Nowy tramwaj dla Gdańska wciąż niedopuszczony do ruchu

18 września 2019 (artykuł sprzed 2 lat)
Krzysztof Koprowski
Najnowszy artukuł na ten temat Niemal 31 mln zł za naprawę 10 tramwajów Pesa
Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca. Więcej zdjęć (2)

Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Pod koniec lipca do Gdańska dotarł pierwszy z 30 zamówionych tramwajów Pesa Jazz Duo. Zgodnie z zapowiedziami oraz dotychczasową praktyką, po około dwóch tygodniach pojazd powinien wyjechać na tory. Do dzisiaj jednak nie wyjechał z pasażerami na żadną trasę, zaś dostawa kolejnych tramwajów znów się opóźnia.



Pierwsza i na razie jedyna Pesa Jazz Duo z nowej dostawy dla Gdańska (kilka lat temu Gdańsk zamówił już pięć tramwajów tego typu) dotarła nocą 29 na 30 lipca.

Tramwaj miał zostać udostępniony mieszkańcom ok. dwa tygodnie później - po uzyskaniu homologacji oraz przeprowadzeniu odbioru technicznego.

Do dzisiaj jednak nie został skierowany do ruchu liniowego z pasażerami. Nie odbyła się też żadna oficjalna prezentacja pojazdu, jak miało to miejsce przy dostawie pierwszej Pesy Jazz Duo z poprzedniego zamówienia.

Tramwaj niezgodny z wymaganiami przetargu?



W ostatnich dniach pojawiły się spekulacje, że tramwaj został wyprodukowany niezgodnie z wymaganiami spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Jak twierdzi portal Zbiorowy.info, najwięcej zastrzeżeń dotyczy kabiny motorniczego, a ze względu na dużą liczbę usterek - pojazd nie może uzyskać homologacji.

- Tramwaj Jazz Duo dostarczony do Gdańska został wyprodukowany zgodnie z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia przetargowego, ukończył wszystkie badania homologacyjne z wynikiem pozytywnym, a sprawozdanie z badań zostało już złożone do Urzędu Transportowego Dozoru Technicznego. Czekamy na wydanie świadectwa homologacji - mówi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR Pesy Bydgoszcz.
- Czekamy na gotowość Pesy do formalnego przekazania nam pojazdu, a niezbędne jest do tego uzyskanie przez producenta homologacji. Ta procedura jest obecnie prowadzona przez producenta - dodaje Karolina Kowalska, specjalista ds. marketingu w GAiT - Pojazd zostanie odebrany przez naszą spółkę i włączony do ruchu dopiero, gdy dopełnione zostaną przez producenta wszystkie wymogi formalne. Pojazd powinien spełniać najwyższe standardy i zapewnić komfort jazdy naszym pasażerom.
Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat. Więcej zdjęć (2)

Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat.

fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl

Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat.

fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl

Coraz większe opóźnienia w dostawie tramwajów



Tramwaj, który dotarł pod koniec lipca, zgodnie z pierwotnym harmonogramem powinien zostać dostarczony już pół roku wcześniej. To jednak nie jedyne opóźnienia. W tej chwili w Gdańsku powinny być już trzy kolejne pojazdy, a do końca roku na stanie GAiT powinno być wpisanych łącznie 15 nowych Pes.

- Jazzy dla Gdańska są produkowane. Po wydaniu świadectwa homologacji kolejne tramwaje będą sukcesywnie dostarczane. To kwestia tygodni - zapewnia przedstawiciel Pesy - Robimy wszystko, by do końca roku dostarczyć jak najwięcej tramwajów. W tej chwili wszystkie ich konstrukcje są gotowe, a sześć kolejnych tramwajów jest na różnym etapie zabudowy wnętrza.
- Zgodnie z zapewnieniem producenta, do końca roku do Gdańska ma trafić dziewięć tramwajów, natomiast kolejnych 21 przyjedzie do końca 2020 r. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nałoży na wykonawcę kary umowne - zapowiada Kowalska.
Zgodnie z zapisami przetargu, miejska spółka nalicza producentowi 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w dostawie i 5,5 tys. zł za każdy niedotrzymany termin przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi. Według szacunków urzędników, dotychczasowa suma naliczonych kar jest już tak duża, że pozwala na zakup dodatkowych dwóch pojazdów.
Czekasz na pojawienie się nowych tramwajów?
60%

tak, mam dość starych wyeksploatowanych pojazdów

15%

nie, starsze tramwaje są bardziej niezawodne i mają lepiej przemyślane wnętrze

25%

nie, rocznik produkcji tramwaju nie ma dla mnie większego znaczenia

zakończona

łącznie głosów: 2199

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

  • Pesa (18)

    I wszystko jasne...

    • 174 30

    • (6)

      Ale szkoda, bo to nasza polska firma.

      • 33 7

      • Taka polska, że 3/4 ludzi na zakładzie to Ukraińcy. (5)

        A większość podzespołów i elektroniki pochodzi od zagranicznych dostawców.

        • 38 8

        • także jak widać to nie ma żadnego sensu (2)

          lepiej brać z Niemiec czy Francji, przynajmniej tam na zakładzie sami Polacy.

          • 57 4

          • to dziwne co piszesz ... bo Niemcy to teraz głównie z Polski nowe biorą. (1)

            tyle, że jest inne podejście producenta polskiego ... do klienta w Niemczech i do klienta w Polsce ... polskiego jak widać się zlewa
            stare postkomunistyczne przyzwyczajenia - gdzie było wiadomo ze Polak każdy chłam i odrzut z eksportu weźmie i po rękach będzie jeszcze całował ... ;))))

            • 14 4

            • bo jak nie weźmie, to krzykliwy karzeł będzie się pluł w tylewizji

              • 7 2

        • Jednostki (1)

          napędowe również, my robimy min pudla,ktore jak w przypadku Dartow,pekaja.Poza tym duzo do zyczenia przedsawia jakość spasowamia poszczegolnych elementów. Hej patioci...macie kolejny powod do dumy"dobre bo polskie"

          • 8 3

          • ciężko było napisać tą wypowiedź tak żeby była czytelna ?

            • 0 0

    • To już nie Pesa..

      ..Tylko Pisa..

      • 21 7

    • chcieliście polskich tramwajów - to macie.

      • 7 3

    • a co - nie mogliby puścić tramwaju na trasę ... na tej przyczepie jak na zdj. ;)))

      • 7 0

    • opóźnienie z powodu wyborów? (2)

      • 3 5

      • Tak. Wstajemy z kolan ale łamie nas w krzyżu. (1)

        • 10 2

        • Polska wreszcie wstała z kolan i poleciała na PiSk

          • 11 4

    • Gdańsk (4)

      I wszystko jasne.

      Nie umieć wykonać zamówienia według specyfikacji i w terminie to wina firmy, zgoda.
      Ale nie umieć wyegzekwować umowy, przygotować jasnych wytycznych, wymóc napraw? To jest fuszerka magistratu.

      Warto spojrzeć za miedzę do ZKM Gdynia po dobre wzorce jak się kupuje nowe pojazdy.

      • 7 21

      • To weź i wyegzekwuj. Wydaj rozkaz pesie aby natychmiast za dotknięciem czarodziejskiej różdżki naprawiła wszystkie problemy.

        • 19 4

      • jak dla mnie to ta pierwsza sztuka była zrobiona pod zupełnie inne zamówienie i dla innego klienta

        dostarczono ją na odczepkę - bo się producent z terminami nie wyrabia

        • 12 1

      • W gdyni jeździta wozami drabiniastemi.

        We Gdyni ja słyszał, że mata Osinobusa ode komitetu dostali. Wozy konne drabiniaste odejdo w nipamięć.

        • 4 6

      • Co ma magistrat do tego ?

        • 0 0

  • Większy na zewnątrz jak wewnątrz (5)

    Za mało miejsc siedzących bo i źle przemyślane wnętrze, bo ogromne koła...

    • 153 28

    • Jak sie wejdzie do swinga to ma sie wrazenie, ze projektant przesadzil z dopalaczami.

      • 24 1

    • nic się nie zmieni, bo zamówili kolejne 30

      zamiast futurystycznego tramwaju z Poznania. U nas bydłowozy. O i**otyzmie PESY nigdy żaden dziennikarz, ani polityk się nie zająknął, Pewnie nie jeżdżą. Ja już też nie. Podziękowałem

      • 8 4

    • Inżynier projektant się odezwał. Sami spece.

      • 15 6

    • Skąd się biorą tacy d**ile?

      • 7 1

    • A gdzie produkują tramwaje

      większe wewnątrz niż na zewnątrz?

      • 9 0

  • (1)

    Ładne te bimbaje.

    • 59 14

    • BimBaje są zawsze ładne ;)

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.