Nowy węzeł przy dworcu w Osowej: oferty wykonawców mieszczą się w budżecie miasta
Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwa świąteczna przerwa - wykonawca zawiesił prace budowlane. Mimo to sprawdzamy, z jak dużym stopniem zaawansowania prac na budowie uda się wejść inwestorowi i wykonawcy w nowy rok.
Wykonawca - firma Budimex - wstępnie zakładał, że w 2014 r. uda się mu wykonać 95 proc. prac. Niestety do tego wyniku zabrakło naprawdę niewiele. - Zaawansowanie prac na tę chwilę wynosi 86 proc. Natomiast od początku budowy minęło 83 proc. czasu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia z ramienia samorządu województwa.
Na budowie 18-kilometrowej linii nic się teraz nie dzieje, ale też nie ma w tym nic dziwnego. - Trwa obecnie przerwa świąteczna. Wszystkie prace torowe są wstrzymane. Mimo to jednak prowadzimy prace zmierzające do udostępnienia, szczególnie kierowcom, przejazdu wiaduktami w ciągu ul. Budowlanych. Do tej pory jednak 16 obiektów inżynieryjnych PKM otrzymało już oficjalną zgodę na użytkowanie - większość w ostatnich dniach grudnia 2014 r. - mówi Konopacki.
Ponadto spadł śnieg i pojawił się mróz, który dodatkowo komplikuje większość prac.
Budowa nowych dróg przy linii PKM ukończona jest w ok. 90 procentach, natomiast zaawansowanie robót mostowych - w zależności od obiektu - wynosi od 85 do 100 proc. Przy czym zaznaczyć trzeba, że konstrukcyjnie gotowe są już wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie PKM (łącznie 41), a obecnie prowadzone są na nich wyłącznie prace wykończeniowe.
- Konstrukcję najdłuższej, 940-metrowej estakady przy gdańskim lotnisku

Systematycznie przeprowadzane są odbiory techniczne kolejnych obiektów, m.in. oczekiwanego przez kierowców wiaduktu drogowego na ul. Budowlanych, gdzie od maja 2014 r. w związku z budową przystanku PKM Gdańsk-Matarnia obowiązuje objazd. Urzędowe decyzje w sprawie tego oraz kilku innych obiektów powinny zapaść w pierwszych tygodniach 2015 r.
Gotowe są już konstrukcje wszystkich 8 przystanków PKM, a dwa z nich - Gdańsk-Rębiechowo


Najmniejszy statystycznie - na poziomie 55-60 procent - jest postęp robót w telematyce i SRK, gdyż te prace mogły w pełni ruszyć dopiero po zakończeniu robót konstrukcyjnych i torowych.
Warto jednak odnotować, że wzdłuż linii PKM stoją już wszystkie kontenery Bombardiera z systemami sterowania dedykowanymi dla poszczególnych posterunków ruchu, a w budynku Lokalnego Centrum Sterowania na Matarni znajduje się już także komputer zależnościowy systemu EBILock 950, który będzie odpowiedzialny za nadzór nad poprawnym i bezpiecznym działaniem urządzeń na posterunkach w Rębiechowie, Brętowie, Kiełpinku oraz Petrolocie/Firodze. Pod koniec 2014 r. przy torach PKM zamontowane zostały również pierwsze semafory.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.
luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.
- Zobacz opinie (210)

Stacja Gdańsk - Port Lotniczy
fot. PKM

Stacja Gdańsk - Matarnia
fot. PKM

Stacja Gdańsk - Kiełpinek
fot. PKM

Stacja Gdańsk - Jasień
fot. PKM

Stacja Gdańsk - Niedźwiednik
fot. PKM

Stacja Gdańsk - Brętowo
fot. PKM

Stacja Gdańsk - Strzyża
fot. PKM

Stacja Banino
fot. PKM

Stacja Brętowo
fot. PKM

Stacja Kiełpinek
fot. PKM

Stacja Jasień
fot. PKM

Stacja Gdańsk - Brętowo
fot. PKM

Stacja Gdańsk - Niedźwiednik
fot. PKM

Stacja Gdańsk - Strzyża
fot. PKM

Stacja Banino
fot. PKM

Kolej Metropolitalna: makieta stacji Brętowo
fot. PKM

Kolej Metropolitalna: makieta stacji Brętowo
fot. PKM

Kolej Metropolitalna: makieta stacji Brętowo
fot. PKM

Kolej Metropolitalna: makieta stacji Brętowo
fot. PKM

Stacja Gdańsk-Port Lotniczy
fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Matarnia
fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Banino
fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Jasień
fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Brętowo
fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Niedżwiednik
fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Strzyża
fot. Autopilot trojmiasto.pl

Stacja Gdańsk-Kiełpinek
fot. Autopilot trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna
fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna
fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna
fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna
fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna
fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna
fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna
fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Prace minerskie - Kolej Metropolitalna
fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

Kolej Metropolitalna
fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna
fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna
fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna
fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna
fot. PKM S.A.

PKM - Mostek Waisera
fot. Szymon Ł.

Budowa Kolei Metropolitalnej
fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej
fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej
fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej
fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej
fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej
fot. Łukasz Unterschuetz

Budowa Kolei Metropolitalnej
fot. Łukasz Unterschuetz

Stacja Gdańsk - Port Lotniczy
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Matarnia
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Kiełpinek
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Jasień
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Brętowo
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Niedźwiednik
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Strzyża
fot. PKM S.A.

Stacja Banino
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Kiełpinek
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Kiełpinek
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Jasień
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Brętowo
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Niedźwiednik
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Strzyża
fot. PKM S.A.

Stacja Banino
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk - Port Lotniczy
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Port Lotniczy
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Port Lotniczy
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Kiełpinek
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Jasień
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Brętowo
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Niedźwiednik
fot. PKM S.A.

Stacja Gdańsk-Strzyża
fot. PKM S.A.

Kolej Metropolitalna Trojmiasto
fot. FotoGda

Kolej Metropolitalna Trojmiasto
fot. FotoGda

Kolej Metropolitalna Trojmiasto
fot. FotoGda

Kolej Metropolitalna Trojmiasto
fot. FotoGda

Kolej Metropolitalna Trojmiasto
fot. FotoGda