stat

Przed końcem roku budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na finiszu

31 grudnia 2014 (artykuł sprzed 5 lat)
Maciej Naskręt

Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwa świąteczna przerwa - wykonawca zawiesił prace budowlane. Mimo to sprawdzamy, z jak dużym stopniem zaawansowania prac na budowie uda się wejść inwestorowi i wykonawcy w nowy rok.



Zobacz podbijarkę pracującą na torach linii PKM.
Gotowy wiadukt pn. Mostek Weisera Dawidka i kładka dla pieszych przy ul. Dolne Migowo.
Listopadowa próba obciążeniowa wiaduktu nad ul. Słowackiego.
Kończy się 2014 r., dlatego postanowiliśmy podsumować tegoroczne prace na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, którą 1 września 2015 r. mamy pojechać z Wrzeszcza do Gdyni po drodze mijając lotnisko w Rębiechowie i przystanek w Osowej.

Wykonawca - firma Budimex - wstępnie zakładał, że w 2014 r. uda się mu wykonać 95 proc. prac. Niestety do tego wyniku zabrakło naprawdę niewiele. - Zaawansowanie prac na tę chwilę wynosi 86 proc. Natomiast od początku budowy minęło 83 proc. czasu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia z ramienia samorządu województwa.

Na budowie 18-kilometrowej linii nic się teraz nie dzieje, ale też nie ma w tym nic dziwnego. - Trwa obecnie przerwa świąteczna. Wszystkie prace torowe są wstrzymane. Mimo to jednak prowadzimy prace zmierzające do udostępnienia, szczególnie kierowcom, przejazdu wiaduktami w ciągu ul. Budowlanych. Do tej pory jednak 16 obiektów inżynieryjnych PKM otrzymało już oficjalną zgodę na użytkowanie - większość w ostatnich dniach grudnia 2014 r. - mówi Konopacki.

Ponadto spadł śnieg i pojawił się mróz, który dodatkowo komplikuje większość prac.

Budowa nowych dróg przy linii PKM ukończona jest w ok. 90 procentach, natomiast zaawansowanie robót mostowych - w zależności od obiektu - wynosi od 85 do 100 proc. Przy czym zaznaczyć trzeba, że konstrukcyjnie gotowe są już wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie PKM (łącznie 41), a obecnie prowadzone są na nich wyłącznie prace wykończeniowe.

- Konstrukcję najdłuższej, 940-metrowej estakady przy gdańskim lotnisku zobacz na mapie Gdańska udało się wykonać półtora miesiąca przed planowanym w harmonogramie terminem - zaznacza Tomasz Konopacki.

Zobacz jesienną (najnowszą) kronikę budowy linii PKM.

Systematycznie przeprowadzane są odbiory techniczne kolejnych obiektów, m.in. oczekiwanego przez kierowców wiaduktu drogowego na ul. Budowlanych, gdzie od maja 2014 r. w związku z budową przystanku PKM Gdańsk-Matarnia obowiązuje objazd. Urzędowe decyzje w sprawie tego oraz kilku innych obiektów powinny zapaść w pierwszych tygodniach 2015 r.

Gotowe są już konstrukcje wszystkich 8 przystanków PKM, a dwa z nich - Gdańsk-Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska i Gdańsk-Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - posiadają już kompletne, charakterystyczne czerwone wiaty przystankowe. Obecnie trwa montaż perforowanych ścian z artystycznymi grafikami na przystanku PKM Gdańsk-Brętowo, a w styczniu 2015 r. rozpocznie się ich montaż na Strzyży. Zaawansowanie robót kubaturowych, w zależności od przystanku, wynosi 60-80 procent.

Najmniejszy statystycznie - na poziomie 55-60 procent - jest postęp robót w telematyce i SRK, gdyż te prace mogły w pełni ruszyć dopiero po zakończeniu robót konstrukcyjnych i torowych.

Warto jednak odnotować, że wzdłuż linii PKM stoją już wszystkie kontenery Bombardiera z systemami sterowania dedykowanymi dla poszczególnych posterunków ruchu, a w budynku Lokalnego Centrum Sterowania na Matarni znajduje się już także komputer zależnościowy systemu EBILock 950, który będzie odpowiedzialny za nadzór nad poprawnym i bezpiecznym działaniem urządzeń na posterunkach w Rębiechowie, Brętowie, Kiełpinku oraz Petrolocie/Firodze. Pod koniec 2014 r. przy torach PKM zamontowane zostały również pierwsze semafory.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.


Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku

luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.
Czy nowa kolej w Gdańsku ułatwi ci podróżowanie?
33%

tak, jest alternatywą dla zakorkowanych ulic

31%

tak, ale wszystko zależy od częstotliwości i cen biletów

17%

nie, ale wiem, że wiele osób z niej skorzysta

19%

nie, nowe połączenie nie usprawni mi podróży

zakończona

łącznie głosów: 1245

Stacja Gdańsk - Port Lotniczy

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Matarnia

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Kiełpinek

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Jasień

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Niedźwiednik

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Brętowo

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Strzyża

fot. PKM

Stacja Banino

fot. PKM

Stacja Brętowo

fot. PKM

Stacja Kiełpinek

fot. PKM

Stacja Jasień

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Brętowo

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Niedźwiednik

fot. PKM

Stacja Gdańsk - Strzyża

fot. PKM

Stacja Banino

fot. PKM

Kolej Metropolitalna: makieta stacji Brętowo

fot. PKM

Kolej Metropolitalna: makieta stacji Brętowo

fot. PKM

Kolej Metropolitalna: makieta stacji Brętowo

fot. PKM

Kolej Metropolitalna: makieta stacji Brętowo

fot. PKM

Stacja Gdańsk-Port Lotniczy

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Matarnia

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Banino

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Jasień

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Brętowo

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Niedżwiednik

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Strzyża

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Kiełpinek

fot. Autopilot trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna

fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Kolej Metropolitalna

fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna

fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna

fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna

fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna

fot. PKM S.A.

PKM - Mostek Waisera

fot. Szymon Ł.

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej

fot. Łukasz Unterschuetz

Stacja Gdańsk - Port Lotniczy

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Matarnia

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Kiełpinek

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Jasień

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Brętowo

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Niedźwiednik

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Strzyża

fot. PKM S.A.

Stacja Banino

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Kiełpinek

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Kiełpinek

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Jasień

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Brętowo

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Niedźwiednik

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Strzyża

fot. PKM S.A.

Stacja Banino

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Port Lotniczy

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Port Lotniczy

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Port Lotniczy

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Kiełpinek

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Jasień

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Brętowo

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Niedźwiednik

fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Strzyża

fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna Trojmiasto

fot. FotoGda

Kolej Metropolitalna Trojmiasto

fot. FotoGda

Kolej Metropolitalna Trojmiasto

fot. FotoGda

Kolej Metropolitalna Trojmiasto

fot. FotoGda

Kolej Metropolitalna Trojmiasto

fot. FotoGda