• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

Maciej Naskręt
26 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie. Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie.

To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.



Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

Tkanka miejska w centrum Gdańska od ok. 60 lat przecięta jest od południa Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, a od zachodu Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska i ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Jeśli chodzi o scalenie miasta w rejonie Podwala Przedmiejskiego są już zdecydowane pomysły, które niebawem wejdą w fazę realizacji. Natomiast część zachodnia śródmieścia jest nietknięta przez jakiegokolwiek inżyniera w tym zakresie.

Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.

By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.

Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów. Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.

Rozwiązanie miastotwórcze

Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.

Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.

Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.

  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Miejsce przeznaczone pod budowę wyjazdu z Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie.
  • Gotowe słupy pod sygnalizację świetlną.
Co z przepustowością?

Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum. zobacz na mapie Gdańska

Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.

Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni. Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • Tristar "dostosuje" ...

    już wystarczająco dostosował światła w Oliwie...

    • 17 2

  • Zaprzeczenie własnej treści

    'Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.'
    Właśnie obecne rozwiązanie zachęca a wręcz zmusza do poruszania się piechotą lub rowerem a chyba autorowi o to chodziło. Zdjęcie sprzed lat i owszem dowodzi że tak było ale wtedy było 95% mniej samochodów niż obecnie więc coś tu nie tak.
    Jeśli przejście to tylko podziemne które nie będzie zakłócać/tamować obecnego a w przyszłości jeszcze większego ruchu w tym rejonie co spowoduje potężne korki

    • 22 4

  • WASZ pomysł? (1)

    Jaj sobie Naskręt nie rób, bo o to przejście toczy się od lat debata, zgłoszono nawet projekt do tegorocznego Budżetu Obywatelskiego, jednak miasto go uwaliło.

    Ja wiem, że od lat kradniesz tematy ze skaja, ale zachowaj odrobinę przyzwoitości i chociaż udawaj, że to nie jest Twój pomysł.

    • 16 1

    • prawda

      pamiętam

      • 0 0

  • (1)

    Przejście jest potrzebne. I poszerzenie przystanków. To kuriozum, że najruchliwszy przystanek przy Dworcu jest tak wąski i niewygodny.

    • 16 2

    • Ruch kołowy (wyłączając autobusy) powinien pójść w tunel aż pod sam węzeł przy Śródmieście SKM. I zgodzę się, przystanek tramwajowy Dworzec Główny to aktualnie porażka.

      • 0 1

  • tak!!!!

    rozwoj miasta polega na przywroceniu ruchu pieszego na ziemi a nie w tunelach....teraz to jest autostrada, dwa pasy i bus pus wystarcza. Tak, jestem kierowca.

    • 10 6

  • Odtworzyć nie tylko przejście ale i przejazdu rowerowy

    • 3 8

  • nie tak

    Na zdjęciu nie widać torów tramwajowych

    • 3 0

  • nie, XX wiek już się skończył, czas na awans cywilizacyjny

    Propozycja cofnięcia miasta o pół wieku jest co najwyżej śmieszna.

    Nie jesteśmy dwuwymiarowi, i tak jak dało się schować Nowe Podwale Grodzkie o poziom niżej, tak da się stare Podwale Grodzkie sprowadzić pod ziemię, na całej szerokości Dworca Głównego, wyprowadzając pieszych z tunelu na powierzchnię.

    Żadnych świateł, zeber, i dość tej socrealistycznej mentalności!

    • 19 5

  • Idźmy za ciosem

    Naziemne przejcie przez obwodnicę w Osowej. Kiedys było......

    • 15 1

  • Poroniony pomysł

    Paraliż totalny tej części miasta. Osoby z takimi sabotażowymi zamiarami powinno się zamykać w więzieniach.

    • 15 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane