- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (74 opinie)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (180 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (79 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (255 opinii)
- 5 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (39 opinii)
- 6 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (415 opinii)
Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej
Mieszkańcy Osowej i radni miasta zbierają podpisy pod petycją do ministra infrastruktury, w której apelują o budowę kładki nad Obwodnicą Trójmiasta. Autorzy petycji liczą na wsparcie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który budowę przejścia umieścił wśród propozycji do rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Rekomendowana lokalizacja nowej kładki to przedłużenie ul. Jednorożca.
Aktualizacja: godz. 10:20
Nieco ponad 3 godziny po publikacji tego artykułu liczba podpisów pod petycją przekroczyła 1000.
W 2018 r. budowę kładki, która miałaby ułatwić mieszkańcom poruszanie się między Osową a Oliwą bez konieczności korzystania z mało przyjaznego i niebezpiecznego pieszym węzła drogowego, obiecywał kandydat na prezydenta Kacper Płażyński.
Teraz pomysł wraca za sprawą radnych miasta Karola Ważnego i Jana Peruckiego, Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz Stowarzyszenia Inne Jest Piękne z Osowy. W internecie trwa zbiórka podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wnioskodawcy apelują w niej o budowę kładki pieszo-rowerowej nad Obwodnicą Trójmiasta między węzłami Osowa i Owczarnia.
Do wtorkowego wieczora podpisało się pod nią ponad 800 osób.
- Petycję do ministerstwa chcemy wysłać jeszcze przed świętami - deklaruje Karol Ważny, radny miasta. - Zakładaliśmy, żeby zebrać ok. 500 podpisów, a już mamy ok. 800. Zbiórka podpisów, nawet po wysłaniu petycji, będzie trwać nadal. Zależy nam na tym projekcie i wierzymy, że do 2024 r. do kiedy trwa ten program, uda nam się ten cel osiągnąć.
Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców
Autorzy petycji liczą w tej kwestii na wsparcie zarządcy trasy S6 gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który wskazaną inwestycję wpisał na listę propozycji zadań do wykonania w ramach przyjętego przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.
Po stronie miasta miałoby z kolei znaleźć się wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, co w odpowiedzi na jedną z interpelacji zadeklarował kilka tygodni temu wiceprezydent Piotr Grzelak.
Trzy warianty buspasa na Spacerowej
- Beneficjentami tego projektu stanie się ok. 30 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni oraz ościennych gmin kaszubskich, którzy praktycznie od powstania w tym miejscu drogi ekspresowej w latach 70. ub. wieku borykają się z problemem braku bezpiecznej możliwości przekroczenia jezdni Obwodnicy Trójmiasta na wysokości dzielnicy Osowa (tj. pomiędzy Węzłami Osowa (dawniej Wysoka) i Owczarnia). Dotyka on zarówno pieszych, jak i wybierających rower zamiast auta. Ludzie zmuszeni są ryzykować wypadkiem poruszając się pieszo lub rowerem w ruchu ogólnym. Wielopoziomowy i niezwykle obciążony węzeł jest nieprzystosowany do obsługi narastającego ruchu pieszego i rowerowego - piszą autorzy petycji.
Jako rekomendowaną lokalizację nowej kładki autorzy petycji wskazują przedłużenie ul. Jednorożca. Pomysł został wypracowany wspólnie z ekspertami z GDDKiA, jednocześnie radni dodają, że przed przystąpieniem do sporządzania projektu głos powinni też zabrać mieszkańcy dzielnicy.
Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?
Dotychczasowe przejście zbyt niebezpieczne
Wnioskodawcy podkreślają, że ze względu na "niesatysfakcjonujący model obsługi tego obszaru przez transport publiczny, rejon dzielnicy Osowa pada ofiarą infrastruktury transportu indywidualnego".
Barierą uniemożliwiającą przedostanie się w kierunku terenów rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, ale też do tzw. Dolnego Tarasu Gdańska jest bowiem Obwodnica Trójmiasta.
- Znajduje się tam [na Dolnym Tarasie - dop. red.] m. in. intensywnie rozwijające się centrum biurowe w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego, szkoły średnie. W konsekwencji, mimo korzyści czasowej, zdecydowana większość mieszkańców tej części Trójmiasta całkowicie rezygnuje z podróży pieszych i rowerowych z obawy o własne bezpieczeństwo. Ruch rowerowy pomiędzy dwoma stronami Obwodnicy Trójmiasta jest najbardziej narażony na zagrożenia komunikacyjne. Wydeptane ścieżki jednoznacznie wskazują, że na omawianym odcinku wiele osób decyduje się na przechodzenie bezpośrednio w poprzek jezdni Obwodnicy Trójmiasta. Przejście estakadą na węźle Wysoka również jest bardzo niebezpieczne i niemożliwe bez przeskakiwania przez barierki - piszą autorzy petycji.
Zebrano już ponad 800 podpisów
Według nich opisane wyżej zagrożenia dotykają nie tylko mieszkańców zainteresowanych walorami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ale również klientów funkcjonującego w tym miejscu od blisko 30 lat centrum handlowego, którzy docierają do niego wyłącznie samochodami.
Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych.
Kładka nad obwodnicą mogłaby powstać w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakłada on m.in. budowę chodników, kładek, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych, a także przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę warunków widoczności na skrzyżowaniach, likwidację punktów kolizyjnych na jezdniach, poprawę geometrii skrzyżowań czy zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego resort zamierza przeznaczyć ok. 2,5 mld zł.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-12-22 08:42
Bezpieczeństwo (7)
Jeszcze niech wyznaczą pasy na ślimakach aby na lusterkach wjeżdżać na obwodnicę. Węzeł Osowa pod tym względem jest całkowicie zacofany i bardzo niebezpieczny. Wystarczyłoby namalować odpowiednie linie. Jest tam dość szeroko aby zmieścić 2 ciężarówki, a do wymuszeń i stłuczek dochodzi tam bardzo często.
- 79 4
-
2021-12-22 13:27
Proponuję żeby każdy podpis w tej petycji... (3)
... zawierał powyżej treść że podpisujący zobowiązuje się dołożyć 50zł do tej inwestycji.
I zobaczmy ile wtedy będzie podpisów...- 1 4
-
2021-12-22 19:46
na razie dokładają dużo więcej do finansowania potrzeb Gdańszczan, którym się należy... (1)
- 0 1
-
2021-12-23 09:06
Ano nie. Budowa szkół i infrastruktury na polach kosztuje
nawet przy ludniejszych dzielnicach niż Osowa mamy do czynienia z permanentnym dofinansowaniem przez tereny bardziej centralne i intensywniej zurbanizowane.
- 0 0
-
2021-12-22 17:19
Ta
I co jeszcze wymyślisz ? Osowa to Gdańsk, pogódź się z tym i już nie płacz.
- 3 0
-
2021-12-22 09:16
W sprawie malowania (2)
zgłoście się do Szczurka i Łucyka. Mają kolosalne doświadczenie.
- 14 3
-
2021-12-22 10:24
Wbrew pozorom komentarz ma trochę sensu (1)
Gdyż węzeł leży w większości na terenie Gdyni
- 5 2
-
2021-12-22 10:58
Tylko dla ludzi, którzy nie wiedzą, jakimi drogami zarządzają poszczególne miasta, a jakimi GDDKiA
- 6 1
-
2021-12-22 09:24
Zdecydowanie za! (8)
Wiele razy przejeżdżaliśmy rowerami drogą od Osowej do Owczarni (i z powrotem), ja zawsze z duszą na ramieniu. Zawsze staraliśmy się przejechać ten odcinek jak najszybciej, żeby mieć jak najkrótszy kontakt z samochodami na tej wąskiej drodze / wiadukcie, a i tak nas wyprzedzano na centymetry. To bardzo niebezpieczny odcinek, oby w końcu powstała kładka!
- 97 7
-
2021-12-29 12:04
Idioci z osowej
Przecież sami osowianie protestowali i walczyli jak lwy przeciwko kładce
- 2 0
-
2021-12-22 10:11
(2)
Polecam w takim razie drogi w lesie. Ta idąca przy Spacerowej oraz Kościerska (świeżo utwardzona).
- 8 6
-
2021-12-22 18:07
Zgadza się, drogi leśne są super na rower, a tą wzdłuż Spacerowej też bardzo lubię. Ale trzeba tam jakoś się dostać z Osowej. Jak....?
- 4 1
-
2021-12-22 17:23
A nad obwodnicą fruwać?
Ja akurat nie mam problemów na żadnym z tych wiaduktów, ale niektórzy się boją. Drogi leśne są fajne, gdy jedzie się odpowiednim rowerem. Czasem chce się pojechać na cieńszych oponach. Pozostają Klesza, Reja albo Spacerowa, z krótkim odcinkiem ddr.
- 8 0
-
2021-12-22 09:52
Was tam wcale nie powinno być, ale przecież wina kierowców. (3)
- 5 28
-
2021-12-22 10:01
A gdzie powinniśmy być? (2)
- 17 1
-
2021-12-22 10:38
W domu. (1)
- 6 12
-
2021-12-22 15:48
a wy w więzieniu?
- 9 2
-
2021-12-22 07:06
I bardzo dobrze! (5)
Mamy za oknami las do ktorego nie mamy jak dojsc.
Powinni wysiedlic z Osowej tych, ktorzy wczesniej protestowali bo ruch pieszych bedzie za duzy- 91 11
-
2021-12-22 08:19
Wtf? Komu przeszkadza ruch pieszy? A obwodnica zakorkowana już spoko?
- 17 1
-
2021-12-22 07:09
(3)
Chyba ich spadkobierców... Przecież to było lata temu.
- 12 8
-
2021-12-22 11:00
I teraz nie będzie
następny lament na Żabiance
- 1 1
-
2021-12-22 08:06
To bylo ze 20-30 lat temu
Wiec teraz Ci obywatele sa na emeryturze max
- 4 6
-
2021-12-22 08:05
Głupotę się dziedziczy
- 19 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.