• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeładowane tiry nie wyjadą z portów

Maciej Naskręt
11 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Ważenie samochodów ciężarowych w portach ma nie tylko zmniejszyć liczbę pojazdów degradujących infrastrukturę drogową, ale też poprawić bezpieczeństwo w ruchu. Ważenie samochodów ciężarowych w portach ma nie tylko zmniejszyć liczbę pojazdów degradujących infrastrukturę drogową, ale też poprawić bezpieczeństwo w ruchu.

Jest szansa, że trójmiejskie drogi rzadziej będą rozjeżdżane przez przeładowane samochody ciężarowe. Wszystkie pojazdy przed załadunkiem kontenera i opuszczeniem portu, mają być ważone. To efekt porozumienia zawartego między wojewodą, służbami kontroli i zarządcami terminali.



Czy zawarte porozumienie sprawi, że mniej przeciążonych samochodów wjedzie na trójmiejskie drogi?

W podpisanym w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim porozumieniu zapisano m.in., że pracownik terminala, który stwierdzi przekroczenie dopuszczalnej masy lub niewłaściwe rozłożenie kontenera odmówi wydania ładunku. Kierowca w takim przypadku zobowiązany będzie do niezwłocznego powiadomienia zleceniodawcy przeładunku o zaistniałym fakcie.

- To między innymi przeładowane samochody ciężarowe doprowadzają do sytuacji, z jaką mieliśmy do czynienia na Obwodnicy Trójmiasta w piątek 6 grudnia, podczas załamania pogody na Pomorzu - uważa wojewoda, Ryszard Stachurski - Wierzę, że zawarte dziś porozumienie pomoże ograniczyć tego typu zdarzenia na pomorskich drogach - dodaje.

Inicjatywa ma służyć także poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz przeciwdziałać zjawisku nieuczciwej konkurencji między przewoźnikami drogowymi.

Podpis pod dokumentem złożyli przedstawiciele: Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku, Polskiej Izby Spedycji i Logistyki w Gdyni, Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych w Gdyni, DCT Gdańsk, GTK Gdańsk, BCT Gdynia, GCT Gdynia, BTDG Gdynia oraz DB Port Szczecin.

- Nowa procedura jest krokiem milowym w przewozach kontenerów - podkreślił Jędrzej Mierzewski, członek zarządu ds. Operacyjnych, który podpisał dokument w imieniu DCT. - Dzięki porozumieniu wszystkich zainteresowanych stron mamy realne szanse, by zwiększyć bezpieczeństwo na naszych drogach i pomóc w utrzymaniu dobrej jakości ich nawierzchni.

Pomysłodawcą procedury jest właśnie zarządca terminala DCT. - Testujemy nowe przepisy od połowy września - mówi Marcin Kamola, jeden z koordynatorów projektu ze strony terminalu DCT.

- Na początku rzeczywiście wielu kierowców zgłaszało się po towar nieodpowiednim pojazdem, którego masa była tak duża, że po podjęciu ładunku całość przekraczała dopuszczalne 40 ton. Obecnie, po trzech miesiącach testów, mogę powiedzieć, że klienci przyzwyczaili się do nowych zasad i chętnie z nami współpracują.

Dopuszczalna masa całkowita z kontenerem weryfikowana jest na podstawie dokumentów ciągnika oraz naczepy i deklarowanej przez spedytora wagi kontenera. Jak pokazuje praktyka, działanie to ma sens, gdyż kierowcy niejednokrotnie jeżdżą pojazdami przekraczającymi dopuszczalną masę całkowitą nawet o 50 - 60 proc..

- Odnotowaliśmy przypadek próby podjęcia dwóch mniejszych kontenerów w sytuacji, gdy pojazd wraz z kontenerami ważył 70 ton - dodaje Justyna Przestrzelska, kierownik kompleksu bramowego w DCT, koordynująca projekt od strony praktycznej. - Tak rażąco duże przeciążenie na drodze, gdy dopuszczalna masa wynosi 40 ton, a jedynie w uzasadnionych przypadkach 42 lub 44 tony, to występuje zagrożenie nie tylko dla samego kierowcy, ale przede wszystkim dla innych uczestników ruchu drogowego, którzy przy zderzeniu z tak przeciążonym pojazdem nie mają właściwie żadnych szans - dodaje.

Poszczególne terminale będą teraz stopniowo wdrażać procedurę do swoich wewnętrznych procedur.

Miejsca

Opinie (162) 4 zablokowane

  • taaaaaaaaaaaaaaaa już to widze (14)

    np. na wadze koło portu w Gdyni chyba jeszcze nigdy żaden TIR nie był ważony. Dodam że pracuję w okolicy i nigdy nic nie widziałem aby waga była w użyciu. Po co ta waga???

    • 185 9

    • może po prostu nie dzialała :D

      • 8 3

    • Dodam że pracuję w okolicy i nigdy nic nie widziałem aby waga była w użyciu. (2)

      A gdzie w okolicy tej wagi masz zakład pracy ?

      • 3 60

      • HMMM KTOŚ SIĘ CZEPIA ALE SPOKO, SKORO MASZ KOMPLEKSY (1)

        to odpiszę, iż na stacji benzynowej. Zdziwiony??
        P.s
        W okolicy jest jeszcze port i 2 biurowce, stena line oraz agencje celne.
        Ale spoko nie każdy widzi dalej niż koniec nosa, więc głowa do góry ;o))

        • 90 1

        • kolega sprawdzał czy po puszki na jego teren nie wchodzisz czasem.

          • 10 0

    • (2)

      We Wrocławiu na rogatkach miasta z każdej strony tylko po przekroczeniu tablicy teren zabudowany, wagi wbudowane są w pas jezdni na stałe i tiry nie muszą się zatrzymywać wszystko odbywa się w trakcie normalnej jazdy , a 50m dalej stoi fotoradar i tylko napierdziela foty przeładowanym.

      • 35 1

      • ja też byłem i widziałem

        ale żeby coś takiego wymyślić, trzeba trochę myśleć, a w naszych stronach to trochę ciężko z tym...

        • 2 0

      • Lepiej zapobiegać niż karać

        We Wrocku poszli po linii najmniejszego oporu i najzwyczajniej okradają kierowców. Bo tylko tak można nazwać fotoradarowanie, które służy zasilaniu miejskiej kasy, a nie bezpieczeństwu. W Trójmieście wolą nie wypuścić przeładowanego TIRa na drogę. Kierowca nie płaci mandatu, po prostu nie wyjedzie. Też boli, ale przynajmniej nie niesie konsekwencji dla rodziny kierowcy. Pamiętajmy, że kierowcy TIRów to nie są magnaci finansowi, mandaty odbijają się na ich rodzinach, a na dobór pojazdu do określonego ładunku nie zawsze mają wpływ.

        • 0 0

    • Oni mają na to sposoby.
      w GCT
      Zazwyczaj na tablicach ETM, oni mają naczepy że z 40' można zrobić 2 osobne 20', nie wiem nie znam się :)
      Ale czasem widać jak jedno auto najpierw podjeżdża z 1 pudłem, za chwile wraca z połową naczepy po 2.

      AH, warto dodać że brama z tym nic nie może, bo kierowca nie przekracza dopuszczalnej wagi, a że za terminalem sobie podepnie 2 połowę naczepy... co port ma do tego, wyjechał regulaminowo

      • 21 0

    • to ciekawe, bo ja pracuje w biurowcu przy terminalu i nieraz widzialem jak korzystano z tej wagi ;)

      • 2 0

    • I tak jej nie beda uzywac. Wazenie odbywac sie bedzie "w papierach", jakby nikt z. Tych geniuszy nie zauwazyl ze to kolejne pole do naduzyc.

      • 3 0

    • Ja tam się wczoraj ważyłem i wyszło mi że ważę: (1)

      82 kg przy wzroście 185 jest ok:)

      • 2 0

      • a ja od wielu miesięcy ważę w granicach 79 - 81 przy wzroście 178

        i waga mi oscyluje w tym przedziale. kiedyś ważyłem 90 kg ale to był okres że jadałem ciągle KFC i pizza niemal codziennie albo i nawet 2 razy.

        • 0 0

    • chacha

      bo ITD nie ma czasu tym się zająć mają przecież fajniejsze zabawki (fotoradary, wideoradary....)

      • 4 0

    • Włodarze - Bardzo dobrze - dlaczego jeszcze widzę Tiry na Podwalu Przedmiejskim?!!

      Przecież obwodnica południowa jest dla ominięcia centrum!

      • 1 0

  • Więcej TIRów (1)

    No to mniej ważących tirów będzie w mieście jeszcze więcej...

    • 16 31

    • i dobrze

      chyba lepiej, żeby więcej ludzi miało pracę, niż żeby jeden wiózł za dwóch i jeszcze powodował wypadki, bo przeładowany?

      • 17 1

  • Super (11)

    Przeładowane Tir-y przeniosą się do innych portów a nam zostanie idealna infrastruktura i puste porty.

    • 20 156

    • I bardzo dobrze

      • 11 7

    • (7)

      przecież porozumienie podpisały wszystkie gdańskie i gdyńskie porty - więc gdzie tiry miałyby się przenieść? ;)

      • 18 5

      • (4)

        Do Hamburga

        • 4 20

        • Taaaaak... (3)

          Szwaby tylko na to czekają, aby ich autobahny rozjeżdżały przeładowane TIR-y.

          • 39 1

          • (2)

            Szwaby nie czkają, sami sobie strzelimy gola.

            • 0 14

            • a myślisz że tam nie ważą, gamoniu? (1)

              • 20 1

              • wiem, gamoniu i debilu

                • 0 7

      • moze szczecin? a orawda bedzie taka ze pracownicy pirtow chyba w niedlugim czasie zaczna leoiej zarabiac....

        • 1 3

      • jassssne

        będą do Szanghaju lorami latać... taaaaaa.
        Ty to masz mózg.

        • 3 0

    • tu nie chodzi o to że nie da się tylko się nie chciało firmom dopasować

      • 2 0

    • ?

      zarąbista teoria...lepiej łamac prawo bo jedynie w taki sposob bedziemy mieli biznbes? buuuuuuuu

      • 3 0

  • Tiry.. (6)

    ...NA TORY. Taniej, szybciej, bez korków i niszczenia dróg. A pkp by podratowało.

    • 150 31

    • Popieram-TIR y na TORY!

      • 15 9

    • tory

      sam jestem kierowcą i popieram bo na zachodzie juz dawno tak to funkcjonuje,jak mało by tego było to ciezarówki jadą na wagonach a kierowcy przerwe cisną a kilometry uciekają. i wszyscy zadowoleni

      • 21 3

    • i bezpieczniej :) (1)

      ale z drugiej strony sporo ludzi straciło by prace tak wiec niektore firmy transportowe powinny zostac moim zdaniem albo zwolnionym kierowcom zapewnic prace w logistyce czy cos w tyn stylu

      • 2 9

      • A co z koparkami?

        tego też zakazać bo "sporo ludzi straciło pracę"? przecież taki kopiący łopatą będzie miał miesiąc kopania z jednego dnia koparki! postępu nie zatrzymasz.

        • 2 1

    • Szybciej powiadasz??

      buhahahaha.... w naszych realiach na torach całe kółko trwa 5-9 dni gdzie TIR się w 2 dni wyrobi a dla odbiorcy liczy się: czas i kasa kasa kasa

      • 1 0

    • intermodal w polsce sie nie oplaca

      NA TORY. Taniej, szybciej, bez korków i niszczenia dróg. A pkp by podratowało.

      HEHEHEHEHEEHEH a do klienta to chyba balonami bedziesz dostarczał tak czy siak jedzie na drodze z tym że nabijak kabze komus innemu niz przewoznikowi

      BARANIE

      • 2 2

  • wow to co jest standardem na zachodzie (6)

    u nas dopiero teraz wchodzi?

    • 91 6

    • wow (1)

      czyli Co????

      • 1 8

      • ważenie TIRów młotku, helooo! tu ziemia! nie zauważyłeś o czym jest artykuł?

        • 7 0

    • media Tobievl wodę w głowie zrobiły (1)

      Jakie ważenie tirów? Pojedź na zachód i się przekonasz. Grunt to napisać posta nie mając wyobrażenia na dany temat. Obracam się po beneluksach i jakoś wagi są puste. Przegląd tachografu to norma a ważenie? Zapomnij. Bądź praktykiem i wtedy się wypowiadaj na dany temat.

      • 1 3

      • obracasz się ale po kartuzach chyba tylko

        już od dawna wiadomo że to co nie wyjedzie z portu z hamburga trafia do portów polskich bo u nas nie ma problemów z przeładowanymi tirami. ITS w pl też wagi ma ale nie używają ich bo rozłożenie takiej wagi to kupa roboty.

        • 3 0

    • Dopiero teraz...

      Lepiej późno niż wcale! :)

      • 1 0

    • A jak ma być w trzecim świecie?

      • 1 0

  • a co z plandekami (6)

    kiedy wreszcie zajma sie obostrzeniami dla plandek i innych transportow ciezarowych niz kontenery? ciagle tylko coraz wiecej zakazow dla kontenerow i to niby w trosce o zachowanie uczciwej konkurencji miedzy przewoznikami. szkoda tylko ze nikt nie mysli szerzej w tej niby slusznej idei. propagowanie uczciwej konkurencji gdzie plandek sie nie kontroluje i pozwala na wiecej a kontenerom wymysla sie co chwila to nowe przepisy nakazy i zakazy... brawo. ciekawe kto czerpie z podpisania tego prywatne profity

    • 29 9

    • chodzi Ci o blachę pod plandekami ?

      • 1 1

    • może dlatego, że plandeki z reguły nie są aż tak przeładowane (3)

      • 4 3

      • az tak przeladowane? (2)

        nie wazne czy az tak czy tylko troche. wazne ze sa przeladowane, a do tego nikt sie tak nie przyczepia i nie masz kontroli na wyjsciu z kazdego magazynu / miejsca zaladunku. To jest wlasnie dbanie o uczciwa konkurencje po polsku!

        • 1 0

        • jak niby chcesz skontrolować każde miejsce załadunku? (1)

          tych miejsc są setki tysięcy, to nie tylko duże magazyny ale i małe firmy które transport zamawiają raz do roku, lub nawet i jednorazowo. ciekawe gdzie mieliby to ważyć.

          • 0 1

          • Po pierwsze nie pisalem tylko o duzych magazynach. Napisalem tez o miejscach zaladunku, czyli jakbys czytal ze zrozumieniem to odkrylbys sens mojej wypowiedzi. O to wlasnie chodzi ze przez to, ze jest tyle nawet drobnych miejsc zaladunku, zamiast wzmocnic kontrole na drogach i kontorlowac np plandeki, to wola isc na latwizne i kontrolowac kontenery w porcie (bo latwiej, a bedzie widac ze niby cos robia), a do tego na bank ograniczajac kontenery maja z tego przywatne korzysci pozwalajac plandekom robic co im sie podoba!

            • 0 0

    • .....

      Każdy kierowca z plandeki stara się aby nie mieć przeładowanej naczepy bo będzie odpowiadał za to na trasie bo podpisał papier i ma możliwość byc przy załadunku. A kierowca od kontenera gorzej. Ostatnio poznałem kierowce który przyjechał z hamburga z kontenerem który ważył łącznie 30t(ładunek 26 i 4 kontener) ale na samym początku kontenera (ok 5 metrów) miał nawalone 19ton!!!! a pozostałe 7 ton na 8 metrach.

      • 0 0

  • super! (9)

    Moze w koncu stan drog sie poprawi... W koncu pojezdze po drodze rownej jak chociazby w niemczech!

    • 15 8

    • hehhehe

      Stan dróg nie poprawia się od tego że zaczną po nich jeździć odpowiednio załadowane ciężarówki.

      • 4 5

    • super!

      Mezenia nie bola

      • 0 4

    • przesadzacie troche z tymi drogami (2)

      Gdyby w takiej Anglii mieli 2 zimy takie jak u nas ich drogi doslownie by sie rozsypaly.

      U nas ciagle jest wiele rzeczy do poprawienia, ale na tym zachodzie wcale trawa nie jest taka zielona.

      • 6 4

      • no widzisz, jednak jest, bo drogi są dużo lepsze i jest ich dużo więcej, ty chyba nigdy nie byłeś za granicą... (1)

        • 2 2

        • Belgia,Italia,Irlandia,Walia,rzeczywiście super drogi ale tylko na mapie.

          • 0 0

    • nic sie nie poprawi

      dwie zimy i drogi znów będą podziurawione. tak to jest w tym kraju, wykonawcy rozkradają materiały a potem nagle wielka afera, że nową drogę po dwóch miesiącach trzeba poprawiać, bo asfalt pęka. jedyne co się poprawi, to minimalnie bezpieczeństwo.

      • 1 0

    • widać nigdy w niemczech nie jeździłeś

      jeśli chodzi o autostrady to te co są u nas są lepszej jakości niż w niemczech. Tam jest bardzo duży ruch i są rozjeżdżone i ciągle coś jest w remoncie. Po za tym przez to że tam jest droga komunikacja miejska wszyscy jeżdżą autami i w godzinach szczytu mimo wielopasmowych autostrad tworzą się duże korki. Poruszanie samochodem po jakiś większych miastach w niemczech to katorga dużo większa niż u nas.

      • 3 2

    • Tak, drogi na tą wieść same się naprawią.

      • 0 0

    • super!

      W Polsce też można by pojechać po prostych drogach, gdyby były on faktycznie wykonane zgodnie z umową. Czyli, nie wykradanie materiałów z placu budowy.

      • 0 0

  • zdjęcie (4)

    Czy na zdjęciu na początku artykułu pokazano ważenie ciężarówki (jak głosi podpis)? Bo mnie się wydaje, że jest to wyciąganie ciężarówki z rowu. A poza tym "wszystkie pojazdy przed załadunkiem kontenera i opuszczeniem portu, mają być ważone." Po co ważyć samochód PRZED załadunkiem kontenera?

    • 11 8

    • a czemu nie???

      • 0 0

    • żeby znać realną wagę pojazdu a nie tylko ta co na papierze. Obydwie mogą się różnić

      • 5 0

    • Czytanie ze zrozumieniem

      Klania sie czytanie tekstu ze zrozumieniem. Zwazony pojazd plus deklarowany ciezar kontenera (ktory jest w manifescie) juz wstepnie zweryfikuje czy nie jest przekroczona masa dopuszczalna zestawu.

      • 3 0

    • zdiecie

      Pokazuje do czego doprowadza przeładowanie sam.

      • 0 0

  • (3)

    ,,Dziękujemy" gospodarzom miasta za tiry na Aleji JPII. Brak II Kościuszki juz sie mści a co będzie jak ruszy tunel pod M.Wisłą????? Troche wyobrazni włodarze.

    • 16 3

    • dziekuj w swoim imieniu

      a mści się brak znajomości ortografii: Alei, alei, alei, alei...

      • 1 1

    • nie rozumiesz tylko że nieważne ile dróg wybudują korki i tak nie znikną (1)

      pojedź do niemiec, które mają masę dróg, autostrady np. w okolicy hanoveru mają i po 7 pasów w jednym kierunku a korki są na porządku dziennym. Moim zdaniem jedynym rozwiązaniem to tania lub darmowa komunikacja miejska i ścieżki rowerowe. Samochody oczywiście też powinny być uwzględniane bo zawsze część osób będzie dojeżdżać z miejsc, gdzie ciężko dojechać komunikacją miejską. Sam bardzo chętnie przesiadłbym się z auta na komunikację miejską ale obecnie potrzebuję 3 przesiadek i podróż do pracy mi zajmuje ponad godzinę a autem tylko 30 min.

      • 1 0

      • Nie ma czegoś takiego jak "tania" lub "darmowa" komunikacja miejska. Koszt funkcjonowania komunikacji w Trójmieście (ZTM Gdańsk, SKM, ZKM Gdynia) to ok. pół miliarda zł rocznie. Przecież te pieniądze z niena nie spadną, jak nie zapłacisz za bilet to zapłacisz w podatkach (większych). Nasze miasta nie mają takich nadwyżek budżetowych z innych źródeł aby fundować komunikację miejską.

        • 1 0

  • A co jak kontener przychodzi juz z Chin przeładowany? (10)

    • 37 7

    • nadmiarem

      towaru dziela sie celnicy.

      • 25 3

    • (3)

      niech sie importer martwi jak chcial tak zaoszczedzic i placi za przeladowanie.

      • 24 1

      • (2)

        Pleciesz pan trzy po trzy, za robote sie wez a nie internety i na baby garnuszku siedzisz.

        • 0 7

        • Pilnuje baby bo dosyc dzieciakow w domu!

          • 6 0

        • wracaj do swojego TIRa, buraku, bo tutaj ci nie wychodzi

          • 3 5

    • wyjazd koleją albo częściowy odładunek w porcie

      tak się robi

      • 9 0

    • to na terminalu przeładują do dwóch pudeł

      • 2 0

    • W takim wypadku mozna odładować część towaru i złożyć ją w magazynie portowym i poźniej dowieźć plandeką.

      • 2 1

    • Pewnie inna naczepa, przystosowana do cięższych ładunków albo coś w tym stylu :)

      Tak czy siak, trzeba będzie płacić.

      • 1 0

    • to wtedy jest to gabaryt

      można jechać ale trzeba mieć załatwione sppecjalne zezwolenie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane