Od 1 lutego więcej za przejazd SKM. Dojdzie bilet przez komórkę

14 stycznia 2013 (artykuł sprzed 9 lat)
Krzysztof Koprowski
Za przejazd SKM-ką ponownie zapłacimy więcej. Ostatnia podwyżka była wprowadzona 1 marca ub. r. Więcej zdjęć (3)

Za przejazd SKM-ką ponownie zapłacimy więcej. Ostatnia podwyżka była wprowadzona 1 marca ub. r.

fot. Bartosz Milczarczyk/czytelnik Trojmiasto.pl

Za przejazd SKM-ką ponownie zapłacimy więcej. Ostatnia podwyżka była wprowadzona 1 marca ub. r.

fot. Bartosz Milczarczyk/czytelnik Trojmiasto.pl

Od 1 lutego drożeją bilety Szybkiej Kolei Miejskiej: o niespełna 5 proc. okresowe i o ponad 7 proc. jednorazowe. Bilet będzie można też kupić przez telefon komórkowy, choć korzystając z innej aplikacji niż w przypadku MZKZG.



Mimo podwyżek, trójmiejscy kolejarze przekonują, że są najtańszym przewoźnikiem w kraju, co mają ilustrować powyższe zestawienia. Więcej zdjęć (3)

Mimo podwyżek, trójmiejscy kolejarze przekonują, że są najtańszym przewoźnikiem w kraju, co mają ilustrować powyższe zestawienia.

mat. PKP SKM Trójmiasto

Mimo podwyżek, trójmiejscy kolejarze przekonują, że są najtańszym przewoźnikiem w kraju, co mają ilustrować powyższe zestawienia.

mat. PKP SKM Trójmiasto

Poprzednia podwyżka cen biletów SKM została wprowadzona niespełna rok temu - 1 marca 2012 roku. Wówczas ceny podwyższono od 1,79 do 8 proc., zależnie od trasy przejazdu i rodzaju biletu. Teraz podwyżka wyniesie średnio o 4,64 proc. dla biletów miesięcznych i 7,1 proc. dla jednorazowych.

I tak przykładowo za bilet do 6 km (np. podróżując z przystanku Gdańsk Wrzeszcz do Politechniki) zapłacimy 20 groszy więcej (nowa cena to 2,80 zł). Z Gdańska Głównego do Sopotu pojedziemy również płacąc 20 groszy więcej niż dotychczas (nowa cena dla odcinka od 7-12 km to 3,80 zł). Jadąc z Gdyni Głównej do Politechniki (strefa 13-18 km) trzeba będzie kupić bilet za 4,90 zł (wzrost ceny o 30 groszy), zaś z Wejherowa do Wrzeszcza (strefa 31-40 km) 7,70 zł (podwyżka 50 groszy). Zmianom taryfowym podlegają oczywiście również pozostałe przedziały długości podróży.

Podwyżka cen biletów miesięcznych to już kwoty liczone w pełnych złotówkach. W najpopularniejszych przedziałach odległości nowe ceny wynoszą odpowiednio: za bilet do 6 km - 60 zł (dotychczas 57 zł), od 7 do 12 km - 80 zł (dotychczas 76 zł), od 13 do 18 km - 103 zł (dotychczas 98 zł), od 19 do 24 km - 116 zł (dotychczas 110 zł).

Szybka Kolej Miejska tłumaczy podwyżki inwestycjami w poprawę komfortu podróży

- W 2012 roku udało nam się podpisać umowę na emisję obligacji w kwocie 55 mln zł, niezbędne dla realizacji projektu "Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście", w ramach którego modernizujemy przystanki, wdrażamy bezpieczny system sterowania ruchem, zapewniamy łączność światłowodową, a także modernizujemy tabor - wylicza inwestycje Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu PKP SKM Trójmiasto.

Trzeba przyznać, że SKM zmaga się też z podwyżkami opłat za dostęp do infrastruktury innej spółki kolejowej - Polskich Linii Kolejowych, które życzą sobie średnio o 27 proc. więcej za korzystanie ze swoich szyn. Po torach dalekobieżnych SKM realizuje ok. 40 proc. kilometrów wszystkich kursów, co generuje prawie 22 proc. wszystkich kosztów działalności SKM. - Przy takiej skali wzrostu obciążeń naszej spółki, korekta w górę cen biletów SKM średnio o około 6 proc. to naprawdę niewiele - dodaje Głuszek.

Od 1 marca, by kupić bilet wystarczy skorzystać ze specjalnej aplikacji - niestety innej niż dla biletów MZKZG. Więcej zdjęć (3)

Od 1 marca, by kupić bilet wystarczy skorzystać ze specjalnej aplikacji - niestety innej niż dla biletów MZKZG.

mat. prasowe

Od 1 marca, by kupić bilet wystarczy skorzystać ze specjalnej aplikacji - niestety innej niż dla biletów MZKZG.

mat. prasowe

Od 1 lutego uruchomiona zostanie również nowa możliwość zakupu biletu przez telefon komórkowy. Kolejarze niestety wprowadzają ją w oparciu o inny model aplikacji, niż Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, którzy wykorzystuje do tego celu Mobilet oraz usługę "wdzwaniania" CallPay. SKM wybrała aplikację SKyCash, a to oznacza dla pasażerów wgranie kolejnego programu do telefonu i założenie konta u innego pośrednika.

Instalację aplikacji będzie można dokonać przez wejście stronę m.skycash.com lub wysłanie pustej wiadomości SMS na numer 510 510 205 (opłata zgodna z cennikiem operatora). Aplikacja przeznaczona jest wyłącznie do nabycia biletów jednorazowych z możliwością wyboru dowolnej ulgi. Cena biletu jest identyczna jak papierowego, ale należy do niej doliczyć koszt transmisji danych.
Jak oceniasz kolejną podwyżkę biletów SKM?
10%

przyjmuję ją ze zrozumieniem, bo spółka potrzebuje pieniędzy na modernizację, a ceny wszystkich towarów wciąż idą w górę

12%

nie popieram, ale jakoś wytrzymam, bo nie jest dotkliwa

78%

to kolejne przeniesienie na pasażera rosnących kosztów funkcjonowania, zamiast szukania oszczędności w zarządzaniu SKM

zakończona

łącznie głosów: 1893

Opinie (288) 3 zablokowane

  • (20)

    Niech SKM kursuje po swoich torach, a na przewozy poza ich siec wprowadzona zostanie osobna oferta przewozowa. Dlaczego znowu wszyscy maja doplacac do tych, co uciekli z miasta?!?!

    • 257 30

    • Od stycznia jeżdzę autem...

      Prawie półtora roku jeździłem do pracy SKM. Znosiłem syf, tłok, upał i ciągłe spóźnienia. Ale doszedłem do wniosku że wole za benzynę zapłacić 100-150 zł więcej i mieć to wszystko w d*p..e. A dzisiejsza wiadomość tylko potwierdziła mnie w tej decyzji.

      Jesteśmy dla nich tylko dojnymi krowami...

      • 109 6

    • śmieszny jesteś (5)

      dlatego, że SKM utrzymuje województwo... a województwo ma kasę między innymi od mieszkańców Redy, Rumi, Wejherowa, Pruszcza itd. a nie tylko od mieszkańców dużego trójmiasta... poza tym zobacz, że SKM nie tłumaczy podwyżki dostępem do torów, tylko jak co roku inwestycjami... których efektów nie widać

      • 32 11

      • SKM utrzymuje województwo, czy WOJEWÓDZTWO utrzymuje skm :)))) (4)

        "dlatego, że SKM utrzymuje województwo"

        • 12 3

        • inteligencik :) (3)

          SKM = Szybką Kolej Miejską utrzymuje Województwo... Lepiej brzmi?

          • 9 8

          • (2)

            Wystarczyło napisać "SKM'kę", ale musiałeś się popisać debilizmem.

            • 3 17

            • czy mógłbyś rozwinąć myśl z tym debilizmem? bardzo to intrygujące :)

              • 3 2

            • nie kompromituj się

              wystarczyło czytając pomyśleć... nie musiałeś się popisywać chamstwem...

              • 7 1

    • tylko, że za nie swoje tory dostaje dotacje

      z Urzędu Marszałkowskiego

      • 7 1

    • tylko, że za nie swoje tory dostaje dotacje

      z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego + cena bilety

      • 6 1

    • (3)

      na tasie Wejherowo - Gdynia Chylonia (lub Cisowa) jeden tor jest SKM a drugi PKP wiec nie dokonca da sie zrezygnowac z dzierzawy. Co nie zmienia faktu ze za ten scisk, syf i "punktualnosc" to powinni iddawac pieniadze a

      na tasie Wejherowo - Gdynia Chylonia (lub Cisowa) jeden tor jest SKM a drugi PKP wiec nie dokonca da sie zrezygnowac z dzierzawy. Co nie zmienia faktu ze za ten scisk, syf i "punktualnosc" to powinni iddawac pieniadze a nie podwyzszac ceny. Niech choc sklady wydluza... ale nie bo sa w modernizacji... ktora sie przedluza ;) Od firmy niech kary sciagaja a nie od pasazerow

      • 28 4

      • (1)

        no niestety, od rumi do wejherowa nie ma żadnych torów skm

        • 14 1

        • Nawet...

          ....na st.Rumia nie ma już SKM-owskich torów :-)))

          • 5 0

      • Spróbuj przesiąść się na autobusy, po tygodniu docenisz tę śmierdzącą i spóźniającą się skmkę.

        • 4 2

    • Pamiętaj, że dopływ ludzi z Wejherowa, Tczewa czy Lęborka generuje zyski w innych dziedzinach gospodarki Trójmiasta. Oni w dużym stopniu przyczyniają się do rozwoju. Czy uważasz, ze nie powinni być skomunikowani,

      Pamiętaj, że dopływ ludzi z Wejherowa, Tczewa czy Lęborka generuje zyski w innych dziedzinach gospodarki Trójmiasta. Oni w dużym stopniu przyczyniają się do rozwoju. Czy uważasz, ze nie powinni być skomunikowani, szczególnie ,że mieszkają w przylegających miastach ? Chcemy aglomeracji, dużych inwestycji to musimy współdziałać. A co do ucieczek, to ceny w czasie boomu gospodarczego poszły o kilkaset procent w górę i nie chcą spadać, nic dziwnego ,ze ludzie zamieniają 40 metrowe mieszkania na 60, 70 metrowe

      • 23 1

    • Argumenty przeciwników WOŚP : 1. WOŚP nie pomaga konkretnym ludziom, tylko wspiera system, kupuje sprzęt, wyposaża placówki (5)

      Argumenty przeciwników WOŚP : 1. WOŚP nie pomaga konkretnym ludziom, tylko wspiera system, kupuje sprzęt, wyposaża placówki publiczne, robi szkolenia – podwyższa tym samym koszty obywateli, wyręcza państwo, zwalniając

      Argumenty przeciwników WOŚP : 1. WOŚP nie pomaga konkretnym ludziom, tylko wspiera system, kupuje sprzęt, wyposaża placówki publiczne, robi szkolenia – podwyższa tym samym koszty obywateli, wyręcza państwo, zwalniając je również z obowiązku analizy i reagowania na negatywne zjawiska, uzdrawiania spraw systemowych i ustrojowych. 2. Koszty działalności WOŚP są zbyt duże – okazuje się, że organizacja zżera ogromną część zbieranych pieniędzy, organizuje koncerty, opłaca artystów itd., co w sposób oczywisty powoduje, że pomoc nie jest efektywna (szczególnie w porównaniu z innymi organizacjami). 3. Istnieje w Polsce niezrozumiała presja medialno-społeczna, by dawać pieniądze na WOŚP. Tymczasem działania charytatywne nie mogą się opierać na wymuszaniu czegokolwiek czy szantażu emocjonalnym. Przy okazji WOŚP czuje się presję: „kto nie da, ten świnia”. 4. Pod płaszczykiem WOŚP prowadzona jest promocja ideologii liberalno-lewackiej. Wyrażona została ona przez Owsiaka znanym powiedzeniem „róbta, co chceta”. I nie jest wcale prawdą, że wycofał się on z promowania jednej strony cywilizacyjnego sporu. Świadczy o tym wyrażone ostatnio poparcie dla zabijania starszych i chorych osób. 5. Przekazy medialne oraz atmosfera wokół WOŚP sprawiają, że Polacy dając raz w roku pieniądze na akcję Owsiaka zyskują nieformalny certyfikat elit społeczno-politycznych III RP na bycie przyzwoitym. Panuje w Polsce ciche przekonanie, że jak się da na WOŚP, to się jest porządnym i nic więcej się nie liczy. To znów plasuje inicjatywę w myśli liberalno-lewicowej. Istnieje bowiem cicha sugestia, że liczy się tylko ten jeden dzień, ten jeden datek. W ciągu roku można robić, co tylko dusza zapragnie... 6. Istnieje niezrozumiałe działanie medialno-państwowe wspierające WOŚP. Jak słusznie wskazywał Grzegorz Górny, bez niego działanie i wyniki akcji byłyby mizerne (choć w porównaniu np. z Caritasem i tak są blade). Co szczególnie istotne, media publiczne oraz niemal cały aparat państwa sprzyja i włącza się w WOŚP. Czyni to za pieniądze podatników, angażując je w konkretną inicjatywę o silnym zabarwieniu ideologicznym oraz olbrzymich kosztach własnych. Zdaje się, że nikt nawet nie jest w stanie policzyć ile państwo, czyli obywatele, dają na WOŚP (w postaci zakupionych przez miasto i wyremontowanych figurek przekazanych na WOŚP, w postaci zaangażowania ministerstw w akcję, żołnierzy, policjantów, urzędników i urzędów). Za tę hojność płacą Polacy. Argumentacja przytoczona powyżej wydaje się być zasadna i dobrze umotywowana. Płynie z niej obraz zatrważający. Gdyby bowiem ktoś planował powstanie inicjatywy, która zwalnia państwo z jednego z podstawowych jego obowiązków (m.in. modernizacji służby zdrowia), a jednocześnie drenuje kieszenie obywateli, umacnia negatywne ideologie i utrudnia naprawę kraju (poprzez sztuczne rozwiązywanie problemów) oraz skupia na sobie potencjał społeczny (sprawiając, że Polacy innymi, bardziej szlachetnymi inicjatywami czy prawdziwym rozwiązaniem problemów się nie interesują) zapewne nic lepszego niż akcja Owsiaka by nie wymyślił... Nie trzeba wspierać sztucznie nagłaśnianej akcji, której inicjatorzy zyskują wiele, a której odpryski sprzyjają powiększaniu polskich patologii. Przecież nasze prywatne pieniądze można dać na organizacje, której cele są naprawdę szczytne, a działalność efektywna. Na WOŚP, w wyniku zaskakujących decyzji urzędników publicznych, każdy podatnik i tak przekaże tę sporą sumkę.

      • 6 38

      • Nawet nie przeczytalem tego tekstu... (2)

        ... przede wszystkim za długi. Poza tym jak zobaczyłem tytuł to stwierdziłem ze na pewno totalne bzdury piszesz.

        • 29 6

        • (1)

          I twój podpis powiedział o tobie wszystko, nie musiałeś się w ogóle rozpisywać.

          • 1 3

          • a twój podpis

            to niby lepszy?

            • 0 0

      • Typowe

        Typowe odwracanie kota ogonem. Jeśli jesteś lepszy od Owsiaka to zrób coś pożytecznego a nie krytykuj. Pokaż, że jesteś lepszy od niego. Do roboty !!!

        • 5 2

      • Jak trafisz do szpitala, albo twoje dziecko...

        to zastrzeż, że nie chcesz żeby nie leczyli sprzętem z WOŚP, położą cię na podłodze i będą Cię leczyli rumiankiem i świeżym powietrzem.

        • 9 0

  • (8)

    Przeginka Gluszku,przeginka...

    • 129 4

    • (1)

      Stary rozrych oporowy stosowany w kolejkach SKM, został zaprojektowany na początku lat 90. Czyli ma już 100 lat na karku, a w Polsce dalej jest wykorzystywany.

      Przy ruszaniu kolejki napięcie podane na

      Stary rozrych oporowy stosowany w kolejkach SKM, został zaprojektowany na początku lat 90. Czyli ma już 100 lat na karku, a w Polsce dalej jest wykorzystywany.

      Przy ruszaniu kolejki napięcie podane na silnik musi być odpowiednio niskie, tak aby nie wprowadzić zakłóceń w całej sieci energetycznej. Stosowanie rozruchu oporowego powoduje, że aby obniżyć napięcie energii elektrycznej wytraca się ją na rezystorach (grzejnikach elektrycznych), tak więc około 50% całej energii idzie w ... Potem się dziwią, że płacą coraz więcej za energię elektryczną.

      p.s. Rozruch oporowy nie jest w żaden sposób zooptymalizowany do poprawnej obsługi silników, przez należy wymieniać ich elementy średnio co dwa lata, kiedy tak naprawdę można byłoby to robić o wiele rzadziej.

      p.s. Przy hamowaniu energia mechaniczna nie jest przetwarzana na energię elektryczną, jak to się ma w tramwajach czy trolejbusach. Tutaj tez można byłoby trochę zasczędzić.

      p.s. Każdy uwielbia to szarpnięcie przy ruszaniu kolejki...

      • 24 0

      • p.s.

        Po 1) Ponad 20 lat a nie ponad 100 no chyba, że mówisz o latach 90 XIX w.
        Po 2) Przy hamowaniu energia jest zwracana w nowych pociągach (dla czepialskich chodzi o te zmodernizowane). Niestety tacy jak ty będą

        Po 1) Ponad 20 lat a nie ponad 100 no chyba, że mówisz o latach 90 XIX w.
        Po 2) Przy hamowaniu energia jest zwracana w nowych pociągach (dla czepialskich chodzi o te zmodernizowane). Niestety tacy jak ty będą narzekać jak nagle pociągi będą jeździć o 2 min rzadziej bo jakiś pacan z skm wysłał pociąg na modernizację.
        Po 3) Może chcesz za sponsorować nowe pociągi i wprowadzić kolej w XXI w.?

        • 1 0

    • Super (3)

      Komfort podróży się poprawia? według rozkładu kolejki kursują rzadziej niż 45 lat temu, tabor ten sam, tylko czas podróży jest zmienny. Ostatni raz z Gdyni Głównej do przystanku Żabianka SKM jechałem 26 minut, gdyż pociąg stawał kilka razy poza przystankami. By żyło się lepiej...

      • 23 2

      • Komfort jazdy jest cool (2)

        szczegolnie w zime

        • 4 0

        • w zimie to jest chyba hot! (1)

          jak odpalą ogrzewanie, to roztopić się można

          • 3 0

          • bo w ogóle na naszej kolei jest z powodzeniem używany system ogrzewania cyfrowego

            • 0 0

    • A może by tak... (1)

      Zarząd spółki odstawiłby swoje samochody i podróżował TYLKO SKM??? przecież to taki komfort jazdy i taniocha! Kpiny!! ile jeszcze tych podwyżek? w nieskończoność będą podnosić ceny? za rok albo i wcześniej skończą modernizację, ale cen już nie obniżą, gwarantuję!

      • 3 0

      • za komuny dowódca aż po pułk, musiał obowiązkowo co jakiś czas (w zależności od stopnia) jadać z Zetką w ich stołówce.

        jestem ciekaw jak często zarząd SKM korzysta z SKM

        • 3 0

  • (8)

    Dobrze by było, gdyby podwyżka biletów wiązała się z lepszym komfortem jazdy i punktualnością...ale czego można oczekiwać

    • 257 8

    • popieram tylko kciuk mi się pomylił!!! (1)

      To jest ich sposób na zmniejszenie przeludnienia w SKM :) Czekają, aż ludzie się wypłoszą i wsiądą do samochodów

      • 27 1

      • a co wystawiłas ten srodkowy kciuk?

        mi też się to czesto zdarza, te pomylenia kciuków

        • 0 0

    • Taka ciekawostka... (1)

      Każda podwyżka wiąże się z tym, że około 1-2% wartości samej podwyżki jest "zjadane" przez nią samą. To znaczy, że jeśli podwyżka wyniesie 5%, to efektywnie firma odniesie korzyści na poziomie 3%.

      Pytam się zatem: po kiego grzyba takie podwyżki? W ogóle czemu przysłużyły się ostatnie?

      • 14 1

      • W takiej Islandii to w ogóle nie ma pociągów! A tu jest żywy skansen i same narzekania... Antropolodzy i archeolodzy będą się bić o to, aby móc prowadzić tu badania, jak to się drzewiej, w erze przed pokonaniem bariery 500km/h, pociągami podróżowało.

        • 4 3

    • I właśnie dlatego (2)

      Nie można dopuścić, by kolej metropoiltarna przeszła pod zarząd skm...

      • 14 0

      • (1)

        gorzej było by tylko jeszcze gdyby PKM była całkiem osobno (tj. od ZKM, ZTM i SKM)

        • 2 0

        • a pewnie będzie...

          .

          • 3 0

    • a ty dostając podwyzkę w pracy lepiej zacyznasz pracowac odpowiem ci nie porostu wystzko drożeje więc pensja też rośnie

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.