- Dlaczego na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Władysława IV w Gdyni piesi mają mniej czasu na przejście niż kierowcy jadący w tej samej relacji ulicą? - pyta pan Marcin. - Dajemy szansę zjechać w prawo kierowcom, którzy nie zdążyli zjechać na zielonym - odpowiadają urzędnicy.
Skrzyżowanie al. Piłsudskiego z ul. Władysława IV to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Blisko stąd do ul. Świętojańskiej, stacji SKM Wzgórze i Urzędu Miasta. Dużo jest więc tu zarówno pieszych, jak i kierujących autami.
Wcześniejsze uwagi od kierowców
Kilka lat temu pisaliśmy o uwagach mieszkańców dotyczących organizacji ruchu. Chodziło o popołudnia, kiedy kierowcy, opuszczając centrum Gdyni, kierują się al. Piłsudskiego w stronę węzła Franciszki Cegielskiej.
Przed ul. Świętojańską prosto można jechać dwoma pasami. Później większość jedzie w kierunku wiaduktu i Drogi Gdyńskiej.
Sęk w tym, że by tam dotrzeć, trzeba zmieniać pasy - jeśli nie jest się na lewym - zjeżdżając z prawego na lewo, co powoduje spore zamieszanie i stwarza okazję do kolizji.
Władze miasta informowały, że na zmiany oczekiwane przez kierowców trzeba poczekać do zakończenia budowy trzeciego etapu parku Centralnego.
Kłopotliwy przejazd przez skrzyżowanie przy UM w Gdyni
Zmiany dla bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych
Zmiany jednak nastąpiły - tyle że inne. Okazały się konieczne w związku z przebudową drogi rowerowej przy wiadukcie kolejowym. Zniknęły zielone strzałki pozwalające na skręt w prawo na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego, co miało poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Skorygowano też czasy między światłami zielonymi.
Okazało się przy okazji, że skrócono czas na przejście dla pieszych, by samochody mogły skręcić w prawo.
I to wzbudziło sprzeciw pieszych.
- Dlaczego na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Władysława IV w Gdyni piesi mają mniej czasu na przejście niż kierowcy jadący w prawo w Piłsudskiego bądź Władysława IV? - pyta pan Marcin.
Piesi czekają, by auta mogły zjechać
Urzędnicy odpowiadają, że chodzi o umożliwienie opuszczenia skrzyżowania przez pojazdy skręcające w prawo, które nie zdążyły zjechać w trakcie trwania sygnału zielonego ogólnego.
- Z reguły nie trwa to więcej niż kilka sekund. W tym czasie wyświetlany jest sygnał dopuszczający skręt w prawo, natomiast początek nadawania sygnału dla pieszych i rowerzystów jest nieco przesunięty i częściowo pokrywa się z tzw. czasem międzyzielonym dla pojazdów opuszczających skrzyżowanie na sygnale ogólnym - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Co ciekawe, zieloną strzałkę usunięto także pod koniec 2019 roku na skrzyżowaniu ul. Morskiej i estakady Kwiatkowskiego
- Podobnie jak w przypadku poprzedniego skrzyżowania, tutaj również uniemożliwiono występowanie sytuacji, w których sygnał tzw. "zielonej strzałki" jest wyświetlany równocześnie z sygnałem zielonym dla pieszych i rowerzystów przekraczających w poprzek jezdnię na tym samym wlocie. W tym przypadku zastosowano podobne rozwiązania oddzielające od siebie te dwa strumienie - tłumaczy Łucyk.
Priorytet dla aut przez remont dylatacji
Pod koniec czerwca, w związku z problemami z dylatacjami na estakadzie, działające programy sygnalizacji świetlnej zostały jednak zmodyfikowane.
- Nie zmienił się sposób i zasada działania sygnalizacji, natomiast zmienione zostały zakresy minimalnych i maksymalnych długości trwania istniejących faz ruchu. Zostały one dostosowane do znacznie zwiększonego zapotrzebowania na sygnał zielony dla pojazdów zjeżdżających z estakady Kwiatkowskiego od strony Obłuża oraz od strony obwodnicy Trójmiasta. Skala utrudnień związanych z zamknięciem estakady była na tyle duża, że konieczne było ponadnormatywne wydłużanie faz ruchu związanych z obsługą wspomnianych relacji - twierdzi Łucyk.
Przyznaje, że w sytuacji awarii na estakadzie głównym celem jest usprawnienie ruchu kołowego i nadanie priorytetu pojazdom transportu zbiorowego. Wcześniejsze programy zostaną przywrócone po zakończeniu remontu.

Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizOpinie wybrane
-
2021-07-12 15:07
Po to jest tyle sygnalizacji przy przejsciach (8)
Aby trzymać pieszych krótko - święta przepustowość ma priorytet
W ogóle powinny byćAby trzymać pieszych krótko - święta przepustowość ma priorytet
W ogóle powinny być jakieś ustalone proporcje np ze na 1 godz piesi mają zielone 40% czasu a kierowcy 60%
Teraz jest pewnie 15% dla pieszych i 85% dla kierowcow
Poza tym zielone fale dla pieszych przy przejsciach 2 etapowych- 66 71
-
2021-07-12 15:37
(1)
Chyba nigdy nie byłeś na skrzyżowaniu ze światłami i nie masz pojęcia jak działają....
- 9 11
-
2021-07-12 15:48
A stań kiedyś ze stoperem zamiast używać "chłopskiego rozumu".
- 5 4
-
2021-07-12 22:53
Ty masz iq rozgwiazdy
Pierdzielisz głupoty
- 4 4
-
2021-07-13 05:51
Z choinki się urwał
- 2 2
-
2021-07-13 08:45
piesi
Piesi i rowerowe niedojdy to najbardziej problematyczna grupa ludzi która nic nie wnosi do
Piesi i rowerowe niedojdy to najbardziej problematyczna grupa ludzi która nic nie wnosi do gospodarki .Własciciele samochodów tankuja , naprawiają , generuja nowe miejsca pracy , warsztaty stacje benzynowe , rafinerie , budowa dróg za które płaci podatki w paliwie .To jest dziekuje od nieudaczników zyciowych których nie stac na samochód i tylko narzekaja ze im zle .do roboty niedojdy !!!!
- 4 12
-
2021-07-13 09:09
Dobra podpowiem, jak działają światła na skrzyżowaniach, bo niektórzy to chyba serio ich na oczy nie widzieli
Na większości skrzyżowań piesi mają zielone wtedy kiedy samochody poruszające się równolegle do
Na większości skrzyżowań piesi mają zielone wtedy kiedy samochody poruszające się równolegle do przejścia też mają zielone. W efekcie piesi mają tyle samo czasu zielone co samochody. Jak wydłużysz czas pieszym na jednym przejściu, to wydłużysz też czerwone na prostopadłym przejściu.
- 4 1
-
2021-07-13 17:02
Samochody tworza korki bo stoja
Wydzielaja spaliny.
Pieszkiedy stoi troszke dluzej nie korkuje...ci najwyzaj baka pusci ale od tego nikt padl...- 2 0
-
2021-07-13 20:54
Jakiś czas temu, piesi na przejściu dla pieszych od SKM Śródmieście do Forum czekali na czerwonym świetle 1min 50 sek, a zielone trwało 10 sekund.
- 0 0
-
2021-07-12 17:49
nie mam problemu z tą strzałką jako pieszy (3)
natomiast czas wyświetlania zielonego dla pieszych na wielu przejściach w centrum projektował chyba
natomiast czas wyświetlania zielonego dla pieszych na wielu przejściach w centrum projektował chyba jakiś biegacz. Osoba, która ma trudności w poruszaniu nie ma najmniejszych szans pokonać w czasie
- 77 8
-
2021-07-12 20:12
Spokojnie
Z reguły projektuje się długość trwania sygnału zielonego przy założeniu, że pieszy porusza się z
Z reguły projektuje się długość trwania sygnału zielonego przy założeniu, że pieszy porusza się z prędkością 1,4m/s. Dodatkowo wchodząc w ostatniej sekundzie zielonego migającego możemy spokojnie przejść przez przejście. Nic nas nie rozjedzie. A przynajmniej nie powinno ;)
- 5 6
-
2021-07-13 17:08
przy manhatanie w gdnasku tak jest.
- 0 0
-
2021-07-13 19:49
biegacz?
biegacze to się pakują na czerwonym pod tira bo życiówkę robią
- 0 0
-
2021-07-12 15:15
to teraz nagrajcie światała koło ECS (1)
tu to jest maska , jedno zielen zaraz za drugim i co to pierwsze puszcza zielone a drugie trzyma , a
tu to jest maska , jedno zielen zaraz za drugim i co to pierwsze puszcza zielone a drugie trzyma , a ruch poruszy się o 2 samochody do przodu w kierunku zieleniaka, i stop na 30 s , pytam co za mat,,,oł , to opracował , chyba, ze dulca tm jeździ i świtała ma dla siebie by nie czekać
- 28 16
-
2021-07-12 15:44
Zauważyłeś być może że artykuł dotyczy konkretnego skrzyżowania w Gdyni ?
- 5 4
wszystkie opinie (156)
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Mogłeś jeszcze nie czytać
-
Koniec procesu Magdaleny Adamowicz (399 opinii)
-
Mieszkanki Chełmu ostrzegają się przed napastnikiem seksualnym (186 opinii)
-
Śmierdząca ciecz w Żabkach na Morenie (92 opinie)
-
Zmęczyło go ukrywanie się, poszedł na policję (82 opinie)
-
49-metrowy budynek stanie na Oksywiu (69 opinii)
-
Kary za jazdę po alkoholu na rowerze za wysokie? (389 opinii)