• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni fragment Trasy Kaszubskiej za 337 mln zł

Maciej Naskręt
3 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Trasa Kaszubską o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy pojedziemy w połowie 2021 r. Trasa Kaszubską o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy pojedziemy w połowie 2021 r.

O kontrakt na budowę 10-kilometrowego odcinka Trasy Kaszubskiej z Luzina do Bożegopola ubiega się 9 firm. Oferty wahają się między 337 a 444 mln zł, ale dwie pierwsze dzieli tylko 200 tys. zł różnicy. W sumie budowa wszystkich trzech odcinków pochłonie ok. 1,5 mld zł.



Jak oceniasz koszt budowy Trasy Kaszubskiej?

W piątek poznaliśmy oferty na ostatni odcinek Trasy Kaszubskiej z Luzina do Bożegopola, który jest najdalej położony od Trójmiasta. Najkorzystniejsza cenowo propozycja należy do polsko-włoskiego konsorcjum firm NDI. Są one gotowe zaprojektować i wybudować 10-kilometrowy fragment ekspresówki za kwotę ponad 337 mln zł (dokładne kwoty w tabelce na końcu tekstu). Druga w kolejności oferta została złożona przez PORR SA i była zaledwie o 200 tys. zł wyższa od pierwszej propozycji.

Przy tej okazji gdański oddział GDDKiA odkrył karty informując, że na to zadanie może przeznaczyć 356 mln zł.

Teraz urzędnicy sprawdzą złożone oferty i wybiorą najkorzystniejszą z nich. Bowiem o wyborze cena decyduje tylko w 60 proc. Natomiast pozostałe kryteria wyboru to właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, równość podłużna nawierzchni, personel wykonawcy, termin realizacji kontraktu (skrócenie), zagospodarowanie gruntu rodzimego, które łącznie wynosi 40 proc. Tu wszyscy oferenci zaproponowali to samo, więc powinni uzyskać tę samą liczbę punktów.

Planowane odcinki Trasy Kaszubskiej do budowy. Planowane odcinki Trasy Kaszubskiej do budowy.
Przypomnijmy, że fragment Trasy Kaszubskiej z Luzina do Bożegopola to dawne drugie zadanie, które na dodatek po ministerialnych cięciach finansowych zostało skrócone o połowę. Pierwotnie miało kończyć się w Łęczycach. W całej inwestycji drogowej zabraknie ostatniego odcinka - obwodnicy Lęborka.

Co ważne, dla dwóch pierwszych odcinków Trasy Kaszubskiej od strony Gdyni oferty zostały już złożone. Na fragment z Gdyni do Szemudu najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka PolAqua, która zadeklarowała, że zrealizuje to zadanie za 817 mln 110 tys. zł.

Natomiast na odcinek z Szemudu do Luzina chrapkę ma 10 podmiotów. Najkorzystniejszą ofertę złożyło włosko-polskie konsorcjum firm Societá Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO Sistemi per le Infrastrutture Sociali oraz sopockie NDI, które swoją pracę wyceniło na 324 mln zł.

Projekty budowlane wspomnianych fragmentów Trasy Kaszubskiej powinny powstać do końca 2018 roku. Jeśli tak się stanie, to roboty ruszą w kolejnym roku. Natomiast przewidywany termin oddania TK do ruchu to maj 2021 roku.



Oferty złożone w przetargu:

  1. NDI sp z o.o. (lider), NDI SA, Societá Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A. - 337.781.370 zł
  2. PORR SA - 337.981.735,78 zł
  3. Strabag sp. z o.o. (lider), Strabag Infrastruktura Południe sp. z o.o. - 342.505.916,85 zł
  4. Budimex SA - 343.662.000 zł
  5. Energopol Szczecin - 364.941.000 zł
  6. Skanska SA - 374.950.257,15 zł
  7. Metrostav Polska SA, Merostav a.s. - 395.185.766,07 zł
  8. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o.- 430.500.000 zł
  9. Eurovia Polska SA - 444.302.732,83 zł

Wszyscy oferenci przedstawili takie same kryteria pozacenowe.

Miejsca

Opinie (165) 1 zablokowana

  • Budować !!! (12)

    Póki jeszcze PiS nie zabrał kasy na rzecz 500+...

    • 214 133

    • Jak na razie to właśnie PiS dał kasę na drogę której nie udało się niestety zbudować Tuskowi (2)

      Artykuł jest właśnie o tym że dostaliśmy pieniędze od rządu PiSu, czytałeś?

      • 54 56

      • PiS obciął - Pomorze pamięta!

        • 48 28

      • Nieudalo sie bo byly tarcia na linii RDOS i GDDKiA

        Kazdy urzednik chcial byc wazny i przez lata wymieniali sie pismami zamiast usiasc do stolu.

        • 17 1

    • To nie jest ostatni odcinek trasy kaszubskiej

      Trasa miala sie konczyc za Leborkiem

      • 21 4

    • Oj, coś czuję ktoś w PORR nie umie trzymać języka za zębami

      i sypnął ofertę...ałć

      • 6 1

    • ty idioto (1)

      • 0 13

      • Ty idioto

        Niezla samokrytyka .

        • 4 1

    • Po co budować
      jak jest wizualizacja?

      • 1 1

    • Ciol ciola ciolem pogania

      To PIS dalo baranie kase na trase Kaszubska ciole.

      • 3 5

    • Dla kogo będziesz budował jak nie będzie nowego pokolenia Polaków dla emigrantów od alacha albo babuszki ze wschodu puknij sie (2)

      • 3 3

      • Dla bezrobotnego pokolenia 500+?

        Po co nam kupa luda, jak obecnej populacji jest za dużo dla ZUSu, nfzu i innych rządowych organów?

        • 6 1

      • Won z rozdawnictwem dla patologi

        Kolejne pokolenie patoli z 500 plus co tylko wyciąga ręke......nie tego nam juz wiecej nie potrzeba wystarczy nam juz Grazyn i Januszow z ich Kewinami Andzelami Alankami Brajankami

        • 4 1

  • tej trasy jeszcze nie ma? Donald obiecał ją na EURO2012:))) (19)

    • 222 120

    • (12)

      A ty co. Na TY z nim jesteś pisiorze.

      • 40 56

      • przepraszam, Król Europy Donald, padam na kolana i błagam o przebaczenie:))) (11)

        jeżeli chodzi o meritum to cos powiesz trollu?

        • 51 34

        • (8)

          Tak szczurku. Skup się na tym co jest, a nie na tym co było - bo zaczniesz pluć kwasem.

          • 22 26

          • służby mnie napoja czy obleja kwasem:)))?? (5)

            wystarczy trollu, że ty jesteś skupiony:)))

            • 19 15

            • (4)

              Trola masz w gaciach. Trole to twoje dzieci. Trolem jesteś ty.

              • 13 21

              • wy wszyscy tacy kulturalni:)? (1)

                • 17 2

              • nie, to ta garstka idiotów

                Mysla ze zmienią prezydenta w gdyni haha. Sam widzisz jakie to dno

                • 8 4

              • Haha, co za pełowski śmieć (1)

                • 6 13

              • Jesteście siebie warci.

                • 5 1

          • Uwazaj na slowa (1)

            Taka dobra rada..

            • 6 9

            • nie strasz trollu, bo sie .... hahhaha

              • 9 4

        • Dlatego zadnej platformy ani pisu w gdyni (1)

          Jedni to łgarze i złodzieje, drudzy to prymitywy i socjalisci

          • 16 15

          • Ty jestes zerem-

            • 8 8

    • tusk to eurofolks (1)

      co POzostalo po komunie to rozkradlo kolesiostwo...

      • 21 24

      • po komunie zostały tylko długi i mity, które pokutują do dziś

        • 16 8

    • Nie kłam pisowski kretynie (3)

      Obiecywał S7 nie S6. Pisowskie kundle za to obcięły S6 i jeszcze nam zabiorą OMT. Bez tego za 5 lat będzie klęska korków w Trójmieście

      • 18 19

      • S7 zresztą też nie ma jakbyś nie wiedział. Jeśli chodzi o OMT to poszukaj. poczytaj, to nie boli, a a nie zrzucać wszystko na obecny rząd.

        • 12 3

      • I nie wycieraj swojej brudnej mordy

        nazwiskiem mądrego człowieka.

        • 6 0

      • Obiecywał drogi łączące miasta gorpodarzy Euro2012 i S6 jako rekompensatę za Redzikowo

        Tusk to patologiczny kłamca, oszust i manipulator. Porzucić stanowisko premiera RP na rzecz stanowiska 2. sekretarki w EU może tylko taki gość bez klasy jak on.

        Tak wiem, tylko on wam został ...

        • 4 4

  • (5)

    Wybioro najtanszo oferte oczywiście a za rok dziury do naprawy:)

    • 42 68

    • Jo wybioro, napewno jo wybioro.

      • 8 3

    • Czekam az komisja europejska zablokuje dotacje na drogi z UE (2)

      Za to ze pislandia marinuje kase wydana na przygotowanie i realizacje reszty S6

      • 8 6

      • Przygotowania do budowy S6 do tej pory finansowane były z budżetu państwa, więc UE nic do tego.

        • 5 1

      • wychodzi na to w jakim stanie Platforma zostawiła budżet i gospodarke

        Skoro za asfaltem trzeba żebrać w Brukseli :(

        • 3 1

    • To przeczytaj ze cena to 60 % wagi kryterium !!!!

      Tekst za długi żebyś go przeczytał ale i tak skomentujesz. Wiem, wiem w gazecie fakt masz krótsze artykuły i większe literki.

      • 2 2

  • Po co nam ta droga? (28)

    Pytam całkiem poważnie, kto jeździ do Szemudu i Lęborka i dalej do Słupska?
    To polski dziki zachód i żeby tam ekspresówkę przez środek lasu budować to trzeba mieć nierówno pod sufitem. Są ważniejsze wydatki w naszym województwie, na przykład OPAT i porządna droga na Hel. Trasa Kaszubska to droga do lasu.
    Taniej i skuteczniej przebudować istniejącą krajową 6 do rangi ekspresówki z odcinkami autostradowymi nawet, tak jak przebudowuje się krajową 7, tyle że tutaj z obwodnicą "małego trójmiasta", czyli przedłużenie OPAT do Gościcina Wejherowskiego.

    • 73 334

    • (6)

      To droga Koszalin do Szczecina i dalej na Hamburg, Berlin itd

      • 67 7

      • (5)

        Chyba piszesz od drodze krajowej nr 6...........
        To się zgodzę, powinno się podnieść jej rangę do drogi ekspresowej lub nawet autostrady.
        Jednak my robimy całkiem nową drogę przez największe zad*pia, która kosztuje wielokrotnie drożej niż modernizacja krajowej 6!
        Jeszcze raz zapytam.......... Po co!?

        • 17 70

        • nie zrozumiesz

          skoro na chłopski rozum za trudno, szkoda wysiłku na tłumaczenia

          • 48 6

        • ja

          Chyba sobie żartujesz. Wiesz jakie to koszty wykupić wszystkie tereny i budynki przy DK6 + odszkodowania tym co będą mieszkać blisko takiej trasy. Taniej było wybudować nową drogę. Pomijam już fakt, że widzisz tylko koniec własnego nosa i to co tobie najlepiej się przyda czyli OPAT które również jest ważne, ale nie tak jak S6. Aktualne korki na DK6 to tragedia a zwłaszcza w wakacje. Komunikacja polskich portów z zachodem. Teraz cały ruch kontenerowy na zachód leci przez Wejherowo. Dzięki S6 Lębork czy Słupsk zyskają porządne połączenie z Trójmiastem i zachodem co zwiększy ich atrakcyjność inwestycyjną. No tak, ale jaśnie pan myśli tylko o sobie.

          • 38 4

        • (2)

          Jakim cudem chcesz ta drogę podnieść do rangi ekspresowej skoro ona idzie przez centrum miast i nie ma nawet metra wolnej powierzchni, to tak jakbyś chciał z morskiej albo z Grunwaldzkiej zrobić autostradę

          • 32 1

          • Dla janusza drogowego w tediku trzy pasy to już autostrada, choćby i w mieście. Grunwaldzka powinna zostać zwężona.

            • 10 3

          • Zlikwidowac swiatla tunele lub mosty piesze nad droga usprawni ruch trzeci pas przy skretach (dla chcacego nic trudnego)

            • 1 1

    • A jechałes kiedyś w dzień z Gdyni do Lęborka...

      Sznur samochodów, nowa droga jest potrzebna aby odkorkowaćistniejącą DK. Powiedz mi jak chcesz przebudować DK6 w Wejherowie? To jest najlepsze to może być, tj. wyprowadzi tranzyt poza Rumię i Redę.

      • 44 4

    • do Lęborka (wraz z obwodnicą) bardzo potrzebna (8)

      dalej, zwłaszcza na odcinku Lębork-Koszalin wydaje się że budowa ekspresówka 2x2 to wyrzucanie pieniędzy. Kto jeździ ten widzi jak wygląda tam natężenie ruchu, zresztą to widać nawet w badaniach GDDKiA. Droga jest szeroka, w miarę prosta, wioski trafiają się rzadko i nie ciągną się kilometrami. Tam naprawdę wystarczyłoby zbudować obejście Sławna i Małechowa(?) i będzie super.

      • 17 18

      • (2)

        Nie chodzi tylko o natężenie... Tam sie jeździ przez wioski i masz średnią prędkość na trasie 65km/h ....

        Zgoda mogłąbyby być ekspresówka 1x1. Ważne, aby ominąć wszystkie wioski tak, jak obwodnica Słupska.

        • 19 5

        • ile wiosek? (1)

          dosłownie na odcinku Lębork-Słupsk masz ich z 5 na drodze. Na 50 km. Za Słupskiem do Koszalina kolejne 4-5 na 65 km. Już prędzej zamiast ekspresówki można byłoby zacząć planować obejścia tych wiosek.

          • 10 2

          • Jak bedzie ekspresowka to natezenie ruchu sie zwiekszy

            Ruch z DK22 przejdzie na S6

            • 12 0

      • Lebork - koszalin powinno byc 2x1/1x2 tak jak obwodnica slupska i by wystarczylo a kiedys zawsze moga dolozyc jeden pas (jak niemcy odkupia od ruskich Królewiec).

        • 5 4

      • średnią prędkość na trasie 65km/h ....

        to prawda!!!pokonanie 340 km. z 3miasta do szczecina,zajmuje 5-6 h.

        • 19 1

      • dróg nie buduje sie na dzisiaj tylko na przyszłość

        trzeba przewidywać na 20-30 lat do przodu, bo taniej i bezpieczniej wybudować teraz 2x2 w lesie, niż za 5 czy 10 lat rozbudowywać na żywym organizmie, przy ruchu drogowym

        • 13 2

      • dobra droga ściąga ruch (1)

        po przebudowaniu drogi do ekspresówki lub autostrady zawsze wzrasta ruch, np. teraz nie pojadę do Berlina DK6 tylko A1-DK15-A2, jak będzie S6 to raczej S6 wybiorę bo będzie szybciej i taniej

        • 9 0

        • wole A1-DK5-A2

          Zwłaszcza, że teraz ładnie poprawiają DK5

          • 2 0

    • (1)

      A po co ci na Hel? Żeby warszawka mogla przyjezdzać?

      • 28 4

      • To jest polska mentalność i myślenie.Sam nie skorzystam, więc nie zbuduję, żeby inni też nie skorzystali, a że szkodzi też mieszkańcom mieszkającym przy obecnej DW, to go nie obchodzi.

        • 7 2

    • A kto jeździ na Hel??

      • 2 3

    • Jeżdżę regularnie do Słupska przez Gdynię i Lębork, droga jest zawsze przyjemna, w większości miejsc można depnąć. Mnie też wydaje się, że znalazłyby się ważniejsze inwestycje

      • 3 19

    • sieć dróg krajowych wymaga patrzenia dalej niż 20 km :)

      • 10 1

    • natezenie ruchu - dobowe - srednie z calego roku

      https://www.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/g/generalny-pomiar-ruchu-w-2015_15598//SYNTEZA/MAPA_SDRR2015_DK.pdf

      • 1 0

    • Przecierz budowa OPAT juz została rozpoczeta , zapytaj sie swoja PiSowska Mielewczyk kiedy ja skonczy.

      bo rozpoczeła juz dawno dawno temu.

      • 8 4

    • A jechałeś tamtędy kiedykolwiek latem??? Takie pytanie retoryczne, bo już wiem że NIGDY! .....A a ja MUSZĘ jechac tamtędy co najmniej 4 razy w miesiącu.... i zawsze kalkulować , kiedy najmniesze korki. Największy koszmar na trasie Gdańsk - Koszalin to "przejazd" przez małe Trójmiasto. NIECH WRESZCIE ZROBIĄ!!!

      • 10 1

    • ?

      nie zgadzam sie kompletnie.

      • 0 1

    • Nierówno pod sufitem to ty masz. Jest to najbardziej obciążona trasa w Polsce

      • 0 0

    • Asd

      Jedna z głównych dróg na Niemcy.

      • 0 0

  • ) (1)

    To droga na miarę naszych możliwości... Przetrwa wieki...jak dawne zamki i kurchany.

    • 24 14

    • Kurhany:)

      • 6 1

  • (3)

    Jaki ostatni fragment? A gdzie 5en do Lęborka? Dlaczego terminy realizacji po 4 lata? Kiedyś budowali o połowę szybciej

    • 70 5

    • No właśnie

      ale na każdym z tych odcinków sporo oszczędzili. Nie uzbierałoby się tego na drogę do Lęborka?

      • 8 1

    • Owszem

      Ale tutaj masz Zaprojektuj i Zbuduj. Dwa lata bedzie trwalo szczegolowe zaprojektowsnie trasy i uzyskanie pozwolenia na budowę (ZRID). Sama budowa to kolejne dwa lata.

      • 4 0

    • Tusek

      Nadal buduje i końca nie widać mimo, źle juz minęło 5 lat od ostatecznego terminu.

      • 2 0

  • Podzękujcie tym z PO (7)

    że jeszcze trasy nie ma. Gadało się o niej od ponad dziesięciu lat.

    • 104 113

    • (1)

      żukowo tą wieś zaorać i po problemie
      ile tam wiara traci życia w korku, to nie ma takiego miasta w EU

      • 4 3

      • Czyli problem sam sie rozwiaze

        • 0 2

    • Tak realnie... (1)

      Ile km dróg A i S zaprojektował/zaplanował PiS? Proszę o merytoryczną odpowiedź.

      • 9 5

      • Zaplanowali ViaMaris - czyli kolejna cześć Gwiezdnych Wojen oraz nikomu w Polsce niepotrzebną viaBaltica.

        Na pewno ruch na linii Białystok Lublin to priortet dla kraju na miare ekspresówki

        • 3 6

    • takie PO

      NO I PITOLISZ!!! Bo PO droge zaplanowało, przygotowało i zatwierdziło; przyszła "dobra zmiana" i droge WYWALIŁO z planów, .....zaczęła od nowa planować....więc mamy rok 2021.... W PLANACH (czyli realnie 2025).

      • 1 10

    • jeszcze dwa lata takich rządów nawiedzonych i

      będziemy mieli tylko wspomnienia o drogach, śmigłowcach, cała kasa pójdzie dla ojca dyrektora, pomniki smoleńskie i komisje

      • 1 4

    • za PISu też nie będzie, kadencję kończą za dwa lata, a trasę za cztery

      albo później, bo PIS podejrzewa wszystkich o wszystko i przetrzepią te firmy które wygrały

      • 1 3

  • Miało być dużo taniej a jest jeszcze drożej niż za PO.

    • 96 45

  • 14 miesięcy na projekt budowlany? (2)

    Jeśli bez uzyskania pozwolenia na budowę to rozumiem, jeśli z pozwoleniem to trochę mało czasu.

    BTW. Panie Szczurek! 1,5 kilometrowy odcinek Chwarznieńskiej projektujecie już 3 rok! I ani widu ani słychu!

    • 80 5

    • 3 lata...
      A to pamiętasz?
      Klient: Panie kierowniku, ja już czekam cały miesiąc!!
      Kierownik warsztatu: Pan siada, sekundę… Miesiąc, mówi pan?!
      Klient: Noo!
      Kierownik: No i już nieprawda, bo nie miesiąc, a 37 dni kalendarzowych.
      Klient: Więc już więcej!
      Kierownik: Więc już się pan mija z prawdą, prawda? Noo. 37 dni… no skoro pan tyle czeka, to może pan poczekać jeszcze jeden dzień.
      Klient: Ja mam czekać jeszcze jeden dzień, a ten pan dopiero…!
      Kierownik: Nie, chwileczkę, niech pan siada. Pan jest moim gościem na razie, ja mówię. Samochód tego pana przywieziono dzisiaj rano, 8 godzin temu. Czyli że dla niego jeden dzień czekania dłużej to jest 300% więcej czasu.
      Klient: Ale…
      Kierownik: Jest czy nie jest?
      Klient: No jest.
      Kierownik: No, jest. A dla pana, skoro pan czekasz 37 dni, to jeden dzień więcej to będzie… yyy… No kochany, no jakby nie liczyć no… (Liczy różnymi sposobami). No jakby nie liczyć… To dla pana jeden dzień jest niecałe 3, dokładnie 2 koma 702. No to na stratę 2 koma 7 no, to jeszcze możemy sobie pozwolić, ale, żeby stracić 300% czasu… ho, ho, kochany, co to to nie – my na czas musimy patrzeć po gospodarsku!

      • 13 0

    • To pier***nijcie ze dwa mieszkanka i budowa ruszy

      Sprawdzona metoda z sąsiedniego miasta

      • 4 0

  • Tak żle jak za tego PiSu jeszcze nigdy nie było, znowu piniędze ido na te autostrady (13)

    Nie dość że niszczo demokracje to jeszcze złośliwie budujo ekspresówki, które Donald miał budować, ale niestety przez 8 lat nie zdążył.

    • 67 107

    • (2)

      To pisanie czasowników z "o" na końcu bawi już chyba jedynie gimbusów...
      Choć może już nawet ich nie bawi

      • 17 4

      • tak mówio na mazowszu, kole warsiawy, stolycy, zazdraszczasz wsiowy pis dzielcze? (1)

        • 6 14

        • Przyznaj debilu, że jedynie tu możesz coś powiedzieć...
          W prawdziwym życiu nikt na ciebie nie zwraca uwagi

          • 9 6

    • Które budują? (6)

      Konkretnie i merytorycznie. Na które ekspresowe i autostrady wydano DŚU za czasów PiS? Nie mówię o drogach gdzie za PiS sie buduje a zaczeło (od koncepcji przez decyzje środowiskowa, przez przetarg, projekt, ZRID i faktyczną budowę) za PO. Poki co PiSowi możesz zawdzieczac jedynie "drogę na Hel" - taką mityczną kiełbasę wyborczą juz zapowiedzianą na wybory samorządowe. Przypomnę ci trollu za 1.50 zł od wpisu, że na S6 przetargi już były ale je PiS wycofał i wprowadza od zera. DŚU jest też od kilku lat.

      • 7 6

      • I na odwrót było z autostradami (3)

        To PIS zaczął budowę autostrad w okresie swoich rządów 2005-2007, a Tusk i Nowak przypisali sobie i Platformie wszystkie zasługi.

        • 9 9

        • Nie do końca. (1)

          Pis w poprzedniej swojej kadencji skończyl na tzw. Mapce priorytetów, czyli za jakie drogi może się wezmą. Ale bez zadnych ruchów w temacie budowy. Tematy ruszyly w skali kraju dopiero w 2008 po tym jak zapadla decyzja o Euro 2012. A faktyczne budowy później. A np tuż przed wyborami podpisano umowy ZiZ na całe s5 do Gniezna odcinkami - po okresie projektów dopiero teraz budowa ruszyła.

          • 4 7

          • Kiedy PO zaczęło rządzić były już gotowe plany i projekty dróg więc nie szczyć się tak,że ruszyli z kopyta z budową,bo to nie ich w pełni zasługa,a przypisali sobie wszystko.

            • 1 0

        • PiS spowodował że A1 wybudowali X2 drożej

          Bo za tzw. pierwszego demontażu państwa zerwał umowę z GTC.
          Po "negocjacjach" podpisał ... z GTC tyle że o 60% drożej i po prawie półtora roku bezczynności.

          • 6 3

      • Tylko sobie przypomnij, ile trwało wydawanie decyzji środowiskowej dla Trasy Kaszubskiej. Przy niej to chyba padł rekord, bo urzędnicy z nadania PO i należący do różnych frakcji robili wojny podjazdowe.

        • 7 2

      • A do tego obciął inwestycje o 2 odcinki

        Nie będzie budowana S6 od węzła Boże Pole, a miala być połączona z odcinkami realizowanymi teraz przed Slupskiem

        • 1 0

    • PiS dotychczas zbudował 8 km!!! autostrad ...

      • 4 7

    • Dowcip na miarę przedszkolaka!!!

      • 1 0

    • "ido, niszczo i budujo" ?!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane