• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj największą nastawnię kolejową w Trójmieście

Maciej Naskręt
13 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę

Zobacz pracę dyżurnych ruchu w nastawni kolejowej na stacji Gdynia Główna.


Zwiedziliśmy największą i jedną z najnowocześniejszych w Trójmieście nastawni kolejowych, która znajduje się na stacji Gdynia Główna zobacz na mapie Gdańska. W sezonie letnim dyżurni ruchu odprawiają tam ok. 200 pociągów dziennie.



Komputerowa nastawnia na stacji Gdynia Główna. W przyszłości będzie tam też Lokalne Centrum Sterowania linii E-65. Komputerowa nastawnia na stacji Gdynia Główna. W przyszłości będzie tam też Lokalne Centrum Sterowania linii E-65.
Zanim jednak opiszemy pracę dyżurnych w Gdyni, warto przypomnieć czym w ogóle jest nastawnia. Znajdują się w niej urządzenia do zdalnego sterowania ruchem kolejowym, czyli urządzenia nastawcze, blokowe i łączności (radiotelefon). Z ich pomocą ustawia się drogi przebiegu pociągów, przestawia zwrotnice oraz nadaje sygnały. Jej pracą kieruje dyżurny ruchu.

- Nastawnię w Gdyni Głównej obsługuje trzech dyżurnych ruchu podczas 12-godzinnej zmiany. W sumie, by zapewnić obsługę ruchu we wszystkie dni tygodnia, zatrudnionych tu jest 15 osób. Musiały one przejść odpowiednie szkolenia, by móc zasiąść przed pulpitem nastawczym - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku.

Tak jeszcze w 2008 r. wyglądała nastawnia na stacji Gdynia Główna. Tak jeszcze w 2008 r. wyglądała nastawnia na stacji Gdynia Główna.
Pulpit sterowniczy w gdyńskiej nastawni to kilka monitorów, klawiatury i myszki komputerowe ustawione na biurkach na drugim piętrze budynku. Całość wygląda niepozornie. Serce nastawni jednak znajduje się piętro niżej - to cztery komputery o dużej mocy obliczeniowej, zarządzane przez specjalistyczny system sterowania ruchem kolejowym Bombardier.

Ale na co dzień pracują tylko dwa komputery, a pozostałe dwa czuwają i włączają się jedynie w razie awarii. Ze względów bezpieczeństwa nie można oglądać części nastawni wyposażonej w jednostki centralne.

Zobacz nieczynną nastawnię we Wrzeszczu.

- Wprowadzenie komputerów do nastawni w Gdyni całkowicie zmieniło pracę dyżurnych ruchu. Przede wszystkim mogą oni wreszcie usiąść. Nie muszą przerzucać potężnych dźwigni, które można napotkać w dawnych mechanicznych nastawniach. Nie muszą obserwować ruchu gołym okiem. Niezbędne informacje m.in. o położeniu pociągu są prezentowane na monitorach komputera. Stąd z łatwością możemy odprawiać ok. 200 pociągów na dobę w okresie lata - mówi Leszek Lewiński.

Jednak z uwagi na bezpieczeństwo podróżnych, pewne czynności i procedury wciąż się nie zmieniły. Każdy ze składów, który opuszcza stację w Gdyni Głównej, jest zapowiadany na dalszej stacji przez telefon. Ponadto w razie awarii rozjazdu np. braku informacji o jego położeniu, dyżurny ruchu musi udać się, często na drugi koniec stacji, by go skontrolować.

System sterowania ruchem Bombardier posiada wiele zabezpieczeń uniemożliwiających doprowadzenie do wjechania na ten sam tor dwóch pociągów. Do takiej sytuacji mogłoby doprowadzić wyłącznie działanie umyślne dyżurnego ruchu, który obchodziłby kolejne zabezpieczenia systemu.

Nastawnia w Gdyni podpięta jest do trzech źródeł zasilania. To na wypadek gdyby nastąpiła przerwa w dostawie prądu do stacji. Pierwsze źródło zasilania - tzw. kolejowe - to niezależna od miejskich linia energetyczna, zasilająca wyłącznie obiekty i urządzenia niezbędne do obsługi infrastruktury. Z niego kolejarze korzystają standardowo.

Drugie źródło zasilania nastawni to sieć energetyczna, do której podpięte są również domy mieszkalne w Gdyni. Wykorzystywana jest ona gdy zawiodą dostawy prądu z pierwszego źródła. Natomiast ostatnim - tzw. awaryjnym - źródłem zasilania są generatory prądotwórcze.

Czy kolej jest bezpiecznym środkiem lokomocji?

A co jeśli wszystkie źródła zasilania zawiodą? Wtedy ruch prowadzony jest ręcznie. Grupa kolejarzy zajmuje pozycje przy rozjazdach i przekłada zwrotnice na polecenie dyżurnego ruchu.

Jaki był koszt przebudowy nastawni w Gdyni Głównej? - Z uwagi na zaawansowaną technologię sterowaniem ruchu musieliśmy rozbudować nastawnię w Gdyni o dodatkowe pomieszczenia. Stąd przebudowa nastawni z mechanicznej na komputerową pochłonęła 3,5 mln euro - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Oddział w Gdańsku.

W przyszłości w nastawni w Gdyni Głównej powstanie także Lokalne Centrum Sterowania dla linii dalekobieżnej, na odcinku od Żabianki do Gdyni Cisowej. W tym celu już wygospodarowano pomieszczenie dla kolejnych dyżurnych ruchu. Będą oni zarządzać ruchem między stacjami, a w przyszłości być może wspomnianym fragmentem linii.

Podobne Lokalne Centrum Sterowania zostanie uruchomione niebawem w Gdańsku na wysokości dawnej przychodni przy Dworcu Głównym PKP. - Aktualnie trwa jej wyposażanie. Niebawem ruszy montaż urządzeń sterowania - zapewnia Ewa Symonowicz-Ginter.

Opinie (64) 7 zablokowanych

  • (11)

    Po co nam nastawnia skoro pociągi jada z prędkością żółwia, ciągle się psują i spóźniają, a w środku jest syf i malaria.

    • 38 101

    • Poczułeś się lepiej wydalając z siebie taki intelektualny pierd? (3)

      • 40 3

      • (2)

        pierd jak pierd... niektórzy lubią

        • 3 6

        • (1)

          lepszi piord w left jak pół talara w apteka - mawiają starzy gdynianie

          • 1 7

          • To jest pierd na miarę naszych możliwości. I to nie jest nasz ostatni pierd.

            • 12 0

    • no tak... nastawnia ma ogromny wpływ na to, czy

      w wagonach jest syf i malaria..

      • 20 2

    • (1)

      Kto projektował te perony ??
      Dlaczego całości nie zadaszyli ja się pytam ??!

      • 10 3

      • ...

        bo nie starczyłoby na nastawnię.

        • 7 1

    • I tu się kolego mylisz (2)

      Ostatnio cztery razy jechałem PKP- do Krakowa i nazad oraz do Bielska- Białej. Pociągi może i jechały długo, ale były na czas. Obsługa miła, może składy stare, ale te w których jechałem były czyste i zadbane.
      Niedługo wybieram się do Warszawy i wiem, że PKP mnie nie zawiedzie :-)
      Rok temu na dodatek "trafiłem" na nowoczesny, wyremontowany skład, więc sądzę, że wszystko pójdzie do przodu.

      • 8 2

      • Skoro półwieczny wlekący się skład w którym za bilet płaci się tyle co za paliwo do auta ciebie zadowala a do tego raz w życiu trafiłeś na skład wyremontowany to w Polsce już postępu nie będzie. Dziwie się że drezyną nie jeździsz

        • 3 4

      • Koleją transsyberyjską

        też może i jedzie się długo, ale za to prawie zawsze punktualnie. To najważniejsze!

        • 0 0

    • do pana "po co na nastawnia"

      a kiedy to pan ostatnio jechał PKP, bo ja proszę pana 01,10,2013 IC do Berlina wsiadłem w Oliwie 6,35 i wysiadłem w Poznaniu pociąg miał 14 min opóźnienia, co rozwaliło mi cały dalszy ciąg przesiadkowy ale byłem w szoku bo zniknęło gdzieś dudnienie kół skrzypienie wagonów, przedział 2kl. był klimatyzowany(można było zmniejszyć temp. z 25 st.C do 19. obsługa kulturalna i miła pociąg jechał jak poduszkowiec w ciszy -smrodu niet, tylko to spóźnienie (aha wagony były polskie)tak więc i tak byłem bardzo zaskoczony jakością podróży ale i tak autem wychodzi taniej za 150zł dojadę do poznania i z powrotem do 3miasta tylko zdecydowanie dłużej będę jechał

      • 4 0

  • Nastawiasz Panie i jedziesz Pan.... (5)

    • 36 1

    • Panie, ja tylko pociągnoł!

      rzem

      • 3 0

    • Kolejorz! Kolejorz! Kolejorz!

      • 1 0

    • Pan w garniturze na zdjęciu "Tak jeszcze w 2008 r...." (2)

      Piękna wklejka w photoshopie, ale trochę się nakleił na papier wystający z ksera. To jakiś dyrektor, i musiał się pokazać że tam pracuje, czy o co chodzi?

      • 1 2

      • Bredzisz. (1)

        Przyjrzyj się dokładnie.

        • 1 1

        • Przyjrzałem, Pana kawałek garnituru powinien być przy konsolach

          a jest na froncie zdjęcia, przed papierem w faksie.

          • 0 0

  • Szkoda ze nie dowiemy jak bedzie w Gdyni za np. 200 lat !!!!!! To mnie smuci ! (5)

    Beda zapewne poduszkowce z napedem jądrowym mkneły a ludzie beda siedziec na peronach w kapsule komputerowej ktora bedzie polaczona z siecia i sobie beda mogli zrobic wszystko co im sie zamarzy w drukarce 3D ! Hamburger z drukarki 3D z miesem 3D :) Ech marzenia ! Beda czytac wspomnienia i jak zobacza nas na fotkach sprzed 200 lat to powiedza ze to dopiero byli prymitywni frajerzy i mieli jakies komputery prymitywne :) A my bedziemy juz wtedy w swiecie wiecznego szczescia :)!!! Wspomna moze prapraprapra dziadka jadac jądrowym pojazdem bez kól !

    • 17 11

    • (1)

      pewne rzeczy da się przewidzieć i właśnie je przewidziałeś jak np napęd elektromagnetyczny ("Wspomna moze prapraprapra dziadka jadac jądrowym pojazdem bez kól!").

      Idę też o zakład o dowolną kwotę, że za 200 lat nie będzie już kapitalizmu, więc życie będzie ogólnie całkiem przyjemne: bez wyścigu szczurów, konkurencji, kredytów, oszustów na każdym kroku...

      • 3 8

      • hmmm ! Moze tak a moze nie ! niczego niestety nie da sie przewidziec

        to raczej wizja ktora my sobie aktualnie snujemy opierajac sie na naszym mysleniu a moze byc calkiem inaczej ! moze ludzie beda chipowani i beda niewolnikami sterowanymi jak maszyny a kapitalizm zastapi religia terroru maszyn :) moze lub swiat wroci do epoki kamienia lupanego . Moze beda calkiem inne napedy o ktorych nie mamy pojecia a poruszac sie beda ludzie na zasadzie '' teleportacji '' ..moze , moze a moze nie .Choc patrzac na Polske to tak naprawde przez ostatnie 200 lat wcale az tak wiele sie nie zmienilo oprocz tylko tego ze przybyly samochody i nowe technologie lecz sama budynki nadal stoja bo 200 lat to wcale nie jest az tak wiele .

        • 2 2

    • za 200 lat to kamień na kamieniu

      nie zostanie. Spełni się wizja Kononowicza.

      • 3 1

    • ludzie beda siedziec w swoich komodach... i nie beda musieli wychodzic, wszystko na miejscu

      • 3 0

    • arka będzie drukowała mecze na drukarce 3D? Czy dalej w PZPN?

      • 2 2

  • Poznaj nastawnię (3)

    bo pewnie niedługo ją zlikwidują.
    Dlaczego mieliby ją likwidować?
    Bo teraz wszystko się likwiduje. Aby żyło się lepiej. Kolegom.

    • 43 11

    • albo sprywatyzują (1)

      co zresztą na jedno wychodzi.

      • 7 1

      • tak, i do tego outsourcing. Jak tak dalej pójdzie to firmy będą wszystko brały z outsourcingu. A przedsiębiorstwa outsourcingowe również będą robiły outsourcing u firm outoutsourcingowych. A te - u firm outoutoutsourcingowych. Koniec końców interes świetnie będzie się kręcił, choć robić nie będzie komu, ale wiatr z przerzucanych kartek napędzi monstrualną turbinę wiatrową - taki sen pijanego małolata

        • 5 1

    • Precz z tą PO-owską hołotą

      • 7 3

  • zastanawiałem się właśnie po co budują od nowa budynek...

    który mieści się miedzy torami.. teraz już wiem, że mieści się tam nastawnia ;-)
    wygląda to naprawdę fajnie

    • 14 3

  • a to ci dopiero! (1)

    jest jeszcze coś do zrujnowania na kolei, hurra!

    • 12 3

    • czego nie rozbiorą złomiarze - rozbierze inwestor!

      • 3 0

  • ok, fajnie, ale kiedy wreszcie będą nowe pociągi skm???!!!!!!!

    nie mam dużych wymagań, najważniejsze to:
    - punktualność,
    - większa częstotliwość,
    - sprawna wentylacja, bo w przepełnionych "kiblach" jeżdżących w godzinach szczytu po prostu nie ma czym oddychać!!!
    - o sprawne ogrzewanie jestem spokojny, gdyż nawet obecnie jeżdżące leciwe już składy EN57 nie mają z tym najmniejszego problemu.

    • 37 0

  • Tymczasem na Chylonii... (2)

    ..jak zwykle korek przed szlabanem, bo pier**** dróżnikowi palec zdrętwiał i nie wciśnie guzika!

    • 17 29

    • Nie napinaj się bo ci pęknie (1)

      Kawałek dalej masz Estakadę. A poza tym żałuję że nie robię już na ul.Krzywoustego, radość jaką miałem z wkur... kierowców przed szlabanem z rana była bezcenna

      • 5 4

      • I to jest dowód na to ze w tym kraju to nie politycy są największą zmorą. To my sami jak tylko możemy lubimy dopierdzielić innym tylko dla tego ze jest do tego okazja ... czyżby frustracja, kompleksy?

        • 1 1

  • Oj, artykuł kończony na szybko ;) "Lokalne Centrum Sterowanie" i "przyszło". Czy to taki skrót jak "pozdro"? :) Pozdrawiam Redakcję :)))

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 10 0

  • czy to jakiś błąd (2)

    W pierwszej minucie filmu (1:00 - 1:05) na ekranie monitora w nastawni pokazany jest stary układ torowy i peronowy dworca Gdynia Główna.
    Taki, no powiedzmy sprzed 2 lat.
    Ciekawe to, gdyż na tym samym ekranie wyświetla się dzisiejsza, więc aktualna data.
    Stare komputery???
    Czy to bezpieczne???

    • 11 3

    • to jest komputer do wlaczania i wylaczania oswietlenia w terenie to sie.nie zmienilo lampy stoja tak jak staly

      • 6 0

    • Akurat ten monitor dla prowadzeniem ruchu ma minimalne znaczenie ;).

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane