• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Architekci: Droga Królewska to nie miejsce na eksperymenty

Katarzyna Moritz
6 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Architekci Maciej Jacaszek (z lewej) i Mateusz Gzowski na zlecenie miasta zajmą się przygotowaniem koncepcji przebudowy Drogi Królewskiej w Gdańsku. Architekci Maciej Jacaszek (z lewej) i Mateusz Gzowski na zlecenie miasta zajmą się przygotowaniem koncepcji przebudowy Drogi Królewskiej w Gdańsku.

Architekci, którzy otrzymali od miasta zlecenie na wykonanie koncepcji rewitalizacji Długiej i Długiego Targu zobacz na mapie Gdańska, będą ją tworzyć w interdyscyplinarnym zespole, w którym pracować ma ponad dziesięciu specjalistów. Projektowane elementy będą na każdym etapie konsultować z miastem oraz z wojewódzkim konserwatorem zabytków.



Katarzyna Moritz: Macie pięć miesięcy na wykonanie koncepcji przebudowy najsłynniejszego traktu w Gdańsku, czyli ul. Długiej i Długiego Targu. Ile macie swobody, a w jak dużym stopniu musicie trzymać się wytycznych rady programowej, stworzonych na potrzeby unieważnionego w zeszłym roku konkursu?

Maciej Jacaszek, architekt Restudio: Koncepcja, która powstanie, ma opierać się na rekomendacjach rady programowej. Opracowanie, które przygotowujemy jest opracowaniem realizacyjnym, które musi być zaopiniowane pozytywnie zarówno przez zamawiającego - Miasto Gdańsk - jak i Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

  • Droga Królewska na przestrzeni wieków ulegała dużym zmianom. Obecnie decyzje projektowe mają być mocno uzasadnione historycznie. Długi Targ w XVIII wieku.
  • Droga Królewska na przestrzeni wieków ulegała dużym zmianom. Ul. Długa w XVIII w, była nierównomiernie wyłożona kamieniami.


Jedną z rekomendacji było zachowanie płyt balastowych na ul. Długiej. Czy ich ułożenie ulegnie zmianie i czy w końcu eleganckie panie będą mogły w szpilkach, bez potykania się, chodzić po całym trakcie?

MJ: Płyty balastowe są tym elementem Gdańska, który stanowi o jego tożsamości. Oczywiście, one muszą podlegać jakimś przeobrażeniom, bo wiele z nich jest popękanych, ale istnieje ich dokładna inwentaryzacja, która pozwoli na ich waloryzację.

Z naszych dotychczasowych doświadczeń wynika, że jedna rzecz jest poza dyskusją - głównym założeniem projektowym powinno być podporządkowanie się kontekstowi miejsca i niekonkurowanie z historyczną formą istniejącej zabudowy. Ważne jest także podkreślenie walorów historycznego wnętrza urbanistycznego, jakim są ulica Długa i Długi Targ.
Nie ma tutaj miejsca na eksperymenty projektowe, pokora i umiarkowanie będą podstawowymi cechami naszego zespołu, który został specjalnie dostosowany do tego zadania.


Zaprosiliśmy do współpracy najlepszych fachowców od architektury, konserwacji zabytków, ale też specjalistów od oświetlenia, małej architektury, pracowników wydziałów architektury Politechniki Gdańskiej i Sopockiej Szkoły Wyższej oraz Akademii Sztuk Pięknych. Chcemy stworzyć dla tej inwestycji zgrany, interdyscyplinarny zespół, który stworzy spójną, harmonijną i przyjazną przestrzeń publiczną.

Mateusz Gzowski, architekt współpracujący z Restudio: Dzisiaj za wcześnie, żebyśmy mówili, czy te płyty zostaną tylko na Długiej, w jej głównym trakcie, czy może będą też na bocznych traktach lub we fragmentach Długiego Targu. Chodzi nam głównie o podkreślenie autentycznych walorów istniejących już w tej przestrzeni, nie wchodząc w szczegóły, w naszej ocenie należy używać oryginalnego oraz historycznie udokumentowanego w Gdańsku materiału budowlanego.

  • Długi Targ w 1882 roku, wraz z ulicą Długą przeszedł modernizację nawierzchni - wymianę na granitowe kostki sprowadzane ze Skandynawii. 1885-1895 powstaje linia tramwaju konnego, a w latach 1896 -1959 jest tam linia tramwaju elektrycznego.  Zdjęcie wykonano ok. 1910 roku.
  • Droga Królewska na przestrzeni wieków ulegała dużym zmianom, po przebudowie pod koniec XIX w była brukowana. Obecnie decyzje projektowe mają być mocno uzasadnione historycznie. Zdjęcie z 1898 roku.


W kwestii aspektów historycznych będziemy współpracować z dr Zofią Maciakowską, zajmującą się badaniem przestrzeni miejskiej Gdańska. Dr Maciakowska oprócz tego, że jest historykiem, jest również architektem, przez co współpraca z nią jest bardzo twórcza i przede wszystkim merytoryczna.

MJ: Na pewno nie pójdziemy w kierunku sztucznego skansenu i przywiązujemy dużą wagę do aspektu funkcjonalnego. Dlatego w naszej ocenie nie ma możliwości powrotu do kocich łbów na trakcie. Ta przestrzeń ma połączyć Forum Gdańsk z Wyspą Spichrzów i Dolnym Miastem, w związku z tym musi spełniać dzisiejsze wymagania funkcjonalne.
Jednocześnie chcemy kłaść nacisk na to, aby decyzje projektowe nie były infantylnym widzimisię architekta, tylko żeby móc każdą z nich uzasadnić historycznie.


Czy będziecie się wzorować na innych reprezentacyjnych nawierzchniach, które można zobaczyć na rynku w Krakowie, w Warszawie czy może we Wrocławiu?

Prace remontowe podczas kapitalnej przebudowy nawierzchni Traktu Królewskiego. Pochodzący ze Szwecji bruk zastąpiono wówczas granitowymi płytami, z tym że na Długim Targu, były to głównie, zaledwie 3 cm i mało wytrzymałe szare płyty. Zdjęcie wykonano w czerwcu 1973 roku. Prace remontowe podczas kapitalnej przebudowy nawierzchni Traktu Królewskiego. Pochodzący ze Szwecji bruk zastąpiono wówczas granitowymi płytami, z tym że na Długim Targu, były to głównie, zaledwie 3 cm i mało wytrzymałe szare płyty. Zdjęcie wykonano w czerwcu 1973 roku.
MJ: Zależy nam na tym, żeby to nie były rozwiązania uniwersalne, zaczerpnięte wprost z innych przestrzeni. Mają to być rozwiązania gdańskie dla Gdańska, z odpowiednim wzornictwem, w odniesieniu zarówno do materiału, jak i kolorystyki. Z rozwiązań innych miast w Polsce będziemy oczywiście czerpać, ale poddając analizie, co się sprawdza, a co nie.

Czy na Trakcie Królewskim będzie miejsce na zieleń?

MG: Zorganizowana zieleń pojawiła się w tej przestrzeni stosunkowo niedawno. Wcześniej były tam indywidualne nasadzenia drzew, głównie związane z mieszkańcami danych kamienic. Nie były one sadzone w sposób kompleksowy. Wytyczne rady w tym zakresie są jasne: będzie pozostawiona obecnie istniejąca zieleń, ale zostanie ona poddana uformowaniu, by były to formy mniej rozłożyste, niezakrywające pierzei.

MJ: Należy pamiętać, że ta przestrzeń to nie jest park. Z różnych względów, historycznych, funkcjonalnych, czy związanych z podziemną infrastrukturą, ilość zieleni nie może jakoś radykalnie wzrosnąć. Na pewno nie wyobrażamy sobie rozwiązania z drzewami w donicach.

Na dodatek muszą jeszcze się zmieścić ogródki restauracyjne. Macie dla nich wizję?

MG: Chcemy zaproponować wspólną formę dla całej przestrzeni, która będzie spójna z indywidualnym charakterem każdej z kamienic. Dobre rozwiązania można spotkać w miastach włoskich. W Sienie mamy do czynienia na przykład ze spójną formą oraz kolorystyką wszystkich markiz nad ogródkami. Jednak my nie jesteśmy miastem jednego koloru, tak jak Siena, tu różnorodność kolorystyczna będzie uwzględniona.

Wyzwań w tej przestrzeni jest znacznie więcej, choćby ławki czy oświetlenie.

MJ: Swego czasu przeprowadziliśmy analizy związane z możliwością zastosowania oświetlenia wiszącego nad ul. Długą. Doszliśmy jednak do wniosku, że rozpięcie cięgien byłoby w dużym konflikcie z ekspozycją głównych osi widokowych.

Prace konkursowe, które nie zostaną zrealizowane. Prace konkursowe, które nie zostaną zrealizowane.
Generalną zasadą projektu oświetlenia powinno być wydobycie wnętrza urbanistycznego. Dzisiaj ono znika przy lampach wywołujących zjawisko olśnienia (oślepienia) pieszych, które nie pozwalają na dostrzeżenie architektonicznych walorów tej przestrzeni.

MG: Chcielibyśmy, żeby iluminacja architektoniczna obiektów architektonicznych i sposób oświetlenia przestrzeni publicznej wydobył jej walory po zmroku. Turysta, który będzie przebywać na Długiej i Długim Targu ma być oczarowany nocną iluminacją.
Oświetlanie należy do tych projektowych aspektów, które będą stanowić największe wyzwania w projektowaniu tej przestrzeni.
 

Miasto tłumaczy, że zrezygnowało z konkursu na rzecz wyłonienia koncepcji z wolnej ręki, gdyż nie chce, żeby projektanci byli zbyt ekspresyjni przy tym projekcie.

MJ: Często jest tak, że my, projektanci, nie możemy się oprzeć pokusie, żeby nie odcisnąć autorskiego piętna i bardzo często w sposób nieuprawniony, wręcz na siłę poszukujemy rozwiązań oryginalnych, zbyt indywidualnych, konkurujących z historycznym dziedzictwem.

  • Prace konkursowe, które nie zostaną zrealizowane.
  • Prace konkursowe, które nie zostaną zrealizowane.
  • Płyty balastowe mają być zachowane. Tu jedna z koncepcji ułożenia z unieważnionego już konkursu.

MG: Prace konkursowe rządzą się swoimi prawami, nie ma w nich miejsca na bieżące konsultacje i sugestie zamawiającego.

MJ: Często bierzemy udział w konkursach architektonicznych i wiele z nich wygraliśmy. Tym razem decydującą rolę w procesie projektowania będzie odgrywał konserwator zabytków, który musi koncepcję zaopiniować. Dlatego w tym celu organizowane będą regularne spotkania, dyskusje w gronie przedstawicieli miasta i projektantów. Będą oceniane poszczególne rozwiązania, to będzie wielomiesięczny proces, który - liczymy na to - musi skończyć się sukcesem.

Architekt Maciej Jacaszek
współwłaściciel biura Restudio, laureat wielu konkursów i nagród architektonicznych, w tym m.in. Nagrody SARP 2015 za Wybitne Dzieło Architektoniczne pod patronatem Wiceprezesa Rady Ministrów Ministra Kultury i Dziedzictwa narodowego oraz honorowym patronatem Ministra Infrastruktury i Budownictwa, Nagrody Honorowej Urbanistów Polskich w Ogólnopolskim konkursie na najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną, Nagrody Modernizacja Roku 2015 pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Pracy oraz Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, współautor projektu Zagospodarowania brzegów jez. Ukiel w Olsztynie nominowanego do nagrody Mies'a van der Rohe, współautor zwycięskiej pracy konkursowej Estetyzacji frontów wodnych w Gdańsku

Architekt Mateusz Gzowski
Specjalizuje się w projektach dotyczących zabytkowej tkanki miejskiej, rewaloryzacji i adaptacji obiektów zabytkowych w strefach objętych ochroną konserwatorską (jest autorem lub współautorem obiektów: Sala BHP w Stoczni Gdańskiej, projekt zagospodarowania nawierzchni wokół średniowiecznych obwarowań Lęborka, zabytkowa kamienica mieszczańska przy ul. Rycerskiej 10, przebudowa zabytkowego hipodromu w Sopocie, przebudowa spichlerza przy ul. Grodzkiej 18, przebudowa Dworu Anielskiego w Gdańsku przy ul. Polanki oraz szeregu innych obiektów zabytkowych)

Opinie (138) 10 zablokowanych

  • Panowie (11)

    Beton i asfalt ...To podstawa

    • 104 42

    • (4)

      Szczegolnie pissuarowy

      • 16 25

      • Fajno byłoby przywrócić rynsztok ze średniowiecza.

        To jest perełka na skalę światową.

        • 15 10

      • Takich kretynow jak ty... niezaleznie od opcji powinno się wlasnie uzywac jako wsad do fundamentów... niestety nienosny

        • 9 14

      • Gdzie kucharek 6 tam nie ma co jeść (1)

        • 2 3

        • zrób to sam

          • 3 1

    • A pod podstawą - styropian :-)

      • 9 8

    • Wbrew pozorom asfalt

      może mieć różne oblicza, kolorystykę, zależy jak się zaprojektuje posadzkę, natomiast jest niezmiernie funkcjonalnym materiałem- jest gładki i wygodny do chodzenia i jeżdżenia a jednocześnie nie ślizgasz się na nim ...

      • 6 9

    • (1)

      Co tam rozwalić?
      Jak tam wszystko zbudowane w 1950roku z rozbiórki wszystkiego w koło czego nie rozebrali dla Warszawy ...

      • 9 3

      • Gdańsk ma nakradzione z Elbląga

        • 5 3

    • polbruk, tylko polbruk

      • 2 4

    • Chłopaki dobrze gadają!

      • 3 2

  • Tą drogą powinien iść orszak trzech króli, wszak to Droga Królewska (4)

    • 40 49

    • Chyba sześciu Króli

      • 10 5

    • A skąd wiesz że króli było trzech? (1)

      Bo świenty papaj tak orzekł?

      • 4 5

      • Nie wiem ilu było, to nie ma znaczenia.

        Wg tradycji było ich trzech.

        • 2 2

    • Szesnastu króli, przecież to oczywiste! Tyle samo co apostołów!

      • 4 2

  • Świetnie się nam Gdańsk rozwija przez ostatnie 10 lat (5)

    A teraz jeszcze udało się przyspieszyć. Gdzie się nie ruszyć to widać jakieś inwestycje

    • 134 71

    • Rozwijał. Czas przeszły. (2)

      Przy nastawiani obecnego wojewódzkiego konserwatora zabytków na to by blokować wszystkie inwestycje ten rozwój zostanie zabity.

      • 17 28

      • konserwator zabytków na ten rozwój podziałał... (1)

        ...jak cytostatyk.

        • 7 6

        • Jeżeli leczymy się z rozwoju i dobrobytu to masz rację ;)

          • 2 8

    • Udało się przyspieszyć? No nie rozśmieszaj ludzi.

      Wstrzymywali pracę żeby wystrzelić przed wyborami. Wszystko robią dla utrzymania władzy Ci żałośni ludzie.

      • 19 18

    • Był Kodak, było porządnie

      Inwestycje to były wtedy, kiedy odbudowywano te kamienice. Władze Gdańska pokazały przez lata, a szczególnie ostatnie 10 lat, że nie potrafią zarządzać z takim trudem odbudowanym majątkiem. Przy tym nie brakuje milionów na kontrowersyjne, prywatno-miejskie przedsięwzięcia.

      • 0 0

  • (4)

    Jaki koszt zlecenia niech powiedzą.

    • 41 45

    • Zapytaj oficjalną drogą to dostaniesz odpowiedź

      • 16 3

    • 49 tys zł - pisali o tym na trojmiescie (1)

      • 8 0

      • Chyba na głowę.

        • 6 4

    • A co ciebie to? Ty tu podatków nie płacisz Nowogrodzki trollu za złotówkę.

      • 10 7

  • dobrze (1)

    Dobrze że coś robią bo zęby można było starcić

    • 54 16

    • Za mało śmietników na tej drodze jest zaprojektowanych.Ja bym zrobiła to lepiej

      • 4 6

  • Poza Długą i Długim Targiem (5)

    istnieją zaniedbane i wołające o pomstę do nieba...ulice....
    może czas zajrzeć na pobliskie podwórko? a nie zmieniać to co w miarę wygląda i służy ...

    • 129 33

    • Podwórka są prywatne przeważnie (1)

      • 18 8

      • A jak były miasta to to miasto coś tam robilo by zmienic sytuacje? Nie

        Nie robilo podwyższało tylko czynsz ! Tak miasto Gdańsk ma w poszanowaniu swoich mieszkańców.

        • 14 12

    • Sam sobie remontuj podworko cwaniaku

      • 14 9

    • Otóż to, trakt prezentuje się w miarę, można by tylko poprawić miejscowo nawierzchnię.

      • 2 8

    • "Nie ma tutaj miejsca na eksperymenty projektowe"
      I tego się trzymajmy. Należy lekko odnowić i właściwie to wszystko.

      • 9 1

  • proponuję jak na deptaku na Żabiance (1)

    wylać asfalt i zrobić autostradę

    • 64 37

    • Kocham ta autostrade

      • 12 4

  • (1)

    to ci od żółtych ławeczek?

    • 54 11

    • nikt nie wie?

      • 6 1

  • Bajadury. (9)

    Bajadury. Za 50 tysięcy, nikt tego porządnie nie zaprojektuje. Mydlenie oczu.
    Panowie pierwszą koncepcją już się nie popisali. Zaprojektowali słabą przestrzeń publiczną. A teraz zgrywają się na specjalistów.

    • 77 23

    • 50 tys. (2)

      Ja bym to za darmo zrobiła.

      • 3 11

      • W takim razie

        zglos sie do Pana Jacaszka . Mysle , ze bedzie zadowolony z darmowego pracownika.

        • 18 1

      • Ja mam mieszkanie do wysprzątania i kibel do przepchania.

        • 6 10

    • Niezły kolo (4)

      To chyba koncepcja. 50 klocków to jak 1 nagroda w konkursie to kupa siana

      • 3 6

      • (3)

        Kupa siana? Jezeli mieliby tylko nad tym projektem siedziec to nawet dla 5 osob to smieszne pieniadze.

        50000/5=10000 zl brutto! Wynagrodzenia na osobe

        To jest ledwo na dwa miesioce pracy o ile ktos lubi pracowac za 5000zl brutto.

        • 11 9

        • Reklam swoich usług i to odpłatna (2)

          • 3 1

          • ... (1)

            Jesli spie*szą to to nie jest reklama. To koniec kariery

            • 3 3

            • Szambo

              Miasto nadmorskie ,kariera w tym mieście jest uzależniona kogo obdzielisz przy rozdaniu nagrody. Oczywiście ci już siebie wyznaczyli wcześniej do podziału łupów i tak ma być .Takie są zasady.A nie jakieś konkursy a nawet jak konkursy wiadomo kto ma wygrać .Jak ktoś nie zna zasad nie pasuje do towarzystwa wzajemnej adoracji i "zobowiązań". Czy tak czy siak ta sama ekipa jest na stołkach od lat więc wszystko toczy się z góry ustalonym harmonogramem

              • 10 2

    • Kolejny wpis za 1,50PLN

      Ile jeszcze, zeby wyrobic miesieczny zarobek?

      • 7 6

  • Szkło beton i amelanium (11)

    Najpierw oglądnijcie wszystkie dostepne zdjecia i obrazy ulic przed podjeciem jakiejkolwiek decyzji co do jej wyglądu.

    • 68 8

    • (10)

      Architektów najlepiej charakteryzuje zdjęcie tytułowe artykułu. W tle czarny sześcian, klocek z czarnego aluminium a do tego czarne szkło. Szczyt dizajnu Gdańskiego. Najwyższa forma do jakiej dążą obecni Gdańscy architekci. Budynek Manhattanu -czarny kloc, Budynek PZU na Hucisku - czarny kloc, budynek vis a vis szpitala Kopernika-czarny kloc, budynek vis a vis pętli na Emaus- czarny kloc, budynek Kartuska office (tfu za nazwe) - czarny kloc, centrum handlowe a rogu łostowicka kartuska-czany kloc, można tak wymieniać. To ostatnio Panowie nam zafundowaliście! To jest nowoczesność polot i architektura?

      • 23 11

      • O czarnym sarkofagu budynia zwanym teatrem z litości nie wspomnę.. (4)

        • 24 9

        • No fakt, wam się marzy powrót do średniowiecza i domy z gliny.. (2)

          • 4 23

          • Jeśli architektura średniowiecza kojarzy ci się z domami z gliny

            to szczerze współczuję.

            • 19 3

          • Nie, marzy mi się czarny sześcian z aluminium i szkła. Budynek o uroku wielopoziomowego garażu.

            • 12 6

        • To nie sarkofag budynia...

          tylko niejakiego Limona.

          • 9 1

      • ewetualnie rdzawy korten

        • 5 3

      • (3)

        Manhattan czarnym klocem?!?! Raczej żółty.

        • 1 3

        • (2)

          A panowie na pierwszym zdjęciu to na tle żółtego czy czarnego stoją? Bo stoją na tle Manhattanu. Stoją przed czarnym klocem

          • 2 4

          • (1)

            Przecież to okna. Jak niebo jest pochmurne, to będą ciemne.

            • 1 2

            • Okno w czarnej ramie zawsze będzie czarnym oknem nawet w pełnym slońcu.

              • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane