Ostatni krok przed elektryfikacją PKM

5 listopada 2020, 13:20
MKo
Najnowszy artukuł na ten temat

Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM

Pomorska Kolej Metropolitalna uzyskała pozwolenie na budowę sieci trakcyjnej. Jeszcze w tym roku PKM chce ogłosić przetarg na elektryfikację linii. Inwestycja zrealizowana zostanie w latach 2021-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Dzięki temu już za kilka lat pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi.



Pozwolenie na budowę to ostatni krok przed planowanym jeszcze na ten rok ogłoszeniem przetargu na wyłonienie wykonawcy.

- Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na wykonawcę prac, których rozpoczęcie przewidujemy w 2021 r., a zakończenie w 2023 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Poza elektryfikacją samej linii w ramach inwestycji szacowanej na ok. 90 mln zł pojawi się też nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga. Powstanie on między Matarnią a lotniskiem i poprawi skomunikowanie biurowców w okolicy Portu Lotniczego. Elektryfikacja linii wymusi na Urzędzie Marszałkowskim także inwestycje w nowy tabor. Już dziś urzędnicy planują zakupy nowych pociągów.


- Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zakup sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu czteroczłonowych składów elektrycznych - zapowiedział podczas niedawnej debaty w siedzibie PKM Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWP. - Tabor hybrydowy ma m.in. zapewnić ciągłość podróży w okresie, kiedy PKM będzie zelektryfikowana, a linia 201 jeszcze nie.
Zakup sześciu pociągów hybrydowych i ośmiu elektrycznych kosztować ma 369 mln zł. Ale Urząd Marszałkowski chce kupić jeszcze 30 elektrycznych, czteroczłonowych składów do obsługi ruchu aglomeracyjnego (w tym PKM). Koszt tego projektu to 775 mln zł.

Koszt elektryfikacji i budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga szacowany jest na około 89 mln zł, ale blisko 62 mln zł pokryje dotacja z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Decyzję o dofinansowaniu PKM otrzymała już w marcu 2018 roku, a jej projekt znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W 2019 roku przetarg na projekt tej inwestycji wygrało Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, które za 2,5 mln zł przygotowało całą dokumentację.
Jak często korzystasz z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?
13%

regularnie

44%

od czasu do czasu

43%

w ogóle

zakończona

łącznie głosów: 1458

MKo