• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Problemy z przejściem przez tory na Oruni

Maciej Naskręt
25 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Karetka na sygnale nie może przejechać przez tory kolejowe na Oruni. Film pani Karoliny Woźniak.


Mieszkańcy narzekają na zamknięty tunel pod linią dalekobieżną na Oruni zobacz na mapie Gdańska. Do tego na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskazlikwidowano przed torami zapory, które umożliwiały szybsze przejście na drugą stronę. Kolejarze uspokajają: podziemne przejście zostanie otwarte na początku marca, a problem z zaporami mają zamiar rozwiązać. Nie ma natomiast szans na monitoring oruńskich tunelów pod magistralą.



Dwa tygodnie temu kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosili zakończenie prac budowlanych na głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. Zrobili to jednak nieco przedwcześnie. Powód? Wciąż nie otwarto tunelu dla pieszych przy przystanku kolejowym Gdańsk Orunia, który umożliwia przedostanie się z ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska do budynków w rejonie ul. Junackiej zobacz na mapie Gdańska. Dojście do podziemnego obiektu jest rozkopane, a sam tunel został odgrodzony taśmą zabezpieczającą.

Z tego też powodu wiele osób musi chodzić przez magistralę kolejową jak dotychczas, czyli przez przejazd kolejowy w ciągu ul. Smętnej. - Problem w tym, że także w tym miejscu nie ma dogodnego przejścia. Po przebudowie magistrali zlikwidowane zostało przejście dla pieszych przez tory otwierane osobnymi barierami i teraz piesi muszą czekać tak długo jak auta, by przejść na drugą stronę torów - opowiada Jarosław Kitowski, mieszkaniec Oruni.

Problem z tunelem do rozwiązania, gorzej wygląda sytuacja z przejazdem

O sprawę zamkniętego tunelu postanowiliśmy zapytać kolejarzy odpowiedzialnych za przebudowę linii.

- Właśnie wykonawca jest na etapie układania chodnika do przejścia podziemnego. Nie mogliśmy tego zrobić wcześniej, bo trwały tam prace kanalizacyjne. Na początku marca Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego podejmie decyzję o dopuszczeniu obiektu do użytku. Będzie można więc tam swobodnie przejść - mówi Ireneusz Krzywicki z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, która jest inwestorem przebudowy magistrali w Trójmieście.

Kolejarze nie potrafią wyjaśnić dlaczego z przejścia przez tory w ul. Smętnej zniknęły zapory dla pieszych. Temat jednak znają i przyznają, że jest to dla mieszkańców spore utrudnienie. - Będziemy rozmawiać z zarządcą linii - Zakładem Linii Kolejowych w Gdyni - o tym problemie. Na razie konkretnych rozwiązań nie ma - mówi Krzywicki.

To Gdańsk powinien budować wiadukty nad magistralą na Oruni

Do tego dochodzą częste i długie zamknięcia zapór. - Czasem stoję przed przejazdem do 20 minut. Czemu przy okazji przebudowy torowiska nie zdecydowano się na budowę chociaż jednego tunelu lub wiaduktu, by zapewnić bezkolizyjny przejazd? - zastanawia się pani Dagmara, czytelniczka.

Magistrala kolejowa przecina tkankę miejską Oruni od kilkudziesięciu lat. Mieszkańcy wschodniej - "odgrodzonej" - części dzielnicy borykają się z wieloma problemami - m.in. z ograniczonym dostępem do komunikacji miejskiej i sprawnym dojazdem do centrum Gdańska lub zachodnich jego dzielnic. Często muszą pokonywać linię dalekobieżną korzystając z dwóch przejazdów - na ul. Sandomierskiej i wspomnianej już raz ul. Smętnej.

Lekarstwem na problemy zdaniem mieszkańców mogły być wiaduktu, ale od realizacji tego zadania podczas planowania przebudowy linii dalekobieżnej odstąpiono. - Inwestycja wychodziła poza nasz zakres. Musielibyśmy poczynić wiele rozbiórek domów na terenie Oruni, by odzyskane w ten sposób tereny miejskie można było wykorzystać. To zdecydowanie zadanie dla władz miasta - mówi Krzywicki.

Czy tory kolejowe w zauważalny sposób dzielą Trójmiasto?

Trudno się z tą tezą nie zgodzić, tym bardziej, że w sąsiednim Pruszczu Gdańskim obok przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów pod linią dalekobieżną na granicy Gdańska i właśnie Pruszcza zobacz na mapie Gdańska, władze tego ostatniego miasta chcą zbudować własny tunel drogowy. - Mamy gotowy projekt budowlany. Z inwestycją planujemy ruszyć w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Chcemy uruchomić w ten sposób tereny położone w miejscowości Radunica - mówi Maria Turska, kierownik referatu techniczno-inwestycyjnego w Urzędzie Miasta Pruszcz Gdański.

Gdańsk ma również plany budowy wiaduktów nad linią dalekobieżną na Oruni, ale to melodia przyszłości. Są one póki co spisane na mapach miejskich planistów. Obiekty nad magistralą miałyby powstać wraz z węzłem przesiadkowym Czerwony Most przy ul. Mostowej. Wtedy obecny przejazd na ul. Sandomierskiej zostałby zastąpiony obiektem, który powstałby w ciągu planowanej ul. Nowej Małomiejskiej, czy ul. Nowej Cienistej. Termin realizacji tych pomysłów to jednak 2030 r.

Na monitoring tunelów na Oruni trzeba czekać

Mieszkańcy Oruni chcieliby także, by cztery tunele, które powstały pod linią dalekobieżną na Oruni posiadały monitoring. Obraz z pięciu kamer miałby trafiać do pobliskiego komisariatu policji. Kolejarze PKP PLK nie przewidzieli tego zadania w projekcie modernizacji linii kolejowej.

Montaż monitoringu na Oruni został wpisany nawet do Budżetu Obywatelskiego, ale w wyniku trwającego niespełna dwa tygodnie głosowania inwestycja nie zebrała odpowiedniej liczby głosów i nie będzie realizowana.

Mieszkańcom pozostaje inwestycję zgłosić w kolejnym budżecie obywatelskim - na rok 2015 - lub przekonać miasto, by zleciło we własnym zakresie realizację inwestycji.

  • Przejście podziemne pod linią dalekobieżną przy ul. Rejtana.
  • Przejście podziemne dla pieszych pod linią dalekobieżną przy ul. Rejtana.
  • Przejście podziemne w rejonie ul. Ukośnej.
  • Przejście podziemne w pobliżu ul. Bocznej.


Warto zaznaczyć, że przebudowa gdańskiego korytarza kolejowego to inwestycja, która toczyła się od marca 2011 r. Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

W tym czasie wymieniono nie tylko tory na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Oliwy, ale też zmodernizowano perony w Lipcach, Oruni i Oliwie, wymieniono sieć trakcyjną oraz wybudowano tunele dla pieszych na Oruni.

Miejsca

Opinie (126) 4 zablokowane

  • fajny klimat dają te tory i przejazdy (8)

    lubię nocą jeździć po olszynce/oruni

    • 50 4

    • W zakładach karnych PO ma 99,99% poparcia. (6)

      Dlatego w tunelach nie ma monitoringu. Gdzieś trza zarabiać na życie....

      • 18 19

      • U kiboli PiS ma 99,99% poparcia. (5)

        Dlatego na meczach nie ma monitoringu. Gdzieś trza wyładować swoją frustracje życiową....

        • 21 22

        • leming jedni drugich siebie warci!

          • 6 1

        • (3)

          PIS = PO
          PO = PIS

          • 6 4

          • (2)

            napisz na czystej kartce PIS
            obróć kartkę do góry nogami
            co widzisz?
            Sld

            przypomnij sobie
            dzięki komu PIS ostatnio doszło do władzy?
            dzięki komu Sld ostatnio doszło do władzy?

            • 1 3

            • Wiem że chodzi o SLD ale mi wyszedł Sid :)

              • 6 0

            • Tylko zgadnij z kim będzie koalicja po wyborach?

              PO z SLD. A jak będzie brakowało to doćwierkają i PSL albo Palikota, byleby tylko nie odejść od koryta...

              • 2 0

    • Kół w czasie jazdy...

      ...jeszcze ci nie odkręcili?

      • 8 9

  • To jest kompletna makabra (12)

    samochody stoją po pół godziny nawet i robi się potworny korek, który zaczyna przenosić się na Trakt. PKP nie zbudowało tunelu ani wiaduktu bo nie musiało - pociągi i tak mają zacząć zwalniać od tego punktu przed Gdańskiem Głównym. Na przykładzie innych gmin możliwe było lobbowanie przed modernizacją żeby jednak PKP coś z tym zrobiło, jednak miasto miało kompletnie gdzieś tę sprawę i ma ją do dzisiaj gdzieś, ludzie z urzędu pokroju Bielawskiego zbywają sprawę parsknięciem.

    • 82 5

    • Pomyśl o kupnie GPS. (6)

      Niektóre potrafią wskazać alternatywne drogi. To na pewno nie jest jedyny przejazd przez tory.

      • 3 43

      • Pomyśl o kupieniu mózgu (5)

        zanim napiszesz idiotyczny komentarz

        • 33 3

        • Bo co? Jesteś jak mrówka? Jak ustali sobie jedną trasę, to nie zmieni jej choćby prowadziła w ogień... (4)

          Jak nie z lewej, to z prawej; Jak nie frontowymi, to tylnymi drzwiami; Jak nie drzwiami, to oknem;

          Nauczyłem się czytać mapę mając 5 lat.

          • 6 27

          • Widać się nie nauczyłeś (2)

            bo byś wiedział, że nie ma innego sensownego połączenia niż przez ten przejazd

            • 26 1

            • jest kwestia tylko szerokości wyobraźni (1)

              przejazdów jest wiele, pozostaje tylko kwestia odległości.

              • 1 12

              • Taaak.... przecież mogą pojechać przez Tczew albo Malbork, prawda? Tak samo jak Ty, idąc do pobliskiego sklepu, zahaczasz o Suwałki, bo to przecież skraca czas przejścia.

                • 9 0

          • ale wpadłeś na to, że wszystkie przejazdy przecinają te same tory, prawda? :) i rozumiesz, że jeżeli po tych samych torach pociąg będzie jechał na Oruni, to będzie też jechał kilometr dalej i kilometr wcześniej... proszę,powiedz, że na to wpadłeś :) bo się rozpłaczę i piersi mi opadną..
            edit: no, chyba że proponujesz objazd przez Dolne Miasto. W takim przypadku oświadczam, że... (brak mi słów)

            • 3 0

    • (1)

      ee tam narzekacie pamiętam jeszcze 20 lat temu na Sandomierskiej można było stać i nawet 1,5 godziny wtedy to był ruch kolejowy

      • 11 2

      • malo sie zmienia

        ale jednak macie swoj budzet i do roboty na takie sprawy licza mieszkancy kraju nad i pod wisla prywatna firma zrobi areotunel do konca roku a schody jezdzace pod szlabanem do wakacji! Hip dla budzetu precz z 30plus wiecej przejsciami kolejo ludźmi itd..

        • 1 0

    • Na czym polega "lobbowanie"? (1)

      • 1 0

      • m.in. na opracowywaniu i przedstawianiu alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów

        alternatywnych w stosunku do opracowań tworzonych przez "ekspertów" tylko jednego sposobu myślenia.

        • 1 0

    • idiota

      pol godziny to chyba jezdzisz po meksyku a nie w gdansku

      • 0 1

  • przejazd kolejowy przy smetnej... (3)

    ... to dramat!! ostatnio kilka razy czekalem na przejazd 4 pociagow. miedzy przejazdami spokojnie moznaby przepuscic parenascie samochodow. dodatkowo kiedys otwierali szlabany zaraz po przejezdzie pociagu a teraz jeszcze trzymaja samochody przez nawet 2 minuty. a ta stara baba co tam pracuje ....

    • 36 14

    • To nie jest wina tej baby (1)

      tylko teraz zainstalowano taką automatykę, która nie pozwala wcześniej otworzyć szlabanu

      • 29 0

      • Automatyczną, nowoczesną starą babę?

        • 7 3

    • chamstwo

      Głąbie , BABY to masz w nosie.

      • 5 1

  • Jezusie Maryjny! Jak bardzo jest tam źle, skoro jakiś urzędyna postanowił nazwać ulicę "Smętną"?? (4)

    Ulica Smutna w Łodzi brzmi mniej dosadnie.

    • 29 8

    • Pytaj tych którzy nadawali nazwy ulic w 1945

      • 7 1

    • (2)

      A miejscowość Smętowo? Jak tam musiało być smętnie...

      • 5 0

      • znam tę miejscowość. nie musi.

        • 1 0

      • A jak wyjaśnić "Strzebielino Morskie"? Może było nad morzem.

        Ale przed epoką lodowcową.

        • 1 0

  • Mieszkam 200m od przejazdu. (5)

    Idiotą jest ten, kto to zaplanował i zrealizował. Idiotą jest każdy, kto maczał w tym palce. Ja wiem, że mentalność nasza taka, że lubimy marudzić, ale akurat w tym całym interesie nie ma nawet pół rzeczy którą można pochwalić.

    Szlabany wyją idiotycznie przed i w czasie opuszczania. Zamknięte są wybitnie długo. Ludzie stojąc w korku się irytują i trąbią wkurzając mieszkańców, budząc dzieci.

    Przeklinam wykonawcę, projektanta i babę w budzie też! TFU!

    • 88 11

    • Marudziarze (1)

      Tak Was kocha p.Adamowicz. Zamknąć przejazd i po sprawie. Do Gdańska można jechać przez Bramę Nizinną.

      • 3 19

      • No, marudziarze.

        Mieszkam po stronie bramy, jeżdżę nią. Ale przedszkole mam po drugiej stronie, więc codziennie rano muszę się przedostać na drugą stronę dwukrotnie. Wierz mi, mam powody by się denerwować.

        • 16 0

    • 3 X przez lewe ramię

      • 0 1

    • mozna tam było zrobic tunel albo przejazd nad ale poco ? Lepiej było zbudowac kosztowny nierentowny stadion (1)

      wszyscy sie cieszyli przez 2 tygodnie chodziarz może nie bardzo bo piłkarze tylko wstyd przynieśli .A kto by tam pamiętał o mieszkańcach przy szlabanie :)

      • 4 2

      • chodziarz??

        jaki chodziarz?!?!?!?

        • 1 0

  • Tragedia... (2)

    Rano jedzie człowiek do pracy i co? I STOJĘ prawie 30 minut.... Zrobili małe getto...

    • 41 5

    • Smuta na ul. Smutnej

      Nie pyskować. Macie przecież Budżet Obywatelski. Wszystko w waszych rękach.Trzeba wstawać godzin wcześniej i tyle.

      • 2 7

    • TUNEL !!!! - tylko TUNEL ! - załatwi sprawe :)!

      - proste i nie trzeba mysleć ( perspektywicznie )

      • 1 0

  • Nie ma szans na monitoring tuneli? (1)

    Współczuję...

    • 46 1

    • mieszkańcy

      Przejście nazwane tunelem jest nie potrzebne,nikt go nie chce,tylko urzędnicy.

      • 6 0

  • Orunia Dolna od zawsze jest olewana (3)

    przez władze, taki life ...

    • 64 2

    • Jak to? Przecież PO z budyniem na czele wygrała wybory na Oruni.

      Cześć bohaterom z Urzędu Miejskiego!

      • 5 11

    • (1)

      Nie jest olewana! Przecież tam jest królestwo PORD!

      • 4 2

      • Ups...troszeczkę mi się tu chyba jakieś literówki wdarły.

        • 1 0

  • trzeba było to w projekcie obywatelskim zgłosić:) (1)

    • 15 24

    • Za 500 tys to by Ci nawet na drugi przejazd ze szlabanami nie starczyło a co dopiero tunel, zastanów się !!!

      • 0 0

  • panie Krzywicki nie opowiadaj pan bajek (3)

    że tunel lub wiadukt pod tą magistralą kolejową to zadanie miasta. Na innych odcinkach magistrali Gdynia Warszawa też  miasta i wsie budowały wiadukty lub tunele z własnej kasy ??? A jak to się dzieje, że to właśnie kolej ma jedne z najgorszych wskaźników wykorzystania pieniędzy unijnych z puli na inwestycje ?
    Kolej nie pamięta niedawnej dyskusji o masie wolnych środków, z którymi nie umie sobie poradzić ?

    • 31 11

    • Zostaw pana Krzywickiego w spokoju

      Zadanie go po prostu przerosło.
      Jak wszystkich kolejowych urzędników w gmachu przy ul. Dyrekcyjnej 2/4.

      • 9 3

    • Bajki to Ty opowiadasz (1)

      A dlaczego kolej ma Wam budować wiadukt? Bo chcecie?

      Wiedzieliście gdzie się sprowadzacie. Czy to problem kolei, że stoicie w korkach!

      Zresztą gdyby PLK wybudowała ten wiadukt, to momentalnie zainteresowała się nią ABW czy inna instytucja z trzema literkami w skrócie :)

      Z

      • 0 3

      • no hejterze

        pomyśl że są takie osoby które się tam nie sprowadziły tylko po prostu tam mieszkają a sytuacja jaka jest, teraz zaczęła uprzykrzać im życie, to co mają się wyprowadzić? z jakiej racji? to niech kolej czy miasto pomyśli jak to naprawić czy też następnym razem znów niech czegoś nie zepsuje

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane