• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna w formule ppp? Menedżerowie są ostrożni w ocenach

Maciej Naskręt
8 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Na budowę Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Rząd pieniądze chce znaleźć w partnerstwie publiczno-prywatnym. Na budowę Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Rząd pieniądze chce znaleźć w partnerstwie publiczno-prywatnym.

Warta ok. 2 mld zł Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta może powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego - zadeklarował rząd. Menedżerowie dużych firm budowlanych nie są zgodni w ocenie tego pomysłu.



Czy Obwodnica Metropolitalna powinna powstać w formule ppp?

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował 5 czerwca, że cztery odcinki dróg ekspresowych w Polsce powstaną w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. To nowość w naszym kraju.

  • S6 obwodnica Metropolii Trójmiejskiej,
  • S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie),
  • S10 Bydgoszcz - Toruń,
  • S6 zachodnia obwodnica Szczecina.


Budowa dróg w modelu ppp zakłada, że partner prywatny projektuje i buduje drogę, a następnie utrzymuje ją przez określony czas (np. 30 lat). Rząd natomiast regularnie płaci inwestorowi za dostępność danej drogi. Warunki realizacji zostaną wynegocjowane pomiędzy stronami.

Ważne: zastosowanie modelu ppp w tym przypadku nie wiąże się z wprowadzeniem opłat dla kierowców samochodów osobowych. Za przejazd płacą natomiast kierowcy ciężarówek, ale tylko w ramach państwowego systemu viaToll.

Skąd pieniądze na spłatę obwodnicy wartej ok. 2 mld zł?



Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek (22,5 tys. aut dziennie przez 30 lat).

Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut, a ma ona 140 km długości i kilkanaście zjazdów. Obwodnica Metropolitalna będzie ponad czterokrotnie krótsza. Gdyby więc spłacać budowę drogi tylko z tego źródła, zwrot z inwestycji w formule ppp nie ograniczyłby sie do 30 lat. Opłaty z systemu poboru opłat viaToll nie wystarczą więc na spłatę partnera prywatnego. Rząd będzie musiał sięgnąć więc po dodatkowe środki z budżetu państwa.

Pierwsze drogi w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego



Formuła ppp byłaby nowością w naszym kraju nie tylko w zakresie budowy dróg, ale w ogóle infrastruktury o znaczeniu krajowym. Dotychczas prywatni przedsiębiorcy budowali drogi na podstawie koncesji (tak jak w przypadku autostrady A1), która nie jest tak elastyczna. W koncesji odpowiedzialność za projekt w 100 proc. ponosi przedsiębiorca. W umowach ppp odpowiedzialność można ustalać dowolnie. Można więc też sądzić, że ministerialni urzędnicy otwierają się na biznes albo go po prostu bardzo go potrzebują, by realizować swoje plany.



Powodzenie pomysłu zależy od ufności banków



Trzeba pamiętać, że realizacja projektu w formie partnerstwa publicznego to nie tylko kontrakt między organem publicznym, który wnosi aportem np. teren pod budowę i prywatnym przedsiębiorcą. Za przedsiębiorcą stoją także instytucje finansowe - zazwyczaj są to banki, które wyceniają ryzyko inwestycji, w celu udzielenia finansowego wsparcia.

To od nich będzie zależało głównie podpisanie kontraktu na ppp.

- W każdym takim kontrakcie firma budowlana, a także stojące za nią instytucje finansujące,oceniają ryzyko. Mówiąc kolokwialnie: chodzi o opłacalność i ryzyko. Im jest ono wyższe, tym kontrakt jest droższy. Czasem ryzyko jest tak duże, że sektor publiczny nie chce wydawać dodatkowych środków finansowych i rezygnuje z przedsięwzięcia, albo po prostu podmiot publiczny przenosi na siebie część spornego ryzyka - tłumaczy menedżer z dużej międzynarodowej firmy budowlanej, który z racji pełnionej funkcji chce pozostać anonimowy.
W przypadku partnerstwa publiczno-prywatnego przedsiębiorcy oceniają nie tylko zysk z inwestycji, ale także atmosferę panującą wokół publicznego podmiotu.

- Jeśli rząd, który chce budować drogi w formule ppp, zachowuje się nieprzewidywalnie i np. wprowadza regulacje szkodzące gospodarce, to nie ma szans, by jakakolwiek firma podpisała z nim kontrakt, bo ryzyko będzie zbyt duże - mówi nasz rozmówca.

Trykosko: na ten pomysł patrzę z optymizmem



O sprawę budowy obwodnicy w ramach ppp zapytaliśmy także Ryszarda Trykoskę, który obecnie jest doradcą zarządu spółki NDI w Sopocie. Wcześniej pracując dla Gdańska przeprowadził budowę stadionu w Letnicy i tunelu pod Martwą Wisłą.

- Na pomysł realizacji drogi w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego patrzę z dużym optymizmem, nawet jeśli na razie nie ma wielu szczegółów w tym zakresie. Powodzenie tego planu zależy jednak od podziału ryzyka inwestycji. Jeśli rząd uzna, że większość ryzyk ma ponosić firma budowlana, to trudno będzie znaleźć mu chętnych - zaznacza Trykosko.
Doradca zarządu NDI dodaje, że firmy budowlane nie rzucą się na umowę z rządem, jeśli jej warunki nie będą racjonalnie określone.

Przebieg obwodnicy z podziałem na etapy realizacji. Przebieg obwodnicy z podziałem na etapy realizacji.

Dlaczego inwestycja nie może liczyć na finansowanie z UE?



Przypomnijmy, że budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej zniknęła z ministerialnej listy inwestycji drogowych finansowanych z UE w listopadzie ubiegłego roku. Wpływ na jej wykreślenie miało odsuwające się w czasie uprawomocnienie decyzji środowiskowej. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, a następnie wróciłą do sądu niższej instancji. Do końca ubiegłego tygodnia sąd administracyjny w Warszawie dał czas na uzupełnienie dokumentów przez jednego z uczestników postępowania, który 30 kwietnia złożył skargę kasacyjną od ponownego wyroku WSA w sprawie decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej. Skarga nie była kompletna. Może być tak, że jeśli dodatkowe dokumenty nie dotrą na dniach decyzja stanie się prawomocna.

- Wciąż czekamy na zakończenie postępowania w sprawie decyzji przed sądem - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Brak decyzji środowiskowej utrudnił staranie urzędników o dofinansowanie budowy obwodnicy z Unii Europejskiej. Oddanie drogi po 2023 r., do kiedy trzeba zamknąć wszystkie inwestycje z perspektywy budżetowej na lata 2014-2020, groziłoby odebraniem wszystkich środków unijnych na daną inwestycję.

W kolejnej perspektywie natomiast rząd nie mógłby liczyć już na dofinansowanie nawet na 50 proc. dofinansowanie.

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Miejsca

Opinie (225) 1 zablokowana

  • obwodnica tylko dla okolicznych wsi. (14)

    • 40 155

    • (7)

      Celem każdej obwodnicy jest ominięcie danej miejscowości lub miasta

      • 34 6

      • To chyba nie tej (3)

        • 6 17

        • Przypomnę (2)

          Aby myśleć o jakiejkolwiek rozbudowie obecnej obwodnicy do 3 , 4 , 5, pasów musimy wybudować bajpas, bo inaczej wszyscy zdechniemy w korku. Formuła OMT nie podoba mi się, ale wolę to niż nic, a za 5 lat obecną obwodnicą pojedziemy 20 km/h.

          • 19 4

          • przejedziemy szybciej bo paliwo będzie po 7-8zł (1)

            i tylko kastę panów przy korycie będzie stać tankowanie

            • 4 0

            • nie tylko

              to,że jesteś nieudacznikiem nie oznacza że wszyscy są

              • 2 3

      • 66.6 mln zł za kilometr drogi ekspresowej? (1)

        oj koryta się wypełnią po brzegi :)

        • 14 4

        • To wybuduj za 66.5 mln - wygrasz przetarg i ustawisz się do końca życia... jak jesteś taki mądry.

          • 16 0

      • W przypadku Chwaszczyna Obwodnica Metropolitalna będzie przecinała miejscowość na pół i węzeł będzie odcinał drogę na Gdynię

        • 3 4

    • (2)

      przecież wczorajsze przyjęcie kolejnej podwyżki za paliwa ok 10groszy daje sumę na tą obwodnicę, więc w czym problem

      • 19 1

      • (1)

        W tym, że jak przeholują z podatkami, to znowu mrówki z Braniewa będą miały pełne ręce roboty.

        • 15 0

        • wiecej tam jednak mrówek z Mamonowa;)

          • 2 1

    • oczywiście - to zamorduje Trójmiasto (2)

      powstaną Babina bis i Południa kwadrat. Rozlania się ludzi na wiochy, sparaliżuje ruch, położy komunikację miasta, ubędzie mieszkańców. Dodatkowo samochody rozjeżdżą Kaszuby już dokumentnie

      • 7 15

      • Zycie

        Ależ to byłoby cudownie gdyby w końcu ubyło mieszkańcòw! Dosyć okropnych tanich blokowisk ktòre ciągle przybywają w Tròjmieście! Dosyć slumsòw budowanych przy obwodnicy! Dosyć paskudnych centròw logistycznych!

        • 3 1

      • zapomniałeś

        wziąć leki!!!!

        • 0 1

  • ppp? (17)

    No to przypomnę autostradę Kulczyka za Nasze, publiczne pieniądze.

    • 160 16

    • Tajna umowa... za SLD i dodatkowa za PO (1)

      A klauzula jest to, ze obok nie moze powstac droga ekspresowa...

      • 33 10

      • w międzyczasie było jeszcze AWS, PiS i teraz od 3 lat znowu PiS

        i jakoś wszystkim to pasuje...

        Wszyscy są umoczeni.

        • 0 0

    • Jest tak jak piszesz. (3)

      Umowy PPP się generalnie nie sprawdziły i nawet sam p. Trykosko kiedyś tak mówił. No ale jako, że z zawodu jest dyrektorem to musi mówić tak, jak wieje wiatr - czytaj tak jaka jest aktualna wizja polityczna.
      W PPP każdy na każdego patrzy wilkiem tzn. "prywaciarz" na państwo i na odwrót więc każdy się zabezpiecza jak może, umowy się rozrastają i są o wiele bardziej skomplikowane, zawierają o wiele więcej zapisów i wykluczeń a pieniądze muszą zostać podzielone na większą liczbę udziałowców.
      Tyle lat to już funkcjonuje i znów ktoś chce wracać do tego bubla pod nazwą PPP.

      • 23 3

      • (2)

        ale to nie jest dotychczasowe ppp z autostrad, czyli prywatny inwestor buduje i trzepie kasę z kierowców.
        Tym razem będzie trzepać ze skarbu państwa (tak wiem, że tym samym i z kierowców ;))
        czyli do facto sprowadza się to innej formy kredytowania, nie zdziwiłbym się, gdyby to miało innych wpływ na sposób wyliczania długu publicznego czy coś.
        to, że droga nie będzie na siebie zarabiała to nie problem, nie po to są drogi.

        • 2 1

        • pożyjemy - zobaczymy kto z kogo będzie ściągał kasę :]

          • 1 0

        • Pół biedy jeżeli tylko z kierowców, którzy bezpośrednio z danej drogi korzystają.
          Jak z budżetu to trzepani będą wszyscy, nawet z drugiego końca Polski bez samochodu.

          • 0 0

    • za to PiS daje kasę na biegnącą przez ścianę wschodnią Via Baltica (10)

      na której ruch jest znikomy, poniżej 10 tysięcy pojazdów na dobę (u nas na Obwodnicy do 100 tysięcy!), dziesiątki miliardów na centralne lotnisko, miliard na przekop mierzei wiślanej, miliardy na węglową elektrownię w Ostrołęce.

      • 32 5

      • Polska to nie tylko woj. pomorskie, więc możesz sobie ujadać przygłupie.

        • 7 26

      • PO też inwestowało miliardy z VAT (2)

        ale w rajach podatkowych.

        • 4 17

        • dowody? (1)

          • 10 2

          • brak

            typowe majaczenie chorego pisuara

            • 3 1

      • Mamy swoją obwodnicę, mamy swoje lotnisko, mamy swój port, Gdańsk leży nad morzem (4)

        Więc o co ci chodzi? Pojedz na wschód kraju, to zobaczysz, że tam trzeba też rozwinąć infrastrukturę. Zacznijmy myśleć o innych a nie o sobie

        • 3 8

        • Zacznijmy myśleć o innych ale w ramach województwa.

          Sorry, ale nic mnie nie łączy ze wschodem.

          • 0 1

        • To niech podatnicy ze Wschodu płacą za infrastrukturę tam. (2)

          Ja tutaj płacę podatki i chcę aby drogi powstawały tutaj. Z jakiej racji moje pieniądze mają trafiać gdzie indziej?

          • 0 1

          • bo Polska to twoj kraj i podatki ludzi z innych regionow trafiaja rowniez na pomorze (1)

            Co za mental jak tam nie mieszkam to mam w d...pie, tylko sie różnić i dzielić potrafimy

            • 0 0

            • Na Pomorzu będzie zero poparcia dla Via Baltica, bo to jest bezpośrednie uderzenie w gospodarkę Pomorza. Litwini Orlenowi demontują alternatywne tory, aby móc go potem kosić monopolistycznymi stawkami - a my im za własne pieniądze budujemy trasę zmniejszającą pozycję konkurencyjną naszych portów.

              • 0 0

      • Via Baltica jest aby wypromować port w Kłajpedzie

        Ogólnie pomysł jest taki aby polskie porty stały się mniej atrakcyjne.

        • 1 0

  • PO nas mamilo ze juz buduja a potem sie okazalo, ze nie bylo przygotowanej dokumentacji... (24)

    Mam nadzieje, ze zbuduja i to szybko.
    PPP- dobry pomysl.
    Liczymy na innowacyjne pomysly a nie instrukcje z Berlina...

    • 71 202

    • Liczymy? Liczyć to trzeba najpierw umieć, a nie wykonywać instrukcji z Nowogrodzkiej.

      • 45 6

    • "PPP- dobry pomysl." (4)

      Czy ty jesteś normalny?
      wyjasniam....
      podjezdzasz pod bramki w zukowie ,
      -dokad ?
      -do gdanska..
      -12 zl ....

      • 16 32

      • Czy Ty czytales artykul? Bo normalny na pewno nie jestes (3)

        W artykule jest napisane, ze droga nie bedzie platna...

        • 24 11

        • (2)

          A jaki problem po roku zmienić rozporządzenie i będzie płatna. W artykule jest napisane, że z samych ciężarowych to będzie za mało.

          • 16 6

          • Właśnie o to chodzi ze nikt nie zagwarantuje (1)

            Za po 3 Msc będziesz płacić

            • 5 1

            • tym bardziej prawicowy rzad!

              miał nie podnosić podatków a podnosi!
              ciemny lud musi dostać po du.ie inaczej nic do niego nie trafia

              • 7 0

    • Wszystko było przygotowane (7)

      wystarczyło ogłosić przetarg i... zapłacić. Ale pieniądze zamiast na inwestycje (jakimi są dobre drogi) poszły na konsumpcje - 500plus.

      • 39 9

      • Czytales artykul? (1)

        Tam jest napisane, ze nie byla gotowa dokumentacja... PO prostu czytaj!!!

        Rzucila Cie zona? Wina 500+...

        • 9 30

        • Wystarczyło sypnąć trochę więcej hajsu tym co zaskarżyli decyzje i byłoby po problemie. Ale nie... lepiej ludzi wysiedlić za bezcen. Nich dostaną ochłapy i jakoś sobie radzą. To takie pisowskie.

          • 16 9

      • Przygotowane (4)

        Przecież jest napisane, że zablokowały to jakieś zielone ludziki. Moim skromnym zdaniem jeśli przegrają w Sądzie to powinni zostać zaskarżeni i ukarani za bezpodstawne blokowanie inwestycji. Najlepiej solidarnie do kwoty utraconej z dofinansowania inwestycji przez UE. Kolejni zastanowiliby się dwa razy czy mają rację składając skargę.

        • 17 5

        • (3)

          jednak wole stan, w którym obywatel jednak może nie zgadzać się władzą;)

          • 18 0

          • Ja też.... (2)

            .... o ile ma rację.

            • 2 2

            • Obywatel może mieć rację (1)

              ale nie w ocenie sądu.

              • 0 0

              • Może też nie mieć racji - ale ma prawo walczyć o swoje, bo to jego ziemię zabierają. I wszelkie konsekwencje doprowadzenia do drogi sądowej ponosi naturalnie inwestor - miał inne narzędzia, wybrał opcję siłową.

                • 2 2

    • Za PO parę dróg w okolicy powstało (8)

      Całe szczęście, że już procedury na S7 do Elblaga były tak daleko, że nie dało się tego cofnąc pisowi.

      • 38 5

      • S7 Tusk obiecal na 2012 do Warszawy... (7)

        Za PIS powstanie zdecydowanie wiecej

        • 8 38

        • Jak PiS tak sprawnie jak to robi teraz będzie dalej nas sklocal z Unią i innymi, to za moment skończymy jako republika polska Federacji rosyjskiej.

          • 20 7

        • Co na przykład? Bo nowe przetargi gdzieś wcięło

          Jedyne co robią, to dają następny ukryty socjal na Podkarpaciu...

          • 17 2

        • Na razie siłą rozpędu idzie kontynuacja rozpoczętych dróg

          Ale widać, że powoli wszystko zdycha. Młodocianych wyborców PiS zachęcam do zapoznania się z pouczającą historią z lat 2005-7 "Jak PiS drogi budował".

          • 20 5

        • (1)

          Taa, jakoś 3 lata mijają i co powstało?? Wykończenia po poprzedniej ekipie, nowego - nic. Dlaczego? Bo kasa idzie na kupowanie głosów. Do tego stopnia brakuje że chcą sprzedać Lotos (ponad 50% udziałów SP) dla Orlenu (27% udziałów SP) i przytulić kolejne 5mld na rozwalenie. Wyjaśnij mi gdzie tu ta ich „repatriacja” o której tyle smarkali w związku z PEKAO? Bank przejąć a rafinerię sprzedać? Sens poproszę? Jak nie rozumiesz to ja Ci wyjaśnię, sens jest taki że wyprzedają nas jeszcze szybciej niż PO a durnym ludziom walą dym w oczy.

          • 22 4

          • Chyba "repolonizacja" ;-)

            • 1 0

        • Pomników

          • 2 0

        • po czym ma się takie wizje

          dobre to jest?

          • 1 0

    • Ta propagande to sprzedawaj na podlasiu, tu nikt tego nie kupi

      • 6 0

  • Może bramki postawią:)? (11)

    Polak za coś za co ma zapłacić omija szerokim łukiem. Szkoda, że kiedyś nie wprowadzono winiet, smieliście się ale to było lepsze rozwiązanie.

    • 66 13

    • Czytales artykul??? (2)

      Jasno jest napisane, ze nie bedzie bramek...

      • 5 8

      • (1)

        I wierzysz w to?

        • 6 1

        • Wierzylem Tuskowi w Irlandie...

          Teraz on w Brukseli

          • 2 3

    • ja się nie "śmiełem"

      Za to jak omijełem Toruń to płaciełem wiele detczi.

      • 1 2

    • 100% racji!

      Najlepiej to widać na bramkach A1 w wakacyjne weekendy. Pustki, jak w gdyńskich bibliotekach...

      • 2 2

    • (5)

      Jakby wprowadzić "bramki" na naszych "trójmiejskich" obwodnicach, na zasadzie urządzenia który by szczytywał wjazd i zjazd to byłby dobry pomysł. Załóżmy że opłata by była 50-100zł rocznie.
      System viaToll mamy wiec mozna by było podpiąc sie pod to i wtedy niech sobie prywatni inwestorzy budują drogi.

      • 0 3

      • i co jeszcze? (1)

        Może jeszcze do tego kolejny podatek w paliwie, opłata za przejechanie drogą i jeszcze do tej opłaty niech dorzucą podatek bo za mało? Ubezpieczenia samochodów mocno w górę wszystko w górę tylko szkoda, że nie liczą tego, że statystyczny Polak nie pracuje po 8h/ dziennie tylko dużo więcej... Dziękuję podepnij sobie lepiej ten system pod to "coś" co nosisz na karku...

        • 9 0

        • Przecież to oczywisty bait. Nie chce mi się wierzyć, że ludzie mogą być aż tak głupi. Albo po prostu lubią być dymani na każdym kroku... W sumie jak się nad tym zastanowić...

          • 1 0

      • Słabo, po prostu wszyscy rzuciliby się na jechanie miastem (2)

        I korki by nas zjadły.

        • 0 0

        • (1)

          Ale przynajmniej obwodnicą dałoby się jechać normalnie skąpców co za kilka złotych by własną matkę sprzedał.

          • 2 0

          • Bez skąpców

            • 0 0

  • umowa z rządem RP (4)

    To samobójstwo, największe ryzyko ze wszystkich ryzyk

    • 93 24

    • Z rządem i wszystkimi podległymi komórkami

      Jak urzędy miast, gmin, starostwa itp.
      Wbrew pozorom najmniej terminowe w płatnościach są właśnie wyżej wymienione...
      Pracowałem w firmie która musiała zwolnić 80% pracowników i niemal upadła przez niewypłacanie należności za faktury przez starostwo, za pracę do której zastrzeżeń nie było.
      To są mistrzowie wyszukiwania, odroczeń, kruczków itp.

      • 7 0

    • dokładnie

      Banki i inwestorzy zbudują i sfinansują, a za 2-3 lata pisowski nierząd znacjonalizuje. Idziemy droga Wenezueli.

      • 13 3

    • Dokladnie, a w razie, jakiegos sporu, w sądzie jesteś juz przegrany na start.

      • 3 1

    • Ja nie narzekałem

      • 3 0

  • Obiecanki (2)

    Kiełbasa wyborcza. Ten rząd pieniędzy naszych nie przeznaczy.

    • 67 16

    • Pis liczy ze ktos nie zrozumie lub niedoczyta ze to nie budowa (1)

      • 5 0

      • a czy posłowie pis nie wbijami szpadelków pod opata?

        • 1 0

  • Nie nie nie (17)

    To są wyrzucone w błoto pieniądze.

    Ta droga nic nie zmieni dla Trojmiasta, a w niektórych odcinkach zwiększy tylko ruch na ZOT i POG.

    Tylko rozbudowa ZOT ma sens!

    Ewentualnie dodonie zjazdów z ZOT do Trójmiasta.

    • 27 123

    • Bzdury piszesz gosciu (10)

      • 21 10

      • O mieszkaniec Koleczkowa czy Żukowa? (9)

        Nie piszę bzdur.

        Ta inwestycja za miliardy nic pożytecznego nie przyniesie dla Trójmiasta, zyskają okoliczne wsie. Gdańsk straci i zakorkuje się jeszcze bardziej.

        Nikt z mieszkańców Trojmiasta nie będzie nadrabiał kilkudziesięciu kilometrów żeby skorzystać z tej obwodnicy.

        • 16 23

        • Raczej jednak się mylisz... (5)

          Gdańsk się nie zakorkuje jeszcze bardziej, bo niby czemu? OMT ma sprawić, że ludzie na złość nie będą nią jeździć tylko pchać się przez miasto? Dziwne rozumowanie. Według, wydaje się rozsądnych szacunków, OMT przejmie część tranzytu z ZOT ( przynajmniej- 15- 20 % - tyle ludzi mniej więcej przejeżdża ZOT w całości jadąc do Lęborka czy Słupska ) do tego wszystkiego OMT przejmie znaczną część ruchu generowanego na ZOT przez mieszkańców południowych i zachodnich dzielnic Gdańska, którzy udają się dalej na Kaszuby czy Pomorze Zachodnie. I na koniec piszesz że rozbudowa ZOT ma sens. Zgadza się ale nie przy obecnym i ciągle narastającym ruchu. Przecież jej rozbudowa oznacza ogromne ograniczenia w poruszaniu się w trakcie trwania budowy. To dopiero będą korki w Gdańsku... Jej rozbudowa powinna być zrealizowana dopiero po uruchomieniu OMT. Wtedy okaże się, co jest bardzo prawdopodobne, że ZOT będzie przeznaczona bardziej na ruch lokalny ( do szybszego przelotu między poszczególnymi dzielnicami ) a OMT będzie głównie tranzytem. Obecnie obie te funkcje pełni ZOT i dlatego jest tak przeciążona. Pozdrawiam Drogowca z 25 letnim doświadczeniem.

          • 37 6

          • ale te szacunki były już zrobione przez GDDKiA (4)

            Nawet wyniki tych analiz siedziały sobie grzecznie publicznie na stronie dedykowanej inwestycji. I tak, zawyżyłeś dziesięciokrotnie. Ta droga ma sens tylko dla ludzi spod Żukowa i okolic. by szybciej mogli porzucić swoje 1.9 TDI na trawniku w GD lub GA.

            • 6 13

            • Wspomnij swoje slowa jak bedziesz chcial na weekend nad jeziorko sie wybrac.. (3)

              .... i staniesz w korku, w Zukowie na 45 minut!!!

              • 12 4

              • (2)

                Wiesz, cała Europa do dyspozycji w zasięgu tanich lotów, nie trzeba się kisić pod Żukowem. Relacja standardu do ceny niestety wypada u nas miernie.

                • 5 4

              • (1)

                A co to ma niby wspólnego z tematem? ...

                • 3 3

              • To, że wbrew mniemaniu wszystkich januszy, nie samym samochodem i nie wyłącznie Kaszubami człowiek żyje. Są inne opcje, jak nieosiedlanie się z dala od miejsca pracy i łudzenie się, że będzie tak samo. Jak i unikanie miejsc turystycznego spędu, mając dziesiątki czy setki alternatyw.

                • 2 1

        • "Nikt z mieszkańców Trojmiasta nie będzie nadrabiał kilkudziesięciu kilometrów żeby skorzystać z tej obwodnicy." (2)

          Może dlatego, że to obwodnica Trójmiasta, a nie droga lokalna? Jeśli nie wiesz do czego służy, to się nie odzywaj. Oczywiście że najbardziej skorzystają na niej ci, którzy chcą trójmiasto ominąć - i to jest główny cel tej drogi. W efekcie zmaleje ruch na starej obwodnicy, dzięki czemu ty i twój szrot będziecie mieć więcej miejsca.

          • 26 6

          • (1)

            W jakiej relacji będą jechać Ci, co chcą ominąć Trójmiasto?

            • 4 7

            • W relacji partnerskiej.

              • 9 0

    • Żeby rozbudować obwodnicę należy zwężyć ją do jednego pasa przez 2 lata co najmniej.

      Drogowiec nie wiedziałby tego???

      • 6 1

    • Ta umowa rozmontuje Trójmiasto pod względem demograficzno - urbanistycznym (3)

      ludzie uciekną bo Bysew i tym podobnych. Róbcie kolej

      • 2 3

      • Taka jest kolej rzeczy na swiecie (2)

        Ludzie wyprowadzaja sie na przedmiescia, a w centrum sa glownie biura, zabytki..... oraz imprezownie - mieszkaja tam glownie single, osoby sypiajace w tygodniu i osoby starsze, ktore nie chca sie przeprowadzic ( ze wzgledow sentymentalnych lub przyzwyczjenia)

        • 5 5

        • Idiota (1)

          Za miasto wyprowadza się biedota ktora wybiera dom ze styropianu 80m2 zamiast 40m2 w centrum

          • 5 10

          • Raczej 40m2 za obwodnicą zamiast 0m2 w centrum przy aktualnych cenach :P

            • 0 0

    • on

      tak to przejedź się w godzinach szczytu z Chwaszczyna do Żukowa lub z Gdańska do Żukowa albo odwrotnie zobaczymy czy dalej będziesz taki mądry

      • 1 0

  • Ze jak?! (1)

    Przeciez niedawno chcieli sie rzucic na budowe tunelu pod pacholkiem za te same pieniadze i wtedy jakos nie widzieli wiekszego problemu, a teraz nagle jest klopot. Kto by pomyslal ;)

    • 46 11

    • OMT to budowa finansowana z budżetu centralnego, tunel pod pachołkiem miałby być finansowany przez samorządy Gdańska i Sopotu. Nie myl pojęć.

      • 4 1

  • niech zapłacą odważni co zaskarżali bezzasadnie (14)

    .....niech za całą obwodnicę zapłacą ci, co ja bezzasadnie zaskarżali i przyczynili się do utraty finansowania unijnego- niech teraz zapłacą i niech liczą się też z prywatnymi pozwami przeciwko nim ze strony tych, których życie było w zawieszeniu przez tyle lat...co za niebywali pyszałkowie- także ten, który 30 .04.2018r. jeszcze złożył sprzeciw choć w ogóle nie miał do tego prawa...teraz niech płacą w USA to by się nie zdarzyło, żeby jakiś człowiek blokował inwestycję, która ma poprawić życie tysiącom- ludzi i podnieść cały region; każdy kto podróżuje, widzi, że Pomorze jest upośledzone komunikacyjnie i jesteśmy poza POlską, jesteśmy odcięci i wykluczeni

    • 144 21

    • Idioto (2)

      A co masz działeczkę pod budowe drogi do sprzedania?

      Ciekawe ilu POciotków zainwestowało w grunty znając wcześniej przebieg obwodnicy, a teraz ich życie jest w "zawieszeniu".

      A miała być szybka kasa i odszkodowania.

      • 7 34

      • Tymku alkurat budowe blokowali pisiory ( 4 osoby ) lacznie z burmistrzem kolbud, ktory stracilby na tym finansowo!!!! (1)

        • 11 1

        • Zatem jeśli miałby stracić to stara się przed tym bronic

          Czy to takie trudne?? Było z ludźmi rozmawiać a nie na siłę uszczęśliwić

          • 2 0

    • Juz kaszub co zaplaci

      • 4 1

    • Wierzę że w trakcie wybór zostaną wywiezieni na taczce

      • 12 2

    • (1)

      Ci co zaskarżali nie zapłacą ale ja bym im dał zakaz wjazdu na nową drogę.

      • 14 5

      • To poprowadź ja przez swój teren

        Masz tyle m2 w swoim "apartamencie " ma 30 lat?

        • 2 2

    • Zgadzam się z opinią. (1)

      Też uważam, że osoby które przyczyniły się do utraty dofinansowania powinny ponosić konsekwencje swoich czynów. Tak jak mówisz, w USA prawnicy by to wywalczyli. I nie, nie popieram w 100% systemu prawniczego w USA ale po prostu przez krótkowzroczność i zacietrzewienie 5 osób cierpieć będzie teraz całe Trójmiasto i okolica. Odpowiedzialność finansowa zniechęciłaby w przyszłości inne podobne osoby myślące tylko o swoim własnym interesie.

      • 15 6

      • Wprost przeciwnie

        To tam narodziła się tradycja NIMB. Jak czegoś od kogoś chcesz (tu: ziemi), to decydując się na wywłaszczenie i burzenie dorobku życia mieszkańców musisz liczyć się z tym, że pociągną sprawę przez wszystkie instancje.

        • 0 1

    • Co Ty pier...lisz. Ludzie mają takie prawo więc z niego korzystają.

      Nie można kogos karac za to, że korzysta z przysługujących mu praw. Nawet jeżeli "wiąże to ręce" komus innemu.

      • 10 14

    • Genowefa i spółka (3)

      Jak Genowefa nie chce mieć drogi koło swojego domu to najlepiej złożyć protest . Tak samo Patoka . Ludzie zablokowali drogę bo im prywatnie przeszkadza . A opinię wystawiają np. jako sołtys Glincza .
      To są ludzie których nie wolno popierać a wręcz natychmiast odwołać !!!.
      To są działania na szkodę naszego regionu

      • 26 6

      • (2)

        Mają prawo się odwołać to to robią. Co ich obchodzi szkoda regionu? Pieniędzy z tego nie będzie i rodziny nie utrzymają. Wprowadzając się 15 lat temu w te okolice nie było planów na tę drogę. Nie dziwię się mieszkańcom,bo inwestując swój dorobek życia w mieszkanie,firmę maja teraz to stracić. Nie jest to fair

        • 1 2

        • od ponad 40 lat (1)

          od ponad 40 lat były plany na tę droge

          • 1 2

          • LOL

            WARIANTY tej trasy przedstawiono kilka lat temu, ostateczny wybrano niedawno. To, że ktoś 40 lat temu stwierdził "będziemy gdzieś budować" to nie plan, tylko stwierdzenie, i do tego bez pokrycia.

            • 0 0

  • Po co ta droga? Osoby jadące w relacji Pn-Pd i tak wybiorą krótszą obwodnicę a większość ludzi z Kaszub (14)

    jeździ do pracy w Gdańsku - im ta droga również nic nie da

    • 36 98

    • Ktoś kupił grunty i chce kasy za odszkodowanie? (2)

      Nie wiesz jak zarobić szybko i bezpiecznie?

      • 11 17

      • Chętnie posłucham racjonalnych argumentów przemawiajacych za tym tworem (1)

        • 9 11

        • nie ma ich

          • 6 1

    • Czas przejazdu: (6)

      zakorkowana krótsza obwodnica - 1,5 godziny

      dłuższa obwodnica - 30 minut.

      Faktycznie, tylko głupek pojedzie dłuższą obwodnicą...

      • 35 10

      • (5)

        z tym że najprawdopodobniej będzie się musiał wrócić starą obwodnicą jeżeli nie mieszka gdzieś dalej

        • 9 6

        • Co zajmie extra minuty w korku. Poza tym 1,5h? Chyba raz na jakiś czas i przy okazji większy opadow śniegu (4)

          Jakoś kolega z pracy codziennie dojeżdża obwodnicą do centrum Gdańska z Gdyni i nie zaujmuje mu to 1,5h tylko 30-40 min? A poza tym jak juz dojdziesz do okolic Gdyni albo obwodnicy PD to i tak jakoś musisz dostać się do Wrzeszcza albo np Centrum Gdańska - i gdzie ta oszczędność na czasie? Nie zyskasz ani na czasie ano na paliwie. Powinni po prostu poszerzyć Obwodnicę i poprawić jazdy (na wzór Karczemek)

          • 10 5

          • oczywiście, ale (1)

            tylko jeżeli nie ma tam jakiegoś wypadku. Problem w tym, że wypadek na obwodnicy jest prawie codziennie.

            • 8 8

            • To taniej będzie zamontować automatyczne działka gatlinga walące do tych, co "szybko a bezpiecznie" lub "na glonojada"

              • 14 2

          • nie da się poszerzyć obwodnicy

            bez alternatywnej drogi, to by oznaczało kompletny paraliż trójmiasta na kilka lat a w sezonie to już w ogóle kongo

            • 6 5

          • kolega z pracy...

            Najlepiej przytaczać zasłyszane "realia" których się na własnej skórze nie testowało. Ja osobiście wiele miesięcy jeździłam dzień w dzień odcinkiem obwodnicy od spacerowej aż po A1. Codzienność powrotów do domu to: korki za zjazdem ze Straszyna jak się chociażby coś rozkraczy na poboczu, korki w okolicach zjazdu z Południowej (co najmniej raz w tygodniu wypadek/kolizja na wjeździe z Południowej na obwodnice), korki od kowal aż po rozwidlenie przy Karczemkach (tu nawet nie musi być kolizji, wystarczy wzmożony ruch przy Szadółkach, bądź przytkanie zjazdu na Kowale), standardowy korek na Matarni i stłuczka po kilka razy w tygodniu, często w obu kierunkach. A opisuje tu tylko powrót z Pracy do domu w Gdańsku. Sam to chyba znasz sytuację na obwodnicy tylko ze słyszenia - polecam chociażby pooglądać raport drogowy i częstotliwość zdarzeń z rana i po południu (a i tak nie wszystkie tam trafiają, tylko te co mocno odbiegają od normy).

            • 6 1

    • Do pracy

      Do pracy ludzie z Kaszub jezdza takze do Gdyni!

      • 7 5

    • Po co obwodnica metropolitalna.

      • 0 1

    • on

      Pomieszkaj sobie w Żukowie albo jeździj o pracy z Żukowa do Gdańska albo Chwaszczyna to może przejrzysz na te ślepia.

      • 1 0

    • Odpowiedz

      Z częścią się z Tobą zgodzę i tak ludzie wybiorą krótszą trasę,ale jest mały myk w tym wszystkim,jak już ta obwodnica powstanie to masa ciężarówek i innych pojazdów które jadą tylko tranzytem przez Trójmiasto to po prostu ominą je i wybiorą obwodnicę kaszubską. Dlatego ruch tam i na DK 7, 20 oraz sen obwodnicy Trójmiejskiej powinien spaść

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane