• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM przewiozła 10 mln pasażerów

Rafał Borowski
3 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

Zobacz akcję rozdawania gadżetów na stacji Gdańsk-Strzyża

W środowe popołudnie z usług Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skorzystał 10-milionowy pasażer. Z tej okazji, przedstawiciele spółki PKM i urzędu marszałkowskiego rozdali drobne upominki pasażerom, którzy między godz. 14 a 15 wsiadali lub wysiadali na stacji Gdańsk-Strzyża zobacz na mapie Gdańska. Podarki miały formę pendrive'ów w kształcie miniaturowej kolejki ozdobionej okolicznościowym napisem.



Jak często korzystasz z pociągów PKM?

Pomorska Kolej Metropolitalna - dzięki której można m.in. podróżować pociągiem z Gdańska i Gdyni do portu lotniczego w Rębiechowie - została uruchomiona jesienią 2015 roku. Aby uzmysłowić sobie rozmach tej inwestycji, wystarczy wspomnieć, że była to pierwsza od 40 lat wybudowana od podstaw linia kolejowa w naszym kraju, a także pierwsza wybudowana w całości przez samorząd wojewódzki.

Koszt inwestycji wyniósł ponad 1,1 mld zł i został w 85 proc. pokryty ze środków Unii Europejskiej.

Szczęściarze z pięciu pociągów



Choć od chwili uruchomienia PKM minęły trzy lata, to z jej usług skorzystało już 10 mln osób. Ze statystyk prowadzonych przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego wynika, że dokładnie 10-milionowy pasażer pojawił się w jednym z pięciu pociągów, które były w trasie między godz. 14 a 15. Z tej okazji zostały przygotowana specjalna niespodzianka dla pasażerów, którzy pojawią właśnie w tym przedziale czasowym na stacji na pograniczu Strzyży i Oliwy.

Wsiadający lub wysiadający otrzymali okolicznościowy gadżet, którym była pendrive w kształcie kolejki PKM ozdobiony pamiątkowym napisem. Prezenty wręczali wicemarszałek województwa Ryszard Świlski oraz przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego i spółki PKM, w tym jej prezes Grzegorz Mocarski.

Najbardziej oblegana popołudniami stacja



- Wytypowanie konkretnej osoby będącej 10-milionowym pasażerem na linii PKM jest oczywiście niemożliwe, jednak bazując na bieżących statystykach liczby pasażerów na wszystkich trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, można wskazać w jakim przedziale czasowym, w jednym z jadących wówczas linią PKM pociągów, liczba 10 mln pasażerów zostanie przekroczona - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Wybór przystanku Gdańsk-Strzyża nie był przypadkowy. Ze wspomnianych już wcześniej statystyk wynika, że w godz. 14-15 właśnie ten przystanek jest najczęściej uczęszczany na całej linii PKM. Jak nietrudno domyślić się, mowa przede wszystkim o powracających do domu studentach pobliskiego kampusu Uniwersytetu Gdańskiego oraz pracownikach biurowców OBC i Alchemia.

Akcja z okazji 10-milionowego pasażera PKM pozytywnie zaskoczyła obdarowanych podróżujących. Możecie się o tym przekonać na własne oczy, oglądając naszą relację wideo załączoną na początku artykułu.

  • Pamiątkowe pendrive'y, które otrzymali pasażerowie jubileuszowego kursu. Ich pojemność wynosi 32 GB.
  • Pamiątkowe pendrive'y, które otrzymali pasażerowie jubileuszowego kursu. Ich pojemność wynosi 32 GB.

Miejsca

Opinie (210) 3 zablokowane

  • (4)

    Brawo Wy,szkoda że na pendrajwa sie nie załapałem,bo z moją pamięcią jusz kiepsko...ciekaw jestem kiedy w końcu te składy dojadą na zapomniane Obłuże...

    • 45 22

    • Już

      Ortografia :)

      • 5 2

    • Jakie zapomniane, a duży remont skrzyżowania Dąbka i Kwiatkowskiego to co??

      • 4 1

    • Niedługo będą 60 letnie kible na trasie PKM!!!

      • 2 1

    • JUSZ

      niedługo....

      • 0 1

  • Zbyt żadko kursuje. (13)

    Szkoda ze jeździ zbyt żadko i ostatni z Gdyni do Gdańska osowy jedzie o 20.11

    • 125 5

    • Dokładnie

      Albo ta godzina albo Uber do domu...
      Przydał by się jakiś pociąg ok północy

      • 18 1

    • Rzadko staje przy bibliotekach, bo mógłbyś słownik wypożyczyć.

      • 41 4

    • Rzadko

      Ortografia :)

      • 15 2

    • Powrót do szkoły wskazany. rzadko tam bywałeś jak widać.

      • 18 2

    • Zbyt rzadko

      do ksiazki zagladasz.

      • 20 2

    • Żatko

      • 13 0

    • Dys-szkoła ?

      Morzna się zes...ć na żadko !!!! Ze śmiehó hyba ....

      • 10 0

    • żadko? (1)

      co wy dzisiaj z tymi błędami? Dzień dyslektyka jest? Ogarnijcie się Polacy !

      • 10 0

      • Ekspertka.

        Zdanie zaczyna się wielką literą, przemądrzalcze.

        • 2 0

    • Ortografia!!!!!!

      • 1 0

    • (1)

      Nie kursuje tylko kórsóje.

      • 0 1

      • podobno szkoła óczy

        • 0 0

    • ortografia

      rzadko!!!! a nie żadko

      • 0 0

  • Kiedy PKM pojedzie na północ Gdyni?? (17)

    • 83 10

    • (15)

      Właściwy adresat pytania - p. Struk, Urząd Marszałkowski w Gdańsku.

      • 10 15

      • UM w Gdyni (12)

        Wydział Propgandy jeszcze pracuje? Nadgodziny?

        • 18 7

        • Jak Google nie działa (11)

          To jest coś takiego bardziej old-schoolowego. Nazywa się biblioteka. I tam się naprawdę da wyszukać, kto odpowiada za inwestycje kolejowe o charakterze regionalnym. Nie trzeba się obnosić ze swoją ignorancją.

          Niech zgadnę - jeden z tych, co uważa, że kierowcy płacą na drogi miejskie jakieś niebotyczne kwoty, że rowerzysta ma obowiązek jeździć po kontrapasie w obie strony, że najdłuższym komponentem inwestycji infrastrukturalnej jest sama budowa i że produkty PESY są najlepsze.

          • 2 6

          • Nieprawda (9)

            Urząd Marszałkowski wyraźnie powiedział, że bez partycypacji miasta, nie będzie pociągów. Miasto Gdynia znowu próbuje jazdy na gapę. Tym razem to nie przejdzie.

            Jeszcze większa żenada była z remontem estakady. Gigantyczne korki. Pomimo że nawet wykonano przejazd próbny pociągiem, to i tak nie zdecydowano się. W efekcie nakszybciej było piechotą.

            • 8 3

            • (8)

              Może snuć dowolne opowieści, nie zmienia to faktu. Przypomnij, jaka dokładnie byla partycypacja Gdańska przy budowie etapu I?

              • 1 6

              • bo samorządowieć samorządowcowi nie równy (2)

                Jest powszechnie wiadomym istnienie "gdańskiej spółdzielni" różnych maści i szczebli "władz" (nieco tylko naruszonej), jak równiez znana jest mała zdolność negocjacyjna i koalicyjna lokatorów gdyńskiego um.
                A to jak gdyńskie władze wożą się na programach centralnych widać na podstawie "zaoszczędzonego" budżetu na węzeł Karwiny.

                • 6 2

              • (1)

                Aha, czyli Gdańsk może się przejechać na miliard tu, miliard tam, bo wtedy prawo działa inaczej - a reszta województwa ma płacić za to, co leży w obowiązkach zupełnie innego organu. Dzięki za wyjaśnienie. Tylko potem to zdziwienie, czemu PIS nie idzie oderwać od władzy...

                • 1 5

              • To sa obieralne organ przedstawicielskie, dzialajace w ramkach "prawa"

                Praktycznie bez kontroli, bo jest ona jedynie formalna. Ale rowniez w ramkach kolegialnosci i samodzielne ustalanych priorytetow. A te sa subiektywne, podlegajace kolegialnej grze sil. Nie ma to zadnego zwiazku z obiektywizmem i jest swojskim "szarpaniem krotkie koldry". Rzady Rad...
                Czego mozna spodziewac sie po ludziach, ktorych korzenie sa w spoldzielczosci mieszkaniowej, kuzni kadr administracja.
                Obecnie czasy dolozyly jeden, wydajny element drenazu, czyli zwiazki z afilowanymi podmiotami gospodarczymi.
                I tak przedstawicielstwo przeksztalca sie we praktyczna wlasnosc, jednak bez zwiazanej z nia odpowiedzialnosci i obowiazkow.
                Tak, w imie "wyzszych" (partykularnych) potrzeby, interior wojewodztwa placi za rozwoj Gdanska. Komunikacja jest tego jaskrawym przykladem. Wystarczy zwiedzic centrum czy zachod wojewodztwa. Az wstyd, gdy przekroczyc granice z Pomorzem Zachodnim.
                Ale mamy stadion... Pusty.

                • 5 0

              • Spore udziały w gruntach,co nie zmienia faktu że Gdańsk pociągi też powinien dofinansowywać. (2)

                Tak samo jak Gdynia. Na razie jeden wieczorny dofinansowały Kartuzy,a Szczur (bo Dulkiewicz jeszcze nie miała szansy w sumie zabrać głosu w tej kwestii) czy Kankowski dalej palą głupa.

                • 4 0

              • I Gdynia też na potrzeby II etapu daje grunty o znacznej wartości (1)

                Nawet większej niż Gdańsk - bo tu trasa leci przez teren zurbanizowany, a w Gdańsku większość leciała przez pola. Do tego w odróżnieniu od Gdańska dofinansowywała stacje. Wszyscy wiemy, z kim koleguje się marszałek Struk. Miasta pokroju Słupska mogą co najwyżej pomarzyć o jakichkolwiek środkach, bo praktycznie wszystko leci do Gdańska - Gdynia i tak czasami łapie coś dla niepoznaki, aby awantury nie było. Czepianie się Gdyni w kontekście PKM zakrawa wręcz na żart - Gdańsk w ogóle nie chciał jej budować (polecam archiwum trojmiasto.pl - forsował tramwaje). Tego projektu by nie było, gdyby nie upór Szczura. A jak Gdynia na tym wyszła - "wiecie, zbudujemy w Gdańsku, bo tam nie ma nic, pogada się z PKP, to oni wam może dadzą tory, stacje sobie zbudujcie; a kiedyś tam na pewno będzie etap II". Więcej kursów jest do Kościerzyny i Kartuz niż do Gdyni. Wytykasz, że się Gdynia do wspólnych projektów nie pali? Robiła wiele, większość wspólnie z małym trójmiastem kaszubskim (wodociągi, komunikacja) czy Sopotem, bo nawet, jak wszyscy się zgadzali (vide samochód na minuty) był dokładnie jeden prezydent miasta, któremu coś nie pasowało. Nie pali się do wspólnych projektów z Gdańskiem, bo one mają jeden mianownik - budujemy w Gdańsku, reszta ma płacić. Też bym się nie palił.

                • 3 2

              • można wiele złego powiedzieć o inicjatywach (lub ich braku) gdyńskiego um

                ale podniesione w powyższej wypowiedzi zjawiska również mają miejsce...

                "był dokładnie jeden prezydent miasta, któremu coś nie pasowało"

                Nie zapomnę medialnego karnawału (był wszędzie, lokalne radio i telewizja, gazety) jaki odstawił prezydent Gdańska po niekorzystnych dla Gdyni decyzjach na temat OPATi lotniska.

                Było to symptomatyczne i wielce niesmaczne...

                • 2 2

              • Darowizna gruntu o znacznej wartości? To i tak więcej niż do PKM dokłada Dubaj Północy.

                • 2 2

              • A jaka była partycypacja Gdyni przy budowie linii przez Wielki Kack?

                Odbudowa linii z Wrzeszcza to było dokończenie w końcu zniszczeń wojennych co w Gdyni zrobiono zaraz po wojnie. Linia kokoszkowska to też umożliwienie dojazdu do Gdańska koleją z Kartuz i Kościerzyny - ważnych ośrodków regionalnych. Natomiast jak teraz Gdańsk chce budowac linię na swoje południe to już marszałek twardo mówi, że Gdańsk musi wziąć na siebie część finansowania. Do tego nie zapominajmy, że marszałek dał pieniądze na finansowanie wstępnej dokumentacji linii na północ Gdyni i dzięki temu PKP robi teraz przetarg na opracowanie tych papierów. Zarówno Gdańsk i Gdynia muszą zacząć partycypować w kosztach kolei miejskiej - dlatego tak mało kursów Gdańsk-Gdynia przez Osową.

                • 3 2

          • Za kolej miejską nie ma obowiązku płacić

            Szczurek o tym doskonale wie i dlatego sprawa idzie jak krew z nosa.

            • 3 0

      • Nie,właściwym adresatem jest p. Szczurek :) (1)

        • 5 1

        • Nie bluźnij!

          Wszyscy wiemy, że Słońce Bulwaru nic nie może i za nic nie odpowiada.

          • 5 1

    • nigdy

      • 1 0

  • Bardzo fajny gadżecik!

    Tylko rozkład zmieńcie na bardziej ludzki.

    • 83 0

  • Co PiSiaki? PKM powietrze wozi? (10)

    • 56 71

    • no wozi bo to tylko 230 osob/dziennie srednio (6)

      buhehehhehe

      • 16 27

      • ktoś tu na matematyce spał

        • 16 4

      • PiSowska matematyka

        Pomyliles się tylko 50 razy. Nie 230/dzien a bardziej 10 000/dzien. A obecnie nawet więcej, bo obłożenie rosło w ciągu tych 3 lat.

        • 23 8

      • 10000000 pasażerów ÷ 1852 dni w pięć lat = 5399.56803 pasażerów dziennie. (1)

        Matematyki to się na wyższej uczelni lansu i baunsu uczyłeś?

        • 7 3

        • trzy lata

          • 2 2

      • Dokładnie to tak: (1)

        Jeździ od 1277 dni (1 października 2015?)
        Jest ok. 120 kursów dziennie
        Czyli łącznie ok. 150 000 kursów od początku
        Średnio składy mają po 320 miejsc
        Czyli średnie zapełnienie składów to 20%
        Każdy może mieć swoje wnioski ale to tak samo jak kierowca jadący sam w samochodzie, czyli dla mnie padaka.
        Średnia dla ruchu lotniczego to jakieś 80%

        • 11 7

        • Skład SA136 ma 150 miejsc siedzących.

          • 0 0

    • Lepiej powiedzile do tego dokładają z budżetu. (1)

      Lepiej powiedz ile do tego dokładają z budżetu.
      Policz sobie. To może skumasz o co chodzi.

      • 6 8

      • To powiedz i policz, a nie się mądrzysz.

        • 1 0

    • A co ma do tego PIS?

      Komunikacja zbiorowa (a raczej jej likwidacja) w pomorskiem od lat (zawsze) rzadzi PO w osobie Ryska Swilskiego.

      • 5 1

  • Gdyby pojazdy były większe, bilet wspólny, a takt zachowany (7)

    to byśmy świętowali 20 mln pasażerów

    • 128 1

    • Do listy życzeń dodałbym wagon rowerowy, co by można było planować (6)

      150 kilometrowe wycieczki z głębi Kaszub, a nie z Trójmiasta.

      Alternatywą jest zawiezienie roweru samochodem. Tylko po co.

      • 16 9

      • Dał Tobie Pan Bóg nogi i moc? (3)

        Czy nie?
        Dymanie blachosmrodem z rowerem na rufie po to by kilosy po lesie zrobić zniewieścienie.
        Wyjedź z domu i zajedź do domu.
        A nie blokuj innym możliwości jazdy koleją.

        • 8 26

        • Co za d*eb*ilna wypowiedź (1)

          • 8 6

          • bidnyś umysłowo obcisłogaci głupku

            • 2 9

        • Żeby pojeździć wokół Wdzydz

          Dziś trzeba machnąć 200 km. Z PKM w jedną stronę da się pojechać na 4-godzinny wypad i powrót rowerem. A są ludzie z dziećmi, albo nie dość wysportowani, albo z nie dość szybkimi rowerami szosowymi, którzy chcieliby spokojnie po Kaszubach zrobić 50 km niedzielną wycieczkę. Bez PKM są skazani na zawrotkę na wysokości Babiego Dołu.

          • 12 0

      • I Wars!

        Bo ja to lubię dojechac na Kaszuby najedzony.

        • 2 1

      • to może niech rowerzyści odbudują linie kolejową Puck - Krokowa albo Skarszewy - Pszczółki? Jak to zrobią znajdzie się i wagon rowerowy.

        • 1 1

  • (4)

    Zamiast wydawać hajs na gadżety zwiększcie częstotliwość

    • 75 9

    • Nie.

      • 6 3

    • To zobacz ile poszło na pendrive'y,a ile kosztowałaby całoroczna JEDNA para kursów

      Podpowiem: : razem z zaprojektowaniem pewnie zmieścili się w kwocie równej jednemu procentowi kosztów tej całorocznej pary pociągów. Nie bądź więc naiwny ;)

      • 3 1

    • Taki mamy kraj

      Z trudem uzbierało się 1 mld na tę inwestycję i to jeszcze biorąc większą część kasy z Unii, a lekka ręką wydaje się 20 mld rocznie na 500+, które jakoś nie spełnia pokładanych w tym rozdawnictwie nadziei. Nie wspominając o innych bzdurnych pomysłach na rozdawanie naszych pieniędzy, zamiast inwestowaniu w rozwój kraju.

      • 0 2

    • A nie wiesz, że część dofinansowania z UE musi iść na działania promocyjne?

      I nie - zwiększenie ilości kursów nie jest takim działaniem.

      • 0 1

  • z Osowej do centrum lepiej busem 210 niż PKM (3)

    Proszę porównać czas przejazdu i częstotliwość...

    • 70 5

    • Tylko 2 na godz,w wekendy 1

      Mogl rozdawac gadzety szczesliwcom ktorzy dojada bez przesiadki z lotniska do Gdanska Glownego

      • 6 0

    • Za to z Osowej do Gdynia - rewelacja ! (1)

      Obecnie jeżdżę do Gdyni Stadion - czas 12 minut. Z Osowej do Wrzeszcza - 30 minut, porażka !

      • 5 0

      • W niektórych relacjach

        Takich jak Gdynia Stadion - Osowa albo Gdynia Karwiny - Lotnisko PKM jest absolutnie bezkonkurencyjna. Co z tego, skoro w ciągu dnia jeździ raz na dwie godziny? To już pewniej wsiąść w samochód.

        • 1 0

  • Ech, szkoda, że wtedy nie jechałem. pendrak by się przydał. (2)

    Poza tym, dlaczego tak długo jedzie z Wrzeszcza do Kartuz ? Można powiedzieć, że się wlecze.

    • 17 9

    • Bez przesady, ten pendrive zapewne nie jest demonem prędkości i pojemności, (1)

      za to z pewnością sympatycznym suwenirem.

      Pendka można nabyć za trzy piwka. Pamiętam pierwsze. 1000zl, pojemność 128mb, które zapełniał 45-60 minut. "Łezka w oku się kręci" jak mawiają.

      Bywaj zdrów!

      • 8 1

      • Jesteś urocza

        :)

        • 0 0

  • PKM (7)

    Zatem czas na szybką elektryfikację tejże !!! Tak trzymać.

    • 44 6

    • (4)

      A pociagi elektryczne same się pojawia?
      czy 50 letnie trupy zostaną na trasę PKM skierowane?

      • 10 1

      • same się pojawią (3)

        Normalnie Nostradamus!

        • 6 0

        • Matołusz Pinokio strzeli palcem (1)

          I som, som puciongi

          • 4 2

          • Wałęsa będzie UFOlodem przewoził

            • 1 3

        • David Copperfield znikał pociąg, to teraz go pojawi :D

          • 0 0

    • Elektryfikacja TAK! (1)

      Jak najszybciej. Będzie ciszej i ekologiczniej na trasie. Druga sprawa to sensowna komunikacja z przystankami PKM. Przykład: dojazd z Ujeściska do jakiejkolwiek stacji PKM w godzinach szczytu jest nonsensowny. Brakuje dogodnych połączeń komunikacyjnych np z Ujeściska na PKM Jasień. Myślę, że sporo osób skusiłoby się na komunikację publiczną jeśli byłaby możliwość szybkiego dojazdu do Wrzeszcza dla mieszkańców dzielnic południowych.

      • 3 0

      • Ale Szczurek w Gdyni znow kombinuje jak nie wybudowac wezla przesiadkowego na Karwinach

        Kasa na to przeznaczona podobno juz plynie gdzies indziej ?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane