Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

28 października 2021, 15:30
Michał Stąporek
Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Zaznaczono podział na dwa odcinki, które będą budować konsorcjum Mirbud-Kobylarnia (od południowej obwodnicy Gdańska do Żukowa wraz z obwodnicą tego miasta) i Budimex (z Żukowa do Chwaszczyna). Więcej zdjęć (1)

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Zaznaczono podział na dwa odcinki, które będą budować konsorcjum Mirbud-Kobylarnia (od południowej obwodnicy Gdańska do Żukowa wraz z obwodnicą tego miasta) i Budimex (z Żukowa do Chwaszczyna).

garf. Trojmiasto.pl

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Zaznaczono podział na dwa odcinki, które będą budować konsorcjum Mirbud-Kobylarnia (od południowej obwodnicy Gdańska do Żukowa wraz z obwodnicą tego miasta) i Budimex (z Żukowa do Chwaszczyna).

garf. Trojmiasto.pl

Ponad 1,1 miliarda złotych kredytu udzieli Europejski Bank Inwestycyjny na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Trasa ma powstać do 2025 r.



EBI udzieli kredytu w wysokości 240 mln euro na budowę 32-kilometrowej drogi, mającej połączyć węzeł PołudnieMapka - na którym Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska - z węzłem ChwaszczynoMapka, powstającym w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej.

Dodatkowo z kredytu sfinansowana zostanie także 7-kilometrowa obwodnica Żukowa.

Budowę OMT finansuje państwo za pośrednictwem Krajowego Funduszu Drogowego



Kredyt z EBI zasili Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), zarządzany przez państwowy Bank Gospodarstwa Krajowego. Finansuje on budowę i przebudowę dróg krajowych w Polsce, w tym przede wszystkim autostrad i dróg ekspresowych oraz obwodnic miast.

Umowę w tej sprawie podpisano w czwartek, 28 października, podczas konferencji Impact'21 w Poznaniu.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta

Wiceprezes EBI Teresa Czerwińska tak skomentowała podpisanie umowy:

- Nowa droga zlikwiduje wąskie gardła w rejonie Trójmiasta na istniejącej zatłoczonej obwodnicy, co pozwoli na lepszy przepływ ruchu i poprawi jakość życia i jakość powietrza w trzech miastach. Jest to kolejny już projekt w ciągu ostatniej dekady wspierany w dużej części przez EBI, który przyczyni się, w ramach inicjatywy UE, do modernizacji polskich dróg jako integralnej części sieci transeuropejskiej łączącej Morze Bałtyckie z Adriatykiem.
Z kolei Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes zarządu BGK, polskiego banku rozwoju, stwierdziła:

- Budowa obwodnicy Trójmiasta zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży dla mieszkańców regionu oraz turystów. Usprawni również międzynarodowe połączenie tranzytowe będące częścią Transeuropejskiej Sieci Dróg.

Dwa odcinki i dwaj wykonawcy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej



Przypomnijmy: umowy z wykonawcami na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej podpisano w kwietniu tego roku. Łącznie koszt prac wyniesie prawie 1,5 mld zł. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa finansowana jest z budżetu państwa.

Wykonawców jest dwóch, bo prace podzielono na dwa zadania.

16-kilometrowy odcinek od węzła Gdańsk-Południe do Żukowa wraz z 7-kilometrową obwodnicą Żukowa zbuduje konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Otrzymają za to 777 mln zł.

16,3-kilometrowy odcinek z Żukowa do Chwaszczyna zbuduje Budimex. Firma otrzyma za to ponad 715 mln zł.

Budowa OMT ruszy prawdopodobnie w przyszłym roku, bo od podpisania umów wykonawcy opracowują dokumentację projektową, uzyskują opinie, uzgodnienia i decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Najlepszy sposób finansowania budowy dróg to:
66%

w całości przez państwo

28%

w formule partnerstwa publiczno-prywatnego

6%

przez prywatnych inwestorów, którzy potem pobierają opłaty

zakończona

łącznie głosów: 1760

Opinie wybrane


wszystkie opinie (212)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.