stat

Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi w Trójmieście 400 mln zł

27 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 1 roku)
Ewa Budnik

Samorządy mają prawo żądać od prywatnych inwestorów, by przy okazji budowy osiedla, centrum handlowego czy biurowca inwestowali także w przebudowę czy rozbudowę układu drogowego. W Trójmieście od lat funkcjonuje to nieźle. Od 2013 roku na rzecz Gdańska, Sopotu i Gdyni za pieniądze inwestorów wykonane zostały roboty drogowe za ponad 400 mln złotych.



Prosty zapis Ustawy o drogach publicznych, który mówi: "Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia" (art.16) pozwala samorządom egzekwować od deweloperów inwestycje w drogi.

- Budowę lub przebudowę dróg publicznych w zakresie niezbędnym dla prawidłowej obsługi komunikacyjnej obiektów generujących ruch realizują inwestorzy na podstawie tak zwanych umów drogowych. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej - wyjaśnia Agata Grzegorczyk z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdyni.
Umowy drogowe są w Trójmieście podpisywane od lat. Z roku na rok ich przybywa, rosną też kwoty, jakie w drogi inwestują deweloperzy.

W Gdyni największe inwestycje dopiero będą



W ostatniej dekadzie, czyli od 2008 do lipca 2018 r., w Gdyni zostało zawartych 145 umów drogowych, w tym od 2013 roku do lipca 2018 zawarto 88 umów o wartości robót 50,7 mln zł. Realizacja dwóch największych z nich na łączną kwotę nieco ponad 12 mln zł jeszcze się nie rozpoczęła. To przebudowa skrzyżowania ul. Wendy - Portowa - św. Piotra zobacz na mapie Gdyni, gdzie inwestycje mieszkaniowe realizuje Invest Komfort oraz PB Górski oraz budowa drogi łączącej al. Zwycięstwa z ul. Legionów z przebudową ul. Kostki Napierskiego. zobacz na mapie Gdyni W tym przypadku nowa droga powstaje do obsługi dużej inwestycji mieszkaniowo-biurowo-usługowej, którą realizować będzie Semeko.

W ramach realizacji umów drogowych w 2010 roku, w związku z budową przez GI Hossa osiedla Fort Forest, powstała ulica Gierdziejewskiego zobacz na mapie Gdyni (wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem). W tej samej okolicy Hossa w 2011 zaczęła budować ulicę Filipowskiego zobacz na mapie Gdyni (ze skrzyżowaniem z ul. Wiczlińską, wraz z odwodnieniem i oświetleniem). Trzy lata później kolejne skrzyżowanie z Wiczlińską, tym razem u styku z Chwarznieńską zobacz na mapie Gdyni przebudował Lidl, w związku z otwarciem tam swojego sklepu.

Okolice skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Orłowską zobacz na mapie Gdyni w 2011 przebudowane zostały za pieniądze Invest Komfortu w związku z realizacją przez tego dewelopera inwestycji Nowe Orłowo, a Polnord przebudował fragment ul. Wiejskiej zobacz na mapie Gdyni, aby można było dojechać do realizowanych przez tego dewelopera budynków Albatros.

- Inwestycje te zostały zrealizowane do obsługi wybudowanych obiektów. Budowa i przebudowa dróg publicznych ma także niwelować ewentualne negatywne skutki dodatkowego ruchu generowanego przez nową zabudowę - wyjaśnia Agata Grzegorczyk. - Nowe lub przebudowane drogi stają się majątkiem miasta, które przyjmuje te obiekty w użytkowanie, aby jako drogi publiczne służyły ogółowi ich użytkowników. Dzięki takiej współpracy inwestorów z zarządcą dróg miasto się rozwija, zapewniając nowym i dotychczasowym mieszkańcom przyjazne otoczenie miejsca ich zamieszkania lub pracy oraz optymalne skomunikowanie tych miejsc z podstawowym układem drogowym miasta.

W Sopocie najwięcej przy okazji budowy Sopot Centrum (dworca)



Przebudowany i rozbudowany o nowe funkcje sopocki dworzec oddany do użytkowania został na przełomie 2015 i 2016 roku. Inwestycja powstała w ramach umowy partnerstwa prywatno-publicznego. Partner prywatny - Bałtycka Grupa Inwestycjna - wykonał nakłady finansowe na rzecz Sopotu na kwotę 22,6 mln zł.

- W pierwszym etapie za ponad 3,4 miliona złotych przebudowane zostało wraz z otoczeniem między innymi skrzyżowanie ulic Kościuszki i Chopina zobacz na mapie Sopotu oraz ulice Podjazd zobacz na mapie Sopotu i Dworcowa zobacz na mapie Sopotu - wymienia Anna Dyksińska z biura prasowego sopockiego magistratu. - W drugim etapie, za kwotę 19,2 mln złotych, poniesiono nakłady na terenie byłej ul. Dworcowej zobacz na mapie Sopotu biegnącej wzdłuż nowych obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowej. Dzięki temu połączono układem drogowym rondo przy ul. Podjazd zobacz na mapie Sopotu - plac Konstytucji 3 Maja zobacz na mapie Sopotu z ulicą Dworcową i rondem przy ulicy Kościuszki i Chopina.
W ramach tych prac powstały nie tylko kamienne nawierzchnie, ale także m.in. przebudowane zostały instalacje podziemne, zbudowano nową kanalizację deszczową (w tym pięć nowych zbiorników retencyjnych) oraz oświetlenie i elementy wodne. Całość zagospodarowano zielenią.

Wcześniej, w latach 2006-2009, tak duże inwestycje prywatnego partnera miały miejsce przy okazji realizacji Centrum Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Inwestor partycypował w kosztach przebudowy układu komunikacyjnego, który wykonany został wraz z infrastrukturą podziemną - w tamtych latach kosztowało to 7,2 mln zł. Po stronie inwestora było także wykonanie dokumentacji budowlanej i realizacja tunelu w ciągu ulicy Powstańców Warszawy i Grunwaldzkiej - kosztowało to 5 986 tys. zł.

Obecnie w trakcie realizacji jest budowana przez spółkę Arkony droga wjazdowa (wraz z infrastrukturą podziemną, sieciami i układem drogowym) w obrębie ul. Powstańców Warszawy/Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Kosztuje to 675 tys. zł. W tym samym rejonie trwa przebudowa znacznej części ulicy Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Firma Polnord, która jest właścicielem przeznaczonej na inwestycję hotelową działki u zbiegu al. Niepodległości i ul. Haffnera zobacz na mapie Sopotu zapłaciła 2 mln złotych za dokumentację projektową poprzedzającą tę przebudowę.

W Gdańsku w ciągu dekady inwestycje za ponad 420 mln złotych



- Pierwsza umowa na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych została zawarta w Gdańsku w 2008 r. Od tego czasu podpisano ich łącznie 371. Obejmują one inwestycje na łączną kwotę 422 045 838 zł i 80 gr - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Do połowy 2013 roku zawarto 134 umowy, a od połowy 2013 roku do dziś 237. W ciągu ostatnich pięciu lat podpisano umowy na realizację inwestycji na kwotę 329 mln zł.
Czytaj także: jakie inwestycje w ramach umów drogowych zostały zrealizowane w Gdańsku do połowy 2013 roku

W 2010 roku umów drogowych podpisano w Gdańsku 27, ale już w 2016 - 56, w tym roku do końca lipca jest ich już 36.

- Procedurę zawierania umów opisuje zarządzenie prezydenta Miasta Gdańska. Określa ono także także zasady, na jakich określany jest niezbędny zakres budowy lub przebudowy przyległego układu drogowego przez inwestora w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej inwestycji niedrogowych - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - W przypadku dużych inwestycji zawierana jest najczęściej nie jedna, ale kilka umów drogowych powiązanych z poszczególnymi budynkami. Dlatego umowy te są po części zrealizowane, po części w trakcie realizacji, a po części dopiero będą zrealizowane.
Oto kilka przykładów inwestycji, które w Gdańsku były, są lub będą realizowane w oparciu o umowy drogowe:

Czy samorządy powinny egzekwować od deweloperów inwestycje na terenie gminy?
61%

tak, prawo w tym zakresie powinno być bardzo szczegółowe, żeby wszystko było transparentne

21%

tak, i to nie tylko drogi, ale też szkoły, baseny, ośrodki zdrowia itd.

7%

to zależy od tego, jaka to jest inwestycja

2%

nie, takie "dogadywanie się" może mieć drugie dno

9%

nie, po to firmy płacą podatki, żeby państwo i samorząd miało na swoje inwestycje

zakończona

łącznie głosów: 1306

Mogłeś jeszcze nie czytać