Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

14 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 1 roku)
Michał Brancewicz
W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu. Więcej zdjęć (2)

W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.

fot. Mateusz Słodkowski/Trojmiasto.pl

W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.

fot. Mateusz Słodkowski/Trojmiasto.pl

Do października przeciągną się prace projektowe związane z powstaniem przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie w okolicy dworca Gdańsk Główny. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku i potrwają do roku 2022.



O stworzeniu przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, które pozwoli również dojść w poziomie gruntu na przystanki tramwajowe, mówi się w Gdańsku od kilku lat. Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników.

Głosy rozkładają się następująco: 38 do 62 i 29 do 61 proc.

Mimo to, miasto wykonuje kolejne kroki, które przybliżają realizację tej inwestycji.

Pod koniec zeszłego roku wybrany został wykonawca projektu. Została nim firma BPBK z Gdańska, która zainkasuje za to 442,8 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że na zaprojektowaniu przejścia naziemnego prace się nie kończą.

Prace projektowe przy dworcu Gdańsk Główny obejmują:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Wykonawca na realizację zadania miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektowanie przeciągnie się jednak do października. Zaś prace ruszą dopiero w przyszłym roku.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do tego czasu powinien zakończyć się już warty blisko 100 mln zł remont gmachu dworca Gdańsk Główny. Zgodnie z umową ma to nastąpić w ostatnich dniach grudnia 2021 roku.
Naziemne przejście w okolicach dworca jest potrzebne?
61%

nie

39%

tak

zakończona

łącznie głosów: 2424

Opinie (345) ponad 10 zablokowanych

  • (15)

    Namalować pasy tęczą. Od razu znajdzie się kasa w budżecie miasta.

    • 156 97

    • Zobacz lepiej prowokację dziennikarza TVP w Lublinie jak rozrzuca śmieci na placu Kaczora (11)

      ale beka pawian nie wiedział ,że tam jest monitoring

      • 36 15

      • (7)

        Śmietnik to masz w głowie. Co ma Lublin związanego z Gdańskiem?

        • 22 23

        • dużo bo pewnie taka sama prowokacja była na Westerplatte (4)

          • 23 14

          • (2)

            Tak, tak, chwasty po pas w całym mieście i brudne chodniki to też prowokacja PiS.

            • 21 18

            • masz racje .. pełno pisowskich chwastów w tym kraju..

              • 21 11

            • Chwasty masz na chacie chwaście !

              • 4 4

          • 1.09 dowiemy się jak było, napewno Macierewicz i mały człowiek przemówią... czekamy na nowości i nowa historię ala putin

            • 6 2

        • oba miasta mają samorząd, który kwestionuje prawo "centrali"

          do podporządkowywania sobie samorządu przy pomocy metod nie fair

          • 9 1

        • ma wspołnego z TV PIS dzbanie

          Tak samo, jak tęcza - to coś na niebie. Dzbanie.

          • 3 2

      • kazdy chce dorobić (1)

        a czym to się różni od produkowania pustych nadgodzin z zakładzie pracy? Tylko to wszystko jest zwykłym złodziejstwem.

        • 1 1

        • te puste, to jak zostają i pracują, bo terminy i limity a wypłata za nominalny czas pracy?

          I tak sobie "dorabiają" właściciele..., kierownicy, szefowie firm, a weź odmów zostania po pracy....

          • 1 0

      • nie tylko z tej telewizji tak robią,

        konkurencja robi to samo, tylko bardziej uważają.

        • 1 1

    • można też ptasim móżdzkiem

      • 0 1

    • ... i tak znów zagłosują na Dulkiewicz czy innego kandydata PO. Będą ziemie gryźć i z zaciśnięta szczeka chwalić te durne pomysły samorządu. Układ ma się dobrze.

      • 3 3

    • Tylko tyle miałeś do powiedzenia? Nie dziwi; pis*owskie plemię za prezesem w ogień nawet pójdzie bez zastanowienia.

      • 3 1

  • (3)

    Nie no kochani,tak to Gdańsk drugim Singapurem nigdy nie będzie....

    • 81 47

    • W Singapurze za jazdę powyżej 20kmh dostaję się kara chłosty (1)

      • 14 1

      • Chłosta

        To dobry pomysł na naszych gdańskich januszy kierownicy

        • 14 3

    • Sven podaj adres e-mail.

      Dowiesz się co my o tobie myślimy.

      • 5 1

  • Bardzo słaby pomysł! (14)

    Nie wiem kto wymyśla takie głupoty. Przecież tam jest przejście podziemne? Jest bezpieczne i odbywa się tam handel. Tragedia!

    • 313 110

    • Czekista (3)

      Choćby było 99 do jednego przeciw przejściu to władza wie co jest dobre dla ludu. Tak było i widać nic się nie zmieniło.

      • 46 20

      • dokładnie (2)

        gadalem ostatnio z babką z um na jeden temat, mówie jej ze wszyscy mieszkańcy są takiego zdania jak ja, a ona do mnie cytuje: "my wiemy lepiej, mamy doświadczenia i tak będzie jak my postanowimy".

        • 28 13

        • no jak mówisz że "wszyscy mieszkańcy" (1)

          to brzmi to realistycznie

          • 27 1

          • No my cały PiS

            • 5 3

    • słaby to ty jesteś (9)

      nareszcie ktoś zmienia charakter miast dotąd służących głównie kierowcom samochodów

      • 45 48

      • (8)

        Super.. W końcu będzie półmilionowe miasto tylko dla pieszych .yes, yes,yes. Będzie można spokojnie siedzieć na zasiłkach , nic nie robić i poruszać sie pieszo po mieście. Idylla.

        • 43 30

        • Będzie można dotrzeć do pracy inaczej niż blachosmrodem. (7)

          Super!

          • 21 36

          • (6)

            niby jak, komunikacja miejska jest tragiczna

            • 23 12

            • pieszo, rowerem, hulajnogą, SKM lub kombinacjami tych środków lokomocji (3)

              być może ktoś z Twoich rodziców podwiezie cię do pracy metodą kiss (w czółko) i ride - podwiezie cię do szkoły imaginologii stosowanej i sam pojedzie dalej. Poszerzanie wyobraźni jest ważniejsze niż poszerzanie ulic.

              • 11 22

              • (2)

                nie kazdy ma blisko do pracy. 20 km w jedna strone, 8 godzin na nogach i 20 km wracac rowerem, hulajnoga, pieszo? Albo przystanek skm pod nosem bez 2 przesiadek i 20 min spaceru. Samochody byly, sa i beda w miastach i trudno sie dziwic. To najwygodniejsze i bardzo czesto najszybsze rozwiazanie.

                • 18 4

              • powtarzam: poszerzanie wyobraźni jest lepsze niż poszerzanie ulic (1)

                wystarczy, byś ty i inni kierowcy zrozumieli, że im więcej ludzi będzie się poruszać inaczej niż samochodem po centrum miasta, tym jakość życia a także warunki poruszania się ludzi po tym mieście będą lepsze. Żadne miasto dbające (głównie lub wyłącznie) o interes kierowców samochodów nie jest miastem wysokiej jakości życia.

                • 4 14

              • Ale w centrum już się nie mieszka. Więc komu ma to pomagać w podnoszeniu komfortu życia?

                • 4 2

            • Pora poprawić także zbiorkom (1)

              Może zacznijmy od priorytetów dla TZ.
              Odcinek Mickiewicza-Opera tramwaj 40% czasu przejazdu czeka na zielone światło.
              Zmiana cyklów sygnalizacji i już zbiorkom będzie niemal 2x szybszy.

              • 10 2

              • "Zbiorkom"

                Słowo kojarzy mi sie z Moskwą za Stalina, bolszewickie skróty

                • 10 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.