• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Portowy alians: razem można zrobić więcej

Kuba Łoginow
22 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Mimo kryzysu, oba trójmiejskie porty mają w planach realizację wielu spektakularnych inwestycji. Jest tylko jeden problem - otoczone niemal ze wszystkich stron tkanką miejską, porty w Gdańsku i Gdyni nie mają za dużo terenów rozwojowych. Nz. port w Gdyni. Mimo kryzysu, oba trójmiejskie porty mają w planach realizację wielu spektakularnych inwestycji. Jest tylko jeden problem - otoczone niemal ze wszystkich stron tkanką miejską, porty w Gdańsku i Gdyni nie mają za dużo terenów rozwojowych. Nz. port w Gdyni.

Zarządy Portów w Gdańsku i Gdyni zastanawiają się, skąd wziąć ogromne ilości urobku potrzebnego do wzmacniania gruntów i budowy terminali wychodzących głęboko w morze. Niedawno okazało się, że problem ten można rozwiązać jednym posunięciem.



Na czym tak naprawdę polega problem z brakiem urobku? Mimo kryzysu, oba trójmiejskie porty mają w planach realizację wielu spektakularnych inwestycji. Jest tylko jeden problem - otoczone niemal ze wszystkich stron tkanką miejską, porty w Gdańsku i Gdyni nie mają za dużo terenów rozwojowych. Rozwój utrudnia też fakt, że praktycznie całość terenów portowych w Trójmieście jest wpisana na listę Natura 2000 lub objęta inną formą ochrony przyrody.

Port Gdańsk stawia w tej sytuacji na ekspansję w morze, co jest zresztą zgodne ze światowymi trendami. Natomiast sztandarową inwestycją Portu Gdynia jest budowa centrum logistycznego na podmokłych terenach między Chylonią a Janowem. - Potrzebujemy ogromnych ilości ziemi, aby utwardzić ten zabagniony grunt. Inaczej jakakolwiek budowa na tych terenach będzie niemożliwa - mówił niedawno na konferencji poświęconej inwestycjom w portach Janusz Jarosiński, dyrektor Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Tymczasem, w związku z budową kanału na Mierzei Wiślanej, zostanie pogłębiony tor wodny na Zalewie Wiślanym, a wydobytą ziemię trzeba będzie jakoś zagospodarować. Nie jest tego mało. Ostatnio coraz częściej padają sugestie, iż tor wodny i kanał powinny mieć głębokość 7-8 metrów, a nie jak poprzednio planowano, jedynie 4-5 m.

- Trójmiejskie porty będą mogły zagospodarować urobek wydobyty z pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym - oświadczył niedawno Julian Kołtoński, dyrektor portu w Elblągu. - Dzięki temu np. budowa kolejnych głębokowodnych terminali w Porcie Gdańsk będzie o wiele tańsza i łatwiejsza - dodaje.

Czy uda się dobrze zorganizować cały proces, aby refulat sprawnie przetransportować na miejsce przyszłych inwestycji portowych i uniknąć kłopotliwego składowania? Nad tym już teraz muszą pomyśleć specjaliści z Urzędu Morskiego w Gdyni. - Jest jeszcze dużo czasu i te wszystkie inwestycje można tak skoordynować, by wydobytą z dna Zalewu ziemię od razu transportować barkami na miejsce inwestycji w portach Trójmiasta. Urząd Morski w Gdyni ma w tym temacie spore doświadczenie i na pewno sobie z tym zadaniem poradzi - tłumaczy Tomasz Płaszczyński, ekspert morskiej organizacji El-Baltic.

Inną ważną kwestią jest zagospodarowanie doskonałej jakości piasku z planowanego "przekopu". Rozważanych jest kilka opcji, w tym - zasilenie nim plaż Trójmiasta lub wykorzystanie go do umacniania brzegów Półwyspu Helskiego. Na drugim rozwiązaniu skorzysta również przyroda, gdyż pozwoli ono uniknąć wydobywania piasku z dna morza w pobliżu Helu. Ponadto, niezwykle istotną sprawą jest zorganizowanie wydobycia bursztynu z miejsca planowanego kanału, nad czym pracuje m. in. Robert Pytlos, pełnomocnik prezydenta Gdańska do spraw bursztynu.

To nie jedyny przejaw współpracy portów Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Trwają nieoficjalne rozmowy na temat utworzenia kartelu portowo-lotniczego, obejmującego porty morskie w Gdyni i Elblągu oraz lotnisko Gdynia-Kosakowo. Niewykluczone, że po 2013 roku elbląski port będzie... filią Portu Gdynia. Zwolennikiem tego pomysłu są władze Gdyni, a zwłaszcza gdyńskie Biuro Rozwoju Miasta. Dzięki takiemu aliansowi, nowy zespół portów z wiodącą rolą Gdyni, w której nie ma już w zasadzie terenów rozwojowych, będzie mógł się rozwijać na terenie sąsiedniego województwa. Na forum Związku Miast i Gmin Morskich padła już oficjalna propozycja wprowadzenia odpowiednich zapisów w nowej ustawie o portach, w której powinna się znaleźć ustawowa definicja "zespołu portów" oraz pojęć "port wiodący" i "port satelitarny". Wejściem do tego aliansu nie jest (przynajmniej na razie) zainteresowany Port Gdańsk, który niechętnie patrzy na plany rozwojowe obu swoich sąsiadów.

Zdaniem Ryszarda Toczka z Biura Rozwoju Miasta w Gdyni, współpraca samorządów polskich miast portowych jest koniecznością. Prawdziwym konkurentem Gdańska nie jest bowiem Gdynia i jej polscy partnerzy, ale rosnący w siłę sojusz portów Kłajpedy i Obwodu Kaliningradzkiego. Podczas gdy nasi wschodni sąsiedzi wspólnie uzgadniają politykę taryfową i koordynują inwestycje w portowe i ogólnotransportowe, polskiej branży morskiej wciąż trudno jest porozumieć się we własnym gronie. Niestety, przedstawione powyżej przykłady współpracy miast portowych to na razie jedynie pierwsze jaskółki zmian, które wiosny nie czynią.

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

  • zasypac Sopot (2)

    i zrobic jeden wielki port i tyle

    • 0 0

    • (1)

      I zatrudnić kury domowe.

      • 0 0

      • przebudować molo na pirs portowy

        i cześć

        • 0 0

  • Port .... (9)

    Powinno byc odwrotnie . Port Gdańsk to jest KTOS , a Port Gdynia --to tylko filia !!!!

    • 0 0

    • (6)

      Tak to w końcu się skończy. Paradoksalnie Zaniedbania w Gdańskim Porcie zaowocują budową nowoczesnej z prawdziwego zdarzenia infrastruktury. Port w Gdyni to XX wiek. Port w Gdańsku to Port nowego wieku z niewyobrażalnymi możliwościami.

      • 0 0

      • gdanskie zamki z budyniu (5)

        dajcie spokoj - gdanski port to poki co stan kleski. ruskie ropy juz przez gdansk nie sprzedaja, eksport wegla spada, jedyna szansa to podgryzanie Gdyni.....
        jak wszystko w Gdansku - slabo to wam wychodzi....

        • 0 0

        • inteligentny - inaczej :)

          • 0 0

        • Bez paniki (3)

          Hehehehe, Nie panikujcie Gdynianie. Wszyscy na tym skorzystamy. Po prostu wasze stadium rzowoju jest na ukończeniu. Jesteście młodym prężnym miastem, ale rzeczywistośc jest jaka jest. W gadńsku jest zaplecze, którego w Gdyni z powodu braku terenów nie będzie. To proste.

          • 0 0

          • he, he - my sie z was smiejemy (2)

            toz gdanska nieudolnosc jest juz przyslowiowa
            zamki z budyniu budowane na piasku....
            waląca sie hala sportowa, stadion na torfowisku, lotnisko przy smietnisku itp.
            chodza sluchy, ze to nadmiar fosforu z haldy w Wislince uposledza sprawnosc umyslowa wlodarzy Gdanska....
            my w Gdyni spimy spokojnie - a wy dalej nurzajcie sie w budyniu

            • 0 0

            • (1)

              hmmmm - ciekawe co z wasza stocznia - spijcie spokojnie stoczniowscy gdynscy ...

              • 0 0

              • stocznia zarzadzana z Wa-wy

                podobnie jak ta w Gdansku i Szczecinie. Stocznie w Polsce sa w gestii wladz centralnych - miasta maja zerowy wplyw na to co sie tam dzieje. faqchowcy to wiedza..... btw - w stoczni gdynianie stanowia/stanowili mniejszosc - to miejsce pracy przede wszystkim dla mieszkancow okolicznych wiosek i miasteczek

                • 0 0

    • popieram

      100%

      • 0 0

    • proponuję inne rozwiązanie - Port Gdynia to jest KTOS , a Port Gdańsk --to tylko filia !!!!

      • 0 0

  • (4)

    Gdyńscu portowcy 200 ha na morzu nie stworzą. Co inego w Gdańsku. Nie jestem wredny, ale trzeba spojrzeć prawdzie w oczy. Potencjał jest w Porcie Gdańskim i planowanym pomorskim centrum logistycznym w Porcie Północnym. Gdynia już dzisiaj jest marginalnym portem. Bez przebranżowienia ich kryzys będzie się powiększał.

    • 0 0

    • Taaa (2)

      W gdańsku opócz DCT to nic innego nie ma być. Z tego co czytałem o inwestycjach na najbliższe pare nascie lat. Zreszta nie ukrywajmy, zeby coś zrobić dla Portu to trzeba mieć infrastrukture, a z tego co wiem do 2015 Gdańsk jej nię będzie miał. wiec po co coś planowac jak prawie nic nie można transportować drogą lądową.
      Pozdrawiam

      • 0 0

      • Odpowiedź (1)

        Trasa Sucharskiego zakończy się już w 2011. Do tego czasu zakończy się pierwszy eteap Centrum logistycznego na conajmniej 50 ha. W następnych 2 latach kolejne 50 ha. Zostaje jeszcze rezerwy na 100 ha. Razem 200. Pokażcie mi większe Centrum Logistyczne na Bałtyku.

        Pozdrawiam!

        • 0 0

        • Nie

          Sucharskiego ma być do 2012 a tory kolejowe do 2015. Nic tylko gratulować przewoźnikom i firmom spedycyjnym którzy przenieśli się do Gdańska wraz z Maerskiem. IZreszta co z tego ze ma być, na co komu dziś obiekt z którego nic nie można wywieźć i przetransportować.
          Zreszta z tego co wiem masówka w Gdańsku upada i się przenosi do Gdyni
          Pozdrawiam !!

          • 0 0

    • 200 ha itd.

      To się uśmiałem. "Mądrego" człowieka warto posłuchać. Nie ma to jak poczytać co ma do napisania ktoś kto nie ma najmniejszego pojęcia o sprawie, a usiłuje za eksperta uchodzić.

      • 0 0

  • he

    Miało być 4-5m będzie 7-8m. A pewnie będzie 6 bo i tak się zwali na to ze morze go zasypuje, a różnicową w oszczędnościach się ktoś podzieli :). Podobnie jak w Sopockiej hali dach, czy kilku innych budowlach. Ale tu ktoś pomyślał i dał naddatek na oszczędności w sumie może tak lepiej.

    • 0 0

  • (1)

    do kanału na Mierzei Wiślanej

    • 0 0

    • BARANIE ten grunt jest SKAZONY!

      pisali o tym niedawno!

      • 0 0

  • (1)

    Ponoć po budowaną Baltic Areną jest dużo gruntu do wywiezienia (część ma być wrzucona w morze) - może od razu to rzucić gdzie trzeba?

    • 0 0

    • a jak myślisz dla czego ten grunt wywożą? bo nie nadaje się by na nim budować

      • 0 0

  • port gdynia - doskonałe posunięcie (23)

    z gdańskiem nie da się współpracować. miasto wojewódzkie ma wielki kompleks młodej dynamiczne gdyni.
    widać to na przykładzie współpracy portów
    widać na przykładnie budowy lotniska w gdyni.
    Na szczęscie gdynia potrafi rozwijać się i integorwać z innymi miastami i gminami.

    • 1 0

    • (4)

      zintegrujcie sie z wejherowem i pobudujcie swoj port.... w redzie ;)

      • 0 0

      • gdynia integruje się z rumią i reda np: w sprawie budowyobdodnicy północnej (1)

        próby integracji z gdańskiem - np: w sprawie trasy zielonej skończyły się fiaskiem - gdańsk się wycofał. teraz gdańszcanie tkwią w korkach a al. zwycięstwa w gdyni jest przejezdna.
        podobnie było w przypadku rozwojukompunikacji traolejbusowej do pętli w oiwie - były środki lecz gdańsk się wycofał.

        • 0 0

        • Widzimy też małe zdecydowanie Gdańska, co do

          planowanej drogi różowej(czerwonej), która naprawdę zintegrowała Trójmiasto zwłaszcza, że dziś otwarto Hale sportową w Gdyni

          • 0 0

      • Czy to pisał następny zakompleksiony Gdańszczanin?

        Bo z tersci widać,że chyba tak.

        • 0 0

      • Gdańsk ma to do siebie,Ze nawet jakby gówno z nieba leciało to on powie,że to najczystrzy śnieg.Po prostu chce byź we wszystkim najlepszy i tak mniema o sobie a niestety tak nie jest.Jedyne co mu pozostało to to,że jest miastem wojewódzkim i nic poza tym.Piszecie,że port w Gdyni jest nierozwojowy-popatrzcie na Gdańsk-ile oni mogą wybudować portu w głąb zatoki?Przecież wiadomo,że również i tu są pewne ograniczenia.Na upartego patrząc to i Gdynia mogłaby w głłąb zatoki sie budować-miejcse też jest.

        • 0 0

    • świetnie to było w Porcie w Gdyni za Marchlewicza (1)

      dziś wiele osób z łzami wspomina tego młodego acz dobrego menadzera!

      • 0 0

      • pracowałeś w SB, że tak komucha wychwalasz ?

        • 0 0

    • młoda dynamiczna gdynia ma kompleks miasta wojewódzkiego (6)

      A tak powaznie to w drugą strone też nie da się współpracować. Niestety da się wyczuć niechęć, ale trzeba zaznaczyć że w dwie strony. Gdańsk nie chce konkurencji a Gdynia chce za wszelką cene przerosnąć Gdańsk - chora rzeczywistość. Ja powiem tylko tyle że sytuacja jest beznadziejna. Zauwazyliscie już że nie ma jakiejkolwiek mwrytorycznej dyskusji? My to, wy to, my tak wy s****, a tam tak a tam siak. Przerwać to błędne koło, nie wnikać już kto i co tylko wziąć sie do roboty - razem!!! Gdynia potrafi z wszystkimi - z jednym wyjatkiem, Gdańsk potrafi z wszystkimi - z jednym wyjatkiem, tu jest problem i to chyba w ludziach. Jak w piaskownicy przed blokiem, jak w piaskownicy, a czas ucieka.

      • 0 0

      • Gdynia nie ma po co przerastać Gdańska...bo już dawno to zrobiła (5)

        I Gdańsk to boli,jak i jego mieszkańców-chyba jedynych w kraju tak zakompkleksionych.

        • 0 0

        • pod wzgledem propagandy napewno;)

          • 0 0

        • nic nie zrozumiełaeś z tego co napisałem (1)

          • 0 0

          • Ja zrozumiałem. I się zgadzam.

            • 0 0

        • HAHAHA (1)

          gdynia z pewnoscia przerosla Gdansk - w kreowaniu swojeje "wielkosci". czym wy chcecie zaimponowac? sledziami??

          • 0 0

          • Nie,zaimponować chcemy durnymi wypowiedziami naszych kochanych sąsiadów zza miedzy-głąbów do potęgi,lechistów

            • 0 0

    • (4)

      to z Gdynią nie dał rady współpracować MAERSK i przeszedł to Gdańska .....

      po raz kolejny nie porównujmy Gdańska - Gdyni, to nie są miasta z tej samej półki .....

      Gdynię można porównywać z ... Częstochową, Rzeszowem, Lublinem, Białymstokiem ale nie z Gdańskiem :-)))

      • 0 0

      • I podobnie Gdansk- (3)

        -można porównać z Częstochową, Rzeszowem, Lublinem, Białymstokiem...chociaż bardziej by pasowały: Sopot,Zakopane,Mrągowo albo Mszana Dolna...ale nie z Gdynią-miastem wciąz rozwijającym się w przeciwieństwie do (niestety)miasta wojewódzkiego (już tylko z nazwy)-Gdańska.Zmieńcie prezydenta,na takiego jak chociażby Pan Szczurek a wtedy może znów sie zaczniecie rozwijać w dobrym kierunku. ;-))

        • 0 0

        • nawet jak zmienimy to gdynia i tak nie będzie chciała nic wsppólnie zrobić

          • 0 0

        • Tak, Gdynia rozwija sie niczym wstega papieru toaletowego ;D

          Szkoda tylko, że do końca rolki coraz bliżej ;P
          Jak ci się nie podoba w gdańsku, to sie przenieś do 'dynamicznej Dyni' ;D

          • 0 0

        • pytam sie

          gdzie ten rozwoj w gdyni ?

          • 0 0

    • jak to mała wioska (3)

      rybacka gdynia chce sie mirzyc z gigantem gdanskim

      • 0 0

      • A kolega nadal w XIX wieku myślami? (2)

        Z gigantomanii Gdańska pozostały tylko wspomnienia,jedynie co robi to pozyskuje nowe tereny pod mieszkalnictwo.A,i tworzy coraz to nowe ścieżki rowerowe a korki są już tu takie,że głowa boli.

        • 0 0

        • (1)

          to przesiądz się na rower.... "Gdańszczaninie" zakichany...

          • 0 0

          • Wolę samochód,przynajmniej dach mam nad głową.

            A tobie anonimie życzę...a właściwie to niczego bo anonim to właściwie nikt.

            • 0 0

  • a kto za to zaplaci?

    Poglebiany tor wodny na Zalewie Wislanym,potem przewozenie ziemii na teren miedzy Rumia a Chylonia,moze jeszcze budowa lotniska w Gdynii:)?Przeciez te mrzonki Szczura beda kosztowac kilkaset milionow zlotych.Mam nadzieje,ze to nigdy nie wypali

    • 0 0

  • (3)

    "Na wynik roku 2007 złożyły się spadki w portach Gdańska i Szczecina - Świnoujścia, których nie zdołał zrekompensować duży wzrost przeładunków w Gdyni. Łącznie w Gdańsku i Szczecinie - Świnoujściu zanotowano spadek przeładunków o 7,6%, natomiast w porcie w Gdyni osiągnięto wzrost o 19,9%. "

    i kto tu jest liderem??

    źródło: http://www.wnp.pl/drukuj/4954_2.html

    • 0 0

    • (1)

      "Wciąż pozycje lidera zachowuje Gdańsk przed Szczecinę - Świnoujściem i Gdynia"
      czytaj uważnie cały artykuł a nie tylko wycinki

      • 0 0

      • chodzi o trend, a nie wielkość

        • 0 0

    • g@llux - przeczytaj uważnie artykuł który sam wskazujesz

      fakt - przyrost przeładunków w Gdyni był największy .... ale przeładunki w 2007 wyniosły:
      Gdańsk ~ 20.000 ton
      Szczecin -Świnoujście ~18.500 ton
      Gdynia (najmniej) ~17.000 ton

      • 0 0

  • natura 2000? (1)

    na terenach przemysłowych - chyba kogoś powaliło i to zdrowo - to może nie można już tunelu pod kanałem kopać bo zieloni będą bronić śledzia w kanale

    • 0 0

    • 100% racji

      natura2000 to najbardziej p......dolony projekt w historii unii europejskiej.

      • 0 0

  • gdzie te nowe polaczenia jakie mial sciagnac DWCT?

    zdaje sie, ze pozostaje wam nieudacznicy podgryzanie sasiada..... mamy kryzys - nie ma kredytow nie ma rozbudowy gdanskich iluzji. ten wasz DWCT zbudowany na kredyt - przy obecnym poziomie przeladunkow to kleska - nie ma z czego splacac kredytow. Kryzys dobije te budyniowa inwestycje. I bardzo dobrze. budyniowa metropolia.... Skonczy sie tam jak w Barniewicach.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane