• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pobocze obwodnicy jak węzły przesiadkowe

Maciej Korolczuk
28 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Bus i chodzący poboczem piesi to duże zagrożenie na obwodnicy. Ponadto zatrzymywanie auta na drodze ekspresowej jest zakazane. Bus i chodzący poboczem piesi to duże zagrożenie na obwodnicy. Ponadto zatrzymywanie auta na drodze ekspresowej jest zakazane.

Kierowcy korzystający z Obwodnicy Trójmiasta znowu informują o busach, których kierowcy i pasażerowie pobocze drogi traktują jak węzły przesiadkowe. Zatrzymywanie auta na drodze ekspresowej jest nie tylko niebezpieczne, ale też zabronione. Za złamanie zakazu grozi mandat do 300 zł.



Jak rozwiązać problem busów i pieszych na obwodnicy?

O przystankach-widmo, na których codziennie rano i po południu zatrzymują się busy dowożące lub zabierające pracowników z okolicznych firm i placów budowlanych, pisaliśmy wiosną ubiegłego roku.

Podwożeni busami piesi to najczęściej dojeżdżający do Trójmiasta pracownicy okolicznych budów. Rano wysadzani, a po południu zabierani z obwodnicy są najprawdopodobniej z wygody kierowcy, którzy chcą uniknąć korków i zaoszczędzić kilka minut.

Zatrzymywanie się busów na drodze ekspresowej, jej poboczu czy pasie wyłączonym z ruchu tuż przy pędzących samochodach stwarza jednak ogromne zagrożenie nie tylko dla pieszych znajdujących się w obrębie jezdni, ale dla wszystkich pozostałych użytkowników drogi. O tym, że problem nie jest marginalny, świadczą nie tylko liczne komentarze pod poprzednim artykułem, ale też wyniki ankiety. Na ponad 3,5 tys. głosujących prawie 40 proc. albo widziało pieszych korzystających z przystanków-widmo na obwodnicy, albo sami wysadzali lub zabierali kogoś z ekspresówki.

Wideo z kwietnia 2019 r.


Teraz problem powrócił. Kierowcy o busach zatrzymujących się na poboczu w pobliżu węzła Matarnia poinformowali w Raporcie z Trójmiasta. Na zdjęciu z kamery monitoringu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad widać zaparkowanego na poboczu busa oraz kilku pieszych.

- Należy pamiętać, że drogi ekspresowe są drogami o ograniczonej dostępności - dopuszcza się na nich tylko ruch pojazdów samochodowych - przypomina nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Oznacza to, że po drodze ekspresowej nie mogą poruszać się np. piesi, rowerzyści, motorowerzyści czy kierowcy pojazdów zaprzęgowych. Za korzystanie przez pieszego z drogi dla niego niedostępnej grozi mandat w wysokości 50 zł.
Dozwolona, maksymalna prędkość na drodze ekspresowej wynosi 120 km/h. To oznacza, że w ciągu jednej sekundy auto pokonuje 33 metry.

- To bardzo dużo, bo już potrącenie pieszego przez samochód jadący z prędkością powyżej 50 km/h często kończy się śmiercią. Pamiętajmy, że przy wysokich prędkościach kierowca, nawet jeśli dostrzeże pieszego na poboczu, nie jest w stanie zatrzymać auta w miejscu - dodaje Ciska.
Jak podkreśla, na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscu niż do tego przeznaczone. Za złamanie tych zasad kierującemu grozi mandat w wysokości 300 zł i jeden punkt karny. Poza tym zatrzymywanie pojazdu na drodze ekspresowej w miejscu do tego niewyznaczonym stwarza zagrożenie dla innych uczestników.

- Na pewno przyjrzymy się sprawie, a policjanci ruchu drogowego nadzorujący rejon Obwodnicy Trójmiasta zwrócą uwagę na ten problem i na przestrzeganie przepisów ruchu drogowego w tym miejscu - dodaje Ciska.
Zarządca obwodnicy przyznaje, że równie dużym problemem są piesi chodzący wzdłuż jezdni. Zarządca obwodnicy przyznaje, że równie dużym problemem są piesi chodzący wzdłuż jezdni.
Co ciekawe, podobne zgłoszenia nie docierają do pracowników GDDKiA, utrzymującej na co dzień Obwodnicę Trójmiasta. Jak przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA, ani policja, ani miasto, ani żadna inna organizacja nie alarmowała drogowców o problemie, nie było też żadnych rozmów o ewentualnej inicjatywie wyznaczania bezpiecznych miejsc na poboczu typu "Kiss&Drive".

- Problem to nie tylko zatrzymujący się niektórzy kierowcy samochodów, ale też poruszanie się pieszych po drodze ekspresowej i jej węzłach. Warto uczulić wszystkich, że to również poważne zagrożenie i wykroczenie - podkreśla Piotr Michalski z GDDKiA.
Apelujemy do kierowców i ich pasażerów, by nawet jeśli muszą wysiąść lub wsiąść do auta w okolicy ekspresówki, skorzystali z licznych parkingów przy centrach handlowych lub stacji paliw. Znajdują się one praktycznie przy każdym węźle na obwodnicy.

Opinie (155) 9 zablokowanych

  • (10)

    Toż to VW t4 zabieraja ekipy budowlane z miejscowości spod obwodnicy na robotę do gda;) W drodze już odpalaja harnasie i gotują sie do pracy;)
    Swoją drogą chłopaki z t4 już niedługo się bedą śmiać, gdy w momencie wybudowania 2giej obwodnicy Żukowo czy inne pipidówy staną się prestiżowymi i spokojnymi lokalizacjami, z "apartamentami" za 10.000zł/metr, z dojazdem "5" min do centrum;)

    • 164 11

    • bez T4 (1)

      nie ma kariery!

      • 35 3

      • Dobre

        Nie znałem...

        • 12 1

    • (1)

      Tatra tez jest niezła + duzo papierosków.

      • 5 5

      • Kaszubski Szampan(Specjal)

        plus paczka Męskich i robota sama idzie jak pierun.

        • 24 2

    • Pomarzyć rzecz ludzka :) (2)

      Obwodnica Żukowa to taki oksymoron jak uczciwy polityk. Ile się o tym rozmawia, a czy ktoś kiedyś tę drogę zobaczy...

      • 7 7

      • Przydałaby sie obwodnica Banina (1)

        • 6 1

        • Straszyn żąda dostępu do morza!

          • 9 0

    • kiedy zrobicie porządek z gnojkami jeżdżacymi na zderzaku? (2)

      • 6 1

      • (1)

        Pytanie kiedy zrobicie porzadek z gnojkami blokujacymi lewy pas

        • 4 6

        • Możesz go cmoknąć ,jedzie prędkością której nie powinno się przekraczać.Tylko pojazdy uprzywilejowane,a Ty takim napewno się nie poruszasz.

          • 3 4

  • Jak czegoś nie wolno, ale się bardzo chce, to wtedy wolno. (4)

    • 96 7

    • monitoring i mandaty, Polacy jacy są każdy widzi, więc młodych edukowac w szkole, a starych karać (1)

      • 9 0

      • Toć przecie to amerykańce zza wschodniej się zbierają anie polsze

        • 4 1

    • w Bantustanie stabilnie

      • 1 0

    • oh Janusz lubię cię , nareszcie jakiś wyluzowany

      • 0 0

  • (17)

    Bus ze zdjęcia zatrzymał się bezpiecznie, choć nieprzepisowo. Przepisy często nie nadążają za życiem. Ludzie opanujcie się, czy wszystko musi Wam przeszkadzać!

    • 90 235

    • jak ma się później włączyć do ruchu? (8)

      jak nie ma pasa rozbiegowego, a wszyscy walą 90-150?

      • 62 4

      • Ale zatrzymał się bezpiecznie

        Nie napisałam, że bezpiecznie włączył się do ruchu...

        • 12 47

      • Bardzo łatwo

        Tam właśnie jest skręt z ograniczeniem 40kmh, i samochody im rzadką jadą

        • 10 24

      • Musi wtedy trochę poczekać, ale odpowiednie przerwy w ruchu się zdarzają.

        • 10 21

      • To niech nie walą 150, to jest problem

        • 5 24

      • Tam jest ograniczenie prędkości, bo to już zjazd.

        • 5 3

      • To jest pas zjazdowy z ograniczeniem 80 km/h

        • 3 4

      • Jest ograniczenie nie 80 tylko 60 km/h

        • 4 4

      • Z zatoczki postojowe j, która zostanie niebawem wybudowana.

        • 2 2

    • (2)

      Pas wydzielony z ruchu to nie parking ani przystanek !

      • 52 5

      • Ale czasem może temu służyć.

        • 11 33

      • w Polsce

        "mielizna" to parking. Widać to w każdym mieście, a służby na takie użytkowanie pozwalają. Kierowcom pobłaża się od dziesiątek lat, więc czego się dziwić, jak nagle ktoś chce porządek zaprowadzać do tej zdziczałej dżungli?

        • 28 2

    • Oj głupiaś ty Jadwinia, głupiaś. (1)

      Nawet nie chce się z tobą wchodzić w dyskusje, bo to jak gra z gołębiem w szachy.

      • 17 6

      • Rumcajs ciemny jak tabaka . Twój poziom LGPT jest mniejszych lub równy zeru a wskaźnik tolerancji jest na krytycznie niskim poziomie. Jesteś nietorancyjny.

        • 3 6

    • lecz głowę

      • 3 3

    • jesteś fajna , a głupi jest ten co Ciebie przezywa

      • 0 0

    • jest potrzeba wiec powinno się wyjść na przeciw

      właśnie ci pieniacze stosują nienawiść i wzmagają agresję jednych na drugich. pomimo że nie napisałaś głupiego, obelżywego itp wynik łapek 86 do 230 w dół świadczy jakich mamy tu forumowiczy, którym nawet i to przeszkadza, gdy ktoś woła o opamiętanie. pozdrawiam normalnych ludzi.

      • 0 0

  • cyrk (5)

    zwyczaje ze wschodu. Dobrze, że jeszcze traktory z sianem bez oświetlenia nie jeżdżą po naszych ekspresówkach. Chcesz wysiąść, to zjazd i później wracaj na drogę. Co za cyrk... Jakby już nie dość niebezpiecznie było.

    • 178 13

    • Ten cyrk mial miejsce na dlugo zanim Polska stala sie dla Ukrainy tym czym kiedys Niemcy dla Polski.

      • 20 2

    • Na zdjęciu zjazd przy Ikei, (1)

      tam jest ograniczenie do 60/godz. wiec jaka to droga ekspresowa? Tam mogę nawet rowerem jechać, wyjeżdżając ze Złotej Karczmy przy parkingu podziemnym, żadnych znaków zakazu nie ma i oznaczeń drogi ekspresowej też nie ma, więc o co ta dyskusja?

      • 6 3

      • To że jest ograniczenie prędkości, nie znaczy że kończy się ekspresówka

        znak odwołujący ekspresówkę jest umieszczony dopiero przy wjeździe na ul Słowackiego.
        Więc tak, to dalej droga ekspresowa, po której nie możesz jeździć rowerem i na której nie można się zatrzymywać.

        • 1 0

    • (1)

      zdziwienie w Polsce :D , zresztą czy to expesówka ? w dzień 100km/h osiągnąć to już zaszczyt

      • 1 1

      • to i tak 2x szybciej niz w mieście gdzie obowiązuje 50km/h

        • 0 0

  • Ważne (6)

    Tam powinna być ścieżka rowerowa. Koniecznie

    • 67 50

    • w kontrpasie rzecz jasna.

      • 36 1

    • (1)

      ;) Tylko ja zrozumiałem, że to sarkazm;)

      • 14 11

      • nie tylko ty!

        • 1 1

    • I naziemne przejscie (1)

      W celu uspokojenia ruchu

      • 23 2

      • Koniecznie z żółto-czarnymi garbami przed i za.

        • 6 1

    • Też tak uważam,

      dotyczy odcinka między Centrum Matarnia i Auchanem, ok 2 km, konieczna powinna być ścieżka dla rowerów i nawet jest taka możliwość, ale tego nie ma w głowie tej kobiety nie wiadomo skąd, co na lewo i prawo rzuca Gdańszczanami i Gdańszczankami.

      • 2 2

  • Regularne wreczanie mandatow (2)

    zalatwiloby sprawe. Niestety nasza policja pracuje w systemie akcji, zero regularnosci. No moze tylko sprawdzanie trzezwosci jest regularne, a reszta to akcje ad-hoc.

    • 92 21

    • I jeszcze z wielodniowym wyprzedzeniem powiedzą kiedy będzie akcja, żeby już na pewno nie musieć karać kogokolwiek.

      • 17 0

    • Za mało jest policjantów w wydziałach Ruchu Drogowego

      Stan etatowy policji powinien wynosić min 150 tys może wtedy coś by się zmieniło

      • 8 1

  • (6)

    w 99% to ukraińcy ... przez takich będzie dochodziło do śmiertelnych wypadków, bo sasza chce przycebulić 5 min dojazdu do innego miejsca

    • 100 38

    • A tak, co złego to nie ja :D

      Zawsze trzeba zrzucić na Ukraińców, słoiki, GWE, czy co tam jeszcze wymyślisz, a jak sam taką, albo i lepszą manianę odwalasz, to "śpieszyło mi się", "ja tylko na chwilę" i "szybko, ale bezpiecznie", prawda?

      • 30 8

    • 10 czy 15 lat temu to też byli Ukraińcy?

      Bo sytuacja znana od dawna. Nie od roku czy dwóch.

      • 13 2

    • (1)

      Akurat jazda obwodnicą i komunikacja przez centrum to różnica 10 minut vs 2.5 godziny

      • 4 2

      • Między Osową a Kackiem, czy jak?

        Bo mnie zawsze trafia, jak mam jechać obwodnicą, z buta da się szybciej przejść z Gdyni do Gdańska czasem...

        • 3 0

    • To nie jest nowy problem, a np. 10 lat temu to byli na 99% Polacy.

      • 11 1

    • żadni Ukraińcy tylko gwe, gpu, gka, gnd itp

      • 5 2

  • Oj tam, czepianie się, człowiek chce normalnie pracować i zarabiać to mu się wiecznie utrudnia. (4)

    Przecież ci ludzie wykonują swoją pracę, chcą zarabiać, płacą podatki, mają wpływ na rozwój gospodarki, to dlaczego im się tego nie ułatwia, tylko wiecznie kłody pod nogi, że blokuje ruch, że w złym miejscu się zatrzyma, że nie przepisowo, bla bla bla. Przecież nic nie uszkodził, nie spowodował wypadku, wszystko bezpiecznie się odbywa, zatrzymanie, wysiadka, cyk i jedzie dalej, po co robić z tego afere.

    • 49 125

    • idąc tym tokiem rozumowania

      odblokujmy tiry, niech zasuwają 150. Ci ludzie też chcą dojechać na czas, a nie, że im się wyczerpie limit 20 km przed domem. Albo niech przedstawiciele handlowi mogą jeździ legalnie 200 na godzinę, oni też pracują, chcą zarobić. Po co mają się wlec?

      • 35 3

    • No to ciekawe bo ja też chcę normalnie pracować i płacić podatki, no może jeszcze żeby inni sobie z ekspresówki nie urządzali postoju.

      • 20 2

    • Po to są przepisy drogowe żeby nie było samowolki, nawet tej "szybkiej i bezpiecznej"

      Obwodnica pełna jest takich, co jadą "szybko i bezpiecznie", jak to się kończy widać bardzo często. Tak samo zdecydowana większość zatrzymujących się "na sekundę" uniknie wypadku przy włączaniu się do ruchu, ale w końcu przyjdzie kolej na tego który wypadku nie uniknie - prawa statystyki są nieubłagane.

      • 17 3

    • Bo to jest droga ekspresowa, przeznaczona dla ruchu samochodowego a ńie pieszego. Skoro nie można to nie można. Tak trudno pojąć słowo zabronione ,zakaz. I nie są po to by je łamać tylko przestrzegać

      • 11 1

  • Oszolomy (1)

    Nagrywać dzicz z buszu i walić max mandaty nim dojdzie do tragedii!

    • 79 16

    • Max mandat 300zł

      I stąd chęć na ryzyko. Jakby było chociaż x5 to by się zastanowił czy warto szczególnie jakby zaczęli solić mandatami ba podstawie fotopułapek z podejrzanych miejsc.

      • 1 0

  • rozumiem że pas awaryjny jest niebezpieczny? (9)

    Jeśli pieszy idzie poboczem to jakim cudem auto jest dla niego niebezpieczne? Przecież nie można jechać pasem awaryjnym.

    • 36 120

    • jeszcze dużo rzeczy nie rozumiesz (1)

      • 45 7

      • to odpowiedz np dlaczego jeszcze nie zakazano pieszym poruszania się poboczem po za terenem zabudowanym? przypomnę że dopuszczalna prędkość wynosi 90-100 km/h

        • 8 24

    • Czyli pieszy może iśčtam gdzie nie wolno, nikt go nie potrąci bo tam nie wolno wjechać. Kurtyna.

      • 17 5

    • (4)

      Nie mam pojecia, wlasnie zaczalem sie zastanawiac skad te wszystkie wypadki z udzialem pieszych i po co w ogole buduje sie chodniki wzdloz drog.

      • 10 4

      • (3)

        Wyobraź sobie że nie wszędzie są chodniki a ludzie muszą jakoś dojechać do miasta szczególnie tam gdzie nie ma komunikacji

        • 4 16

        • (1)

          I chodza po ekspresowce, czy mowimy o drogach gminnych?

          • 18 1

          • chodzą po drodze gdzie prędkość aut jest niewiele mniejsza(90km/h) do tego brak pasa awaryjnego

            • 3 10

        • wiec po co ekspresówką niech od razu wala na autostradę...oj kurcze zapomniałem o bramkach ale może da sie zrobić tez jedna dla pieszych

          • 1 0

    • Kolejny jełop bez prawa jazdy i zerowym wyobrazeniu... Czy jak pieszy na ciemno ubrany po zmroku idzie w niezabudowanym że świętym przekonaniem ja widzę auto ono też mnie widzi...

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane