• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie samą koleją Kolej żyje

Michał Brancewicz
24 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pracownicy spółki PKM nie ograniczają się wyłącznie do zarządzania wybudowaną przez siebie linią kolejową. Pracownicy spółki PKM nie ograniczają się wyłącznie do zarządzania wybudowaną przez siebie linią kolejową.

Okazuje się, że samorządowa spółka PKM nie zajmuje się wyłącznie administrowaniem wybudowaną przez siebie linią kolejową. Jej pracownicy nadzorują także inwestycje oświatowe, pośredniczą w najmie nieruchomości oraz powierzchni reklamowych. W ubiegłym roku przyniosło to PKM-ce dodatkowe 700 tys. zł przychodów.



Jak oceniasz dodatkową działalność spółki PKM?

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna została utworzona przez samorząd województwa pomorskiego do wybudowania linii kolejowej z Wrzeszcza na lotnisko i dalej do Osowej, gdzie wpięła się w istniejący szlak kolejowy Gdynia-Kościerzyna, należący do Polskich Linii Kolejowych.

Po oddaniu trasy do użytku, głównym zadaniem spółki jest zarządzanie 18-kilometrową trasą.

Ale kolejowe inwestycje wciąż trwają. W międzyczasie PKM organizowała m.in. budowę przystanków kolejowych w Gdyni. Teraz z kolei przyszedł czas na elektryfikację linii i budowę nowego przystanku Gdańsk Firoga.

Jak się jednak okazuje, nie samą koleją żyje spółka ze słowem "kolej" w nazwie. Już w zeszłym roku pisaliśmy o tym, że PKM oferuje nieruchomości na wynajem, które kilka lat wcześniej wywłaszczyła pod budowę trasy kolejowej.

PKM nadzorowała m.in. przetarg na przygotowanie projektu rozbudowy Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 przy al. Hallera 17 w Gdańsku. PKM nadzorowała m.in. przetarg na przygotowanie projektu rozbudowy Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 przy al. Hallera 17 w Gdańsku.
Teraz przyszła kolej na nową zupełnie gałąź działalności. Na stronie PKM można bowiem znaleźć rozpisane przetargi na:

  1. przygotowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej rozbudowy, modernizacji oraz zagospodarowania przyległego terenu Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 przy al. Gen. J. Hallera 17 w Gdańsku,
  2. dostawę i doposażenie w fabrycznie nowy sprzęt, urządzenia i materiały pracownie dydaktyczne Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych w Słupsku.


Skąd wzięły się te postępowania na stronie spółki, które są odległe od jej codziennej działalności?

- Wykorzystujemy doświadczenie naszych inżynierów, by zapewnić spółce dodatkowe źródła dochodów, dzięki czemu samorząd Województwa Pomorskiego może dotować działalność PKM mniejszymi kwotami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Złożyliśmy swoje oferty w tych postępowaniach, wygraliśmy je i prowadzimy dla nich przetargi.
Jak podaje spółka, w 2017 roku dodatkowa działalność komercyjna PKM SA przyniosła jej ponad 700 tys. zł, co stanowi równowartość 5 proc. rocznej dotacji od marszałka, która w 2014 roku wynosiła 14 mln zł.

PKM czerpie również zyski z wynajmu posiadanych nieruchomości (gruntów i pomieszczeń) oraz sprzedaży powierzchni reklamowych na posiadanych przez spółkę nośnikach (gabloty oraz ekrany na peronach).

Opinie (110) 2 zablokowane

  • Kiedy PKM pojedzie na północ Gdyni?? (24)

    • 77 5

    • (4)

      Jak szczurek przegra

      • 23 3

      • Czyli 21 października. Nikt w Gdyni nie głosuje już na Szczurka! (2)

        • 20 5

        • Ej trolle (1)

          Za dużo czytacie wyborczej i oglądacie TVN.

          Tu jest real a nie fake imaginacja!

          • 8 14

          • Prezydent w Gdyni jest wyimaginowany

            Uśmiechy na imprezkach a miasto rządzi się samopas

            • 14 1

      • Ciesze sie że tacy mają ból tylka

        Ale maści życzę wasci!

        • 3 9

    • Przecież się nie da

      Ile można tłumaczyć

      • 11 1

    • Szczurek ma inne priorytety

      • 11 1

    • Nigdy (10)

      Z ekonomicznego oraz logicznego sensu, nie wjedzie pociąg przez najbliższe kilkadziesiąt lat. Czemu?
      1. Nieodpowiednia infrastruktura kolejowa łącząca Obłuże ze Śródmieściem
      2. Zysk czasowy tylko i wyłącznie przy kompletnie zatkanej Estakadzie i Janka Wiśniewskiego.
      3. Przystanki kolejowe oddalone od głównych węzłów drogowych i ciągów pieszych.
      4. Taryfa co za tym idzie przewoźnik oraz finansowanie połączenia wewnątrz miejskiego
      5. Tabor elektryczny lub spalinowy

      • 3 26

      • Podpis Gdynianim

        Gdynianin...Wojciech Sz.!

        • 11 2

      • Takie same głosy były ponad 10 lat temu o planowanej PKM (7)

        a teraz jeździ i wszyscy domagają się zwiększenie kursów..

        • 16 0

        • Racja (6)

          A teraz popatrz na mapke i zobacz przez co przejeżdża PKMka a przez co miałaby przejezdzac kolejka na Obłuże.
          A teraz pytanie:
          Wracając z imprezy na skweru co wybierzesz? Nocny N10, który pojedzie na obłuże 10 min czy pociąg na który musisz dojść chwiejnym krokiem na peron, który pojedzie min 15? A jeszcze do domu podejść musisz a autobus prawie pod dom zawiezie.

          • 2 12

          • mieszkańcy nie jeżdza tylko nocnymi na imprezy... (5)

            • 11 0

            • Racja (4)

              ok, przejedź się o 14 w tygodniu.
              Zdecydowanie szybciej autobusem nie wspominając samochodu.
              Dlatego pociąg to abstrakcja, trzeba zrobić buspasy, wykorzystać dawne tereny postoczniowe, wybudować drogę czerwoną, drogę krajową do portu, opat, tunel pod torami w chylonii przerzucić ruch z Janka Wiśniewskiego na Śląską i usprawni się ruch z i do dzielnic północnych

              • 0 10

              • A nie łatwiej (2)

                zwodzona kładka pieszo rowerowa miedzy Oksywiem a kapitanatem i jakaś linia autobusowa Dworzec Morski - WFC?
                Z drugiej strony też można zrobić linię Oksywie Dolne - Pogórze Górne, zapewne wyjdzie taniej niż PKM a skróci znacznie czas podróży.

                • 4 0

              • Tunel (1)

                Tunel pomiędzy Chrzanowskiego a Arciszewskich to dobry pomysł na przyszłość, ale są uzasadnione obawy o duży zwrost samochodów wjezdzajacych do centrum miasta.

                Naprawdę kibicuję połączeniu kolojowemu na północne dzielnice Gdyni ale będąc realistą, słabo to widze (finansowanie budowy i obsługi) lepiej skupić się na poprawie priorytetu komunikacji autobusowej wraz z budową dróg (nie autostradowych).

                • 2 0

              • duży wzrost to mają tylko TIR-y

                • 0 0

              • Ale się Szczurek rozpisałeś :)

                • 2 0

      • typowe dla urzędnika tu i teraz, "jak zrobić aby nie zrobić a zarobić"

        Na tej zasadzie przep...no ofertę budowy DCT złożoną Gdyni przez Australijczyków.
        ad. 1 - Zbliża się remont Gdynia Port, to infrastrukturę można/należy zmienić. Szczególnie po to, aby nie robić wycieczek po Chyloni a jechać wzdluż Wiśniewskiego.
        ad. 2 - Zysk czasowy zależy również od organizacji przesiadek, więc dojście do przystanków autobusowych to min. 10-15 min Oczywiście, nikt o tym nie myśli
        ad. 3 - Przystanki PKM są "w polu" w nadziei na linie dojazdowe i osiedla, również bez infrastruktury przesiadkową. Jak jest, wszyscy widzą, przesiadki Gdańsk lansuje w centrum miasta...
        ad. 4 - Miasto to sprawny transport. To nie jest rachunek prosty a ciągniony. Tę sprawność powinni finansować interesariusze ludzkiej mobilności a nie tylko mieszkańcy. Gdyńskie tereny to przemysłówka a ludzie muszą tam do pracy dojechać. Samochodem?
        ad. 5 - jak pisałem, idzie remont Gdynia Port. Przebudowa terenów kolejowych częściowo została wykonana. Gdzie było miasto aby moderować ich zakres? Tylko apartamentowce potrafi wsadzać? Na pewno łatwiej jest utrzymać jednolite rozwiązanie ale mozna rozbudowa elektryfikacji to wysokie koszty. Sprawniejsza i tańsza będzie sieć mieszana a sprawność powinna zapewnić organizacja przesiadek (jak metro). Są miejsca, gdzie takie rozwiązania funkcjonują w skali krajowej.
        PKM istnieje dzięki Gdyni, ponieważ w czasach gdy samorządy jeszcze ze sobą rozmawiały, to Gdynia wymogła wybór rozwiązania kolejowego, aby skomunikować oba lotniska. Potem środki i szansę gospodarczą przechwycił Gdańsk ale zapisów nie zmieniono... Bo środki przyznane... Dlatego jest PKM a nie tramwaj.

        • 4 0

    • jak przegonimy głównego hamulcowego rozwoju Gdyni nijakiego szczurka, teoretycznego prezydenta.

      • 10 1

    • w radio Gdańsk zaraz będzie szczurek!! może go zapytają. (2)

      • 4 0

      • powiedział, że za 5 lat. normalnie mu wierzę:))) (1)

        • 4 0

        • Za pięć lat to najwyżej wizualizacja

          • 7 0

    • Gdynia?

      Gdzie to?

      • 0 1

    • Co z Polregio. Jak to wygląda !!!

      • 0 0

  • Najpierw wywłaszczyła. .. (5)

    Pod budowę, a teraz wynajem?

    • 65 9

    • Zakładam, (2)

      Że chodzi o lokale komercyjne wybudowane przy niektórych przystankach (np. Niedźwiednik, Brętowo).

      • 12 0

      • W artykule z linku (1)

        Jest opisany przekręt z działkami:)

        • 1 6

        • Człowieku, myśl - to nie jest trudne :)

          A przede wszystkim najpierw przeczytaj tekst ze zrozumieniem, a dopiero potem komentuj...

          • 6 2

    • Bo właściciele nie chcieli pozostać z resztkami działek, więc trzeba było wykupować więcej, niż to było niezbędne

      • 7 1

    • troche jak bandziory nie pytajac o zgode

      a jaki to interes skoro wczesniej zaplacili z panstwowej kasy miliony i teraz samorzad ma dlugi?

      W zaden sposob nie jest to odpowiedzialne.

      • 1 0

  • Jak tam rozklady jazdy we Wrzeszczu? (3)

    Tak, wiem. Inna spółka tym zarządza.
    Ale pamietajcie pracownicy zrosnieci z biurkiem.
    Klient ocenia całość, a nie fragment uslugi...

    • 98 2

    • NIech się lepiej zajmą wyjącymi (2)

      składami PKM/SKM oszaleć można z tym wyciem.

      • 7 2

      • Przesadzasz

        • 1 2

      • Tez zacznij wyć..

        • 0 0

  • Kiedy rządzące województwem PO (14)

    Wyda miliard zł w Gdyni i zbuduje tam i na Kielnienskiej w Osowie kilka przystanków oraz kawałek linii w Gdyni ?

    Zamiast budowania 11 przystanku w Gdańsku Firoga

    • 21 37

    • Szczurek I gruszecka wyraźnie powiedzieli że nie są zainteresowani rozwojem PKM w Gdyni!! (5)

      • 15 4

      • Tak

        Iż niewiele (wg nich) ona im da.
        A zresztą, żadni dziennikarze o nic ich nie pytają (vide: osobliwa "rozmowa" p. Szczerby z rzecznikiem, albo starsza już wazeliniarska rozmowa Gruszeckiej w TVP). Z taką piątą władzą to nic tylko rządzić po grób

        • 6 0

      • Powiedzieli że się zastanawiają ;-) (2)

        • 6 0

        • Długo im idzie...

          • 3 0

        • gruszecka powiedziała dokładnie, że bedzie to analizować:)))

          • 3 0

      • Szczurek stawia lotniska - patrzy w przyszłość

        • 0 0

    • Kiedy Gdynia dorzuci tyle samo pieniędzy co Gdańsk do inwestycji aglomeracji?

      • 6 3

    • Zapytaj burmistrza Żukowa, kiedy da na to kasę...

      • 3 1

    • PO od lat blokowało (2)

      Możliwość leasingu/ zakupu nowych składów dla PR i SKM rozpisując przetargi wyłącznie na kolejne 12 miesięcy.

      Spółki nawet przy najlepszych chęciach nie miały jak wymiany taboru sfinansować.

      • 5 5

      • PO nie rządzi od 3 lat (1)

        Gdzie nowe składy?

        • 0 1

        • Urzad marszalkowski, ktory jest odpowiedzialny za to zagadnienie

          Jest nadal w rekach tej parti i od trzech lat mocno sie zaktywizowal prospolecznie, moze dzieki konkurencji i nadzorowi inne opcji?

          • 0 0

    • (1)

      Województwem zarządza niejaki Drelich. Ten od zamiatania liści. I do niego kieruj te pytanie niekumaty ignorancie.

      • 2 3

      • niejaki Drelich jest wojewodą

        czyli "namiestnikiem" na województwo władzy wykonawczej jaką jest rząd. Ma on niewielkie "przełożenie" na faktyczną wladzę województwa.
        Wojwództwem zarządza samorząd pod kierownictwem "niejakiego" Struka, marszałka i z jego ramienia komunikacją "niejaki" Świlski - wicemarszałek. Drugi, de facto, bardziej ustosunkowany od pierwszego. Kolejnymi szczeblami są prezydenci i wójtowie. To zupełnie inna ekipa, reprezentująca organizację Państwa i obywateli tego regionu. I zarządzająca kasą, czyli ta władza jest realna. Znane to i zasiedziałe postaci (szczególnie ta druga), których zasługi dla komunikacji dobrze są znane.
        Więc to ty nie rób ludziom wody z mózgu. Na szczblu wojewódzkim istnieje dwuwładza, o często rozmytych kompetencjach. W czasie, gdy PO miało "wszystko", było to bardzo wygodne, sprawy szły gładko, z ręki do ręki... To jest źródło "sukcesów" Gdańska, ktory jak depresyjny lej, wyssał większość środków.
        Teraz jest sie kim zasłonić... Drelichem...

        • 2 1

    • wtedy, kiedy nasz "przemysł turystyczny" sfinansuje Kolej Nadmorską

      Od Lubiatowa do Helu.
      Abyśmy mogli komfortowo przemieszczać się od plaży do plaży...
      Policzcie koszty a zobaczycie, dlaczego niektórym śni sie partnerstwo prywatno - państwowe...

      • 2 0

  • Wynajmuje działki i nieruchomości, które wcześniej wywłaszczyła? Przecież w normalnym kraju powinien być za to kryminał. (3)

    Zamiast manifestacji pod sądami władze samorządowe powinny się wziac za takie kwiatki robione przez podległe im spółki, chyba że same mają interes w kręceniu wałków.

    • 50 13

    • Miliard zł poszedł w Gdańsku tak ze na to (1)

      Na przystanki w Gdyni już nie starczylo

      • 8 2

      • A czy oni ich chcieli?

        • 3 4

    • po liczbie minusów wnioskuję, jak dużo jest komunistów mentalnych

      wychodzących z założenia, że "wspólne" dobro może skonsumować prywatną własność w imię wspólnych celów.
      A jeśli uważacie się jednak za kapitalistów to pamiętajcie, że za wywłaszczenia płacono pieniędzmi podatnika po to żeby teraz spółka samorządowa kosumowała zyski za dzierżawę lub sprzedaż nowym właścicielom. Czyli zgodnie z zasadą "prywatyzujemy zyski, uspołeczniamy koszty"

      • 21 4

  • No i git. (2)

    Tak to powinno działać

    • 8 16

    • Socjalizm (1)

      I jego zwolennik

      • 4 1

      • Stwierdzam przedawkowanie Niezależnej

        Zalecam komisyjne odcięcie kabla od Internetu

        • 0 3

  • halas w ...j (6)

    Czy ktoś się orientuję do jakiej instytucji można złożyć skargę na zbyt głośne koleje PKM? Winna miała być klimatyzacja ale klima już nie chodzi a składy dalej startują glosniejbniz MIG24.

    • 39 5

    • Słychać ten złom w promieniu kilkuset m (1)

      Jak nie działa klima, to powiedzą że to ogrzewanie wyje. Co zrobisz, jak nic nie zrobisz

      • 18 0

      • tak, bo ogrzewanie i

        Klimatyzację włączyli dopiero tej zimy. Wcześniej nie umieli.

        • 6 0

    • Pisz skargę do SKM w końcu oni są użytkownikiem tego sprzętu. (1)

      • 5 1

      • to SKM ci odpisze, że oni tylko użytkują składy, a włścicielem jest Urząd Marszałkowski, tak jak PKM odpisuje, że tylko

        zarządza torami :(

        • 5 0

    • UTK

      1. Urząd Transportu Kolejowego.
      2. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska.

      • 9 0

    • Dobre bo polskie?

      Nowy znak towarowy powinien być.

      kijowe bo PESA.

      • 6 0

  • 700 tysiecy, co sie rowna 5% dotacji marszalkowskiej. No swietnie, ale zabraklo tutaj jednej informacji: (3)

    Dla pelnego zrozumienia i oceny dzialania powinniscie podac ile kosztuje utrzymanie tej grupy bohaterow ? Wtedy dopiero moznaby pokusic sie o realna ocene tych 700 tysiecy dochodu. Inaczej moze sie to okazac jedna wielka strata, nieprawdaz ? Ach to nieuczciwe dziennikarstwo

    • 62 2

    • Przykry zart

      Gdyby ta dodatkowa działalność dała chociaz 1zł zysku to by się tym pochwalili... A tak jest to zwykle szukanie zajęcia dla armii urzedasów. O wiele taniej dla nas byłoby po prostu zwolnić te stołki.

      • 15 1

    • To samo pomyślałem

      700 tys przychodu to nie jest 700 tys zysku. Obstawiam, że koszt utrzymania tych asów generuje stratę a nie zysk.

      • 9 1

    • Mistrz ściętej riposty

      • 0 0

  • Dla 20 km toru potrzeba prezesa, rady nadzorczej (6)

    I całej armii urzędników. Niezły wał

    • 68 9

    • Bo to nie jest zwykłe 20 km. (1)

      To 20 km na miarę naszych możliwości!

      • 14 2

      • no i klimat taki :)

        • 5 0

    • Najpierw pomyśl potem napisz (3)

      Zrobiłeś kiedyś coś więcej niż zakupy w Biedronce? Te twoje 20 km to skomplikowana prawnie i logistycznie inwestycja za ponad miliard, więc pomyśl zanim coś napiszesz. Nie mówiąc o tym, że w porównaniu z państwowym molochem PKP, samorządowa PKM zrealizowała tę inwestycję kilkakrotnie mniejszym zespołem, a przede wszystkim w założonym terminie - co w przypadku duuuuużo większej PKP się nie zdarza.

      • 3 17

      • W strukturach PKP wystarczyłby dyżurny ruchu

        I obchodowy. Ale gdzieś trzeba kolesi upychać

        • 9 1

      • no bo z tego miały wypączkować Koleje Gdańskie

        Wzorem Śląskich czy Mazowieckich. Tyle że koledzy się spóźnili i koniunktura oraz unijne fundusze się skończyły lub oddechu zabrakło na "wkład własny" (3x przefajnowany budżet). Oraz wyobraźni, o czym świadczy odpuszenie linii kolejowej i majątku skm...
        Tak to jest, jak przy słusznej idei zaczną się kręcić ludzie o całkiem innych zamiarach... Którzy, na domiar złego, wcześniej doktrynalnie zamykali lokalne połączenia. Ich postawę zmienił strumień kasy z dotacji. Przecież to koszty nie do udźwignięcia dla wydrenowanej gospodarki Pomorza.

        • 3 2

      • To dlaczego geniuszu PkM nie jeździ zgodnie z rozkładem.Wyjazd na lotnisko to istna ruletka.

        • 3 1

  • Urzędnik się wyżywi vs zatrzymajmy fachowców (1)

    Trudne do jednoznacznej oceny. Z jednej strony im mniej urzędników tym lepiej. Z drugiej, jeśli są oni potrzebni do dalszych etapów rozwoju PKM, to może dobry pomysł, aby ich zatrzymać.

    • 10 3

    • Otóż właśnie!

      Na państwowych/samorządowych stanowiskach są specjaliści, którzy często mają zbyt mało zajęć. Jeżeli można ich dodatkowo wykorzystać i do tego zarobić, to tylko korzyść!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane