• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 100-letni parowiec wróci na wody Motławy

Katarzyna Moritz
2 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 100-letni parowiec "Okoń" wróci na Motławę
"Okoń" w przyszłym roku ma stać się nową atrakcją pływającą po Motławie. "Okoń" w przyszłym roku ma stać się nową atrakcją pływającą po Motławie.

Na wodach Motławy w Gdańsku w przyszłym roku ma pływać z turystami parowiec, i to nie żadna rekonstrukcja statku, a jeden z najstarszych holowników w Polsce, pracujący jeszcze za czasów Wolnego Miasta Gdańska.



Czy w sezonie letnim zdarza ci się pływać statkami turystycznymi?

Holownik "Okoń", bo o nim mowa, obecnie jest zacumowany przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Powstał w latach 20. XX wieku w Królewcu. Waży 35 ton, ma blisko 16 m długości oraz 3,7 m szerokości. Wyróżnia go kadłub, wykonany niestosowaną już technologią, z nitowanych blach.

Jak wyjaśnia w jednym z artykułów Waldemar Danielewicz, historyk żeglugi śródlądowej, holownik w styczniu 1923 roku trafił do Wolnego Miasta Gdańska pod nazwą "Neptun". Szczęśliwie przetrwał II wojnę światową. Przez wiele lat napędzała go dwucylindrowa maszyna parowa. W 1961 roku, ze względów bezpieczeństwa pracy, wymieniono ją jednak na czterocylindrowy silnik.

"Okoń" pracował na wodach gdańskiego portu jeszcze do 2013 roku i tym samym był jednym z najstarszych holowników eksploatowanych w Polsce. Do niedawna należał do Zakładu Usług Podwodnych i Hydrotechnicznych Neptun.

Obecnie został odkupiony, a jego nowym armatorem została restauracja Szafarnia 10. "Okoń", któremu ma być przewrócony napęd parowy, w przyszłym roku ma się stać atrakcją turystyczną na Motławie przewożącą turystów.

- Już od dawna myślałem o tym, żeby na Motławie pojawiły się dawne jednostki parowe, a nie plastikowe rowery wodne udające garbusy, psujące klimat tego miejsca. Jeżeli to się uda, to nie skończy się tylko na "Okoniu". Dzięki tego typu statkom mamy szanse na zbudowanie niesamowitej atmosfery na Motławie - wyjaśnia Roland Józefowicz, rekonstruktor zabytków, który zaangażował się w rekonstrukcję parowca wraz Waldemarem Danielewiczem.
Parowiec "Okoń" pracował na portowych wodach do 2013 roku. Parowiec "Okoń" pracował na portowych wodach do 2013 roku.
Niedawno zakupiono w Wielkiej Brytanii kocioł parowy, jest on szkockiej produkcji, pochodzi także z początku XX wieku i wkrótce zostanie zamontowany na holowniku. Nie będzie jednak zasilany węglem, ale ropą. Nie ma bowiem już żadnej instytucji, która może komuś nadać uprawnienia palacza okrętowego, co wynika m.in. ze zmiany przepisów i bezpieczeństwa.

- Holownik w przyszłym tygodniu idzie do Stoczni Rybackiej, gdzie nastąpi oczyszczenie kadłuba. Przez to, że trzy lata stał, jego powierzchnia, szczególnie pod wodą, jest mocno porośnięta muszlami. W stoczni zostanie też opróżniony cały jego środek, czyli obecny napęd, urządzenia, rurociągi czy pompy, dlatego że ten statek będzie miał dodatkowo jako rezerwowy kolejny silnik elektryczny. Ponadto musimy go dostosować do potrzeb turystycznych, na rufie będą dostawione ławki dla pasażerów - zapowiada Józefowicz.
Wygląd parowca będzie przywrócony do stanu przedwojennego. Nadbudówka będzie obłożona mahoniowym drewnem, burty będą w kolorze granatowym, a komin będzie składany. Nowością będą drewniane ławki zapewniające 24 miejsca dla turystów i reling na burtach rufy.

- Prace stoczniowe związane z kadłubem zakończą się w lutym, potem zajmę się pracami wykończeniowymi i umieszczeniem maszyny parowej. Nie pracowała ona od 50 lat, musi wcześniej nastąpić jej próbne uruchomienie. Na początku czerwca planujemy chrzest, holownikowi zostanie przywrócona pierwotna nazwa "Neptun" - zapowiada Józefowicz.
Charakterystyczne brzmienie maszyny parowej, dym z komina i gwizd na początku rejsu - zobaczymy to i usłyszymy już w przyszłym sezonie letnim na Motławie. Rejsy będą obywać się na trasie od Szafarni zobacz na mapie Gdańska do Polskiego Haka zobacz na mapie Gdańska. Wieczorami na pokładzie przycumowanego parowca będzie działać kawiarnia zarządzana przez armatora, czyli restaurację Szafarnia 10.

Miejsca

Opinie (144) 7 zablokowanych

  • Ten Okoń jest na miarę Budynia :) !!! (14)

    Okoń i Budyń ich miejsce jest na śmietniku historii ;))))))

    • 33 266

    • najpierw wywieziemy na ten śmietnik, wszystkich pisowców z ciemnego ludu

      • 54 20

    • Okoń z powrotem na Motławę, a Adamowicz na śmietnik historii (5)

      • 25 34

      • I to jest prawidłowe myślenie (1)

        • 18 16

        • POmarzyc to mozemy...

          • 1 3

      • Ciebie na śmietnik i to nie koniecznie historii (1)

        • 23 11

        • precz z Adamowiczem

          • 15 14

      • Na śmietniku jest już PiSiewicz przelatany przez Antka lotnika

        • 14 6

    • Szczyt głupoty (1)

      Nie wiem dlaczego tak jest, ale jeżeli ktoś chce przywrócić Gdańskowi fragment jego historii w formie parowca pływającego po Motławie, to trafia się kretyn, który musi wszystko zeszmanić

      • 42 3

      • ... musi wszystko zeszmanić ?

        • 1 10

    • Dobry Okoń nie jest zły

      Nawet jako holownik.

      • 11 2

    • A z Ciebie kisiel jakich mało.

      • 2 0

    • Diagnoza

      Jestes chorym umyslowo zawistnikiem , kojarzacym bez ladu i skladu

      • 0 0

    • bedzie mail czym Budym przemycac islamistow od Makreli

      • 4 1

    • Frajer

      Po prostu frajer z ciebie frajerze

      • 0 0

  • (3)

    Jestem za!

    • 140 6

    • Okoń tak! GraSS i szkopskie napisy na kamienicach NIE!

      • 4 1

    • stop "przodownikom pracy" (1)

      jesli zabiora komunistyczny "soldek" to jestem za

      • 1 2

      • Jesteś idiotą.Z tego wynika że Twoi rodzice byli również komunistami ! Nie wstyd Ci że urodziłeś się z takiego związku? .Nim coś napiszesz -pomyśl .Starzy stoczniowcy go wybudowali .Ten stadek tworzył podwaliny polskiej floty.Pytam więc dlaczego ma być usunięty.bo Ty tak chcesz? Żałosny jesteś w swoich wywodach.w swoich

        • 0 0

  • (5)

    Wycieczkę tym potworem wycenią na 50 zł za 15 min. i po wakacjach płacz, że to nie rentowna impeza.

    • 59 39

    • (1)

      nikt nie będzie płakał. To jest prestiżowa akcja, prywatna, a nie państwowa.
      To tak jak z kupnem drugiego bentleya do garażu, nie potrzebny, ale koledzy
      prezesi mówią: szacun. Taka Polska ;)

      • 32 4

      • nie Polska, a swiat

        kto zabroni wydac ci 100 zl na glupote? Twoje pieniadze, twoja decyzja.

        Ktos chce, to widocznie widzi potencjal. Jesli sie okaze, ze nie zarabia, to najwyzej prywatny inwestor straci.

        • 13 4

    • nie chcesz, nie ma przymusu, nie musisz płynąć (2)

      • 25 4

      • a gdzie wyczytałeś czy ja chcę czy nie chcę tym pływać ?

        masz minusa

        • 4 12

      • Dokładnie

        Najlepiej za 5 zł., a paliwo i remonty niech z własnej kieszeni Pan Holowniczy dokłada :)

        • 3 4

  • UWAGA (3)

    Podaję hasło

    • 42 2

    • Szukalem tego wpisu.

      • 7 2

    • Arka Gdynia kurka świnia.

      Wojna polsko ruska

      • 12 8

    • hasło nieprawidłowe.....

      Jak ku..... nieprawidłowe ? albo sie umie bawic albo sie nie umie....

      • 6 1

  • (4)

    Ciekawe czy spełni normę emisji spalin EURO6?

    • 45 4

    • Jego rok produkcji i pierwsza rejestracja była prawie 100 lat temu, więc nie musi. Wtedy nikt nie słyszał o normach emisji spalin :)

      • 12 0

    • na pewno

      • 3 1

    • (1)

      dpf sie zainstaluje i bedzie smigal

      • 0 0

      • Jak będzie w laboratorium, to włączy się oprogramowanie ograniczające emisję spalin.

        • 0 0

  • Super! (4)

    Fajnie że są tacy zapaleńcy. Inwestor wie, że nie będzie to biznes roku ale chce, zrobić coś fajnego i klimatycznego. Super, oby więcej takich ludzi!

    • 144 8

    • Oby nie za publiczne (1)

      I oby wypłynął z Gdanska na zawsze ten zlom niech gnije i tonie byle bez zalogi.

      • 1 21

      • Debil

        • 6 1

    • ??? (1)

      W Toruniu pojawił się podobny pomysł - lokomotywa na trasie Toruń Ciechocinek w wakacje dla turystów. Jak zobaczyłem ten parowóz na stacji PKP Toruń Główny i masę dymu i sadzy z komina lokomotywy stojącej na peronie to pomyślałem o ochronie środowiska i emisji spalin - z jednej strony wyśrubowane normy z drugiej sami chcemy się truć bo atrakcja turystyczna aby przyciągnąć turystów.
      Po jednym sezonie zlikwidowali parowóz.
      Jak zobaczycie kłęby dymu na Motławie i zamiast przyjemnego spaceru poczujecie smród dymu to będziecie mieli dość tego statku.

      • 1 3

      • Ojeju Andrzeju,

        mam nadzieję, że zdążyłeś się już odtruć po tym straszliwym spotkaniu z lokomotywą.
        Łykaj suplementy diety, bierz magnez, kwas foliowy i pij wyciąg z miłorzębu japońskiego. Do wiosny powinieneś dojść do siebie.

        • 0 0

  • Marynarce Wojennej niech podarują (1)

    tam jest problem z nowoczesnymi okretami :))))

    • 64 14

    • niestety ale za taki stan MW POdziękuj

      Komorowskiemu Klichowi i Siemoniakowi

      • 5 6

  • (11)

    Super, kilka lat temu płynąłem po Balatonie statkiem wycieczkowym który pamiętał czasy Austro-Węgier. Co prawda musiał przejść sporo modernizacji i remontów, bo kadłub był już spawany (ale nadbudówka nadal nitowana) i napędzał go diesel, ale pozostał klimatyczny długi komin, dużo drewna, mosiądzu - wspaniały klimat. Fajnie że w Gdańsku też będzie można takim zabytkiem popływać, trzymam kciuki!

    • 84 4

    • Nie fajnie (7)

      Parowiec dymi jak komin w Osowej truje smierdzi. Gdzie ty w tym złomie widzisz klimat to ochydny holownik którym pływały brudne załogi portowe bez wygód i nikt poza jakimś miłosnikiem trucizn tego do miasta nie wpusci.

      • 3 24

      • Dymi to z twojego durnego łba, uzwojenie ci się przepaliło bo za długo myślałeś (2)

        Czytaj ze zrozumieniem, czyli test końcowy dla szkoły podstawowej - 6 klasa. Nawet nie gimbus.
        Statek będzie napędzany maszyną parową zasilaną olejem napędowym lub mazutem (tego nie napisano), a dymić będzie tyle co autobus.

        • 5 2

        • Imbecylu milcz lepiej (1)

          Mazut to dla twojej informacji naukowcu z wioskowego sklepu paliwo które truje bardziej niż węgiel a smrodzi i dymi na czarno zawsze. Ochrona środowiska nie ma prawa dopuścić tego do cumowania w Gdańsku ani na polskich wodach terytorialnych wg obecnych przepisów.
          Mam nadzieję że szybko pójdzie na dno byle bez załogi i pasażerów bo takich atrakcji w Gdańsku mamy aż za dużo. Nie ma nawet jednego nowego statku wycieczkowego tylko same muzealne.

          A co do testów to ty najpierw tabliczkę mnożenia opanuj bo na testy to u ciebie już za późno. W Gimnazjum wszyscy by uznali że jesteś pedofilem.
          I nie usiłuj nikogo pouczać bo życie pokazuje gdzie jest twoje miejsce więc internet nie musi.

          • 0 3

          • skąd biorą się tacy idioci jak ty, ekologu za dychę? W kapuście cię znaleźli?

            • 1 1

      • debilu czytaj a potem się wypowiadaj będzie na ropę (1)

        • 2 3

        • Nie piszesz kartki świątecznej do taty, nie zapominaj się psi w.y.t.r.y.s.k.u

          • 1 1

      • (1)

        Dymi chyba z twojej pupy!

        • 0 2

        • Nie każdy jest homoseksualistą z problemami gastrycznymi tak jak ty

          • 0 2

    • (2)

      Ale czym "dymi"? Parą wodną, nieuku! A nad wodą i tak jest wilgotność powietrza blisko 100%, więc to nic nie zmienia w przyrodzie. Tylko ładnie wygląda.

      • 5 1

      • Mazut oraz ropa dymi MISZCZU NAUKI KASZUBSKIEJ (1)

        Dlatego wycieczkowce wpuszczane do centrum na zachodzie mają napęd elektryczny.
        Ale ty byłeś jedynie na polu u Bauera zagony różniczkować i kurki całkować więc możesz o tym nie wiedzieć tak pochłonięty jesteś nauką mózgu ty nasz?
        Kiedy liczysz na nagrodę Nobla?
        Może oświeć nas maluczkich i napisz jak działa maszyna parowa i skąd ta para tam się bierze? Ja bym nabijał parą z gotowanej na kaszubach kapusty.

        • 1 1

        • napęd elektryczny

          to powinno mieć twoje krzesło

          • 0 0

  • (13)

    Matką chrzestną okrętu zostanie Bolek

    • 40 80

    • nie,

      bo Matka Kurka

      • 2 4

    • Razem z Grzelakiem

      Który z pokładu sprawdzi sytuacje powodziową

      • 9 3

    • lepiej nie Bolek, bo jeszcze zatonie. szkoda statku. (2)

      • 6 3

      • ale on ma zatonąć bo to brzydkie (1)

        bez załogi naturalnie

        • 2 1

        • sam

          się utop, nie zapłacze pies z kulawą nogą:))

          • 0 2

    • poseł Krystyna Pawłowicz (5)

      może taka propozycja dla autora vvpisu będzie do zaakceptowania

      • 6 6

      • Ja bym raczej proponował naszą tramwajarkę gdańską niedoszłą europarlamentarzystkę (4)

        z PO PO podstawówce.
        Nedzny stateczek to i nędzne wykształcenie wystarczy.
        A Panią profesor to zostawmy na jakiegoś większego tytanica

        • 2 3

        • (2)

          Ci, którzy tak jak i ja, pamiętają Sierpień'80 w Gdańsku nie mają problemu z odpowiedzią na pytanie kim jest p. Krzywonos. To Ona 15 sierpnia 1980 w pobliżu Opery Bałtyckiej zatrzymała prowadzony przez siebie tramwaj. Zdarzenie to dało początek strajku gdańskiej komunikacji publicznej w okresie wydarzeń sierpniowych i tym samym Polskiemu Sierpniowi. Została następnie przedstawicielem WPK w Międzyzakładowym Komitecie Strajkowym i weszła w skład jego prezydium.Potem,16 sierpnia, po podpisaniu w Stoczni Gdańskiej porozumienia z dyrekcją i ogłoszeniu przez Lecha Wałęsę końca strajku, wraz z Aliną Pieńkowską, Anną Walentynowicz i Ewą Osowską zatrzymywała na bramach robotników opuszczających stocznię, co zapobiegło zakończeniu strajku. W stanie wojennym zajmowała się pomocą internowanym, była też kolporterką wydawnictw podziemnych. Była represjonowana, objęta nakazem opuszczenia Gdańska i pozbawiona możliwości zatrudnienia. Korzystała wówczas ze wsparcia różnych osób, w tym księdza Henryka Jankowskiego]. Podczas jednej z rewizji została dotkliwie pobita, na skutek czego straciła ciążę. Od 1994 do czasu przejścia na emeryturę (w 2009) prowadziła rodzinny dom dziecka w Gdańsku. Kobieta- legenda; zasługuje na nasz, Polaków najwyższy szacunek!

          • 5 2

          • Taa prąd wylaczyli i stanela haha

            • 1 2

          • Dostala emeryture od Tuska kilka tysiecy z naszej krwawicy

            A tysiace lepszych od niej kona bez lekow w glodzie!

            • 1 3

        • Pani profesor?

          Ona nie jest godna zostac matka chrzestna nocnia plywajacego po stawie na Szadolkach. Wyksztalcenie i tytul to nie wszystko, brak kultury osobistej i inteligencji emocjonalnej dysredytuja ja w moich oczach

          • 1 0

    • matką chrzestną zostanie tw Balbina

      • 4 3

    • Bolka na POnton wsadzic!

      • 2 1

  • jak zawsze (7)

    inwestycja nie rentowna jak wiele, które powstały w ostatnich latach !!!!
    Do wszystkiego społeczeństwo musi dopłacać bo nic z tych rzeczy nie przynosi odpowiednich dochodów : ECS , stadion ,PG i inne budowle wymyślone przez tych co to rodzice wstawali do pracy o 2-3 w nocy.
    Budyniu OBUDŹ się.

    • 17 94

    • Do Ciebie też trzeba dopłacać !

      Twoje ego jest maksymalnie wielkie a rozum mniejszy niż ucho igielne . Jesteś typem człowieka ciągle marudzącego , żal mi Ciebie - człowieczku .

      • 23 5

    • Umiesz czytac??!..

      ...biznes PRYWATNEGO INWESTORA, osle!!

      • 30 5

    • Budyniu przestań już!

      • 6 11

    • nie o czeciej tyko o czfartej , i marż do stocznji

      • 2 3

    • (1)

      ludzie, najpierw czytać cały artykuł potem komentować - nigdy odwrotnie!

      • 1 1

      • Nic tylko podziwiać!

        Tak czytając ustawkę gimbusów, "podziwiam" bogactwo inwektyw - będzie to bogate zaplecze przyszłych Kononowiczów i Misiewiczów.
        Przedmiotem sporu jest "pietruszka", parowiec to atrapa w której główną maszyną będzie 2kW subwoofer, elektryczna wytwornica pary.
        Nikt rozsądny przy tej wielkości jednostki nie będzie wchodził w HFO, podgrzewane zbiorniki i instalacje.

        • 0 1

    • burak jestes

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane