Doczekamy się w końcu powszechnie dostępnych automatów do oddawania butelek za kaucję? Bardzo możliwe. Ministerstwo Klimatu i Środowiska skierowało do konsultacji publicznych projekt ustawy ws. systemu kaucyjnego. Nowe prawo ma wejść w życie 1 stycznia 2023 r. Samorządowcy z Trójmiasta wskazują, że projekt powinien zostać jeszcze dopracowany.
Powszechny system kaucyjny, czyli to, co w wielu krajach jest normą od lat, w Polsce dopiero raczkuje. Ale ma się to zmienić, bo Ministerstwo Klimatu i Środowiska właśnie skierowało do konsultacji gotowy projekt zmian w prawie w tym zakresie.
Co zakłada system kaucyjny? Na razie bez kaucji za puszki
- system kaucyjny obejmie butelki plastikowe na napoje o pojemności do 3 l oraz butelki szklane wielokrotnego użytku na napoje o pojemności do 1,5 l,
- klientom kaucja będzie doliczana do ceny produktu,
- będzie ją można następnie odzyskać, oddając puste opakowanie.
Kaucji nie będzie można dostać za puszki. Ale ministerstwo nie wyklucza, że docelowo i one zostaną objęte kaucją. O tym, czy jest taka potrzeba, zdecydować mają wyniki konsultacji.
Czytaj też:
Wielorazowy kubek z kaucją. Biznes przyjazny środowisku
- Celem projektowanych przepisów jest zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów, zapewnienie wysokiej jakości odpadów do recyklingu oraz wykorzystanie poddanych recyklingowi odpadów jako ważnego źródła surowców - mówi Jacek Ozdoba, wiceminister klimatu i środowiska. - Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w wymienionych wyżej opakowaniach będą mieli obowiązek zapewnienia poziomu selektywnego zbierania opakowań lub odpadów powstałych z tych opakowań. Docelowo do roku 2030 - 90 proc. wprowadzonych opakowań danego rodzaju. W przypadku nieosiągnięcia wymaganych poziomów selektywnego zbierania wprowadzający będą ponosili opłatę produktową - tłumaczy.
System kaucyjny obowiązkowo obejmie sklepy o powierzchni powyżej 100 m kw., a dla sklepów mniejszych będzie dobrowolny. Wszystkie jednostki handlowe oferujące produkty w opakowaniach podlegających kaucji będą natomiast obowiązane do pobierania kaucji.
System kaucyjny ma być powszechny i "bezparagonowy"
Jak ma to działać? Kaucja będzie zwracana przez sklepy w momencie zwrotu butelek przez klienta, bez konieczności okazania paragonu potwierdzającego jej wcześniejsze opłacenie.
- Z kolei nieodebrana kaucja zostanie przekazana producentom z przeznaczeniem do wykorzystania wyłącznie na funkcjonowanie systemu - wskazuje Ozdoba.
Czytaj też:
Producenci opakowań zapłacą za tworzenie śmieci. Najwięcej za plastik
Projekt ustawy nie określa wysokości stawki kaucji na opakowania. Pozostawia wybór jej wysokości przedsiębiorcom. Podobnie jak formę zbierania opakowań objętych kaucją. Mogą to więc być automaty na butelki, ale nie muszą.
- Projekt ustawy nie narzuca przedsiębiorcom tworzącym system wyboru sposobu zbierania opakowań i odpadów opakowaniowych. Będą mogli więc oprzeć system wyłącznie na zbieraniu opakowań i odpadów przez sklepy, ale będą mogli także instalować automaty do odbierania butelek w sklepach i poza nimi - potwierdza ministerstwo.
Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2023 r. Jednocześnie projekt ustawy zakłada, że wprowadzający zostaną zobowiązani do utworzenia systemu nie później niż 24 miesiące po wejściu w życie ustawy - najpóźniej więc do końca 2024 r. Chodzi o danie czasu na dostosowanie się do zmian.
Gdańsk ma jeden butelkomat - prywatny
W Gdańsku system kaucyjny na własną rękę wprowadził dotychczas jeden sklep na Przeróbce. Tam jesienią ubiegłego roku stanął ekomat, czyli maszyna do skupu pustych opakowań.
Można do niego wrzucać plastikowe butelki oraz puszki. Maszyna wydaje za nie paragon, którego wartość można później odliczyć od ceny zakupów w sklepie lub przekazać na pomoc fundacji Pomorze Dzieciom.
Jedno puste opakowanie warte jest 1 grosz. 5 groszy warte są opakowania po konkretnych markach napojów (są wypisane na maszynie). Wartości sumują się. Automat cieszy się dużą popularnością.
Jak nowe przepisy oceniają trójmiejscy samorządowcy?
O ocenę propozycji zawartych w ustawie o systemie kaucyjnych poprosiliśmy wiceprezydentów Gdańska i Sopotu odpowiadających za politykę komunalną i gospodarkę odpadami. Poniżej ich stanowiska:
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska:
Można by powiedzieć, że duża góra urodziła mysz, ale w kontekście dotychczasowych działań ministerstwa cieszę się z każdego rozwiązania, które daje szanse na ograniczenie produkcji odpadów.
Projekt niestety ogranicza się do butelek typu PET oraz szklanych wielokrotnego użytku, w efekcie czego problem wyrzucanych butelek pozostanie nierozwiązany. Systemy kaucyjne w wielu krajach oparto na kaucji dla wszystkich butelek szklanych oraz puszek aluminiowych.
Pod znakiem zapytania stoją też poziomy odzysku osiągane przez gminę. Skoro PET nie znajdzie się w żółtym pojemniku, to czy gmina będzie ponosiła karę za mniejszy strumień odzysku? Wraz z zespołem odpadowym Unii Metropolii Polskich te kwestie będziemy na pewno starali się wyjaśnić.
Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu:
Ta sprawa wymaga zdecydowanie uregulowania. Jako samorządy podnosimy ten temat od wielu lat. Ale jest to tylko jeden z elementów, dotyczy tylko wybranych opakowań. To nie rozwiązuje całego problemu.
Już na tym etapie pojawiają się wątpliwości dotyczące np. wyłączenia z ustawy butelek po wodzie, niejasności dotyczących wysokości kaucji czy braku informacji o tym, co sprzedawca ma zrobić z butelkami po napojach, które sprzedaje, a które zostały kupione w innym sklepie - przyjmowanie ma się odbywać bez paragonu, więc na zwrot kaucji wyda więcej, niż pobierze.
Nadal nie udało się wprowadzić Rozszerzonej Odpowiedzialności Producentów. Czekamy więc na projekt, który rozwiąże problem kompleksowo. To, co zostało zaprezentowane, to tylko produkt zastępczy.
- Czy wprowadzenie systemu kaucyjnego sprawi, że przestaniesz wyrzucać puste butelki do śmieci?
-
67%
tak, skoro trzeba będzie płacić za nie kaucję, to będę chciał(a) ją odzyskać, więc odniosę butelki do sklepu
-
15%
część nadal będę wyrzucać, a część przy okazji robienia zakupów odnosić do sklepu
-
18%
nie, nadal będę wszystkie wyrzucać, bo kaucja pewnie będzie mała i nie będzie się opłacało odnosić butelek
łącznie głosów: 2644
Opinie wybrane
-
2022-02-05 15:42
Zakazać (22)
Zakazać produkcji plastikowych opakowań do żywnosci w ogóle...i po problemie.
- 294 63
-
2022-02-05 15:55
(4)
Zakazać głupich komentarzy.
- 45 29
-
2022-02-05 20:33
W latach 90tych istniały skupy butelek,a wtedy mało (3)
się sprzedawalo napoi w plastkowych butelkach, tanie również nie były
- 28 2
-
2022-02-06 10:13
(2)
Ale gadasz bajki. Ile masz lat? 20?
- 3 12
-
2022-02-06 11:42
były były - skupy butelek jeszcze do lat 90tych (1)
u mnie stała duża budka z blachy
a za 10butelek dostawało się papier toaletowy!- 11 0
-
2022-02-07 08:14
W latach 90tych papier toaletowy?
Idź do lekarza
- 0 4
-
2022-02-05 16:50
Jak zakażesz plastikowych opakowań to będą szklane (9)
Których produkcja jest jeszcze większym obciążeniem dla środowiska. Chodzi o to, że musi być sprawny
Których produkcja jest jeszcze większym obciążeniem dla środowiska. Chodzi o to, że musi być sprawny system ponownego wykorzystywania opakowań, zastąpienie plastiku szkłem nic nie zmieni bo bez zmian systemowych to szkło dalej lądowałoby w koszu potłuczone. Jeden jak i drugi materiał nadaje się do ponownego wykorzystywania, ale niestety trzeba producentów produktów do tego zmusić, sami z siebie przecież nie będą brać na siebie recyklingu. Dzisiaj tylko zachęcają wrzucać do odpowiedniego pojemnika i tyle widzieli to opakowanie, mają problem z głowy.
- 28 9
-
2022-02-05 17:48
jest różnica - potłuczone szkło - nie szkodzi Środowisku (4)
plastik truje i zabija zwierzęta - szczególnie te morskie
- 25 15
-
2022-02-05 21:22
nie nie szkodzi. to przejdz się po takim gołą girą jak nie szkodzi ;) (2)
skad sie tacy ludzie biorą.
- 14 28
-
2022-02-05 23:45
Czyli papier tez szkodzi bo sie zatniesz?
- 16 4
-
2022-02-06 11:43
a jak ci butelka szklana na łeb spadnie ... /a plastikowa nie zabija LOL/
a racja ju z spadła
- 3 1
-
2022-02-06 18:59
nie szkodzi?
plastikowa butelka rozklada sie 800 lat szklana ponad 4000 lat
- 0 1
-
2022-02-06 07:30
Tu nawet nie chodzi o butelki (3)
tylko o opakowania plastikowe absolutnie na wszystkim - na owocach, pieczywie itp.
- 24 0
-
2022-02-06 10:16
(2)
Bo ludzie kultury nie maja i w sklepach pomidory, chleb i co sie da wgniataja by sprawdzic czy dobre
Bo ludzie kultury nie maja i w sklepach pomidory, chleb i co sie da wgniataja by sprawdzic czy dobre etc. idac na zakupy wybieram tylko to co opakowane i nie macane. Nawet odkrecanie butelek z plynami a potem chcesz wlozyc do koszyka a tam nakretka ledwo co zatknieta.
- 6 0
-
2022-02-06 10:29
A wystarczy umyć (1)
- 1 4
-
2022-02-06 16:23
Chleb se umyj
XD
- 4 0
-
2022-02-05 22:57
2zł (6)
2 zł kaucji za każdą butelkę i każdy będzie po sobie sprzątał a jeśli ktoś nie będzie chciał to znajdą się inni co chętnie zrobią to za niego
- 28 3
-
2022-02-06 07:31
Wtedy cola za 12zł (4)
- 8 1
-
2022-02-06 09:11
No nie... bo jak oddasz butelkę to cena będzie taka sama ;'] (3)
Już widzę kolejki w lidlu jak pani na kasie liczy butelki
Gdzie mają je składować przy kasach?- 8 0
-
2022-02-06 16:28
Tylko automaty
Po jednym na miasto i kolejka do automatu na kilka kilometrów. Powróciłyby komitety kolejkowe, zajmowanie miejsca w nocy. Wszystko by być eko
- 5 0
-
2022-02-06 19:01
jak zawsze cebula ma ze wszsytkim problem
nie boj sie lidl to niemiecka firmam poradzili sobie ze zbieraniem pustych opakowac w niemczech poradza sobie i tutaj. prosta sprawa automaty.
- 1 2
-
2022-02-07 09:14
No, jak ja w sklepie pracowałem, to przy kasie głównej mieliśmy 5-7 krat na butelki.
- 0 0
-
2022-02-06 11:56
Jedną kaucje za każdy z produktów , których używasz zawsze będziesz do tyłu.
- 0 0
-
2022-02-05 12:39
Za Odrą jest kaucja (36)
7 centów za butelkę szklaną
25 centów za puszkę
40 centów za butelkę plastikową
i7 centów za butelkę szklaną
25 centów za puszkę
40 centów za butelkę plastikową
i nie ma że boli - pijesz piwko "pod chmurką" - albo zabierasz opakowanie ze sobą albo tracisz... a chętnych na to nie brakuje...- 348 25
-
2022-02-05 12:48
(14)
Skoro jest w Niemczech POco w Polsce?)U nas wieczny niedasizm a tak lansują eko.
- 22 37
-
2022-02-05 12:50
(1)
Bo w Polsce jest Ozdoba Głupoty od 7 lat...
- 43 27
-
2022-02-05 12:52
Chyba od 30))
- 23 14
-
2022-02-05 12:50
Właśnie, w Niemczech rezygnuje się z energii atomowej. (10)
Po co budować w Polsce?
- 11 29
-
2022-02-05 12:52
(7)
W Niemczech budują nowe kopalnie węgla...ale oni mogą a my nie.
- 51 21
-
2022-02-05 14:19
(1)
Żeby sprzedawać go tak nieudolnym krajom jak Polska które posiadają jeszcze elektrownie na wegiel
- 27 14
-
2022-02-07 14:51
Xd...
Najpierw sprawdź jle szwaby mają bloków węglowych tacy są eko, a potem pisz te wypociny
- 4 0
-
2022-02-05 17:50
bezczelnie KłAMiESZ jak TVPiS (4)
Niemcy rok temu zamknęli już wszystkie swoje kopalnie węgla
- 14 32
-
2022-02-05 19:18
Dwa lata temu odpalili nową węglową
Jadą na węglu w 50%
- 18 7
-
2022-02-05 19:39
Kłamiesz jak rudy (1)
Udział węgla i paliw kopalnych wzrósł w niemieckim bilansie energetycznym w III kwartale 2021. Dane
Udział węgla i paliw kopalnych wzrósł w niemieckim bilansie energetycznym w III kwartale 2021. Dane Federalnego Urzędu Statystycznego pokazują, że konwencjonalne źródła energii stanowiły 56,9 proc. ... W tym samym okresie, w 2020 roku węgiel stanowił 26,4 proc., a w pierwszej połowie 2021 roku 27,1 proc
- 11 9
-
2022-02-05 20:53
Niemcy cały węgiel kupują z ROSJI ... gimbusie nieuku!
swój własny niemiecki - oszczędzają na czarną godzinę
- 7 10
-
2022-02-07 14:53
Fiu..
Zamkneli kopalnie węgla kamiennego, bo sprowadzają z rosji. A swój brunatny dalej fedrują taka to niemiecka ekologia.
- 3 0
-
2022-02-06 12:18
Gdyby nie program 500+, który wpłynął jedynie na wzrost cen mieli byśmy za tą kasę dwie elektrownie atomowe w polsce. (1)
- 7 2
-
2022-02-07 10:10
I cóż z tego ze byłaby kasa, i tak nic by nie powstało w tym czasie....
- 1 1
-
2022-02-05 14:23
U nas plastik jest w wodzie i glebie
Wyższa zachorowalność na notwory alergie , wyższe wskaźniki skażeń środowiska. Czy musimy wszystko zostawiać naturze jak Azja...
- 14 3
-
2022-02-05 13:33
(2)
Za Odrą jest również lotnisko, po co nam w Polsce
- 18 11
-
2022-02-05 14:03
Ozdoba Gamonia
- 6 4
-
2022-02-05 14:59
We pl też są lotniska ,no chyba że o tym nie wiesz. Niektóre po wybudowaniu stoją puste i trzeba do nich dopłacać, niestety
- 22 4
-
2022-02-05 14:35
Za odra dzbanie to ty moze byles palcem po mapie (2)
Puszka czy butelka plastikowa 25 centów, butelka szklana 8. Jak nie wiesz to się nie wypowiadaj
- 17 5
-
2022-02-05 14:57
(1)
zajmujesz się zbieraniem odpadów?
- 5 9
-
2022-02-07 13:04
Glownie dzbanow o ktorych wspomina
- 0 0
-
2022-02-05 14:49
(1)
Hyba za duzo piwa wypiles ze widziales kaucje za butelke plastikowa 40 centow,ha ha ha ha!!!
- 9 7
-
2022-02-05 14:56
Piwo z plastiku walisz? - chyba u Hansa pod Kołbaskowem - tam mają takie dla nowo osiedlonych
- 6 3
-
2022-02-05 15:12
to dlaczego za wode w butelce placi sie 23%podatku? czy to juz nie kaucja??
- 13 3
-
2022-02-05 16:19
40 centów ośle ciekawe za co
Jak w tytule
- 6 8
-
2022-02-05 18:02
Kaucja (1)
Nie masz racji,bo kaucja za butelkę plastikową jest 15 centów,a ze znaczkiem 25 centów.40 centów nie ma!!!
- 7 1
-
2022-02-05 21:11
kolejny niedoinformowany: butelka szklana 8 centow, butelka szklana zamykana 15centow
- 1 0
-
2022-02-05 19:26
Za Odrą jest kaucja - sprostowanie (1)
Za butelki plastikowe również jest kaucja 25 centów i to niezależnie od pojemności, czy to 0,5l, czy 1,5l
- 4 0
-
2022-02-05 21:06
ale tylko za te flaszki, które mają znaczek
pomysłowi studenci drukują se te znaczki inale tylko za te flaszki, które mają znaczek
pomysłowi studenci drukują se te znaczki in Menge przyklejają do byle-czego i zapychają automaty flaszkami po polskich, tureckich, duńskich, czy francuskich napojach. moim zdaniem, dobrze robią, bo celem ćwiczenia jest walka z plastikowymi śmieciami, a nie wsparcie niemieckich producentów napojów. pewnie nasze orły zrobią jeszcze gorszy system.- 8 1
-
2022-02-06 11:15
za odrą wszystko jest lepsze, masz rację.
- 4 0
-
2022-02-06 15:27
Za butelkę szklana 8centow a za plastikowe 25centow
- 0 0
-
2022-02-06 21:53
8 centów za butelkę szklana, 25 centów za plastikową i puszki. Skąd ci się wzięło 40 centów?
- 0 0
-
2022-02-07 14:48
Tu jest wisła
Za Odrą, jest płaca a tu praca za zł nie euro.
- 0 0
-
2022-02-07 16:41
Jest kaucja
Ale wartości się Tobie pomyliły.
Wszystkie butelki szklane to 8 Centow
WszystkieAle wartości się Tobie pomyliły.
Wszystkie butelki szklane to 8 Centow
Wszystkie jednorazowe opakowania (butelki plastikowe od 0.2 do 3L, puszki) to 25 Centow
Wszystkie opakowania wielorazowego użytku jak np. Butelki 1L Coca-Cola w skrzynce, szklane sloiki po jogurtach 0.5L (swoją drogą są już w Polsce) to koszt 15 Centow- 0 0
-
2022-02-08 09:48
uwierz, 25 centów
często nie jest motywacją do zabierania, jeśli zarabiasz 15 euro na rękę na godzine, tylko mieszkańcy cebulandii zbierają...
- 0 0
-
2022-06-17 08:35
re za Odrą
gdzieś za Odrą dzwonili tylko nie za tą odrą , 40 centów za plastikową butelkę to tylko w swoim
gdzieś za Odrą dzwonili tylko nie za tą odrą , 40 centów za plastikową butelkę to tylko w swoim prywatnym sklepie lub piwnicy , prawdziwe informacje proszę podawać , a nie wymyślone.
- 0 0
-
2022-02-05 12:08
Skandal! Tylko utrudnienia (18)
Żadnych opłat, co to kogo boli ten plastik. Ja tam nie zwracam na to uwagi i żyje bo to firmy
Żadnych opłat, co to kogo boli ten plastik. Ja tam nie zwracam na to uwagi i żyje bo to firmy najwięcej produkują syfu a nie konsumenci. Może trzeba na firmach wywierać presję a nie konsumentach?! I to nam się mówi że my nie jesteśmy eko a producent ma na wszytsko wylane! Skandal i tyle!
- 148 309
-
2022-02-05 12:17
firmy robią to czego oczekuje klient - klient chce super, hiper ładnych opakowań, kolorów,
firmy robią to czego oczekuje klient - klient chce super, hiper ładnych opakowań, kolorów, wodotrysków to i producent musi się sprężyć aby sprostać wymaganiom. to, że klient z całości wyciągnie towar który stanowi 1/3 całego opakowania, nieważne. kiedyś szło się do sklepu, ekspedientka zawijała produkty w szary papier i było ok, teraz weź rozpakuj te plastiki...
- 39 19
-
2022-02-05 12:35
(4)
Czemu taka i**otyczna wypowiedź jest wyróżniona?
- 35 17
-
2022-02-05 12:48
żeby pokazać różne punkty widzenia
- 9 13
-
2022-02-05 13:29
(2)
No tak. Korpy mogą latać prywatnymi samolotami i truć do woli ale to my musimy dbać (placic) o środowisko.
- 29 4
-
2022-02-06 13:27
(1)
A jak chcialbys inaczej rozwiazac problem opakowan plastikowych?
- 1 2
-
2022-02-07 12:36
Niech sobie leza gdzie chca. O tak
- 1 0
-
2022-02-05 13:24
To nie firmy zostawiają puste butelki gdzie popadnie ! (3)
Straż miejska powinna chodzić po parkach i wlepiać mandaty po 500 zl za śmiecenie !!!
- 27 11
-
2022-02-05 21:17
swołocz
nie tylko publiczne miejsca bywają śmiecone
mam dom i ogród, w moim żywopłocie lądująnie tylko publiczne miejsca bywają śmiecone
mam dom i ogród, w moim żywopłocie lądują setki buteleczek-małpek, masek, podpasek, plstikowych opakowań po jogurcikach, pieluch i co tam komu przyjdzie. niedawno nawet ktoś się ze**ał we wiacie śmietnikowej, podtarł się licznymi chustkami "higienicznymi"
prawo powinno pozwolić prywatnemu właścicielowi dorwać takiego chwasta, co śmieci i dokonać samosądu, adekwatnej przemocy fizycznej, jeśli trzeba- 18 2
-
2022-02-06 12:03
Straż miejska powinna chodzić po parkach i ... zbierać te butelki (1)
w końcu raz byli by pożyteczni ... i do czegokolwiek przydatni
- 6 1
-
2022-02-06 14:05
Oni
Chodzą po parkach i lapis tych co piją na ławkach s schylać się nie mogą połknęli trzonek od szczotki
- 1 0
-
2022-02-05 14:26
(1)
Firmy produkują ale i tak płaci konsument! Zrozumiałeś ?
- 14 0
-
2022-02-07 12:37
I to jest zla koncepcja
- 1 0
-
2022-02-05 14:39
No właśnie!
Nie Polacy, tylko przedsiębiorcy, jak powiedział pewien wiceminister
- 4 2
-
2022-02-06 01:00
Thassos
Błahahahaha wróć do średniowiecza, tam gdzie Twoje miejsce :)
- 0 2
-
2022-02-06 09:48
To jest gwóźdź do trumny małych sklepów...
Czy ktoś mógłby powiedzieć co teraz dzieje się zTo jest gwóźdź do trumny małych sklepów...
Czy ktoś mógłby powiedzieć co teraz dzieje się z plastikowymi butelkami, które trafiają na Szadółki? Raczej się nie odzyskuje żadnego materiału z nich, skoro chce się je spalać....- 3 0
-
2022-02-06 13:48
Tak tak popieracie to jak wam mało inflacji
Jak zwykle niedojrzałe komentarze ogłupionych ideologią klimatyczną dzieciaków. A mało kto myśli
Jak zwykle niedojrzałe komentarze ogłupionych ideologią klimatyczną dzieciaków. A mało kto myśli realnie, że za każdą głupotę wymyślona przez rząd zapłacimy ostatecznie my, konsumenci. Wy widzicie jakiś automat na butelki i problem ze trzeba butelkę odnieść. A producenci będą mieli obowiązek cały kosztowny system odbioru i przetwórstwa tych odpadów stworzyć za grube miliony, które następnie przerzucą na... Konsumentów czyli na was ciołki! Jak chcecie do wysokiej ceny takiej Pepsi przez inflację, podatek cukrowy, system ETS, dorzucić jeszcze opłatę recyklingową to litr niedługo będzie kosztował 10 zł... Tak wiem, przecież można zrezygnować z takich napojów bo jakiemuś zideologizowanemu ciołkowi przez to zrobi się miło. Chora ideologia marksizmu klimatycznego!
- 3 2
-
2022-02-06 14:03
Pilnie
Zmień dilera
- 0 1
-
2022-04-26 18:31
Twe wypłodziny to skandal.
- 0 0
wszystkie opinie (376)
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Mogłeś jeszcze nie czytać
-
Pan tu nie leżał! Parawany na plażach: co można, a czego nie (382 opinie)
-
"Dej, mnie się należy" ma różne oblicza (317 opinii)
-
Cztery dni z upałem w Trójmieście (143 opinie)