• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w Dolnym Wrzeszczu. Dyskusja

Krzysztof Koprowski
31 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
We Wrzeszczu Dolnym nie tylko trudno zaparkować, ale nawet przejść pieszo. Nz. ul. Biała. We Wrzeszczu Dolnym nie tylko trudno zaparkować, ale nawet przejść pieszo. Nz. ul. Biała.

Czy Strefą Płatnego Parkowania powinien być objęty także Wrzeszcz Dolny? Mieszkańcy dzielnicy skarżą się na nadmiar aut - szczególnie po rozszerzeniu strefy w sąsiedniej dzielnicy, ale do poboru opłat nie są w pełni przekonani. Ostateczna decyzja zostanie podjęta nie prędzej niż za kilka miesięcy.



Czy we Wrzeszczu Dolnym należy wprowadzić płatne parkowanie?

Wrzeszcz Dolny od lat boryka się z autami kierowców, którzy przyjeżdżają nimi do pracy i tutaj parkują, omijając płatny postój na ulicach sąsiedniego Wrzeszcza Górnego. W ostatnich miesiącach problem przybrał na sile, gdy po drugiej stronie torów kolejowych opłaty zaczęto pobierać na kolejnych ulicach.

- Problem dotyczy szczególnie ulic Białej zobacz na mapie Gdańska, Danusi zobacz na mapie Gdańska, Zawiszy Czarnego zobacz na mapie Gdańska, Konrada Wallenroda zobacz na mapie Gdańska, Aldony zobacz na mapie Gdańska czy Grażyny zobacz na mapie Gdańska - wylicza Krystian Kłos, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Dolny. - Mamy kilku mieszkańców, którzy regularnie wnioskują do rady o utworzenie SPP. Otrzymaliśmy też kilkadziesiąt sygnałów od osób, które twierdzą, że "trzeba jakoś rozwiązać problem nadmiaru aut" i - biorąc pod uwagę przykłady innych dzielnic - także skłaniają się ku wprowadzeniu SPP.
Rada Dzielnicy Wrzeszcz Dolny do tematu wraca po kilkuletniej przerwie. Już w poprzedniej kadencji, w listopadzie 2012 r., proponowano objęcie płatnym postojem ulic w obszarze Biała zobacz na mapie Gdańska - Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska - Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska - Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska. Ostatecznie pomysłu tego nie wprowadzono jednak w życie.

Wstępna propozycja granic Strefy Płatnego Parkowania we Wrzeszczu Dolnym. Wstępna propozycja granic Strefy Płatnego Parkowania we Wrzeszczu Dolnym.
Obecnie proponuje się nieco większy obszar, bo sięgający do al. Legionów zobacz na mapie Gdańskaul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska. Koncepcję zmian przedstawiono w poniedziałek mieszkańcom dzielnicy, którzy - jak się okazało - są wprawdzie za zmianami w parkowaniu, ale niekoniecznie w takiej formie.

Mieszkańcy: SPP nie rozwiąże problemu z parkowaniem



- Oczekiwałem projektu inwestycyjnego, który poprawi obecną sytuację, a słyszę, że mamy zgodzić się na płatne parkowanie. Mieszkam przy ul. Aldony, gdzie od 50 lat nikt nawet nie wyremontował chodnika i trzeba nieraz chodzić jezdnią, aby ominąć auta. Skoro chcecie zrobić płatny postój, to bez sensu jest tutaj nasza obecność - komentował przedstawioną propozycję rady jeden z mieszkańców.
- Albo dacie kasę, albo nie będziecie mieli gdzie parkować - to nie jest żadne rozwiązanie. Jeżeli mamy płacić "tylko" 10 zł miesięcznie [tyle wynosi miesięczna opłata dla mieszkańca, dla osoby przyjezdnej abonament to 500 zł mies. - dop. red.], to niech pan przewodniczący nam da te 10 zł! Proszę przedstawić coś innego! - domagał się inny mieszkaniec, który sam jednak nie był w stanie podsunąć innego pomysłu.
- Nie rozumiem, dlaczego mamy płacić, nie dostając nic w zamian. Mieszkałem wcześniej na Starym Mieście i tam wprowadzenie SPP oraz ograniczenia wjazdu spowodowało, że ludzie zaczęli się wyprowadzać. Auto nie jest oznaką luksusu, ale narzędziem pracy. "Wypchnięcie" aut z centrum miasta powoduje, że ludzie się wyprowadzają i rośnie przestępczość - argumentował kolejny mieszkaniec.
  • Spotkanie z mieszkańcami odbyło się w II LO przy ul. Pestalozziego.
  • Spotkanie z mieszkańcami odbyło się w II LO przy ul. Pestalozziego.
  • Spotkanie z mieszkańcami odbyło się w II LO przy ul. Pestalozziego.
Mieszkańcy ponadto skarżyli się na oddawanie wspólnotom dużych pod względem powierzchni podwórek, na których stoi tylko kilkanaście aut, podczas gdy reszta kierowców nadal parkuje na przyległych ulicach, oraz nadmiar słupków, uniemożliwiających parkowanie na chodnikach, co prowadzi do pozostawiania aut na jezdni i ograniczania swobody przejazdu.

Czytaj też: Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?

Alternatywne rozwiązania dla kierowców



Pojawiło się też kilka propozycji, które na bieżąco omawiał Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni:

  • Wprowadzenie parkowania na wybranych ulicach wyłącznie dla mieszkańców - zdaniem GZDiZ jest to niemożliwe prawnie, a ponadto, gdy każda dzielnica wystąpi z podobnym pomysłem, jazda autem straci całkowicie sens, bo będzie można parkować niemal wyłącznie pod własnym domem.
  • Zmiana wybranych ulic dwukierunkowych na jednokierunkowe, co zwiększy liczbę miejsc i pozwoli przenieść chociaż częściowo auta z chodników na jezdnie - pomysł wymaga kompleksowej analizy ruchu, ale jest realny do wprowadzenia.
  • Utworzenie kilku miejsc parkingowych tylko dla aut współdzielonych (ang. car-sharing) z możliwością zatrzymania taksówek - propozycja będzie wymagała analizy pod kątem zgodności z prawem.
  • Wprowadzenie ograniczeń czasowych w parkowaniu dla osób przyjezdnych np. do dwóch godzin - propozycja ta spotkała się krytyką innej osoby, która zwróciła uwagę, że brakuje możliwości wyegzekwowania takiego zapisu.

Czytaj też: Przetestowaliśmy system współdzielonych aut

Zaparkowanie auta na ul. Danusi. Zaparkowanie auta na ul. Danusi.

Mieszkańcy: bierzmy przykład z Wrzeszcza Górnego



Nie każdy z obecnych na spotkaniu był jednak przeciwko wprowadzeniu opłat. Jako argumenty "za" wyliczano m.in. czystsze powietrze, łatwiejsze znalezienie miejsca dla osób przyjezdnych oraz więcej miejsca do parkowania dla mieszkańców dzielnicy.

- Na całym świecie nie wprowadzono skuteczniejszego rozwiązania niż SPP. Możemy się "osłupkować", ale kierowcy i tak potem parkują na środku chodnika, omijając słupki. Wrzeszcz Górny był mądry i wprowadził SPP, a kierowcy zaczęli parkować w naszej dzielnicy, bo jesteśmy frajerami i nie przygotowaliśmy podobnych regulacji - przekonywał w dosadny sposób mieszkaniec ul. Wyspiańskiego.
- Jestem mieszkańcem ulicy Waryńskiego. Proszę przejść się na drugą stronę torów [do Wrzeszcza Górnego - dop. red.] . Od kiedy wprowadzono w tamtej części ulicy SPP, mieszkańcy nie mają problemów z zaparkowaniem - zwracał uwagę kolejny mieszkaniec.
Parkowanie na ul. Waryńskiego w dzień powszedni. Parkowanie na ul. Waryńskiego w dzień powszedni.

Żadna decyzja jeszcze nie zapadła



Warto podkreślić, że nie zapadła jeszcze żadna decyzja w zakresie wprowadzenia opłat za parkowanie we Wrzeszczu Dolnym. Rada Dzielnicy może wystąpić poprzez swoją uchwałę z taką inicjatywą do władz miasta i Rady Miasta. Dopiero gdy tam zyska ona poparcie, a radni miejscy przyjmą stosowną uchwałę i przekażą odpowiednie środki finansowe na uruchomienie strefy, rozpoczną się prace nad fizycznym poborem opłat, czyli wymalowaniem miejsc i ustawieniem parkometrów.

W przywołanym już Wrzeszczu Górnym lokalna rada dzielnicy uchwałę rozszerzającą dotychczasową granice SPP, przyjęła w grudniu 2016 r., zaś pobór opłat rozpoczęto dopiero w październiku następnego roku.

Obowiązujące granice SPP we Wrzeszczu Górnym. Obowiązujące granice SPP we Wrzeszczu Górnym.
- Po zebraniu uwag mieszkańców spotkamy się pracownikami Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni celem przygotowania projektów, które następnie przekażemy mieszkańcom do zaopiniowania. Inne rozwiązania niż SPP są wciąż możliwe - zapowiada przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Dolny.
- Z dotychczasowym opinii mieszkańców dzielnic, gdzie wprowadzono SPP, wynika, że rozwiązanie to sprawdza się. Pozwala "wydobyć" przestrzeń miasta dla postoju pojazdów, nie szkodząc przy tym innym uczestnikom ruchu. Liczymy, że mieszkańców nie tyle będziemy przekonywać do SPP, co sami poczują, że jest to rozwiązania problemów, z którymi dzisiaj się borykają - powiedział tuż po spotkaniu kierownik Działu Inżynierii Ruchu w GZDiZ.
Czytaj też: Koniec chaosu na chodnikach dzięki płatnemu parkowaniu?

Miejsca

Opinie (356) 4 zablokowane

  • musimy płacić (2)

    za karę, że kupujemy samochody? czy po to, aby budować dla nich parkingi, np podziemne? na co pójdą te pieniądze?

    • 7 7

    • Na utrzymanie służb, które będą tego pilnować abyś miał swobodę parkowania przy swojej nieruchomości.

      • 3 3

    • Na ecs2 albo inny bunkier. Ni bo przeciez nie na tramwaje

      • 1 1

  • kasa (3)

    Przecież tu chodzi o kasę , Budyń finansuje różne bzdurne incjatywy na które mieszkańcy muszą się złożyć. Wybraliście takie władze to płaćcie. Oby do wyborów

    • 12 6

    • nie bądź śmieszny (2)

      Gdańsk rocznie na infrastrukturę dla kierowców wydaje ponad 400mln rocznie.
      3mln z płatnego parkowania trudno nazwać "kasą".

      za 3mln to nie wyremontujesz nawet 1km drogi. Taka prawda

      • 2 1

      • (1)

        Ale wybudijesz ecs...

        • 0 0

        • A sory 300 mlb a nie trzy...

          • 0 0

  • A MOŻE... (4)

    A może zamiast wprowadzać płatne parkowania, to zmusić właścicieli tych wielkich szpecących molochów do budowy parkingów?!?!

    • 12 5

    • (2)

      A co mało jest parkingów? Ten przy Galerii Metropolia jest wiecznie pusty, czego nie można powiedzieć o chodnikach przylegającego do tego parkingu które są wiecznie pozastawiane.

      • 6 1

      • (1)

        Przy Metropolii... przecież to kawał drogi od biurowców. Parkingi powinny być pod każdym biurowcem i obok.

        • 2 1

        • Parkingi powinny być w budynku na każdym piętrze.

          • 5 0

    • problem w tym, że to urzędnicy wydają pozwolenia na budowę bez zapewnienia miejsc parkingowych

      • 0 0

  • Lilli Wenedy - nie do przejazdu. Brak reakcji Straży Miejskiej - na jawne łamanie prawa: (3)

    dotyczy przestrzeni wolnej na chodniku przy parkowaniu i odległości od skrzyżowania. Czy coś stoi na przeszkodzie, żeby egzekwować prawo. Na tej ulicy jest szkoła. Nie ma jak przejść chodnikami, ani pieszo ani z wózkiem.

    • 7 0

    • (1)

      Zamilcz ekoterrorystko!

      • 1 4

      • To nie jest wypowiedź na temat. To nie jest żadne eko.

        Może od jutra będzie wolno jeździć na czerwonym, albo po pijanemu? Niektórym albo na niektórych ulicach. Tą ulicą nie da się ani przejść po chodniku ani przejechać samochodem.

        • 0 0

    • I niedaleko Straż miejska ma swoją siedzibę

      • 0 0

  • Brawo Gdańsk

    Betonować i łupić!
    Bhawo

    • 1 3

  • Wystarczy by SM i Policja wykonywala swoja prace. A oni jezdza w kolko i nie reaguja. Chodniki trawniki zastawione, a oni nie widza problemow

    • 8 1

  • Strefa płatnego parkowania jak najbardziej rozwiąże problem gdy za każdą godzinę parkowania będzie pobierana opłata 10 PLN. Dla mieszkańców minimalna opłata miesięczna, powiedzmy te 20 PLN i po sprawie. Będzie luźno i przyjemnie.

    • 3 3

  • a obok komisariat :D (1)

    Ale jaja, pokazujecie zdjęcia z ul. Białej, źle zaparkowane auta, każde powinno wrócić do domu z mandatem....
    A co robią w tym czasie policjanci? Nie może wyjść raz na godzinę i wypisać mandaciki na ulicy?

    • 9 0

    • Sobie wypiszą?

      • 2 0

  • My mieszkańcy mamy dość słoików (5)

    co któryś samochód na drogach Trójmiasta jest z Warmii lub Kujaw. Wprowadzić winiety za wjazd do Gdańska będzie luźniej. Mieszkanie pod wynajem też tworzą problem miejsc nie mówiąc o deweloperach gdzie na mieszkanie przypada jedno miejsce.

    • 8 9

    • My, słoiki (4)

      też jesteśmy mieszkańcami.
      Płacimy podatki.
      Więc mamy prawo wymagać.

      • 4 4

      • Zapewne (3)

        W swojej słoikolandii płacisz, a nie w Gdańsku :) dlatego masz rejestrację z nebraski albo innego zaścianka :)

        • 1 5

        • Olu, czy napewno chcesz aż tyle powiedzieć o sobie?

          • 0 0

        • A ty zawsze w Dworze Artusa mieszkałaś?!

          Czy od niedawna sama jesteś w Gdańsku, najbardziej zajadli są ci, co mieszkają z 6-8 miesięcy.

          • 0 0

        • Wieśniak...

          ...to stan umysłu, a nie miejsce zamieszkania.
          To nie wstyd pochodzić ze wsi.
          Za to niektóre wypowiedzi...

          A podatki płacę w Gdańsku.

          • 0 0

  • Wielopoziomowe parkingi bezplatne (16)

    Wielopoziomowe parkingi bezplatne budowac, zamiast kolejnych galerii handlowych. 8h pracy * 3 pln *5 dni roboczych to troche drogo jak na kieszen przecietnego Polaka.

    • 13 12

    • w punkt

      • 2 5

    • (13)

      a kto ma zapłacić za ten wielopoziomowy parking? Wszyscy tylko nie sami kierowcy?
      Poza tym wiesz że istniej coś takiego jak abonament miesięczny? Nie trzeba za godziny płacić

      • 9 4

      • (3)

        Abonament na miesiąc dla pracownika kosztuje 500 zł.
        20*3*8 = 480 zł

        • 3 0

        • (2)

          Koszt budowy to ok 45tys za jedno miejsce.
          Teraz sobie policz czy to rzeczywiście tak dużo te 480zł.
          a gdzie jeszcze koszty utrzymania?

          • 4 3

          • (1)

            Skąd bierzesz ten koszt budowy? Podaj obliczenia.

            500 zł za parking przy zarobkach 2500 w Gdańsku to dużo.

            • 3 2

            • bardzo prosze. pierwsze z brzegu

              https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Parking-za-21-mln-zl-przy-Urzedach-Wojewodzkim-i-Marszalkowskim-n114090.html

              • 4 1

      • (8)

        A kto płaci za autobusy, pkm, za drogi rowerowe, za inne dogodności w mieście z których nie każdy korzysta ? Czysta hipokryzja. Niech coś zaproponują kierowcom a potem wprowadzą płatne strefy. Bo stawiając w sytuacji tylko komunikacja miejska albo bedziesz płacić 500 zł za parkowanie to nie rozwiązanie. Równie dobrze uważam ,że w komunikacji miejskiej powinny być droższe bilety ,żeby autobusy były w lepszym stanie, moze jakaś ochrona w autobusach ,żeby bezdomni siedzisk nie obsikiwali. A rowerzystów też powinien ktoś kontrolować i stawiać im mandaty za jazdę po pijaku, za wjeżdzanie w pieszych wysiadających z autobusu pod krewetką...

        • 3 6

        • (3)

          Kierowcy mają za darmo całe pola asfaltu. Za mało? Jeszcze im nie pasuje że ktoś ma tramwaj za pół darmo. Płać chamie!! Ale od mojego parkowania za darmo wara!!
          Mentalność jak z PGR.

          • 4 3

          • Kierowcy płacą podatki w cenie benzyny za "luksus" samochodu (2)

            Ponad połowę ceny benzynu czy ropy to podatki - za to, że używają te "pola asfaltu". Sam jesteś jak z PGR :-)

            • 2 3

            • (1)

              Ale parkingi i drogi w miescie buduje sie z PITow mieszkancow nie z podatkow w paliwach.

              • 1 1

              • Ale autobusy, dostawczaki, tiry i taksówki też z tych dróg korzystają także jak korzystasz z komunikacji miejskiej to na drogę na autobus też płacisz. Na to co nie korzystam w mieście kasa z podatków idzie np. za wiaty i stojaki na rowery, chodniki i ich utrzymanie czy inne wydatki też mogłabym się kłócić o to tutaj ale to ,że ja nie korzystam nie znaczy ,że inny nie może.

                • 0 0

        • (3)

          wystarczy że jezdnie masz za darmo. to ci powinno wystarczyć.

          dróg utrzymywanych przez miasto Gdansk jest ponad 1000km których budowa i utrzymanie jest ponad 100 razy droższa niż budowa i utrzymanie wspominanych przez ciebie dróg rowerowych których jest zaledwie 100km w mieście.

          przy uwzględnieniu udziału w ruchu wychodzi że utrzymanie 1 kierowcy jest 60 razy droższe od utrzymania 1 rowerzysty, a gdzie jeszcze budowa i utrzymanie miejsc parkingowych?

          • 1 3

          • Rowerzysta nie płaci podatków w benzynie, więc to darmozjad, a kierowca tak (1)

            Kierowca płaci, kierowca wymaga.

            • 2 4

            • drogi i parkingi w mieście buduje się i utrzymuje z PITow i podatków od nieruchomości mieszkańców danego miasta, a nie z podatków w "benzynie"

              • 3 0

          • Korzystając z autobusów też korzystasz z dróg w Gdańsku, utrzymanie komunikacji miejskiej też kosztuje. Rower jest dobry jak jest wiosna/lato i jak nie masz dzieci które trzeba gdzieś w mieście zawieść. Bo jak na rowerze dwójkę dzieci zawieziesz z zakupami ? Jedno pod pachą a drugie najlepiej przywiaząć do bagażnika rowerowego razem z zakupami ? A do pracy jezdzić rowerem też nie każdy może bo nawet gdybym chciała to prysznica w pracy nie mam.

            • 0 0

    • darmowy parking wielopoziomowy?

      a kto go zbuduje? niewolnicy?
      kto go bedzie utrzymywal? tez nieowlnicy?

      jak cie nie stac na parking to dymaj komunikacja miejska

      co za roszczeniowy typ

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane