stat

Pociąg z piekła rodem na trójmiejskich torach

6 lutego 2014 (artykuł sprzed 5 lat)
Maciej Naskręt
Najnowszy artukuł na ten temat

Pociągiem z Trójmiasta w Polskę. Które linie kolejowe doczekają się remontu?

Zobacz nocną pracę lokomotywy-szlifierki Speno.


Sporą gratką dla miłośników kolei jest wizyta w Trójmieście potężnej lokomotywy-szlifierki szyn, która od kilku dni pracuje na torach dalekobieżnych w Gdańsku. Nazywaną "pociągiem z piekieł" maszynę będzie można zobaczyć przy pracy jeszcze przez dwie najbliższe noce.



Maszyna nazywa się Speno, a jej zadaniem jest poprawienie m.in. geometrii szyn. Po przeprowadzonym przez nią liftingu, zmniejsza się poziom hałasu, który powstaje na styku koła i torowiska.

Jak działa Speno? Maszyna najpierw bada ultradźwiękami wady w powierzchni szyny, a potem - przy użyciu kamiennych tarcz - odpowiednio je szlifuje. Przy tej operacji wytwarza się dużo ciepła, które czuć nawet w odległości 5 metrów od torowiska. Szlifowaniu towarzyszy także iskrzenie opiłków metalu.

- Zimą trudno o spektakularne efekty przy pracy. Stal jest mocno schłodzona, rozgrzane opiłki odskakują od szyny na niewielką odległość. Co innego latem. Zdarzało się, że z powodu ogromnych iskier musieliśmy gasić pożary traw przylegających do torowiska - opowiada pracownik ze Speno.

Urządzenie będzie można zobaczyć na gdańskich torach przy pracy jeszcze przez dwa najbliższe dni. W nocy z czwartku na piątek, w godz. 20-4 nad ranem, maszyna pojawi się na torach w rejonie ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska. Kolejnej nocy urządzenie będzie pracować na linii dalekobieżnej pod Żółtym Wiaduktem zobacz na mapie Gdańska.

Speno kończy w Gdańsku prace torowe na linii E-65, które toczyły się od marca 2011 r. W tym czasie wymieniono nie tylko tory na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Oliwy, ale też modernizowano perony w Lipcach, Oruni i Oliwie, wymieniono sieć trakcyjną oraz wybudowano tunele dla pieszych na Oruni.

Całość inwestycji pochłonie ok. 584 mln zł, prace prowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Jej koniec planowany jest na przełomie lutego i marca.
Czy lubisz obserwować pociągi na torach?
36%

tak, najbardziej interesują mnie stare i nietypowe składy

37%

tak, ale nie mam na to zbyt wiele czasu

27%

nie, to nie moja bajka, mam inne hobby

zakończona

łącznie głosów: 843