• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na nowe pociągi dla województwa oprotestowany

Krzysztof Koprowski
27 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowe pociągi będą wykorzystywane m.in. na trasie PKM - po jej elektryfikacji. Nowe pociągi będą wykorzystywane m.in. na trasie PKM - po jej elektryfikacji.

Do ogłoszonego na początku kwietnia przetargu na dostawę pięciu nowych pociągów elektrycznych, które docelowo pojadą trasą PKM, wpłynęło odwołanie. Firma Stadler Polska twierdzi, że narzucono nierealne terminy produkcji taboru, a ich dotrzymanie możliwe jest tylko przez producenta, który posiada już gotowe pociągi lub jest w trakcie ich produkcji.



Czy termin dostarczenia nowych pociągów powinien być brany pod uwagę przy wyborze producenta?

Firma Stadler Polska z Siedlec (jej 100-procentowym udziałowcem jej szwajcarski Stadler Rail), której pociągi spotkać można m.in. na trasie z Trójmiasta do Katowic, przekonuje w piśmie do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej o przygotowaniu przetargu w sposób naruszający uczciwą konkurencję.

"Kością niezgody" są narzucone przez zamawiającego - województwo pomorskie - terminy produkcji pociągów. W specyfikacji przetargowej wskazano, by pierwsze dwa elektryczne zespoły trakcyjne były dostarczone nie później niż do 30 września 2019 r., kolejne dwa - do 30 października 2019 r., zaś ostatni pociąg ma być gotowy do 30 września 2020 r.

To zdaniem Stadlera terminy "zbyt krótkie, nierealistyczne i niemożliwe do dotrzymania, biorąc pod uwagę normalny tok produkcji wykonawców działających na rynku producentów taboru szynowego. Wymagane terminy mogą być dotrzymane wyłącznie przez wykonawcę, który już wyprodukował (lub obecnie jest w toku produkcji) pojazdy będące przedmiotem postępowania".

Pociągi wyprodukowane przez Stadler Polska spotkać można m.in. na trasie Trójmiasto - Katowice. Pociągi wyprodukowane przez Stadler Polska spotkać można m.in. na trasie Trójmiasto - Katowice.

Stadler: produkcja pociągu dla Pomorza to minimum 18 m-cy



Siedlecki producent taboru przekonuje, że czas produkcji zupełnie nowej jednostki, dopasowanej do wymagań stawianych przez województwo, to co najmniej 18 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Co więcej, Stadler wskazuje na niekorzystne - w jego opinii - punktowanie wykonawców, którzy dokonają skrócenia czasu produkcji o kolejne miesiące. Terminy dostawy dwóch pierwszych pojazdów stanowi bowiem 9 proc. wagi kryterium wyboru wykonawcy, zaś termin dostawy trzeciego i czwartego EZT - 5 proc.

Najwięcej punktów przy ocenie wykonawcy zostanie przyznanych producentowi, który dwa pierwsze pojazdy dostarczy do 10 grudnia br. (9 punktów) lub do 29 marca 2019 r. (6 punktów). Dla kolejnych dwóch jednostek dodatkowo premiowany jest termin do 10 czerwca 2019 r. (5 punktów).

- Ofertę, która uzyska maksymalną punktację w kryteriach D1 i D2 [czyli terminów dostaw - dop. red.] może złożyć wykonawca, który posiada już gotowy produkt, który zamawiający chce w tym postępowaniu koniecznie wybrać albo wykonawca, który od samego początku jest świadomy, że realizacja przedmiotu w tak krótkim terminie nie jest możliwa, lecz mimo to wkalkulowuje ryzyko kar umownych, aby za wszelką cenę uzyskać zamówienie - czytamy w odwołaniu Stadler Polska.
Wspomniane kary umowne, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, nie mogą przekroczyć 10 proc. wynagrodzenia za każdy z zamówionych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Stadler proponuje zmienić zapisy przetargu w taki sposób, aby terminy dostaw były nie krótsze niż: 18 miesięcy od podpisania umowy na pierwszy EZT, 19 m-cy na drugi EZT, 20 m-cy na trzeci EZT, 21 m-cy na czwarty EZT oraz 22 m-ce na piąty EZT.

O tym, czy odwołanie Stadlera do KIO okaże się skuteczne i czy dojdzie do zmiany zapisów przetargu dowiemy się w ciągu najbliższych kilku dni.

Produkcja dwóch najnowszych pociągów dla SKM trwała ok. 12 miesięcy. Produkcja dwóch najnowszych pociągów dla SKM trwała ok. 12 miesięcy.

Czy pociągi można wyprodukować szybciej?



Warto przy tym zwrócić uwagę na dotychczasowy czas produkcji pociągów dla naszego województwa. Dwa elektryczne pociągi nowosądeckiego Newagu dla trójmiejskiej SKM zaprezentowano oficjalnie w marcu 2016 r., podczas gdy umowę na ich produkcję podpisano w marcu rok wcześniej, zaś otwarcie ofert nastąpiło w styczniu 2015 r.

O ile jednak Newag wywiązał się z umowy z Szybką Koleją Miejską, to znacznie więcej kłopotów było z dotrzymaniem terminów budowy spalinowych pojazdów dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Umowę z Pesą na dostawę dziesięciu jednostek podpisano we wrześniu 2014 r. (oferty w przetargu otwarto w lipcu), zaś pierwszy pociąg z bydgoskiej fabryki został odebrany z pięciomiesięcznym opóźnieniem w kwietniu 2015 r., zaś ostatni dopiero w grudniu 2015 r., czyli ponad pół roku po pierwotnie zakładanym terminie.

Dostawę dziesięciu spalinowych jednostek dla PKM zakończono po ok. 15 miesiącach od podpisania umowy i sześć miesięcy po pierwotnym terminie. Dostawę dziesięciu spalinowych jednostek dla PKM zakończono po ok. 15 miesiącach od podpisania umowy i sześć miesięcy po pierwotnym terminie.

Pięć-dziesięć nowych pociągów dla województwa



Przypomnijmy, że obecnie ogłoszony przetarg dotyczy pięciu pociągów elektrycznych, które będą eksploatowane na zelektryfikowanych szlakach województwa pomorskiego, w tym docelowo także na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W przetargu dopuszcza się rozszerzenie jego zakresu o zakup kolejnych jeszcze pięciu identycznych pojazdów.

Wszystkie pociągi będą posiadały:

  • co najmniej 195 stałych miejsc siedzących
  • minimum 30 rozkładanych miejsc siedzących
  • 20 miejsc do przewozu rowerów, licznik pasażerów w każdych drzwiach
  • klimatyzację
  • internet wi-fi
  • będą rozpędzały się do 160 km na godz.

O wyborze producenta poza oprotestowanymi terminami dostawy (łącznie 14 proc.), zdecydują: najniższa cena (60 proc.), wskaźnik niezawodności technicznej pojazdów (10 proc.), okres udzielonej gwarancji (8 proc.) i wskaźnik długości niskiej podłogi (8 proc.).

Opinie (122) 2 zablokowane

  • Kiedy PKM pojedzie na północ Gdyni?? (12)

    • 81 32

    • jak Gdynia dopłaci (1)

      • 45 6

      • Nie ma kasy, cała poszła na rozrywkę i pomniki!

        • 39 9

    • Kiedy zrobią tunel z centrum na Osywie (3)

      Wtedy będzie koniec z korkami na Wiśniewskiego i Estakadzie

      • 20 6

      • Gdynia (1)

        taaa i cały ruch poszedl by przez centrum miasta....

        • 9 4

        • przecież inaczej się nie da w tym mieście o strukturze wioski (cała zabudowa wzdłuż jedynej drogi)

          • 4 2

      • korki wjadą do tunelu i do centrum miasta

        Oksywie z centrum Gdyni powinna połączyć zwodzona kładka pieszo - rowerowa i cyklostrada do Placu Kaszubskiego.

        Samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po dobrze zarządzanym mieście i jego okolicach.

        • 5 0

    • A co tam jest?

      • 4 7

    • Kiedy przestaniesz wąchać klej?

      • 4 3

    • a po co ma tam jeździć? na śledzia? (1)

      • 4 5

      • śledź król mórz, bardzo zdrowa ryba, zapytaj Szwedów

        posiada bardzo dużo substancji
        potrzebnych mózgowi

        gorąco ci polecam
        żebyś zaczął śledzie w końcu spożywać

        • 1 1

    • Kiedy pojedzie na Orunię i do Lipiec? (1)

      • 4 2

      • kiedy czerwone dywany dla roszczeniowej szlachty z bloku?

        • 0 1

  • Pociągi z przedziałem rowerowym (13)

    Koniecznie aby pociągi miały większy przedział rowerowy.

    • 73 61

    • (7)

      Rowerem się jeździ a nie wozi komunikacja

      • 36 30

      • Od zawsze rowery przewozi się pociągami. (4)

        Co jak nie masz miejsca w samochodzie, bo siedzi tam dwójka dzieci, niepełnosprawna staruszka i lodówka?

        Każdy wie, że powyższe nie mogą czekać, aż przewieziesz rower.

        • 8 8

        • Ciekawe dlaczego w Holandii (3)

          tej rowerowej krainie są olbrzymie parkingi rowerowe przy dworcach.
          Czy oni wożą rowery pociągami i po wyjściu z pociągu zostawiają je na tych parkingach czy może jednak odwrotnie?
          W Amsterdamie czy Rotterdamie nie można wozić rowerów w godzinach szczytu. Tak jak i w Kopenhadze

          • 7 7

          • Zupełnie inna funkcja (1)

            W Amsterdamie możesz wziąć ze sobą dzieci i bezpiecznie wyjechać za miasto rowerem, bez bandy świrów, która próbuje Cię zabić na każdym zakręcie. Możesz nawet nie wyjeżdzać.

            U nas, jeżeli chcesz bezpiecznie wybrać się na wycieczkę, potrzebny jest jakiś sposób, żeby wydostać się z rowerem poza miasto.

            Z tego powodu PKM ma takie obłożenie rowerzystami.
            Niestety zarząd, zamiast wprowadzić więcej miejsc, bilety na rower i trzepać pieniądze, woli sprawę zignorować.

            • 9 2

            • samo im nie przyszło

              to efekt kampanii
              z falą masowych protestów ulicznych
              "Przestańcie mordować dzieci!" - ("Stop de Kindermoord")

              przedtem u nich było jak teraz u nas
              my jestesmy po prostu jak zwykle zapóźnieni

              a może nie? może my, polokatolicy jesteśmy po prostu
              źli, podli, nas mordowanie dzieci nie rusza
              (nie tak jak tych "zepsutych" Holendrów od eutanazji i narkotyków)
              nas rusza rozrzutne asfaltowanie dróżek rowerowych
              zamiast oszczędne - megadrożysk dla fur

              o szczegóły pytać matematyka/kierowcę/cudo/miód

              • 1 1

          • w Kopenhadze wprowadzono specjalne wagony do przewozu pasażerów z rowerami

            Rowery składane można przewozić bez ograniczeń wszystkimi pociągami

            Rowerzyści są traktowani jako preferowani pasażerowie.

            Czym innym są godziny szczytu w pociągach lokalnych (metrze) czym innym w pociągach regionalnych. W godzinach szczytu rowery można przewozić w wagonach specjalnie przystosowanych do przewozu pasażerów z rowerami.

            • 3 1

      • nudne to, nie karmić trola

        • 13 1

      • Nogami się chodzi, a nie je wozi

        • 6 5

    • Najlepiej to cały skład niech będzie dla rowerów (1)

      i może być kilka miejsc stojących dla pasażerów nie mobilnych.

      • 26 8

      • I cztery krzesła siedzące.

        Dla obsługi. W tym jedno dla rowerzystki w ciąży.

        • 21 4

    • rowery na pociągi!

      a ich właściciele autobusem bo się nie zmieszczą

      • 6 2

    • Zlikwidować możliwość transportu rowerów pociągiem (1)

      K nakładać na kolarzy wielotysięczne grzywny. Niech się oduczy plebs

      • 8 17

      • ironia czy odstawione tabletki?

        • 6 3

  • lud prosi parkingowego o interwencję na Nowogrodzkiej (1)

    to skandal, że ktoś blokuje rozwój kolejnictwa

    • 21 18

    • masakra z tymi przetargami... Blokują bo oni wyprodukują 2lata później ale za to drożej ;P

      • 3 2

  • pewnie chodzi o kasę (6)

    • 37 4

    • Ziobro, Sniadek, Płażyński do działania ! (5)

      • 35 71

      • Na śmietnik. (1)

        • 29 10

        • magister ziobro 2 razy zdawał egzamin na prokuratora, niestety taki geniusz że mu nie poszło

          • 21 4

      • No co ty, przecież oni nie są po to żeby pracować... (1)

        • 20 6

        • oni są od rżnięcia głupa

          • 17 4

      • prowokacja z lewa :)

        • 4 6

  • Niech ten Stadler spada (5)

    Niech wyprodukuja pociągi w Szwajcarii skoro w Polsce nie sa w stanie.
    Pasażerowie chcą jeździć pociągami teraz, za rok czy dwa a nie za 10 lat.

    • 93 62

    • (3)

      Pesa dostarczy w trymiga to co im teraz gnije na linii (bo rzucają się na każdy przetarg, nie potrafią zaplanować produkcji i zostają na końcu z unieważnioną umową i rozbabraną umową). Tylko że i tak będziesz jeździł kiblem, bo te składy będą więcej stały w serwisie.

      To jest reanimowanie trupa z Bydgoszczy, który do perfekcji opanował józiolenie p.t. "wspierajcie polski przemysł"... za każdą cenę.

      • 31 10

      • Większość pociągów Pesy jest całkiem spoko choć z wyjątkami (1)

        Mieli dwie ewidentne wpadki - Gamy spalinowe i Darty to jest porażka ale za to Elfy czy Linki to już całkiem porządne pociągi. Tramwaje również robią bardzo dobre. Co prawda Stadler ma bardzo porządne i niezawodne Flirty ale droższe więc chyba lepiej Pesę lub Newag wziąć i mieć taniej lub więcej.

        • 15 3

        • Jednym wielkim wyjątkiem w tej firmie jest porywanie się z motyką na słońce a potem lizanie ran z rozwiązanych umów. I to p...nie z najlepszym przykładem Pendolino gdzie józiolili o tym że phii oni by to zrobili, ale się polskiego przemysłu nie wspiera i w ogóle skandal.
          Tylko że w momencie przetargu pociągu jeżdzącego 200km/h nie mieli nawet w myślach a z przetargu na Darty to ich Intercity za uszy wyciągnęło kombinacjami z escrow, bo przebili wszystkie możliwe terminy i dofinansowanie UE już by odjechało. A potem dalej opowieści jacy to oni niedoceniani. Jakby zrobić po ich myśli to byśmy dalej kiblami jeździli w imię wspierania ich nauki.

          • 12 5

      • Oczywiście, szczególnie, że dostali kredyt z rządowym zabezpieczeniem. Więc teraz będą wygrywać przetargi, żeby zwrócili kasę.

        • 8 1

    • Przez takich właśnie debili

      Musicie jeździć starymi szrotami

      • 3 4

  • lepiej dobrze zrobić

    • 26 5

  • Ile będzie miejsc na rowery? (10)

    • 31 49

    • Pięć. (8)

      Rowerem się jeździ a nie wozi.

      • 21 23

      • Jak widać do tej pory, wozi się. (7)

        Skoro brakowało miejsc na rowery, trzeba zrobić więcej. Co w tym dziwnego?
        Gdyby były zapchane ludźmi z lodówkami, trzeba by było zrobić wagon towarowy.

        Skończcie z tą komunistyczną mentalnością, że władza wie najlepiej, czego trzeba.

        PKM powinno dostosowywać się do klientów.

        • 16 9

        • (3)

          A może Ty cyklopedalarzu dostosujesz się w końcu do innych podróżujących??

          • 5 12

          • W ostatni weekend zrobiłem pociągiem 600km z rowerem (2)

            na miejscu przejechałem rowerem ok. 200km. Zwiedziłem atrakcyjne miejsca, nieosiągalne w takim czasie w inny sposób.
            Można? W PR można. Jechałem obciążonymi trasami, gdzie składy były "nabite" jak za dawnych czasów. Rower nie stanowił problemu.
            Jeśli masz jakieś kompleksy w stosunku to amatorów jazdy na rowerze, cieszę się że masz miejsce gdzie możesz się "rozlać". Mam nadzieję, że to poprawia twój stan. Jednak nie przesadzaj z kuracją, bo odporność otoczenia jest ograniczona.
            Problem PKM nie polega na obecności rowerów a na niedopasowaniu oferty operatora do oczekiwań i obciążenia. Zamiast szukać w tym szansy, operator administracyjnie usiłuje pozbyć się problemu. To nie moze mieć dobrych skutków.

            Dla porównania, PR na obciążonych trasach dołącza do "szynobusów" dodatkowe wagony, wyremontowane "bonanzy", które są przystosowane do przewozu rowerów i zmieści się ich tam nawet setka. Od PR możecie nauczyć się, jak zmienić czoło pociągu.

            Reasumująć, SKM/PKM stosuje taktykę "wyuczonej bezradności" i unikania problemu za pomocą administracyjnych sztuczek rodem z realnego socjalizmu (jest zima, to sie pali). A połajanki i paternalizacja ludzi, którzy mają inny pomysł na funkcjonowanie są tego samego pochodzenia.

            • 17 4

            • Ale ty głupi jesteś...

              • 1 10

            • Vivat Regio!!!

              Za 40 pln mozna w weekend jeździć ile potrzeba i ile się chce.
              Świetny sposób na zwiedzanie róznych "pipidówek".

              • 5 2

        • Na razie kliencie, (1)

          Jako pasażer SKM dokładam do twoich tańszych biletów na pkm.

          • 1 5

          • Że co?

            Jako mieszkaniec Gdańska dopłacam do obu :D

            • 1 1

        • PKM się dostosuje jak tylko rowerzyści załatwią transport dla ludzi którzy nie mogą dojechać na miejsce pociągiem. Stwierdzono że lepsza ścieżka dla rowerów(bo nie mieli gdzie jeździć) niż linia kolejowa.

          • 0 1

    • Nie będzie w ogóle

      • 2 3

  • Oby tylko nie wygrała Pesa bo będzie porażka... (3)

    Ich obecne złomy to pomyłka... Ciągle awarie...

    • 59 38

    • a oni lepsi

      jeszcze większe gów

      • 8 6

    • Obecnie pociągi Pesy psują się równie często co Newagu

      ale tylko w SKM. W Przewozach Regionalnych te same pojazdy mają dużo większą niezawodność. Bo serwis ma tak na prawdę często większe znaczenie niż producent.

      • 14 1

    • Pesa to ma przede wszystkim niefunkcjonalne tramwaje, pociągi ujdą

      • 3 5

  • ja składy mogę chcieć mieć na przysłowiowe jutro (6)

    to jest rynek kupującego a nie producentów, ale Stadler chyba o tym zapomniał

    • 56 24

    • Przetargowe myślenie

      Prze kontraktem: szybko - dobrze - tanio
      Po kontrakcie: dłużej - gorzej - drożej.

      • 11 1

    • Składy kolejowe to nie chińskie smatfony (2)

      Nie stoją na półce.

      • 17 3

      • Stadler podpisał w tym roku dużą umowę z Kolejami Mazowieckimi (1)

        i jest zawalony robotą. Nic dziwnego, że chcą opóźnić rozstrzygnięcia/dostawy innych przetargów i mieć czas dla siebie

        • 17 0

        • Pesa w takiej sytuacji by się zgłosiła do przetargu, dumnie ogłosiła wygraną a potem nie stanęła do umowy. Tak jak z tramwajami w Krakowie.

          • 6 2

    • Wiesz jak wyglada rynek producentow kolejowych?

      • 2 2

    • Na przysłowiowe jutro to możemy ci odmalować kibla szprajem na bocznicy

      • 6 3

  • Powinni kupować tylko gotowe pociągi, jak producent nie ma to niech spada na szcz*w.. (2)

    ..

    • 16 10

    • Taki mądry a pewnie sam kupiłeś mieszkanie deweloperskie widząc wizualizację, góra dziurę w ziemi

      • 9 1

    • Czyli co ...

      Chcesz aby kupili " Feniksy" od Ceglorza? A może " gomułki" ze Słowenii? Bo te są gotowe i do sprzedania, dwa lata temu można było od ręki kupić jeszcze 14We, ale już poszły. Tak czy inaczej te wszystkie mają dużo ze sobą wspólnego-są dobrze znane obsłudze i trochę mniej znane pasażerom, aczkolwiek są poczciwymi kiblami jakich SKM i PR mają na pęczki!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane