• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł na przejścia 3D w Gdańsku

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Trójwymiarowa zebra na drodze rowerowej na bulwarze w Lidzbarku Warmińskim. Trójwymiarowa zebra na drodze rowerowej na bulwarze w Lidzbarku Warmińskim.

Czy Gdańsk będzie kolejnym miastem po metropoliach w Islandii, Niemczech czy Holandii, gdzie powstanie trójwymiarowe przejście dla pieszych? W Polsce podobną technologię zastosowano już w Szczecinie i Lidzbarku Warmińskim. Z pomysłem stworzenia takich przejść w Oliwie wyszedł jeden z gdańskich radnych.



Pierwsze przejścia tego typu powstały kilka lat temu w Indiach. Później pomysł podchwyciły magistraty w europejskich miastach: niemieckich Schmalkalden, Viersen i Essen, Cairns w Australii czy Dunedin City w Nowej Zelandii.

Przejście trójwymiarowe - czy poprawi bezpieczeństwo?



Jak oceniasz pomysł wymalowania przejść dla pieszych w technologii 3D?

Nietypowe rozwiązania podchwyciły też polskie miasta. Kilka lat temu trójwymiarowa infrastruktura pojawiła się na przystankach tramwajowych w Szczecinie, w ubiegłym roku "unoszące się" nad nawierzchnią pasy wymalowano na drodze rowerowej w Lidzbarku Warmińskim (powstała tam też pierwsza w kraju fluorescencyjna droga rowerowa).

Jedni traktowali to jako ciekawostkę i instalację artystyczną (przejścia malowano w formie np. rwącego potoku), drudzy zastanawiali się, jakie ma to przełożenie na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Przejście 3D powoduje bowiem u kierowcy złudzenie optyczne, że na jezdni leży jakaś przeszkoda, co ma go skłonić do jazdy z mniejszą prędkością i szczególnej ostrożności. Jednak, jak wykazały badania przeprowadzone przez ekspertów z Holandii, osiągany efekt jest praktycznie niezauważalny.

Przejścia 3D powstały już w wielu miastach na świecie. Na zdjęciu nietypowa zebra w Dunedin City w Nowej Zelandii. Przejścia 3D powstały już w wielu miastach na świecie. Na zdjęciu nietypowa zebra w Dunedin City w Nowej Zelandii.
Z propozycją, by takie przejście powstało w Gdańsku, wyszedł radny Jan Perucki. Przekonuje, że pasy w technologii 3D mogłyby pojawić się na już istniejących przejściach np. na Wodnika przy ZSO nr 2, w Oliwie na Czyżewskiego lub na ul. Polanki.

- W tym pierwszym miejscu kilka lat temu doszło do śmiertelnego potrącenia pieszej - właśnie na pasach - przypomina Perucki. - Aby nie generować dodatkowych kosztów, można by wymalować pasy tam, gdzie przejście już funkcjonuje, ale nie ma tam sygnalizacji świetlnej. Tym bardziej, że statystyki są nieubłagane: do największej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodzi właśnie na przejściach.
Jak przypomina portal brd24.pl pomysł drogowców ze Szczecina był atrakcyjny, kosztowny (ponad 2 mln zł) i niestety kompletnie się nie sprawdził. Kierowcy szybko przyzwyczaili się, że przeszkoda na jezdni jest tylko złudzeniem, co dalej prowadzi do uśpienia czujności i braku należytej reakcji w sytuacji, gdy na drodze rzeczywiście znajdzie się jakaś przeszkoda.

- Pomysł pozornie wydaje się atrakcyjny, ale podobnie jak holenderscy badacze czy moi koledzy ze Szczecina, podchodzę do niego z dystansem - ocenia Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Po pierwsze trójwymiarowe przejście ładnie wygląda na zdjęciu, ale bardzo trudno uzyskać ten efekt w praktyce np. na nierównej nawierzchni. Po drugie, kierowcy szybko się do niego przyzwyczajają i przestają przed nimi zwalniać. Po trzecie, wymalowanie pasów w ten sposób nie ma umocowania w przepisach i taka zebra mogłaby powstać tylko jako "oznakowanie tymczasowe". Z doświadczenia wiemy, że półśrodki się nie sprawdzają. Przykładem niech będzie pechowe przejście na Hallera, gdzie jeszcze kilka lat temu dochodziło do bardzo poważnych wypadków. Stosowaliśmy tam różne rozwiązania, od zwężania jezdni, przez kocie oczka, migające znaki, kamery rejestrujące wykroczenia. Zadziałały dopiero progi zwalniające - przypomina Wawrzonek.

Opinie (164) 10 zablokowanych

  • Dobry pomysł. (16)

    Koszt niewielki, a może poprawić bezpieczeństwo.

    • 63 138

    • (7)

      niczego nie poprawi, to jest znak poziomy i regulują go przepisy

      • 27 2

      • wyciągnij kij z zadka (3)

        • 6 11

        • poproś chłopaka, ja nie bede Ci tam grzebał (2)

          • 2 3

          • Zasłanianie się przepisami jest głupotą (1)

            Przepisy tworzą ludzie, co to za problem byłoby zmienić i dopuścić choćby testowo takie przejścia, to nie eutanazja, aborcja a tylko sposób malowania zebry. Nasza obecna władza dowiodła, że zmiany prawa potrafi przeprowadzać nawet w ciągu kilku godzi o ile chce. A najbardziej rozweselił mnie komentarz urzędnika - ...bardzo trudno uzyskać ten efekt w praktyce np. na nierównej nawierzchni.. Czy to aby nie pana rola aby te drogi były równe?

            • 3 1

            • ator ty tutaj?

              • 0 0

      • Dobry pomysł

        Parę lat temu zainwestowano w dziury 3D i znacznie zmniejszyło to liczbę wypadków spowodowanych przekraczaniem prędkości

        • 4 1

      • tego znaku nie regulują przdpisy. Ciekaw interpretacji przepisów jak dojdą tam

        • 1 0

      • niczego nie poprawi , wszystko żle , jak oni mogą ... jak można być taką jęczypupa całe życie ... żal że matki takich rodzą

        • 3 2

    • Czytałeś artykuł? (1)

      Czy walisz komentarze bez zastanowienia?
      Doczytaj, że na te malunki wydadzą kilka baniek z naszych pieniędzy a efekt zero, podobnie jak ty!

      • 29 9

      • Ale się unoś

        Artykuł to że ktoś napisał nic pewnego na sto procent nie wynika a pieniądze pozą ... Zrobili parę spowalniaczy na jezdniach, wydali na TriStar i już wszystko gra pieniądze rozdane po równi

        • 1 0

    • bez sensu

      trójwymiar widać tylko na zdjęciach w realu zero efektu

      • 13 1

    • Pomysł bardziej "ciekawostka" (1)

      Na przejściach giną ludzie i chodzą tam dzieci
      Przejście musi być Bezpieczne to znaczy wyraźnie oznaczone w sposób czytelny i widoczny w przestrzeni która ją otacza. Nie powinno znajdować się na zakręcie, bardzo dobrze oświetlone. Pieszy nie może być zasłonięty przez drzewa, krzewy małą architekturę miejska. Zaparkowane samochody czy autobus w zatoczce
      Przejście musi być wykonane z materiałów trwałych i prosty w konserwacji
      Żyjemy w dzisiejszych czasach gdzie technika jest tak zaawansowana i tania że zastosowanie czujników i odpowiedniej sygnalizacji powinno być standardem

      • 4 0

      • czo?!xD

        u nas mają problem żeby auta zastawiające przejścia usunąć a Ty chcesz jakąś "kosmiczną" technologię

        • 2 0

    • (1)

      G*wno to da. Najpierw każdy zwolni z ciekawosci, a później nikt nie będzie na to zwracał uwagi bo będzie wiedzial co to. Je*ac mandaty po 2tys i 23pkt za przekraczających prędkość czy wyprzedzających na pasach i się k*rwa skończy. Po 7 dniach komornik.

      • 2 3

      • powinieneś zastąpić Ziobre

        • 2 1

    • A jak ktoś ma lęk wysokości to może chodzić po takim przejściu?

      • 2 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Ktoś zarobi czyli jakiś zaprzyjaźniony wykonawca (7)

    a efekt będzie praktycznie zerowy. Tę kasę można wydać na naprawę chodników?

    • 120 28

    • bo pracownicy spółek skarbu miasta nie mają umów o zakazie konkurencji

      • 1 1

    • a chodniki będą naprawiać

      niezaprzyjaźnieni wykonawcy ?

      • 1 1

    • (4)

      Zawsze ktoś zarobi, i o to chodzi, na tym polega gospodarka, że bardziej przedsiębiorczy organizują, a inni dzięki temu pracują i zarabiają. Jedni mają firmy i tworzą miejsca pracy by również malkontenci mieli gdzie pracować. Dla tych co łamią prawo jest policja. Jeżeli coś konkretnego wiesz , idź na policję. Ale ty nic nie wiesz, jesteś tylko osobą marudzącą, i wiecznie nie zadowoloną, głównie z siebie.

      • 3 3

      • W Gdańsku są ceny jak w Warszawie. To według ciebie ma sens? (3)

        • 0 1

        • (1)

          Ceny czego i gdzie?

          • 1 0

          • cukru w zabce na wajdeloty

            • 2 0

        • NIE, nie mamy sejmowego lewiatana z cenami wszystko za 1 zł

          • 0 0

  • końcówka dobra. Na naszych asów skuteczne są tylko progi zwalniające (3)

    słupki oraz mur...

    • 101 4

    • Najlepszy pomysł na poprawę bezpieczeństwa to likwidacja wszystkich przejść .

      • 2 3

    • i dlatego coraz więcej ludzi jeździ SUVami i terenówkami na lifcie

      Ciężko jeździć po tych wszystkich przeszkodach nie mając chociaż lekko uterenowionego samochodu.

      • 1 0

    • Ale na akim pzrzejściu można się przewrócić.

      Jak nie trafi w białe to leży.

      • 2 0

  • Jadąc samochodem można się wystraszyć (5)

    Że coś większego leży na jezdni i robiąc niebezpieczy manewr doprowodzić do kolizji. 3d na ścianę i śmietnik.

    • 163 16

    • Ojej (1)

      Szczególnie w miejscach z ograniczeniem prędkości do 40kmh - można naprawdę zes*ać się w gacie.

      • 19 16

      • To polecam uderzyć w inny samochód, poruszając się raptem 40km/h. I potem opowiadać bzdury.

        • 3 0

    • I bardzo dobrze! (1)

      Przynajmniej właściciele nisko zawieszonych BMW i Golfów III nauczą się hamować.

      • 9 7

      • A jak któregoś dnia ktoś dla hecy podłoży taki realny bloczek to się wszyscy zdziwią:-)

        • 4 0

    • A po jakimś czasie, gdy wszyscy się przyzwyczają

      będzie to działało w drugą stronę. Na ulicy ktoś położy jakieś cegły, blok czy konar drzewa i kierowca pomyśli że to 3D, i pojedzie dalej...

      • 7 0

  • Jeszcze kilka lat i będzie jak we wspomnianych miastach. Super:)! (4)

    • 11 33

    • Oby nie

      • 2 1

    • Zejdź na ziemię (2)

      Aby było inaczej musi najpierw zmienić się nasza mentalność a to przynajmniej 2 pokolenia...

      • 1 3

      • a ja myslalem ze wystarcza pasy 3D

        • 0 0

      • Moja mentalność jest ok

        Ale chyba rzeczywiście jestem w mniejszości

        • 1 0

  • Spoko (4)

    Ale jak ktoś zrzucić prawdziwa przeszkodę na ścieżkę lub ulice i będzie wyglądało tak samo to nie odróżnisz przy 50km/h A winny będzie ZDIZ! Jak kogoś zabije A tak się stanie. Znam nasze kreatywne słoiki. Rowerzyści im przeszkadzają.....

    • 42 12

    • Niech każdy jeżdzi tak jak nakazują przepisy, (3)

      a nikt nikomu przeszkadzał nie będzie.

      • 8 3

      • I niech znaki też robią, jak nakazują przepisy

        • 1 1

      • Czeho nie zrozumiales (1)

        Z wpisu. Jadac 50 bede uwazal ze to 3d i wpadne na przeszkode to na 90% wyladuje na dachu
        !

        • 1 0

        • Chyba jadąc na motorze albo wjeżdżając w przeszkodę w postaci skoczni ze skate parku.

          • 0 0

  • kazde przejscie powinno posiadać przejazd dla rowerów (4)

    • 23 50

    • Rzadko się robi nowe bez przejazdów (1)

      Więc problem niewielki.

      • 1 1

      • Duży, bo starych jest dużo więcej:)

        • 1 0

    • Po co ? Dla rowerzystów to i tak nie ma znaczenia, nawet czerwone światło dla nich to zielone.

      • 7 3

    • po co przejazd skoro za nim nie ma DDR?

      • 1 0

  • Najpierw te ulice wybudujcie (3)

    A późnej "spowalniajcie" ruch

    Nie odwrotnie

    • 67 18

    • których ulic w Trójmieście brakuje? Gdzie powinny powstać nowe drogi (1)

      Konkretnie

      • 0 4

      • yyyyyy , jak przyjadę do Gdańska kiedyś to ci powiem, prezes słabo płaci - nie stać mnie na bilet

        • 1 2

    • SAAAM

      Ruch każdy kierowca SAM powinien zwalniać, saaaam! Nic nie pomoże, jak kierowcy barany i mentalność maja chorą. To nie to co kierowcy w Szwecji. Bierzcie Polacy przykład. a to wszystko opiera się na szacunku jeden do drugiego. Szanuj, kierowco, pieszego, bo on słabszy od ciebie- z wiadomego powodu.

      • 0 0

  • Podstawa to dobre oznakowanie, zawsze świeże pasy (a nie wytarte) i oświetlenie. (4)

    Przy takich newralgicznych przejściach progi zwalniające.
    Inaczej się nie da.
    Tak jak już napisano, ludzie się przyzwyczają i dalej będą jechać jak jechali (tylko przyjezdny nie) a kasa wydana... i trzeba to odświeżyć co jakiś czas.

    Do tego dochodzi rozwaga nie tylko kierujących, ale też pieszych.

    • 74 1

    • (2)

      Przede wszystkim powinno być prawidłowe oznakowanie. To coś na DDR nie jest na pewno przejściem dla pieszych. Tylko znak pionowy wyznacza przejście dla pieszych. Znak poziomy też musi spełniać wymogi rozporządzenia. Tymczasem tam nie ma ani znaku pionowego, ani poziomego, jest po prostu malunek na DDR.

      • 3 1

      • (1)

        Taki z Ciebie formalista? Średnio rozgarnięty człowiek kojarzy te paski z przejściem dla pieszych, a Ty masz z tym problem? Korona z głowy Ci spadnie, gdy zatrzymasz się przed tą zebrą?

        • 1 6

        • Nie pomyślałeś o tym, że to właśnie znak nakłada konkretne obowiązki? Mówimy o ruchu drogowym, o ustaleniu pierwszeństwa, zachowaniu szczególnej ostrożności itp. I to właśnie konkretne przepisy i konkretne znaki te obowiązki nakładają, a nie to z czym się komuś coś kojarzy.

          Raz się komuś nie skojarzy, dojdzie do wypadku a potem sąd uzna - i słusznie - że pieszy wcale pierwszeństwa nie miał. Malunek może zostać, ale znak pionowy należy postawić.

          • 0 0

    • Można brać przykład ze Słowacji

      Przejścia są tak dobrze oświetlone, że widać ich przebieg na jezdni, nawet jak jest całkiem zasypana śniegiem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane