieściu miast

          • 12 2

          • Byłem widziałem.

            Karlzplatz - Monachium.
            Pozdrawiam

            • 2 1

          • albo wieden, plac przy operze wiedeńskiej

            ale i tak nie popieram tuneli w sercu miasta.

            • 0 0

      • popieram coś trzeba do tuneli wprowadzić albo ludiz albo auta

        a że miasto biedne to pzoostaje tylko ludzi

        • 3 2

      • To jedz tam i nie wracaj, mniejszoscio. Bedziesz tam wiekszoscia.

        I stosuj terminy precyzyjne. Ogolniki manipiluja. Że powodem, dla którego te czy inne pomysły są dobre lub złe jest sama długość geograficzna? d*powłastwo.

        Nawiasem mówiąc, Azja coraz bardziej kontroluje świat. Tymczasem Zachód? No cóż...

        • 0 1

    • tunele dla samochodów

      nie dla pieszych! miasto jest dla ludzi, nie podziemie! podziemie to później :P

      • 24 1

    • to sie do singapuru przeprowadz

      jak chcesz jak szczur po tunelach chodzic. to sa rozwiazania europejskie z lat 70.

      • 9 4

    • W Singapurze tunele są rozbudowane, bo łączą centra handlowe.

      Zresztą w takim upale jak tam się to sprawdza. U nas nie dość że nie ma upałów, to tunele co najwyżej łączą kioski z fajkami. A to chyba można zbudować na powierzchni.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane