- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (60 opinii)
- 2 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (103 opinie)
- 3 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (249 opinii)
- 4 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (306 opinii)
- 5 Zajrzyj do międzywojennych witryn (31 opinii)
- 6 Gdynia w ruinie czy rozwoju? (167 opinii)
Prezydenci Gdyni, Gdańska i Sopotu z wotum zaufania i absolutorium
Czerwcowe sesje rad miast są najważniejszymi w roku. To podczas nich prezydenci podsumowują ostatni rok swoich rządów, zdają raport o stanie miasta i informują o wykonaniu budżetów. Wszystko po to, by uzyskać wotum zaufania i absolutorium. Prezydentom Gdyni, Gdańska i Sopotu go udzielono.
W Gdańsku w czwartek, 24.06, tę decyzję poprzedziła rekordowo długa, bo trwająca cały dzień, dyskusja.
Prezydent miasta najpierw przedstawiła radnym Raport o stanie Gdańska za 2020 r.
To dokument liczący kilkaset stron zawierający kluczowe informacje dotyczące demografii, budżetu, zarządzania oraz inwestycji i wydarzeń zrealizowanych w ubiegłym roku w mieście. Później odbyła się nad nim dyskusja z udziałem 15 zgłoszonych wcześniej mieszkańców, którzy reprezentowali różne środowiska - od lewicy po prawicę. Głos z mównicy zabrali m.in. aktywiści ekologiczni, przedstawiciele Zielonej Fali Trójmiasto, radni dzielnic, osoby związane z partiami politycznymi.
Mieszkańcy wytykali władzom miasta m.in. problem tzw. betonozy, czyli braku zieleni i wycinania drzew w mieście.
Czytaj też:
Radni przygotowali rezolucję ws. nowych nasadzeń drzew
Poruszono m.in. temat sprzeciwu mieszkańców wobec inwestycji dewelopera na Dolnym Mieście. Przedstawiono postulaty mieszkańców w tej sprawie.
Ze strony konserwatystów padły stwierdzenia, że "Gdańsk nie ma gospodarza", bo prezydent miasta jest niekompetentna i "traktuje Gdańsk jak prywatny folwark". Nie zabrakło też pochwał wygłaszanych z ust przedstawicieli stowarzyszenia Wszystko dla Gdańska.
Radni opozycji głosowali przeciwko
Ostatecznie jednak podjęto decyzję o udzieleniu prezydent wotum zaufania. Za przyjęciem uchwały było 22 radnych, przeciwko 11 z klubu PiS.
Po przedstawieniu sprawozdania z wykonania budżetu za 2020 r. radni udzielili też prezydent absolutorium. Poparły to rządzące kluby Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska. Przeciwko głosował klub PiS. Radni opozycji już przed sesją zapowiedzieli, że tak zrobią. Uzasadnili, że nie mogą zgodzić się z polityką władz miasta, która "ogranicza tereny zielone, betonuje miasto, oddaje atrakcyjne tereny deweloperom czy jest niewydolna w sferze lokali komunalnych".
- Dziś, kiedy mówimy o stanie naszego miasta, trzeba uderzyć się w pierś i powiedzieć, że nie wykorzystaliśmy wszystkich możliwości. Może to dlatego, że w rządach pani prezydent za dużo było akcji politycznych - wskazywał Kazimierz Koralewski, przewodniczący klubu PiS.
Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu KO, podkreślał, że rok 2020 minął w przeważającej części na walce z pandemią i jej skutkami.
- Raport o stanie miasta oceniamy pozytywnie, podobnie jak wykonanie budżetu. Mimo ogromnej niepewności dzięki profesjonalnym staraniom władz miasta udało się dostosować budżet do trudnych warunków, łącznie ze wsparciem przedsiębiorców - mówił.
Beata Dunajewska, przewodnicząca klubu WdG, stwierdziła, że rok 2020 był dobrym rokiem dla Gdańska.
- Gdańsk się rozwija i to widać, jak powstają kolejne linie tramwajowe, miasto się zazielenia, rozwija się kultura, pomoc społeczna - wymieniała.
Radni Gdyni i Sopotu też udzielili prezydentom absolutorium
W Gdyni sesja absolutoryjna odbyła się w ostatni wtorek. Przeprowadzono debatę nad "Raportem o stanie gminy". Głos w niej zabrali też mieszkańcy. W wypowiedziach wskazywano m.in. na potrzebę zintensyfikowania współpracy pomiędzy miastem a radami dzielnic, realizowania niektórych dodatkowych inwestycji czy raportowania postępów w inwestycjach jeszcze niezakończonych i planach na przyszłe lata.
W wyniku dyskusji i głosowania radnych prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi przyznano wotum zaufania.
Przedstawiono też i przyjęto sprawozdania:
- z działalności prezydenta miasta Gdyni za rok 2020,
- z wykonania budżetu miasta Gdyni w roku 2020,
- finansowe gminy miasta Gdyni za rok 2020.
W związku z tym radni zadecydowali również o udzieleniu prezydentowi Gdyni absolutorium.
W Sopocie absolutoryjna sesja odbyła się w ostatni poniedziałek. Radni zdecydowali o udzieleniu prezydentowi Jackowi Karnowskiemu wotum zaufania oraz absolutorium z wykonania zeszłorocznego budżetu.
Głosowanie nad wotum zaufania dla prezydenta poprzedziła prezentacja Raportu o stanie miasta 2020 oraz dyskusja radnych nad kondycją miasta. Prezydent miasta podczas prezentacji podkreślał, że był to trudny rok dla Sopotu.
- Ten ostatni rok to przede wszystkim czas pandemii, z którą się mierzyliśmy. Konieczne było wzmocnienie komunikacji z mieszkańcami i ochrona miejsc pracy przez wsparcie pracodawców, ale również artystów - mówił Jacek Karnowski.
Radni uznali, że działania podejmowane przez samorząd w trakcie pandemii były odpowiednie, a miasto w znacznym zakresie funkcjonowało bez utrudnień.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-06-24 19:14
Absolutorium powinni udzielać mieszkańcy (19)
Co za problem przy dzisiejszej technologi.
Rada Miasta w obecnym kształcie to relikt z XIX wieku, kiedy trudno sobie wyobrazić aby mieszkańcy sami się wypowiadali.
Teraz sam z chęcią brałbym udział w ważnych głosowaniach dla Miasta - plany zagospodarowania przestrzennego, budżet, absolutorium.
Tylko po co Władzy taka demokracja? Byłby to dla Władzy śmiertelnym zagrożeniem.- 292 12
-
2021-06-25 13:54
Gdańsk ma rydwan , szachy za 2 500 000 i konia
- 6 0
-
2021-06-25 06:19
To co roku byś zmieniał prezydenta (2)
I w kwestii zarządzania miastem nastąpiłby paraliż oraz kompletna anarchia. Zobacz jak duże wspólnoty i spółdzielnie są zarządzane - dramat.
- 2 8
-
2021-06-25 08:01
a teraz to niby co jest?
paraliż trójmiasta po jednej kolizji.
- 6 1
-
2021-06-25 06:42
Bzdura. Gdyby ktoś za każdym razem sprawował rządy jak dulkiewicz to owszem co roku wybory.
Ale może po jakimś czasie naszłaby ich refleksja, że może jednak warto zająć się swoim miastem.
- 9 1
-
2021-06-25 00:29
Oczywiście!
A najlepiej mieszkańcy Olsztyn, Elbląga, Torunia i Włocławka....
- 2 0
-
2021-06-24 22:45
O demokracje wołasz ? (3)
Od góry zacznijmy. Szydło się darła :
"będziemy obywateli pytać w referendach"
I co? Pisowscy hipoktyci z was!- 8 16
-
2021-06-26 18:02
"Nie dajcie sobie wmówić że się nie da, że nie ma pieniędzy" Przecież to tylko papier, więc można dodrukowywać
- 0 0
-
2021-06-25 13:55
G...onu Co
- 0 0
-
2021-06-25 09:46
co ma piernik do wiatraka
- 3 0
-
2021-06-24 22:24
Bzdura (1)
Taki sposób rządzenia to byłaby czysta anarchia.
Podatki 0%, ale wszystko darmowe.- 2 6
-
2021-06-25 09:45
nie pisz głupot i nie spłycaj demokracji.
- 1 1
-
2021-06-24 21:29
I jaki byłby efekt? (2)
Wybory co rok, bo nikt by nie otrzymał absolutorium
- 8 2
-
2021-06-25 09:34
nie byłoby kombinatorstwa, mieszkań za pół ceny, wolnoamerykanki deweloperów
- 1 0
-
2021-06-25 06:40
To dobrze. W końcu ktoś by się zorientował, że trzeba coś robić dla swojego miasta.
- 7 0
-
2021-06-24 19:28
Udzielają podczas wyborów.
- 9 5
-
2021-06-24 19:17
Mieszkancy (calej tej planety) (3)
To w 70 procentach glupki
- 22 7
-
2021-06-25 09:33
Pamiętaj ze gro z tych 70% trafia do polityki i władz samorządowych.
- 2 0
-
2021-06-24 22:58
Nie mierz 70 procent swoją miarą.
- 5 3
-
2021-06-24 19:28
I zapewne optymistycznie zakladasz ze do samorzadu trafiaja sami z pozostalej reszty ?
Niestety do polityki na kazdym szczeblu a zwlaszcza samorzadowym ida ludzie ktorzy zazwyczaj sa pociotkami tych co juz tam pracuja a na kompetencje nikt nie patrzy, zreszta przy takich zarobkach nic dziwnego
- 24 3
-
2021-06-25 09:58
Jak to jest???? (5)
Gdańsk rozwija się w astronomicznym tępie, inwestycje, infrastruktura, Sopot kwitnie. A Gdynia umiera. Dlaczego Pan Szczurek nie złoży rezygnacji? Miasto podupada. Deweloperzy stawiają co chcą i gdzie chcą. Aż przykro patrzeć. Dramat to mało powiedziane. I tacy ludzie dostają absolutorium? Władze Gdyni do wymiany.
- 41 8
-
2021-06-25 14:08
Rozwój Gdańska
Czyli rozwój miasta wg autora poniższego komentarza to tylko wydatki z budżetu UM? Wszystkie inne nie wpływają na postrzeganie miasta i jego atrakcyjność?
- 0 0
-
2021-06-25 13:35
(1)
Jeżeli przeobrażeniem Sopotu w nieznośną imprezownię nazywasz kwitnięciem, to tak kwitnie.
- 4 0
-
2021-06-26 09:57
tak jak
woda w zatoce
- 0 0
-
2021-06-25 13:29
gdzie gdansk sie rozwija?
chyba TVNu za duzo
- 5 0
-
2021-06-25 11:26
Podaj przykład tego rozwoju w Gdańsku
Podpowiem deweloperka to prywata, port, drogi dojazdowe do miasta, Lotos itp to kasa SP a nie działania UM, linie kolejowe to PKP...gdzie ten rozwój widzisz ? W budowie nowych hoteli w centrum, które w dodatku nie pasują wysokością do tego co stoi od lat ?
- 9 0
-
2021-06-24 21:50
(12)
Niestety, mimo tego że nie chcecie i się nie zgadzacie - prawda jest taka że trzeba podziękować w Trójmieście rządom PO. Mieszkańcy są niezadowoleni a włodarze dostają absolutorium i wotum zaufania.
- 72 38
-
2021-06-25 15:59
(1)
To wyprowadź się na Podkarpacie albo podlasie
- 1 2
-
2021-06-26 18:01
Do Pcima, tam to jest sołtys I wszyscy zadowoleni ze mają wodę w studni I nikt nie kontroluje ich dziurawych szamb
- 0 0
-
2021-06-25 12:47
akurat w Gdyni rządzi Samorządność Szczurka
- 2 0
-
2021-06-25 09:49
bo to jest władza dla władzy
- 6 0
-
2021-06-25 07:40
PO (3)
W Gdańsku Pani Prezydent nie jest z PO podobnie w Gdyni. Wole PO niż PiS.
- 2 13
-
2021-06-25 09:49
no to wol sobie wole
- 1 0
-
2021-06-25 09:48
(1)
a z czego jest Dulkiewicz? z Konfederacji?
- 7 1
-
2021-06-26 18:00
Dulkiewicz nie jest z PO I nigdy nie była, jest z tego tworu powstałego w wyniku buntu byłego prezydenta wobec PO. Nie zmienia to faktu że to satelita Platformy
- 0 0
-
2021-06-25 06:51
w przypadku Gdyni to akurat nie PO. Poza tym uważasz, że PIS będzie lepszy? (3)
- 1 6
-
2021-06-25 11:29
nie
uważam, że wszystko powinno być przejrzyste, co roku powinien być audyt wydatków upubliczniany i że prezydent nie pwoinien brać udziału w żadnych agitacjach wyborczych jak robi to dulczas z tęćzowym rafalkiem z waszafkii, który pcha się do innych miast a nie potrafi usprzątać własnego syfu w mieście (i nie chodzi wcale o czajkę)
- 6 0
-
2021-06-25 09:47
gratuluje argumentu przy pozostawieniu obecnej władzy....dramat
- 5 0
-
2021-06-25 07:26
A uważasz, że ktoś może być gorszy?
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.