Premier Mateusz Morawiecki ogłosił włączenie Drogi Czerwonej do inwestycji CPK

6 lipca 2020 (artykuł sprzed 1 roku)
Patryk Szczerba
Najnowszy artukuł na ten temat Znamy przebieg Drogi Czerwonej
Premier i przedstawiciele rządu przyjechali przed południem do Gdyni, by podpisać porozumienie ws. współpracy między Centralnym Portem Komunikacyjnym i Portem Gdynia. Więcej zdjęć (3)

Premier i przedstawiciele rządu przyjechali przed południem do Gdyni, by podpisać porozumienie ws. współpracy między Centralnym Portem Komunikacyjnym i Portem Gdynia.

fot. Piotr Hukało/trojmiasto.pl

Premier i przedstawiciele rządu przyjechali przed południem do Gdyni, by podpisać porozumienie ws. współpracy między Centralnym Portem Komunikacyjnym i Portem Gdynia.

fot. Piotr Hukało/trojmiasto.pl

Na kilka dni przed wyborami premier Mateusz Morawiecki przyjechał do Gdyni, gdzie przedstawiciele rządu oraz Morskiego Portu Gdynia podpisali trzy porozumienia dotyczące współpracy między Centralnym Portem Komunikacyjnym i gdyńskim portem ws. budowy Drogi Czerwonej i Portu Zewnętrznego.



Przypomnijmy, że jeśli chodzi o Drogę Czerwoną to w połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem trasy. Jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.

Z kolei Port Zewnętrzny jest na etapie analiz środowiskowych. Niebawem powinien zostać wyłoniony prywatny inwestor. Inwestycja będzie realizowana w formule PPP. W zamian za kapitał zainwestowany w budowę portu, prywatny inwestor zostanie jego operatorem na kilkadziesiąt lat.

Partnerska współpraca między CPK i Portem Gdynia



Podpisane w poniedziałek umowy zacieśniają współpracę między Centralnym Portem Komunikacyjnym i Portem Gdynia i mają skutkować sprawniejszą realizacją zaplanowanych inwestycji.

W Gdyni z tego powodu zjawili się premier Mateusz Morawiecki oraz członkowie rządu: Marek Gróbarczyk, minister gospodarki i żeglugi śródlądowej, Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz Waldemar Buda, pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Droga Czerwona, jakkolwiek to tylko kilka kilometrów, jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.
Krokiem do budowy Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej ma być ścisła, partnerska współpraca między CPK i portem Gdynia - zdaniem rządzących - przedsięwzięciami komplementarnymi.

Droga Czerwona częściowo finansowana ze środków CPK



Owocem współpracy ma być sfinansowanie prac przygotowawczych Drogi Czerwonej ze środków programu CPK.

Porozumienie dotyczące Drogi Czerwonej podpisali Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. Więcej zdjęć (3)

Porozumienie dotyczące Drogi Czerwonej podpisali Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

fot. Piotr Hukało/Trojmiasto.pl

Porozumienie dotyczące Drogi Czerwonej podpisali Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

fot. Piotr Hukało/Trojmiasto.pl

- CPK będzie oferował pełną intermodalność, przeładunki między wszystkimi środkami transportu z wyjątkiem transportu morskiego. Z kolei, Port w Gdyni również oferuje pełną intermodalność - przeładunki między wszystkimi środkami transportu z wyjątkiem transportu lotniczego. Naturalne więc to pole do współpracy - podkreślał Marcin Horała.
Wizualizacja Portu Zewnętrznego
Kiedy powstanie powstanie Droga Czerwona?
13%

za nie więcej niż pięć lat

14%

potrzeba 5-10 lat

18%

nie wcześniej niż za 10 lat

55%

nie wierzę w powstanie tej trasy

zakończona

łącznie głosów: 1619