• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 prywatne ulice w Gdańsku

Szymon Zięba
17 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na prywatnych drogach - teoretycznie - mogą pojawić się szlabany lub inne trwałe przegrodzenia, ograniczające ruch. Szlaban postawiono już np. na ul. Hokejowej. Na prywatnych drogach - teoretycznie - mogą pojawić się szlabany lub inne trwałe przegrodzenia, ograniczające ruch. Szlaban postawiono już np. na ul. Hokejowej.

Ponad 60 spośród ok. 1750 gdańskich ulic ma prywatnych właścicieli. Ich zarządcy mogą nimi dysponować według własnego uznania. W większości przypadków kierowcy nie mają pojęcia, że jadą po czyimś gruncie. Sytuacje radykalne, gdy taką drogę nagle przegradza szlaban, na szczęście należą do rzadkości.



Prywatnych dróg w mieście:

Gdańskie drogi publiczne mierzą w sumie niemal tysiąc kilometrów. Odpowiada za nie Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. GZDiZ jest także zarządcą dróg wewnętrznych, które znajdują się na gruntach będących własnością miasta, przekazanych GZDiZ w trwały zarząd.

Poza jurysdykcją GZDiZ są natomiast drogi prywatne. Oznacza to, że na właścicielach tras spoczywają konkretne obowiązki (m.in. całoroczne utrzymanie wspomnianych dróg, odpowiedzialność cywilna w razie ewentualnych szkód, opodatkowanie itd.), ale też przysługują im konkretne prawa.

Co do zasady, drogi prywatne nie różnią się od innych terenów prywatnych. Oznacza to, że to ich właściciel decyduje o warunkach korzystania z nich. Może określić prędkość, z jaką po drodze można się poruszać, ale może też ją zamknąć - choćby szlabanem.

Kontrowersje wokół szlabanów na południu Gdańska



Tak stało się np. na fragmencie ul. Hokejowej, która została wybudowana za prywatne środki mieszkańców osiedla Vivaldiego (co ciekawe, wspomniana droga w 3/4 długości jest drogą publiczną).

Pomysł na ustawienie szlabanu pojawił się także wśród mieszkańców okolicy ul. Tenisowej, drogi położonej na granicy Gdańska i Borkowa. Tam jednak w tej sprawie udało się dojść do porozumienia.

Nie tylko szlabany



W 2010 roku miasto musiało pilnie zlecić remont północnej jezdni al. Jana Pawła II na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska do ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska. Po latach dyskusji z urzędnikami firma, do której należał grunt, po którym biegła południowa jezdnia tej ulicy, uznała, że nie będzie go już dalej udostępniać kierowcom. Z dnia na dzień przegrodziła jezdnię betonowymi blokadami.

Z kolei deweloper osiedla Garnizon we Wrzeszczu nie odcina nikomu dostępu do ulic biegnących przez jego teren, ale ustalił na nich swoje zasady. Część dróg została zamieniona w deptaki. Na osiedlu obowiązuje strefa ruchu, w której to piesi mają pierwszeństwo, a kierowcy muszą jeździć wolno i ostrożnie. Deweloper mógł o tym zdecydować, ponieważ sam wybudował biegnące przez osiedle drogi. Nie było ich tu wcześniej, gdyż mieszkania i biurowce powstały na terenie dawnych koszar wojskowych.

Ponad 60 prywatnych ulic w Gdańsku



W związku z dyskusją, jaką wzbudza temat szlabanów na prywatnych drogach, poprosiliśmy urzędników o wykaz wszystkich takich tras w Gdańsku. Z listy przekazanej nam przez GZDiZ wynika, że w sumie jest ich 64.

Zagęszczenie dróg prywatnych w Gdańsku Zagęszczenie dróg prywatnych w Gdańsku

Lista dróg prywatnych w Gdańsku:



ul. Aroniowa ul. Baśniowa ul. Białoszewskiego ul. Bieszkowicka
ul. Borska ul. Bud. Portu Północnego ul. Chodackiego ul. Cieplewska
ul. Cietrzewia ul. Dębogórska ul. Elfów ul. Figowa
ul. Filmowa ul. Forsycji ul. Głogowa ul. Głuszca
ul. Gronowa ul. Hemara ul. Herberta ul. Hiacyntowa
ul. Hokejowa ul. Jagodowa ul. Karlikowska ul. Komedy
ul. Kontenerowa ul. Kozacza Góra ul. Lawendowe Wzgórze ul. Legendy
ul. Leśny Potok ul. Leśmiana ul. Lewkoniowa ul. Łapalicka
ul. mjr. Łupaszki ul. Łyżwiarska ul. Masońska ul. Matecznikowa
ul. Miłocińska ul. Miłosza ul. Morelowa ul. Myśliwskie Wzgórze
ul. Nad Potokiem ul. Norwida ul. Odyseusza ul. płk. Pałubickiego
ul. Pelczara ul. Pienkowskiej ul. kpt. Poinca ul. Pomyślna
ul. Promowa ul. Przyjazna ul. Siedlicka ul. Słonimskiego
ul. Sosnkowskiego ul. Stachury ul. Sybiraków ul. Świstaka
ul. Wichrowe Wzgórze ul. Więckowskiego ul. Wilcza ul. Zaułek Ormiański
ul. gen. Zawackiej ul. Życzliwa ul. Gnieźnieńska fragment Nowego Podwala Grodzkiego


Zdaniem miejskich urzędników ewentualne ograniczenia przejezdności na większości wymienionych tras nie będą miały wpływu na ruch drogowy w mieście.

- Istotne jest, aby każdą z tych dróg rozpatrywać indywidualnie, to, jakie jest jej znaczenie w układzie drogowym miasta. Większość z nich nie ma wpływu na układ komunikacyjny - zapewnia Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Miasto - a konkretnie Wydział Skarbu Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Wydział Programów Rozwojowych - prowadzi politykę w sprawie nabywania gruntów. Z szacunków GZDiZ wynika, że w ostatnim czasie wykupiono kilkanaście działek, po których biegną drogi prywatne lub (zazwyczaj) ich fragmenty zlokalizowane w ciągu dróg należących do gminy.

Miejsca

Opinie (192) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Szlabanom stop! (14)

    Drogi powinny powstawać, nieważne kto będzie je budował, grunt żeby dobrze się mieszkało. Szlabany natomiast to jakieś nieporozumienie

    • 85 116

    • Szlaban (5)

      A co w sytuacji gdy przez drogę ogrodzona szlabanem będzie chciała przejechać karetka albo straż? Czasem liczą się sekundy...

      • 11 28

      • Wyłamie i pojedzie (1)

        Na koszt wzywającego jaki, problem?
        Zreszta kto na to wypizdowie jeździ.
        Ogólnie im wiecej prywatnych dróg tym mniejsze obciążenie kosztami utrzymania miasta. Właściciel pokrywa koszty sprzątania, odśnieżania i remontu

        • 12 13

        • Zamknąć wszystkie drogi

          I zamienić na ścieżki rowerowe. Zamiast torów tory rowerowe!! Żądamy tego!!

          • 5 1

      • Szlaban

        A co w sytuacji, gdy nie będzie szlabanu i drogę będą niszczyć ciężarówki albo kurierzy parkując na chodniku?
        Kto pokryje koszt? Ty?

        • 22 10

      • nie będzie chciała bo wie gdzie można a gdzie nie

        równie dobrze można zapytać, a co jak będzie chciała przejechać przez twój trawnik bo tak bliżej, otwieraj brame, przesuń grilla, jedzie karetka

        • 2 2

      • Wtedy po prostu wjedzie.

        Większość znanych mi szlabanów ma czujnik akustyczny, który otwiera szlaban, jak karetka krótko "zawyje". U mnie sprawdza się to doskonale. A jeśli szlaban czujnika nie ma, to miasto powinno wymusić administracyjnie jego montaż i po sprawie.

        • 6 0

    • (3)

      chyba że tobie pod oknami będą jeździć to wtedy zdanie zmienisz?

      • 26 6

      • Każdy ma prawo wszędzie jeździć. (2)

        • 6 37

        • Nie

          • 7 0

        • nie ma takiego prawa

          • 8 1

    • Na takiej Hokejowej za szlabanem miasto powinno postawić betonowe bloczki.

      I byłoby sprawiedliwie - "obcy" nie mają wjazdu ale "szlabanowcy" nie mają też wyjazdu. Ciekawe jaki byłby wtedy jazgot.

      • 10 14

    • To zapłać za ich budowę. Czy umiesz dobrze mieszkać tylko na czyjś koszt?

      • 8 3

    • moja droga, mój szlaban wiec mosci panie wara!

      • 5 1

    • Świadomy wyborca

      Janusz ty zawsze masz zryty beret :)

      • 0 0

  • Oszlabanować i nawet się nie patrzeć (7)

    Chyba że można ustawić automat przyjmujący dwuzłotówki i otwierający szlaban. Czekam na głosy oburzenia

    • 61 38

    • Dwuzłotówki??? (3)

      Lada chwila wycofają nam gotówkę a Ty chcesz jakieś nowe urządzenia wykorzystujące ją stawiać?

      • 3 3

      • (2)

        może 2 Marki Niemieckie

        • 3 0

        • dwa talary (1)

          • 1 0

          • 3 szekle i po rozmowie

            • 0 0

    • (1)

      Okej buduje drogę i stawiam szlaban. Ale nie po 8-15latach !!!!!

      • 1 0

      • Bo co?

        Moje to i mogę sobie i po 20 stawiać

        • 1 1

    • Ale z zakazem wyjazdu z osiedla

      Wtedy jestem za :)

      • 2 0

  • Prywatne drogi w mieście to jakieś kuriozum. (7)

    A gadka urzedasów, że nie ma to wpływu na komunikację to jakieś kompletne brednie. Osoba z urzędu która oficjalnie coś takiego rozpowszechnia powinna zostać z miejsca dyscyplinarnie zwolniona!

    • 135 53

    • zależy, drogie wewnętrzne niech sobie będą prywatne

      • 8 6

    • Urzedas nie ma pojęcia o niczym

      Np ograniczam czasowo ,/1tir na godz./ jako właściciel przejazd przez ul .kontenerowa -korek od Rusocina po Gdynię na jednej i drugiej obwodnicy.

      • 8 2

    • Takie miasto... nie chcialo przejmować

      bo trzeba utrzymywać. Najczęściej działa tak, że daje zgodę na remont drogi zwykle ziemnej z dziurami pod warunkiem, że mieszkańcy wykonają remont lub stałe utwardzenie własnym kosztem... Gdyby tak przy każdej takiej drodze była tablica ku czci Platformy, pewnie dla uczczenia tablic byłyby ładne drogi...

      • 6 6

    • sam jesteś dyscyplinarnie zwolniony

      masz działkę, budujesz na niej swoją drogę. Nikomu nic do tego. Przecież gdybyś wiedział że będą po niej jeździć inni to byś jej w ogóle nie zbudował. To miasto ma budować drogi wspólne a nie prywatni przedsiębiorcy

      • 7 12

    • Chociażby Al. Jana Pawła II (ul. Dywizjonu 303)powstał taki bałagan, że trudno przejść,- strefa ruchu.

      • 3 1

    • (1)

      Zaraz nowobogaccy będą budować swoje prywatne drogi wzdłuż publicznych, po to żeby nie stać w korkach - takie developasy.

      • 6 1

      • nie widzę problemu, oprócz tego że nikt nie ma wzdłuż drogi takiej ilości działek

        a jeśli ma to ma prawo po nich jeździć, tobie nie ubędzie

        • 0 0

  • Miasto przez ostatnie 10-20 lat było wrogiem przejmowania dróg - nie chciało bo to koszty związane z utrzymaniem (2)

    • 92 3

    • Co innego zakład taki jak stocznia czy inny produkcyjny ale uczelnia publiczna zeby odradzala przejazd? To niepojęte. Kto na to (1)

      Jaka Siedlicka jest prywatna? Przecież PG nie jest prywatna, nie jest prywatną uczelnią. Ludzie...! Kto takie głupoty pisze. Jest puiblicznego podmiotu tylko zaszlabanowana. Tu pytanie czy powinna.

      Prosze o rozliczenie tej decyzji.

      • 8 3

      • już dawno była rozliczona- nie będziesz studentów rozjeżdzać

        • 1 1

  • kiedy robyg przekażę miastu ulice (5)

    lawendowe wzgorze? pora strefę zamieszkania zlikwidować.

    • 37 31

    • a kiedy miasto będzie chciało przejąć hahahaha

      • 10 0

    • W Gdańsku jest ulica Łupaszki ?!!!!

      WSTYD!!! Natychmiast to zmienić i rąbac wyklęciuchów!!!

      • 12 21

    • A kiedy weźmiesz do ręki słownik j. polskiego?

      • 7 0

    • jak se ją miasto kupi

      • 4 0

    • Nie jestem pewien czy miasto jest takie chętne do przejmowania ulic.
      Dla miasta to tylko dodatkowe obciążenie.

      Np. leżąca nieopodal Lawendowego ulica Oliwkowa w całości jest publiczna.
      Przy czym jej fragment jest w bezpośrednim zarządzie miasta (miasto nie przekazało go w zarząd ZDiZowi).
      Efekt taki, że miasto od lat w żaden sposób nie realizuje swoich obowiązków jako zarządca. Nie odśnieża, nie dba o nawierzchnię.

      Miasto nie umie lub nie chce samo tego robić, a w przypadku przekazania zarządu innej instytucji musi za to zapłacić.

      • 2 0

  • (8)

    czego Polacy cebulaczki nie rozumieją? Mieszkańcy osiedla nie mogę doprosić się o drogę, budują ją za własne pieniądze i nagle wszyscy mają po niej jeździć i ją eksploatować? Szlaban i opłata za wjazd. Co w tym dziwnego? Dla mieszkańców piloty i po sprawie. Pozostaje do rozwiązania kwestia służb ratunkowych.

    • 126 41

    • Te szlabany otwierają się na sygnał dźwiękowy służb.

      • 16 4

    • System SOS (1)

      Istnieje system SOS który otwiera bramy, szlabany na dźwięk sygnałów pojazdów ratunkowych, niestety z doświadczenia mogę powiedzieć że rzadko kiedy wspólnoty/deweloperzy kupują takie urządzenia (koszt około 1000zl), gdzie uważam że to głupota, kwestia bezpieczeństwa powinna być najważniejsza a przy pieniądzach jakie wydają na budowy lub przy wspólnotach gdzie koszt rozkłada się na setki mieszkańców nie kosztuje to prawie nic.

      • 15 1

      • a to nie jest obowiązkowe? albo nie ma być zaraz?

        • 0 0

    • To racja

      Ale za parkowanie przy cmentarzu od strony Cedrowej niech mieszkańcy nowego osiedla wtedy niech płacą bo to parking dla odwiedzających groby.

      • 15 0

    • (1)

      A czemu mieszkańcy mieliby nie płacić? Kupili mieszkania A nie drogę więc nara

      • 2 6

      • drogę też kupili

        • 0 0

    • Buraczano-pszenni (1)

      W Unii to chciałeś zniesienia granic, ale już kolo domu to stawiasz zasieki.

      • 10 6

      • Unia nie ma nic wspólnego z brakiem granic. Także doinformuj się.

        • 1 1

  • Odsniezanie (7)

    Kto odsnieza te drogi?

    • 43 4

    • Właściciele (4)

      • 22 3

      • Jakos przy Castoramie w Osowej odsnieza miasto... (2)

        A to tez prywatna droga

        • 6 6

        • Dzwoń do płokułatuły

          Podpowiedź: przystanek

          • 9 2

        • Właściciel drogi może podpisać umowę na taką usługę i ją finansuje.

          • 13 0

      • Ty to korki

        • 1 1

    • na Garnizonie - właściciele, czyli zarzadca

      I robi to znacznie lepiej niż miasto :)

      • 14 2

    • prywatna firma za pieniądze wspólnoty

      • 0 0

  • Prywaciarze więcej dróg zbudowali niż miasto. (2)

    Tu się żyje. Dziś wypadek przy locie i paraliż miasta kilka godzin

    • 32 28

    • Niektórzy przejeli je od miasta jak ul. Siedlicka (za darmo) (1)

      Niedługo deweloperowi dulowska odda Trakt Królewski i stana tam szlabany.
      Neptuna zobaczycie juz tylko na pocztowce, jak biala flote przy nabrzezu, ktorą już UM wywala od kwietnia na czyjes zyczenie.

      • 8 5

      • to znaczy że się zmieniła forma prawna

        skoro tak to postepują wedle nowej. To jak do tego doszło to osobna sprawa. Nie mieszać w to mieszkańców tylko dewelopera

        • 0 0

  • święte prawo własności!

    Konfederacja

    • 37 22

  • Gdańsk to dziwne miasto (5)

    • 56 21

    • Morąg lepszy? (3)

      • 12 11

      • Lepszy (2)

        • 12 4

        • (1)

          To ciekawe czemu przyjeżdżacie do takiego dziwnego miasta...

          • 0 4

          • tu sie urodzilismy i dorastalismy zanim ty sie narodziles.

            zanim zniszczyl je chciwy car pawel. ten od nadania Jankowskiego w 1998

            • 2 2

    • To już zaraz będzie osada a raczej zlepek deweloperskich osad

      Każdy walczy o swoje. A dulska robi politykę. A co kmiotek mówił nie róbmy polityki budujmy miasta.

      • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane