• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Europejscy urzędnicy zdecydują o losie Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Naskręt
23 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jednym z zadań Obwodnicy Metropolitalnej będzie odciążenie Obwodnicy Trójmiasta. Jednym z zadań Obwodnicy Metropolitalnej będzie odciążenie Obwodnicy Trójmiasta.

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej nie ma szans na dofinansowanie z Unii Europejskiej. Dlatego Ministerstwo Infrastruktury chce ją wybudować z udziałem kapitału prywatnego. Warunkiem jest uzyskanie opinii urzędników z Eurostatu, że inwestycja nie zostanie ujęta w długu publicznym Polski.



Czy uda się zbudować obwodnicę w formule PPP?

Wydawać mogłoby się, że korzystny dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wyrok w sprawie decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej rozwiąże problemy związane z budową nowej drogi ekspresowej. Jednak centrala GDDKiA otwarcie przyznaje, że w obecnym rozdaniu środków unijnych nie ma szans na dofinansowanie tego przedsięwzięcia.

Istnieją dwa wyjścia z tej sytuacji:
  1. czekanie na nowy budżet unijny, na lata 2020-2027,
  2. realizacja inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.


Pierwsza opcja znacznie odwleka realizację w czasie. Z kolei w przypadku drugiej propozycji sytuacja jest skomplikowana formalnie.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

Budowa obwodnicy nie może wliczać się do długu publicznego



Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów 5 czerwca 2018 r. podjął decyzję o kontynuacji prac przygotowawczych do budowy Obwodnicy Metropolitalnej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednocześnie realizację inwestycji w tej formule uzależnił od pozytywnego zakwalifikowania projektu przez Eurostat. Chodzi o to, by inwestycja nie została wliczona do długu publicznego.

Specyfika projektu PPP polega na tym, że za zaprojektowanie, wykonanie i sfinansowanie inwestycji płaci partner prywatny. Podmiot publiczny zobowiązany jest do okresowych płatności - uiszczania rat będących wynagrodzeniem partnera prywatnego. Ponadto po wybudowania ekspresówki państwo musi płacić za jej utrzymanie.

Rozłożenie na raty zapłaty za wykonanie robót budowlanych może powodować, że transakcja PPP nabierze charakteru podobnego do umowy kredytu. To natomiast powoduje, że takie zobowiązanie zaliczane jest do długu publicznego.

Obwodnica Metropolitalna to jedna z sześciu inwestycji, jakie rząd chce przeprowadzić w formule PPP w naszym kraju. Łącznie potrzeba na nie ok. 10-15 mld zł (ok. 2 mld zł kosztować może Obwodnica Metropolitalna). Rządzący chcą uniknąć zaliczenia tak dużej kwoty do długu publicznego.

Trwają prace przygotowawcze



- Dla projektów znajdujących się w ciągu drogi ekspresowej S6, w tym Obwodnicy Metropolitalnej, przewidzianej do realizacji w systemie PPP, zlecone zostały uszczegóławiające badania geologiczne, które zostaną wykonane w 2019 r. Dla wszystkich zadań planowanych do realizacji w systemie PPP w IV kwartale 2018 r. zakończona została szczegółowa inwentaryzacja techniczna - mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji do analizy VfM (Value for Money, dawniej tzw. komparator) oraz przetargowej, a także projektów umów PPP. Opracowania te są konieczne do przygotowania materiałów niezbędnych do przeprowadzenia przez Eurostat kwalifikacji projektów w kontekście długu sektora instytucji rządowych i samorządowych.

40-kilometrowa ekspresówka odciąży obwodnicę



Przypomnijmy, że 30-kilometrowa droga ekspresowa ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga wokół Trójmiasta miałaby nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta.

Wstępny termin oddania do ruchu drogi (pod warunkiem szybkiego znalezienia wykonawcy) to 2022 lub 2023 r.

Eurostat jest urzędem Komisji Europejskiej z siedzibą w Luksemburgu. Jego pracownicy zajmują się sporządzaniem prognoz i analiz statystycznych dotyczących obszaru Unii Europejskiej i EFTA, które są istotne dla podejmowania decyzji przez organy wspólnotowe. Ponadto urząd koordynuje i monitoruje prace narodowych urzędów statystycznych w celu unifikacji stosowanych przez nie metod badań a także konsolidowaniem statystyk krajowych, państw członkowskich.

Miejsca

Opinie (270) 6 zablokowanych

  • kawałki A4 i A2

    mamy w systemie PPP . Tanie jakby ze złota były.
    Z drugiej strony dokończenie tunel przez drogę zieloną i 3 pasy + porządne zjazdy problem rozwiąże.
    S7 do Żukowa czas by też dobudować.
    Opat cały czas wisi.

    • 12 1

  • rudy z Brukseli mści się na pis

    • 9 17

  • PiS buduje drogi w polu

    na ścianie wschodniej, gdzie ruch nie przekracza 10 tys pojazdów na dobę, a u nas gdzie jest 100 tys na obwodnicy nie chcą!

    • 15 7

  • i wykonają ja w projekcie już przestarzałym

    spójrzmy na węzeł obwodnicy południowej PORT jest tam non-stop korek
    czyli nie uwzględniono nasilenia ruchu zjazdowego na Sucharskiego i dalej do tunelu
    jak dodamy do tego nową Metropolitalną to tam szybo a tu poczekamy i to dłużej

    • 7 0

  • Udział prywatny

    Jeśli do projektu dorzuci się prywatny inwestor to szykujcie się na bramki do poboru opłat.

    • 11 1

  • przepraszam ale modele PPP są różne - nikt nie powiedział że 'panstwo' ma to czy tamto

    to jest kontrakt, w którym określa się podział obowiązków

    PPP zasadza się na prostym rozumowaniu - to co jest bardziej efektywnie wykonywane przez podmiot prywatny, powinno być przez niego przejęte

    • 3 3

  • Standard 3 pasy ruchu

    Przy natężeniu ruchu przekraczającym 100 000 pojazdów na dobę jaki już istnieje na obecnej obwodnicy Trójmiasta to trzy pasy ruchu na projektowanej obwodnicy powinien być standardem nie podlegającym dyskusji. Ponadto żaden węzel nie może powodować obniżenia szybkości jazdy w normalnych warunkach pogodowych bo będą gigantyczne korki i zatraci się sens drogi ekspresowej. Na obecnej obwodnicy trzeci pas jest niezbędny aby przenieść coraz większy ruch pojazdów.

    • 16 1

  • i znów będzie jak z A4

    • 7 0

  • Dobra Zmiana

    Przecież jest pokaźna nadwyżka budżetowa. A Unia jest zła.

    • 6 3

  • Rząd is wykreślić z listy to nie ma szans na dofinansowanie

    PiS doskonale o tym wiedział i tylko mydli oczy swoim wyborcom. Za to kasa na glonojady z nbp jest..

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane