• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking na 500 rowerów przy PKP Wrzeszcz. Poznaliśmy szczegóły inwestycji

Krzysztof Koprowski
19 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja planowanego parkingu rowerowego.
  • Wizualizacja planowanego parkingu rowerowego.
  • Wizualizacja planowanego parkingu rowerowego.
  • Wizualizacja planowanego parkingu rowerowego.

Przy modernizowanym dworcu kolejowym we Wrzeszczu w przyszłym roku powstanie parking na 500 rowerówMapka. Aby do niego dotrzeć, trzeba będzie przejechać przez pętlę autobusową, zaś na piętro rower będzie trzeba wciągać po schodach. Na nowym rozwiązaniu skorzystają natomiast kierowcy autobusów, taksówkarze oraz pasażerowie, którzy zyskają przy okazji lepszą infrastrukturę.




Czy przy dworcu we Wrzeszczu potrzebny jest parking rowerowy?

Nowy parking dla rowerzystów powstanie w miejscu zajmowanym obecnie przez budynek socjalny dla kierowców autobusów, połączony z lokalem gastronomicznymMapka.

Budynek będzie piętrowy, kondygnacje zostaną połączone schodami (nie przewiduje się budowy windy).

- Rowerzyści będą mogli przemieszczać się pomiędzy kondygnacjami 0 i +1 schodami ze specjalnymi rynnami na rowery - zwraca uwagę Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


Parking będzie zlokalizowany tuż obok dworca po stronie Galerii Bałtyckiej. Parking będzie zlokalizowany tuż obok dworca po stronie Galerii Bałtyckiej.

Dwupoziomowe stojaki rowerowe na obu kondygnacjach



Na obu kondygnacjach znajdą się stojaki rowerowe w konstrukcji dwupoziomowej.

Zaparkowanie roweru w takim urządzeniu na poziomie niższym jest identyczne jak przypięcie roweru do zwykłego stojaka.

W przypadku wstawienia roweru na górny poziom niezbędne będzie rozłożenie wysuwanej prowadnicy, a następnie włożenie roweru w mocowanie i wsunięcie stelaża na górną pozycję - przykładowe rozwiązanie jednego z producentów prezentujemy poniżej.

Dwupoziomowy stojak rowerowy jednego z producentów


Jazda przez pętlę w drodze na parking



W ramach budowy parkingu nie przewiduje się żadnych zmian w układzie dróg rowerowych. Będzie więc on oddalony o ok. 250 metrów od niedawno wybudowanej drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego oraz ok. 80 metrów od łącznika do al. Grunwaldzkiej wzdłuż Galerii BałtyckiejMapka, który docelowo zostanie zlikwidowany, gdy to centrum handlowe zostanie rozbudowane.

Co ciekawe, obecnie na pętli autobusowej stoją znaki zakazu jazdy rowerem, zaś jazda po chodniku jest nie tylko niedopuszczona znakami, ale też niebezpieczna ze względu na duże natężenie ruchu pieszych.

- Zakłada się, że w tym obszarze zostanie zniesiony zakaz poruszania się rowerów i wprowadzona będzie strefa tempo 30, co umożliwi jazdę rowerzystów po całym węźle - wyjaśnia przedstawicielka DRMG.
  • Istniejący budynek zaplecza socjalnego dla kierowców, gdzie powstanie parking rowerowy.
  • Istniejący budynek zaplecza socjalnego dla kierowców, gdzie powstanie parking rowerowy.
  • Parking będzie zlokalizowany za dworcem, w stronę Galerii Bałtyckiej - na zdj. zasłonięty jest przez autobusy.

Rowerowa Metropolia: to przykład marnotrawstwa pieniędzy



Słów krytyki wobec miejskich planów nie kryją działacze Rowerowej Metropolii, którzy przekonują, że parking przy dworcu nie będzie żadnym udogodnieniem dla rowerzystów.

- Parking moloch powstanie w fatalnej lokalizacji, od tej strony dworca, gdzie najmniej osób przyjeżdża na rowerach. To jest przykład, jak zmarnować miliony złotych na totalny bubel - ocenia Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii. - Proponowane rozwiązanie ze schodami i dwupoziomowymi stojakami, zamiast ułatwić dotarcie do dworca na rowerze, wydłuży czas podróży o kilka minut. W dodatku będzie nieatrakcyjne w sytuacji, gdy tuż obok mamy zwykłe i wygodniejsze stojaki rowerowe w bezpośrednim sąsiedztwie wejścia do dworca i na perony kolejowe.
Zdaniem organizacji proponowany parking będzie obiektem drwin, ośmieszający "fachowców rowerowych" [podległych prezydent miasta - dop. red.], który nie zniknie z oczu tak szybko jako Mevo.

Czytaj też:

Trwa dyskusja o najnowszym przetargu na Mevo



Istniejące stojaki rowerowe i parking dla hulajnóg tuż przy ścianie dworca. Istniejące stojaki rowerowe i parking dla hulajnóg tuż przy ścianie dworca.

Nowe zaplecze socjalne dla kierowców autobusów



Z nowego parkingu rowerowego mogą natomiast cieszyć się kierowcy autobusów miejskich. Wprawdzie na kilka miesięcy stracą istniejący pawilon socjalny, ale po zakończeniu budowy zyskają własną przestrzeń w kubaturze nowego obiektu.

Na parterze z osobnym wejściem bocznym od strony dworca przewidziano dla nich toalety oraz pomieszczenie, gdzie będą mogli się ogrzać i zjeść posiłek w przerwie między kursami.

Ażurowa konstrukcja podświetlana nocą i monitorowana



Elewacja parkingu rowerowego będzie ażurowa, a wnętrze nieogrzewane zimą (z wyjątkiem w pełni zabudowanej i ogrzewanej przestrzeni dla kierowców). Przewiduje się ponadto montaż systemu monitoringu oraz iluminacji nocnej.

We wnętrzu zaplanowano miejsce pod ustawienie tzw. automatów wendingowych, czyli z napojami i przekąskami. Zaprojektowano też kilka stanowisk z przyłączem do ładowania rowerów elektrycznych oraz stację do doraźnej naprawy jednośladów.

  • Do parkingu rowerowego nie zostanie doprowadzona żadna droga rowerowa. Najbliższa, przy Galerii Bałtyckiej, kończy się ok. 80 metrów przed planowanym parkingiem.
  • Na pętli dopuszczony zostanie natomiast ruch rowerów.
  • Na pętli dopuszczony zostanie natomiast ruch rowerów.

Parking typu kiss and ride oraz stanowiska dla taksówek



Budowa parkingu rowerowego to także drobne ułatwienia dla kierowców aut. Od strony Galerii Bałtyckiej powstanie parking dla podwożących, typu kiss and ride, na trzy pojazdy, przy czym jego kształt wymusi krótki postój, ponieważ pierwsze auto będzie blokowało następne.

Od tej strony dworca przewidziano budowę ronda, które w głównej mierze posłuży kierowcom do zawracania w stronę Trasy Słowackiego po opuszczeniu zatoki kiss and ride.

Dodatkowo przy wejściu na dworzec na wysokości ul. Klonowej powstaną dwa stanowiska dla taksówek, natomiast nieco dalej w stronę przejazdu pod torami - dwa miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych.

Istniejące monitory SIP zostaną zastąpione dwustronnymi tablicami LED-owymi. Istniejące monitory SIP zostaną zastąpione dwustronnymi tablicami LED-owymi.

Nowe tablice Systemu Informacji Pasażerskiej oraz zieleń



Zakres robót obejmuje wymianę trzech tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na pętli autobusowej na urządzenia pięciowierszowe, obustronne w technologii LED, stosowanej m.in. na nowych liniach tramwajowych czy przed dworcem głównym.

Pod względem zieleni planuje się nasadzenia: siedmiu drzew (jabłoni), krzewów ozdobnych i ustawienie jednej donicy z roślinnością. Przestrzeń publiczną wzbogacą również dwie ławki publiczne oraz dwa kosze na odpadki.

Bieżące czasy przyjazdu tramwajów, autobusów i trolejbusów


11 miesięcy na wykonanie wszystkich robót budowlanych



Na wykonanie wszystkich robót przewidziano 11 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.).

Inwestycja jest realizowana we współpracy z Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot dzięki wsparciu unijnemu w ramach projektu "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska".

Czytaj też:

Co nas denerwuje na drogach rowerowych?



Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (278)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane