Połączenie fotowoltaiki i aut elektrycznych - to jest przyszłość

21 listopada 2020, 7:00

Świadomość ekologiczna naszego społeczeństwa rośnie. Nieprzypadkowo coraz częściej na drogach mijamy samochody elektryczne, a wielu właścicieli domów decyduje się na instalacje fotowoltaiczne. A gdyby tak połączyć te dwa rozwiązania i prąd do ładowania aut elektrycznych czerpać z odnawialnego źródła energii? To genialny pomysł, idealne rozwiązanie dla naszego mocno doświadczanego środowiska. O szczegółach tego projektu opowiedzieli przedstawiciele trzech lokalnych firm, które połączyły siły: SunSol, Volkswagen CityMotors i GreenWay.



Bez wątpienia, elektromobilność w Polsce rośnie w siłę. Nie brakuje jednak sceptycznych opinii na temat aspektu ekologicznego aut elektrycznych. Nie jest tajemnicą, że prąd do zasilania tego typu pojazdów pochodzi głównie z elektrowni konwencjonalnych. A co za tym idzie? Samochody elektryczne same w sobie nie obniżają emisji dwutlenku węgla. Co innego, gdy źródłem energii dla pojazdów EV jest instalacja fotowoltaiczna, pozwalająca zredukować emisję CO2 w zasadzie do zera. Dodatkowo, dzięki zasilaniu auta odnawialnym źródłem energii, w bardzo przejrzysty i konkretny sposób można określić koszty ponoszone podczas eksploatacji.

Inicjatorem tego proekologicznego projektu w Trójmieście jest firma SunSol. Gdański instalator systemów fotowoltaicznych zaprosił do współpracy trójmiejskiego dealera marki Volkswagen - firmę CityMotors, która posiada w swojej ofercie samochody elektryczne, a także operatora sieci ładowania samochodów - firmę GreenWay.

SunSol



Trojmiasto.pl: Zanim skupimy się na meritum, czyli wykorzystaniu fotowoltaiki w procesie ładowania aut elektrycznych, chciałbym zapytać o samą fotowoltaikę. Jakie korzyści oferuje taka instalacja? Jak fotowoltaika sprawdza się w dzisiejszych czasach?

Michał Kitkowski (prezes zarządu SunSol): Dziś już nie trzeba nikogo przekonywać do opłacalności fotowoltaiki. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej jest to najtańsze źródło energii na świecie. Niewątpliwą korzyścią, o której nie sposób nie wspomnieć, jest zmniejszenie wysokości rachunków za prąd - z około 350 zł do nawet 20 zł w skali miesiąca. Ponadto warto wspomnieć o rzadko spotykanej w dzisiejszych czasach długowieczności produktów. Żywotność paneli oscyluje w granicach 25-30 lat.

Jakie są aktualne trendy w energetyce i jak będzie wyglądać energetyka przyszłości?

W tym momencie w fotowoltaice dla domów trendem są wysokowydajne panele typu HJT i back-contact (REC Alfa, SunPower Maxeon), ponieważ ze wzrostem zapotrzebowania (pompa ciepła, auto elektryczne) klienci chcą wykorzystywać jak najbardziej efektywnie możliwie największą powierzchnie swoich dachów. W Polsce, jak widzimy na przykładzie bardziej rozwiniętych rynków, takich jak: Niemcy, Stany Zjednoczone czy Australia, przyszłością będzie magazynowanie energii w bateriach litowo-jonowych lub samochodach elektrycznych oraz wykorzystanie zielonego wodoru jako magazynu sezonowego - takie są plany lokalnego Lotosu czy Orlenu. W przyszłości będziemy obserwować elektryfikację wszystkich procesów, które w tym momencie opierają się na paliwach kopalnianych. Jeśli chodzi o nasze plany na przyszłość - SunSol planuje osiągnąć zeroemisyjność do 2027 roku i być pierwszą firmą zeroemisyjną w Trójmieście.

Jakie są korzyści z połączenia fotowoltaiki (PV) i aut elektrycznych (EV)?

Podstawową korzyścią z połączenia fotowoltaiki, auta elektrycznego i stacji ładowania jest to, że wytwarzamy własne, darmowe paliwo. Dodatkowo, uniezależniamy się od wahań cen energii oraz paliw, a także zwiększamy autokonsumpcję, czyli zużywamy więcej prądu z naszych modułów na bieżące potrzeby, a mniej wysyłamy do sieci.

Dlaczego posiadanie własnej stacji do ładowania jest pańskim zdaniem tak istotne?

W przypadku firm lub hoteli posiadanie własnej stacji do ładowania może zachęcić klientów do skorzystania z usług danego przedsiębiorstwa. Dla osób indywidualnych do podstawowych korzyści należą: skrócenie czasu ładowania w stosunku do standardowego gniazdka elektrycznego oraz wspomniane już korzystniejsze zarządzanie wyprodukowaną energią.

Zaproszenie do współpracy dealera, który ma w swojej ofercie kilka aut elektrycznych i operatora ładowarek - nie było przypadkiem.

Chcemy proponować naszym klientom kompleksowe usługi jako integrator energetyczny. Obserwujemy to, co dzieje się wokół nas i widzimy zmiany w sposobach przemieszczania się czy w podejściu do ogrzewania domu. Nowoczesne domy można zaprojektować tak, aby były samowystarczalne energetycznie, dzięki połączeniu fotowoltaiki, pompy ciepła, ładowarki do samochodów elektrycznych oraz samych aut. Możemy mieć w jednym miejscu samowystarczalność i autonomię energetyczną.

Dlaczego wybór padł właśnie na firmy CityMotors i GreenWay?

Z firmą City Motors zbudowaliśmy dobre relacje. Cenimy ich profesjonalne podejście do obsługi klienta, które odpowiada naszym standardom. Podobnie jest z firmą GreenWay, której filozofia i profesjonalizm są dla nas kluczowe. To również największy operator EV.

Do tego warto dodać, że wszystkie trzy firmy są firmami lokalnymi. Co bez wątpienia jest dużą wartością.

Dokładnie tak. Na tym też nam zależało.

Dzięki tej współpracy poszerzyliście zakres swoich usług.

W tym momencie jesteśmy w stanie kompleksowo zapewnić ciepło, energię elektryczną dla domów i firm, oferując instalacje fotowoltaiczne z magazynami energii, pompy ciepła, samochody elektryczne i ładowarki. Kluczowymi wartościami są dla nas profesjonalizm i wysoka jakość, zarówno obsługi klienta, jak i oferowanych przez nas usług. Dlatego decydujemy się na współpracę z takimi firmami, które podobnie jak my, troszczą się o najwyższą jakość usług, profesjonalizm i ochronę środowiska.

Sceptycy elektromobilności postawili na niej krzyżyk przez... nie do końca ekologiczną produkcję prądu w Polsce. Czy fotowoltaika jest tak ekologiczna, jak się o niej mówi?

Wszystko zależy od wykorzystanych komponentów. Dla przykładu, producenci tacy, jak amerykański SunPower czy norweski REC przykładają dużą wagę do kwestii ekologicznej produkcji modułów. SunPower w swoich modułach nie wykorzystuje ołowiu. Ponadto posiadają one również prestiżowy certyfikat Cradle to Cradle. Na potrzeby tej certyfikacji przeszły rygorystyczną analizę praktyk zrównoważonego rozwoju w takich obszarach, jak wpływ materiałów na zdrowie, ponowne ich wykorzystanie, zarządzanie energią, gospodarką wodną oraz sprawiedliwość społeczna. Norweska firma REC może się natomiast pochwalić najniższym śladem węglowym swoich paneli PV. REC i SunPower są przedsiębiorstwami, które aktywnie działają na rzecz ochrony środowiska i minimalizacji negatywnych efektów swojej produkcji.

A jak jest z SunSol? Czy pańskiej firmie zależy na ochronie środowiska? Środowiska, które przecież przez ostatnie lata - delikatnie mówiąc - nie jest oszczędzane i dostaje bardzo mocno w kość.

Zdecydowanie tak. To kluczowy powód, dla którego założyłem tę firmę. Była to moja silna potrzeba wzięcia udziału w rozwiązywaniu problemu, jakim jest kryzys klimatyczny. W formie ciekawostki dodam, że ta myśl zakiełkowała we mnie w dzieciństwie dzięki bajce edukacyjnej Kapitan Planeta. Ochrona środowiska leży u podstaw nie tylko naszej firmy, ale również samej fotowoltaiki. W SunSol przykładamy dużą wagę do doboru komponentów, gdyż zależy nam, aby producenci oferowanych przez nas komponentów, podobnie jak my, mieli wpisaną ochronę środowiska do swojej filozofii firmy. Od początku istnienia firmy uważaliśmy, że najważniejszym aspektem naszej działalności będzie odpowiedzialność. Odpowiedzialność za swoją pracę, komfort naszych inwestorów, naszych pracowników oraz oczywiście środowisko naturalne.

Volkswagen CityMotors



O połączeniu sił z firmą SunSol zapytaliśmy także przedstawiciela firmy Volkswagen CityMotors.

Mam wrażenie, że polscy kierowcy mają coraz większą świadomość ekologiczną i coraz częściej decydują się na zakup "elektryków".

Tomasz Rossa (CityMotors): Zgadza się. Klienci mają już naprawdę dużą świadomość pod kątem ekologii. Dodatkowo technologia idzie bardzo mocno do przodu, a auta elektryczne stają się dostępne dla każdego, chociażby za sprawą bardzo korzystnych programów finansowych. "Elektryki" są także coraz modniejsze, a nie jest tajemnicą, że klienci lubią być na bieżąco z trendami.

No i same pojazdy elektryczne oferują zdecydowanie więcej niż jeszcze kilka lat temu.

Obecnie klienci mają już bardzo duże wymagania odnośnie aut elektrycznych. W przeszłości, gdy elektromobilność jeszcze raczkowała, producentom zależało na tym, aby auto było po prostu zeroemisyjne, a klientom, aby w miarę bezkosztowo przemieszczać się z punktu A do punktu B. W tym momencie samochód elektryczny ma być uniwersalny, praktyczny, a do tego mieć duży zasięg.

Zapytam wprost: dlaczego warto w dzisiejszych czasach kupić auto elektryczne?

Korzyści jest wiele. Te najważniejsze to m.in. dopłata nawet w kwocie 20 tys. zł do "elektryka", darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania, możliwość jazdy po buspasach, wjazd do stref czystego transportu, niskie koszty użytkowania, brak akcyzy na samochody elektryczne czy odpisy podatkowe. CityMotors, aby ułatwić podjęcie decyzji i rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące zakupu auta elektrycznego, przygotowała atrakcyjne programy finansowania opierające się na niższych ratach.

To pytanie zapewne nurtuje wielu osób. Sama eksploatacja pojazdu EV jest ekologiczna, a co z produkcją takiego auta?

Ekologia zaczyna się już na etapie produkcji. Ekologiczna energia stosowana jest w Zwickau (produkcja pojazdów) oraz w Krakowie (produkcja akumulatorów), a kompensację emisji zapewniają np. projekty ponownego zalesiania (np. lasy Borneo). Volkswagen sukcesywnie dąży do celu zmniejszania ilości kobaltu w ogniwach akumulatorowych, dlatego w przyszłości będzie wykorzystywać lit. A jeśli chodzi o samo auto np. rodzinę ID, to pojazdy w dużej mierze zbudowane są z materiałów biodegradowalnych lub z recyklingu. Przykładowo, tapicerka pochodzi z przetworzonych butelek PET. Proszę się jednak nie martwić, w dotyku niczym nie różni się od standardowej tapicerki w aucie. Kolejna rzecz to możliwość wymiany poszczególnych modułów akumulatora wysokonapięciowego, a nie całego podzespołu.

Całkiem niedawno w gamie Volkswagena zadebiutował elektryczny model ID.3. Czy może pan coś więcej o nim opowiedzieć?

Premiera ID.3 to nie tylko premiera nowego modelu. Cyfra "3" w nazwie ma podwójnie znaczenie. Jest to ważne wydarzenie w historii marki. Trójka wskazuje, że ID.3 należy do segmentu aut kompaktowych oraz - po Garbusie i Golfie - zaczyna trzeci ważny rozdział w historii marki. ID.3 to pierwszy model w powiększającej się rodzinie ID wprowadzający wiele nowoczesnych i rewolucyjnych rozwiązań, jak choćby centralna poduszka powietrzna czy Head-Up z rozszerzoną rzeczywistością. Teraz możemy nawet rozmawiać ze swoim Volkswagenem, a nawet zapytać jak się czuje, czy poprosić o dowcip w poniedziałkowy poranek. W tym roku mieliśmy premierę kolejnego auta z rodziny ID - SUV'a ID.4. Pierwsze auta przyjadą do nas na wiosnę, ale zamówienia przyjmujemy już teraz. Na początek zaprezentujemy limitowaną edycję 1'ST - tak jak miało to miejsce przy ID.3. Postawiliśmy sobie misję, wszystkie modele z "rodziny" mają być rewolucyjne, niesamowicie nowoczesne i z potencjałem na zmianę przyzwyczajeń klientów. Kolejne premiery, jakie planujemy, to SUV w stylu coupe ID. Crozz z kolejnymi nowościami, takimi jak brak słupka B oraz możliwością aranżacji wnętrza na bieżąco, np. przesuwanie konsoli środkowej. Po nim ukaże się Busik ID. Buzz nawiązujący stylistyką do historycznego "Ogórka" z lat 60. oraz najnowocześniejsza limuzyna ID. Vizzion z trybem jazdy autonomicznej.

Skąd pomysł na współpracę z firmą fotowoltaiczną SunSol?

SunSol jako firma i już teraz marka, ma bardzo duże doświadczenie w branży fotowoltaicznej, jest obecna już nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Już po pierwszej rozmowie z przedstawicielami firmy stwierdziliśmy, że są to ludzie, którzy nie podchodzą czysto biznesowo do sprawy fotowoltaiki, ekologii, ale i naszej współpracy. Mają przede wszystkim wizję jak sprawić, aby zmienić myślenie ludzi i podejście do ekologii. Możemy wzajemnie wymieniać się doświadczeniami. Mam wielką nadzieję, że ta współpraca będzie się pogłębiać i w przyszłości zrealizujemy wspólnie wiele ciekawych projektów.

A jakie korzyści osiąga klient dzięki takiej współpracy?

Klient otrzymuje przede wszystkim profesjonalne wsparcie specjalistów i doradztwo w zakresie zakupu fotowoltaiki i auta elektrycznego jako pakietu i nie tylko. Jako firmy współpracujemy ze sobą, a klient ma pewność, że będzie objęty sumienną opieką przez cały okres zakupowy. Oczywiście może liczyć na nasze wsparcie także po upływie tego okresu. Mało tego, proponujemy dodatkowe bonusy finansowe w przypadku nawiązaniu współpracy klienta z nami i firmą SunSol.

Dla wielu klientów istotny jest fakt, że mogą wybrać firmy lokalne. Dla CityMotors to chyba również istotny aspekt?

Tak. Myślę, że warto wspierać lokalny przemysł. Dla samego klienta niezwykle ważne są: dostępność produktu i opieka już po zakupie. Finalizując transakcje z nami, klient ma pewność że ma nas "pod ręką" w każdej chwili.

Jaka jest dostępność ładowarek elektrycznych w Trójmieście? Czy warto zainwestować w ładowarkę domową?

W tym momencie na terenie Trójmiasta znajduje się ponad 70 stacji ładowania. Jednak moim zdaniem, najlepszym rozwiązaniem na ten moment, które spowoduje, że kierowca będzie spokojny o dostępność, jest zakup swojej własnej ładowarki domowej. Można posiadać własną, na wyłączność, w swoim garażu lub zamontować ją w hali garażowej z kartą dostępu i dzielić się nią przykładowo z sąsiadem. Tutaj również niespodzianka, bo nie trzeba mieć własnego garażu, aby taką ładowarkę posiadać. We współpracy ze wspólnotą mieszkaniową na swoim osiedlu można postarać się o pozwolenie na postawienie punktu ładowania.

GreenWay Polska



O współpracy z firmą SunSol oraz o ładowarkach do aut elektrycznych porozmawialiśmy także z przedstawicielem firmy GreenWay Polska.

Panie Rafale, ile aktualnie GreenWay udostępnia ładowarek w Trójmieście?

Rafał Czyżewski (prezes zarządu GreenWay Polska): W naszej krajowej sieci znajduje się już ponad 200 publicznych stacji ładowania. W samym Trójmieście na chwilę obecną udostępniamy stacje w 10 lokalizacjach, z czego w dziewięciu znajdują się stacje szybkie, umożliwiające równoczesne ładowanie trzech pojazdów: dwóch pojazdów prądem stałym (DC) oraz jednego zmiennym (AC).

Jakie opcje ładowania samochodu elektrycznego oferujecie klientowi indywidualnemu?

Obecnie klient indywidualny w naszej sieci może skorzystać z opcji ładowania wielokrotnego lub ładowania jednorazowego. Ładowanie wielorazowe, czyli stały dostęp do stacji w naszej sieci otrzymuje osoba, która dokonała rejestracji na naszej stronie greenwaypolska.pl bądź w naszej mobilnej aplikacji.

Na początku artykułu wspomniałem, że elektromobilność rośnie w siłę. Sprzedaje się coraz więcej "elektryków" i powstaje coraz więcej stacji ładujących. Ile "elektryków" jeździ po polskich drogach?

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, we wrześniu tego roku po polskich drogach jeździło już 14 778 samochodów elektrycznych. Ten sam raport przedstawia liczbę stacji ładowania w Polsce, która w tym samym czasie wynosiła 1282. Powyższe liczby wskazują, że wraz ze wzrostem liczby samochodów elektrycznych na drogach, adekwatnie wzrasta też liczba stacji ładowania.

A co jeśli ładujemy auto elektryczne w domu. Sposoby są dwa: standardowe gniazdko albo zakup dedykowanej ładowarki. Jaką przewagę nad zwykłym gniazdkiem ma domowa stacja ładująca?

Zasadniczą różnicą między domową stacją ładowania a zwykłym gniazdkiem jest czas ładowania pojazdu. Stacje domowe dają możliwość ładowania pojazdu aż do siedmiu razy szybciej niż zwykłe gniazdko, jednak finalna moc ładowania zależy od rodzaju i możliwości pojazdu. Domowe stacje ładowania, jakie znajdują się w naszej ofercie to stacje AC, oferujące moc ładowania do 22 kW, z możliwością ograniczenia mocy. Ich użytkowanie jest bezpieczne i łatwe, a ich montażu można dokonać zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku na ścianie lub dedykowanym słupku.

To teraz poproszę o wymienienie korzyści płynących z połączenia instalacji fotowoltaicznej z domową stacją ładowania?

Zaznaczę wyraźnie: zarówno fotowoltaika, jak i samochody elektryczne oraz ich infrastruktura są ekologicznymi rozwiązaniami na miarę XXI wieku. Łącząc te rozwiązania, mamy pewność, że energia przekazywana do naszego samochodu elektrycznego pochodzi w pełni z energii słonecznej pozyskanej dzięki panelom fotowoltaicznym. Wybierając zatem opcję zasilania domowej stacji ładowania panelami fotowoltaicznymi, wychodzimy naprzeciw stale zmieniającym się cenom energii elektrycznej oraz stawiamy na czystsze i przyjaźniejsze dla środowiska rozwiązania.

Jaki jest koszt instalacji domowej ładowarki?

Koszt instalacji domowej ładowarki jest zależny od wielu czynników. Ceny takiej instalacji wahają się od 2 tys. zł do 6 tys. zł netto. Zdarzają się sytuacje, gdy klient podczas budowy bądź renowacji domu przewidział dołożenie odpowiednich zabezpieczeń. W takim przypadku, gdy instalacja pod stacje ładowania jest już przygotowana, pozostaje jedynie podłączenie ładowarki oraz przeprowadzenie odpowiednich testów funkcyjnych oraz pomiarów ochronnych.

Dlaczego zdecydowaliście się na współpracę z firmą SunSol?

Firma SunSol oferuje wysokiej jakości rozwiązania spełniające nasze oczekiwania. Wierzymy, że dzięki naszej współpracy będziemy w stanie zaoferować klientom kompleksowe rozwiązania, które znacząco wpłyną na ich jakość życia, przyczyniając się tym samym do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska.

Czy widzą państwo wzrost zainteresowania domowymi ładowarkami?

Wraz ze wzrostem sprzedaży samochodów elektrycznych, rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania oferujące wygodne i bezproblemowe ładowanie pojazdów. Domowe ładowarki nie tylko skracają czas ładowania, dzięki czemu możemy szybciej wyruszyć w trasę naszym elektrykiem, ale również oferują wygodę, którą jest posiadanie ładowarki w swoim domu, a co za tym idzie, ładowania na własnych warunkach.

Zdaje się zatem, że jesteśmy świadkami rewolucji energetycznej, która jest tak naprawdę na wyciągnięcie ręki. Dziękuję wszystkim panom za miłe rozmowy.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł