• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na ważny łącznik na południu Gdańska

Rafał Borowski
1 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ul. Niepołomicka na Łostowicach. Po prawej stronie widać miejsce, gdzie rozpocznie się budowa łącznika w kierunku ul. Łuczniczej. Ul. Niepołomicka na Łostowicach. Po prawej stronie widać miejsce, gdzie rozpocznie się budowa łącznika w kierunku ul. Łuczniczej.

Urzędnicy ogłosili właśnie przetarg na budowę łącznika ulic Łuczniczej i NiepołomickiejMapka na Łostowicach. Otwarcie ofert nastąpi w połowie września, a wykonawca powinien zrealizować inwestycję w ciągu ośmiu miesięcy. Tak wyczekiwana przez wielu kierowców inwestycja powinna być gotowa późną wiosną przyszłego roku.



Ile spędzasz czasu dziennie w korkach jadąc w jedną stronę?

Na ten moment od dawna czekało wielu mieszkańców Łostowic. Właśnie został ogłoszony przetarg na budowę drogi, która połączy ulice Łuczniczą i Niepołomicką. Przypomnijmy, że urzędnicy zapowiadali realizację tej stosunkowo niewielkiej - choć bardzo potrzebnej inwestycji - już w listopadzie 2019 r.

Czytaj również: Gdańsk Południe. Dzielnice młodych ludzi

Dlaczego łącznik jest tak potrzebny? Jego budowa pozwoliłaby choć trochę rozładować korki, które w godzinach szczytu paraliżują ruch drogowy w dzielnicy. Długość zatorów sięga nawet 2,5 km.

Łącznik będzie stanowił przedłużenie ul. Łuczniczej w kierunku ul. Niepołomickiej. Nowy odcinek - w porównaniu do skrótu polną drogą - będzie nie tylko utwardzony, ale i krótszy. Łącznik będzie stanowił przedłużenie ul. Łuczniczej w kierunku ul. Niepołomickiej. Nowy odcinek - w porównaniu do skrótu polną drogą - będzie nie tylko utwardzony, ale i krótszy.

Przedłużenie ul. Łuczniczej



Obecnie łącznik wspomnianych ulic - choć to określenie należałoby wziąć w cudzysłów - grozi urwaniem zawieszenia. To po prostu usiana dziurami polna droga, która po opadach deszczu zmienia się w grzęzawisko. Warto wspomnieć, kierowcy nie mają żadnej alternatywy, gdyż w 2019 r. został zamknięty szlaban w poprzek ul. Hokejowej.

Czytaj więcej: Koniec ze skrótem przez osiedle Vivaldiego w Gdańsku

Urzędnicy podali wreszcie terminy, na podstawie których można oczekiwać - o ile nie wystąpią żadne opóźnienia, że połączenie ulic Łuczniczej i Niepołomickiej zostanie do użytku wiosną przyszłym roku. Otwarcie kopert nastąpi w połowie września, a wybrany w przetargu będzie miał osiem miesięcy na zrealizowanie zleconego mu zadania.

- Planowany łącznik stanowić będzie kontynuację istniejącej ul. Łuczniczej i powstanie na ok. 325 m odcinku, w śladzie docelowego rozwiązania drogowego dla ul. Nowej Świętokrzyskiej. Droga usprawni komunikację w tym rejonie i odciąży ruch w obszarze ul. Wielkopolskiej, ul. Przebiśniegowej i ul. Hokejowej. W ramach inwestycji wykonana zostanie droga wraz chodnikiem, przebudowana zostanie także kanalizacja deszczowa - wylicza Aneta Niezgoda z Dyrekcji rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje inwestycję.

Co z Nową Świętokrzyską?



Nie ma co ukrywać - łącznik nie spowoduje znacznego rozładowania się korków w tej części Gdańska. Jak wielokrotnie zwracali uwagę czytelnicy, którzy kontaktowali się w tej sprawie z naszą redakcją, prawdziwą "ulgę" na drogach może przynieść dopiero budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej.

Ma ona przebiegać na południe od "starej" Świętokrzyskiej. Kształtem będzie przypominać odwróconą literę "L" i połączy ze sobą dwa skrzyżowania wspomnianej ulicy: z al. Havla oraz z ul. Guderskiego.

Niestety, na Nową Świętokrzyską przyjdzie jeszcze sporo poczekać. Jak można było przeczytać w wywiadzie z prezydent Aleksandrą Dulkiewicz, plany przewidują wybudowanie pierwszego odcinka ulicy - tj. od strony Kowal - do końca 2023 r.

Czytaj więcej: Rozmowa z prezydent Gdańska Aleksandrą Dulkiewicz

Wszystko wskazuje na to, że i tego terminu nie uda się utrzymać. A to z powodu planowanej budowy nowej linii PKM na południe Gdańska. Jej rekomendowany przebieg koliduje bowiem z rezerwą pod Nową Świętokrzyską. Jeśli urzędnicy wybiorą wariant kolizyjny, planowana droga będzie wymagała całkowitego przeprojektowania.

Czytaj więcej: Czy Południowa PKM utrudni budowę nowych dróg?

Przekrój Nowej Świętokrzyskiej zaprojektowano w formule "2x2", tzn. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe. Przekrój Nowej Świętokrzyskiej zaprojektowano w formule "2x2", tzn. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (230)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane