Przetestowaliśmy system współdzielonych aut

30 października 2017 (artykuł sprzed 4 lat)
Krzysztof Koprowski
W Trójmieście dostępnych jest już 200 współdzielonych samochodów, obsługiwanych przez Traficar. Więcej zdjęć (18)

W Trójmieście dostępnych jest już 200 współdzielonych samochodów, obsługiwanych przez Traficar.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

W Trójmieście dostępnych jest już 200 współdzielonych samochodów, obsługiwanych przez Traficar.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Od piątku działa pierwszy zautomatyzowany trójmiejski system współdzielonych aut. W niedzielę bez żadnych problemów wypożyczyliśmy samochód, którym udaliśmy się w 22-kilometrową podróż. Ceny i nieprzewidywalność lokalizacji pojazdów sprawiają jednak, że nie zastąpią one prywatnego auta w codziennych podróżach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni

Pobierz aplikację: Android | iPhone


Aby skorzystać z systemu współdzielonych aut (ang. car-sharing) potrzebujemy telefonu z systemem Android lub iOS, a także karty płatniczej. Rejestracja w systemie odbywa się bezpośrednio z poziomu aplikacji lub przez stronę internetową.

Oprócz podania danych osobowych, operator usługi - firma Traficar - wymaga przesłania skanu lub zdjęcia prawa jazdy. Niezbędne jest także "podpięcie" do założonego konta karty płatniczej, z której będzie pobierana opłata po zakończeniu jazdy.

W naszym przypadku rejestracja i weryfikacja danych trwała bardzo krótko - zajęła zaledwie jedną minutę, choć cały proces dokonywany był w piątkowe popołudnie, a operator usługi w materiałach promocyjnych informuje o ok. jednogodzinnym czasie niezbędnym do pełnej aktywacji konta.

Szukamy samochodu na mapie

Dostępność samochodów w południowo-zachodniej części Gdańska w niedzielne popołudnie. Więcej zdjęć (18)

Dostępność samochodów w południowo-zachodniej części Gdańska w niedzielne popołudnie.

Dostępność samochodów w południowo-zachodniej części Gdańska w niedzielne popołudnie.

W jaki sposób znaleźć auto? W aplikacji sprawdzamy bieżące położenie samochodów na mapie, model auta (w Trójmieście dostępne są na razie tylko Renault Clio) oraz stan paliwa (wyrażony szacunkowym maksymalnym dystansem podróży).

O ile w dzielnicach Dolnego Tarasu do dyspozycji mamy nawet kilka aut w zasięgu ok. 15-minutowego spaceru, to na Górnym Tarasie aut jest zdecydowanie mniej. Przykładowo, w niedzielne popołudnie nie było ani jednego pojazdu na Jasieniu, Oksywiu czy Brodwinie. Oczywiście, stan ten może ulec w każdej chwili zmianie - wystarczy, że w danej dzielnicy jakiś kierowca dokona zwrotu pojazdu, czyli po prostu go tam zaparkuje.

Wybrane przez nas auto rezerwujemy z poziomu aplikacji. Mamy 15 minut na dotarcie do samochodu i nikt w tym czasie nie będzie mógł z niego skorzystać. Anulowanie rezerwacji jest bezpłatne. Nie jest pobierana też żadna opłata jeżeli nie zdążymy dotrzeć do auta w ciągu 15 minut (pod koniec rezerwacji aplikacja sama proponuje jej przedłużenie jeszcze o pięć minut).

Kod QR umieszczony na szybie samochodu, niezbędny do jego otwarcia telefonem komórkowym. Więcej zdjęć (18)

Kod QR umieszczony na szybie samochodu, niezbędny do jego otwarcia telefonem komórkowym.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Kod QR umieszczony na szybie samochodu, niezbędny do jego otwarcia telefonem komórkowym.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Otwieramy auto za pomocą telefonu

Informacja na temat konkretnego samochodu, możliwego do zarezerwowania. Więcej zdjęć (18)

Informacja na temat konkretnego samochodu, możliwego do zarezerwowania.

Informacja na temat konkretnego samochodu, możliwego do zarezerwowania.

Otwarcie auta odbywa się poprzez zeskanowanie aparatem w telefonie kodu QR umieszczonego na szybie pojazdu. Poprawne wykonanie tej operacji potwierdzone zostaje zaświeceniem się na chwilę świateł awaryjnych oraz oczywiście odblokowaniem zamków w drzwiach.

Po wejściu do auta mamy tylko dwie bezpłatne minuty na przygotowanie się do jazdy - m.in. na ustawienia fotela oraz lusterek (zewnętrze lusterka sterowane są elektrycznie).

W naszej opinii, czas ten w przypadku pierwszej podróży powinien być wydłużony co najmniej do 10 minut, aby móc w pełni zapoznać się z układem wszystkich przycisków oraz funkcji samochodu - szczególnie że na stronie internetowej Traficar nie znajdziemy omówienia deski rozdzielczej, a w ulotce włożonej do auta skupiono się na opisie tylko kilku dodatkowych funkcji pojazdu, m.in. tempomatu, nawigacji czy systemu stop and start.

W przednim schowku po stronie pasażera znajdziemy "przypięte" magnesem ubezpieczenie, dowód rejestracyjny oraz kartę-klucz. Kartę umieszczamy w szczelinie w pobliżu dźwigni zmiany biegów, a następnie uruchamiamy silnik przyciskiem Start/Stop. Karta pozwoli nam też zamknąć pojazd w sytuacji, gdy nie będziemy chcieli go jeszcze zwracać.

Traficar w miejskich warunkach

Najnowsza seria Renault Clio dość dobrze radzi sobie w warunkach miejskich za sprawą świetnie działającego wspomagania kierownicy oraz czujnika cofania, ułatwiającego parkowanie.

W przeciwieństwie do wrocławskiego systemu wypożyczalni aut Vozilla, w aucie zainstalowano manualną skrzynię biegów. W trakcie jazdy samochód podpowiada nam jednak, kiedy zmienić bieg na wyższy lub niższy.

Podczas podróży możemy naładować nasz telefon, który jest niezbędny do obsługi Traficar. Operator dostarcza w tym celu kabel z trzema najpopularniejszymi wtyczkami do smartfonów. Ponadto komputer pokładowy (włączymy go wciskając pokrętło głośności obok ekranu), który pozwala na słuchanie radia, wyposażony został również w system nawigacji.

W bagażniku, oprócz wymaganego prawem wyposażenia, znajdziemy druk zgłoszenia szkody z polisy OC. Traficar ponadto gwarantuje pokrycie kosztów naprawy wszystkich ewentualnych uszkodzeń - pod warunkiem, że m.in. nie przekroczyliśmy dopuszczalnej prędkości o więcej niż 30 km/h, nie kierowaliśmy pod wpływem alkoholu czy narkotyków, a nasze działanie było nieumyślne.

Pasażerowie podróżujący z tyłu auta nie mają zbyt wiele miejsca na nogi, nawet jeżeli przesuniemy dość mocno do przodu przednie fotele. Ciekawie umiejscowiono klamki do otwierania tylnych drzwi, które "ukryto" obok szyb, przez co w pierwszym momencie wydawać się może, że auto nie posiada osobnych drzwi do tylnej kanapy.

Więcej na temat specyfikacji technicznej pojazdu znaleźć można na stronie francuskiego producenta oraz w wielu testach motoryzacyjnych.

Czystość i utrzymanie auta

Wypożyczone przez nas auto było czyste i zadbane. Nie odnotowaliśmy żadnej usterki technicznej. Co ciekawe, znaleźliśmy w nim folię ochronną przy siedzisku kierowcy oraz na zagłówku. Być może samochód na trójmiejskie ulice trafił prosto z fabryki?

Operator systemu dość niejednoznacznie podchodzi do transportu zwierząt domowych. W materiałach informacyjnych widnieje zapis o zakazie ich transportu, podczas gdy w regulaminie czytamy jedynie o zakazie "przewożenia zwierząt w sposób mogący prowadzić do zabrudzenia wnętrza pojazdu".

Auta nie musimy tankować. Koszt benzyny zawarty jest w cenie wypożyczenia. Więcej zdjęć (18)

Auta nie musimy tankować. Koszt benzyny zawarty jest w cenie wypożyczenia.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Auta nie musimy tankować. Koszt benzyny zawarty jest w cenie wypożyczenia.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Parkowanie i kończenie jazdy

Gdy dotrzemy do celu podróży, możemy auto zamknąć kartą lub dokonać jego zwrotu za pośrednictwem aplikacji, odkładając uprzednio klucz do przedniego schowka. Oczywiście w tym drugim przypadku auto może wynająć inna osoba i pokrzyżować nam plany powrotu Traficarem.

Parkowanie w miejskich Strefach Płatnego Parkowania jest całkowicie bezpłatne. Niedopuszczalne jest kończenie podróży na niemiejskich płatnych lub/i prywatnych parkingach, np. przy centrach handlowych, choć możemy tam zaparkować (zgodnie z cennikiem właściciela parkingu), bez zwracania auta.

Zwrot auta polega na wybraniu odpowiedniej opcji w aplikacji po opuszczeniu samochodu. Poprawnie wykonany zwrot potwierdzany jest komunikatem na ekranie telefonu, zaświeceniem się świateł awaryjnych oraz zablokowaniem drzwi.

Warto odnotować, że komputer pokładowy oraz podświetlenie tablicy rozdzielczej może zgasnąć dopiero po kilku minutach od opuszczenia auta. Jak poinformował nas operator infolinii, jest to normalna sytuacja w samochodach Traficar.

Na parkingu na Westerplatte (nz.), podobnie jak na całej wyspie Stogi, nie możemy zwrócić auta. Dozwolony jest tutaj wyłącznie postój w cenie 10 gr za minutę. Więcej zdjęć (18)

Na parkingu na Westerplatte (nz.), podobnie jak na całej wyspie Stogi, nie możemy zwrócić auta. Dozwolony jest tutaj wyłącznie postój w cenie 10 gr za minutę.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Na parkingu na Westerplatte (nz.), podobnie jak na całej wyspie Stogi, nie możemy zwrócić auta. Dozwolony jest tutaj wyłącznie postój w cenie 10 gr za minutę.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Ile to wszystko kosztuje?

Za każdy przejechany kilometr trzeba zapłacić 80 gr. Do tego naliczana jest opłata 50 gr za każdą minutę jazdy. Warto przy tym odnotować, że za "jazdę" uznaje się uruchomiony silnik, nawet na parkingu, kiedy samochód stoi w miejscu. Gdy wyłączymy silnik, opłata za 1 minutę wynosi 10 gr.

Użytkując współdzielony samochód nie musimy troszczyć się o napełnienie baku. Koszt paliwa jest wliczony w cenę wypożyczenia, a tankowaniem zajmuje się obsługa Traficar.
Koszt przejazdu z parkingu na końcu Jana Pawła II na Westerplatte i z Westerplatte na ul. Miszewskiego we Wrzeszczu. Jest on zawyżony o ok. 7-8 zł ze względu na testowanie auta na parkingu. Więcej zdjęć (18)

Koszt przejazdu z parkingu na końcu Jana Pawła II na Westerplatte i z Westerplatte na ul. Miszewskiego we Wrzeszczu. Jest on zawyżony o ok. 7-8 zł ze względu na testowanie auta na parkingu.

Koszt przejazdu z parkingu na końcu Jana Pawła II na Westerplatte i z Westerplatte na ul. Miszewskiego we Wrzeszczu. Jest on zawyżony o ok. 7-8 zł ze względu na testowanie auta na parkingu.


Testując trójmiejski samochód współdzielony, pokonaliśmy trasę z parkingu na końcu al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na Westerplatte zobacz na mapie Gdańska (Drogą Zieloną - tunelem pod Martwą Wisłą), a następnie z Westerplatte udaliśmy się do Wrzeszcza (tunelem - al. Hallera - Leczkowa - Miszewskiego).

Operator trójmiejskiego car-sharingu wycenił naszą podróż na kwotę 40,40 zł, biorąc pod uwagę dystans 22 km (17,60 zł), czas jazdy 41 minut (20,50 zł) oraz 23-minutowy postój (2,30 zł). Kwota ta jest jednak nieco zawyżona o ok. 7-8 zł, ponieważ zapoznając się z autem na parkingu, kilka razy włączaliśmy silnik podczas postoju, co zostało potraktowane jako jazda.

Na stronie internetowej operatora systemu znajduje się kalkulator, który pozwala nam oszacować koszt podróży. Przykładowo, przejazd z gdańskiego lotniska zobacz na mapie Gdańska w rejon Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska został wyceniony na ok. 28,80 zł, zaś z lotniska na plac Konstytucji zobacz na mapie Gdańska przy dworcu głównym w Gdyni - ok. 48,60 zł.

Operator systemu nie premiuje stałych klientów ani nie oferuje wynajmu dobowego za stałą opłatą. To oznacza, że weekendowy wyjazd za miasto może nas słono kosztować. Przykładowo, przejazd spod Bramy Wyżynnej do Kościerzyny to wydatek ponad 100 zł.

Traficarem możemy również udać się do innych aglomeracji, w których funkcjonuje ten system, np. do Warszawy. Niemożliwy jest jednak zwrot auta wypożyczonego w Trójmieście w stolicy. Natomiast za podróże między miastami Gdańskiem, Gdynią i Sopotem nie ponosimy żadnych dodatkowych opłat na wzór stref w taksówkach.

Dla kogo (nie) jest trójmiejski samochód współdzielony

Trójmiejski car-sharing z pewnością będzie przydatny dla osób, które nie posiadają własnego auta, ale potrzebują od czasu do czasu z niego skorzystać, np. podczas przeprowadzki czy zakupu mebli. W Warszawie z myślą o takich osobach wprowadzono opcję wypożyczenia pojemnego Renault Kangoo. U nas na razie musi wystarczyć przestrzeń bagażowa Renault Clio.

Użytkowanie Traficar na pewno nie będzie opłacalne dla osób, które muszą każdego dnia korzystać z samochodu. Do tego lokalizacja aut ulega ciągłym zmianom, a więc nie wiadomo, czy następnego dnia rano, spiesząc się do pracy, znajdziemy auto w rozsądnej odległości od domu.

Granice stref, w których możliwy jest zwrot auta. Więcej zdjęć (18)

Granice stref, w których możliwy jest zwrot auta.

mat. prasowe

Granice stref, w których możliwy jest zwrot auta.

mat. prasowe

Ponadto systemem nie są objęte wszystkie dzielnice Trójmiasta. Pojazdu nie możemy wypożyczyć m.in. w Chwarznie-Wiczlinie, znacznej części Południa, Kokoszkach oraz na Oruni, Stogach i Wyspie Sobieszewskiej. W te dzielnice możemy dojechać wypożyczonym autem, ale tylko z opcją postoju (bez zwrotu).

Trójmiejski car-sharing nie uwzględnia zatem dużych skupisk miejsc pracy (terenów portowych, rafinerii, centrów logistycznych przy obwodnicy), a także tzw. nowych dzielnic, w których nie brakuje osób młodych, otwartych na tego typu nowoczesne rozwiązania transportowe.

Czy Traficar może zrewolucjonizować transport w Trójmieście? Raczej nie. Będzie natomiast kolejną alternatywą dla taksówek, a także ułatwieniem w dotarciu do miejsc, które są niewystarczająco obsługiwane transportem zbiorowym. Być może skłoni też niektóre osoby, sporadycznie używające własnego auta, do jego sprzedaży.

Czytaj też: Wypożyczalnia elektrycznych skuterów na minuty
Czy testowałeś(aś) już trójmiejski system współdzielonych aut?
8%

tak, bardzo mi się spodobało

4%

tak, ale nie będę z niego raczej korzystał(a)

31%

nie, ale z pewnością wypróbuję taką usługę

48%

nie, jest to dla mnie całkowicie niepotrzebne rozwiązanie

9%

chętnie bym skorzystał(a), ale jest to dla mnie zbyt skomplikowane

zakończona

łącznie głosów: 1316

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • ) (51)

    Cena masakra,nie na polską kieszeń. Podobnie taksówki. Pozostaje skmka i rower.

    • 209 65

    • Taryfy nocnej nie ma, zmainy stref także, więc już jest plus. Od czasu do czasu można się karnąć. (6)

      • 25 7

      • Są wypożyczalnie, gdzie za 70zł dostaniesz takie auto na cały dzień. (4)

        Może nie nowe, ale do ślubu raczej się tego nie bierze.

        • 23 3

        • No no... (1)

          Ale takie które jeździ na powietrze? bo woda jest droga.

          • 5 4

          • Tutaj 100km wychodzi 80zł za kilometry plus ze 40zł za czas... Auto z wypożyczalni wychodzi znacznie taniej.

            • 1 3

        • Wypożyczalnia

          Ale nie zapominaj o tym ze z wypożyczalni trzeba oddać zatankowane auto, więc plus paliwo

          • 5 1

        • 70 netto

          ale akurat wszystkie tanie są wypożyczone, zostały te za 150 zł... Do tego kaucja, potencjalne kary za mycie samochodu, uszkodzenia, niezatankowanie itp. Oczywiście paliwo.
          Tak to wygląda w praktyce.
          Wypożyczalnie żyją z OC sprawców. Dla kogoś kto pokonuje mniej niż 100 km/dobę bardzie opłaca się taxi.

          • 2 1

      • W przypadku taryfy nocnej często wraca się z promilami, więc dalej taksówki. A takie tanie nocne taxi nie maja taryf nocnych.

        • 3 0

    • Ale jakby dogadać się w kilka osób.... (2)

      wyjdzie taniej.

      • 24 1

      • Tak razem raźniej biegać kilka kilometrów przez 2 dzielnice, aby zdążyć w 15 min do auta xD

        • 16 2

      • co za cebulak

        w siedem osób jedźcie

        • 6 1

    • (2)

      To ma być alternatywa dla przeprowadzek i jak ma się dużo gratów do przewiezienia? 80 groszy za kilometr za taki mały samochód, jak normalny dostawczak bierze 1 - 1,40zł za kilometr i to razem z kierowcą który przyjeżdża na miejsce o wyznaczonej godzinie?? Alternatywa dla taksówki?? za taksówką też trzeba biegać po całej dzielni? Śmieszne.

      • 35 5

      • Nowe clio do przeprowadzek? (1)

        Po**wiło cie? To ma być do jeżdżenia po mieście zamiast taksówki a nie do wożenia twoich śmierdzących gratów słoju

        • 8 5

        • Nie skaml tak, w tekście nasz wspaniały autor sam tak napisał "Trójmiejski car-sharing z pewnością będzie przydatny dla osób, które nie posiadają własnego auta, ale potrzebują od czasu do czasu z niego skorzystać, np. podczas przeprowadzki czy zakupu mebli."

          • 7 2

    • co z higieną? lubicie czyjś smród? (9)

      • 20 7

      • ja lubię
        inni pewno też lubieją

        • 18 2

      • (3)

        Mimo, ze na siedzeniach jest folia, to nie jest to oferta dla bezdomnych.

        • 28 0

        • miełeś na myśl - bogatych bezdomnych? (2)

          z komórkami: najlepiej jabłka.
          z karta kredytową i takie tam. No w sam raz dla bezdomnych

          • 4 1

          • Mam te wszystkie rzeczy, które wymieniłeś, mimo to wycieram buty przed wejściem i nie pierdze w fotel (1)

            • 2 0

            • to w co pierdzisz pierdzistołku?

              • 1 0

      • Na szczęście to nie jest opcja dla biedoty (3)

        Więc nie będzie smrodu

        • 5 4

        • trudno żeby każdy mógł mieć to samo (1)

          jedni wolą przepić, drudzy przejeść, niektórych stać na helikoptery a innych nie

          • 0 0

          • Helikoptery?

            Co ty bierzesz

            • 0 0

        • pochodzisz z biednej rodziny?

          sądzisz, że twój obecny status wymaże twoje nienajlepsze pochodzenie?

          • 1 0

    • (3)

      A co jesli bede chcial o polnocy wziac taki z lotniska i dojechac nim do Rumi i tam go zostawic?
      Oferta mocno z d*py i jest srednia konkurencja nawet dla Ubera.

      • 17 8

      • Jedziesz z lotniska na dworzec (2)

        a pozniej przesiadasz sie na skm

        • 8 7

        • (1)

          pozniej na autobus, pozniej z buta, pozniej rowerem, pozniej wplaw przez rzeke.

          • 33 2

          • Mimo wszystko Uber

            Lub taksówki, jak kto woli. No chyba żeby wziąć tę renówkę i pośmigać na torze w Pszczółkach xD

            • 11 2

    • (15)

      Pozostaje własny samochód, mały, na gaz lub diesla, koszt paliwa około 25 zł/100 km, plus koszty parkowania (najlepiej nie jeździć tam gdzie się płaci) ja na parkingi przeznaczam max 10 zł miesięcznie (parking pod domem

      Pozostaje własny samochód, mały, na gaz lub diesla, koszt paliwa około 25 zł/100 km, plus koszty parkowania (najlepiej nie jeździć tam gdzie się płaci) ja na parkingi przeznaczam max 10 zł miesięcznie (parking pod domem bezpłatny, pod firmą bezpłatny) do tego OC i przegląd około 800 zł/ rok (wychodzi 67 zł miesięcznie) naprawy, serwisy auta około 2000 zł/rok (za miesiąc wyjdzie około 167 zł)
      reasumując przy zrobieniu około 1000 km w mieście samochód wychodzi mnie prawie 500 zł miesięcznie.
      Nie mam za to problemów z ludźmi w komunikacji, nigdzie się nie spóźniam, nie stoję w korkach, na nikogo nie narzekam.

      • 10 12

      • Nie stoję w korkach? Hmm, a to ciekawe:) (2)

        Nie wiem jaka trasą jeździsz, ale korki są dziś wszędzie. Aby się nie spóźnić na spotkanie trzeba rezerwować sporo dodatkowego czasu, bo nigdy nie wiesz, gdzie utkniesz.
        Dlatego ja samochodu używam sporadycznie.

        Nie wiem jaka trasą jeździsz, ale korki są dziś wszędzie. Aby się nie spóźnić na spotkanie trzeba rezerwować sporo dodatkowego czasu, bo nigdy nie wiesz, gdzie utkniesz.
        Dlatego ja samochodu używam sporadycznie. Rowerem to naprawdę nie stoję w korkach i nigdy się nie spóźniam:)) A koszt utrzymania - serwis 2 razy w roku za 200-400 zł w rowerze z górnej półki.

        • 6 11

        • W d*psko sobie wsadz ten rower :)

          • 10 6

        • Zapomniałeś dodać, że oczywiście na tym swoim rowerku jeździsz na np rozmowy o pracę czy inne spotkania biznesowe z laptopem w lakierkach i garniturze.
          Aaa no i na ślub też na rowerze pojedziesz.

          • 5 0

      • ...nigdzie się nie spóźniam, nie stoję w korkach...Chyba nie jeździsz w godzinach szczytu :D

        • 5 7

      • hmm (2)

        Chyba ktoś zapomniał o najważniejszym, czyli koszt zakupu auta. do 10 000 to już zazwyczaj ogryzki. Do 20 000 można już kupić coś co zmieści się w podanych kosztach eksploatacji. Po 4 latach zmieniasz auto i sprzedajesz za połowę.
        Takim sposobem faktyczny koszt miesięczny to 700zł.
        Nadal warto?

        • 6 3

        • Warto (1)

          Stać mnie na to i nie muszę jeździć zarzyganym autobusem ze śmierdzącymi ludźmi

          • 9 5

          • Zacznij od siebie

            Nie **ygaj w autobusie i myj się często

            • 3 0

      • (2)

        Szkoda ze dla mnie - młodego kierowcy bez zniżek - OC kosztuje 3000 zł ... To ja dziękuję, wolę komunikację za 90 zł/mc

        • 2 5

        • Podziękuj tym którzy robili wałki na oc (1)

          Dzięki nim to tyle kosztuje.

          • 10 0

          • Wałki

            Wałki na pc robiły same firmy ubezpieczeniowe i nadal robią! Każdą nawet najmniejszą wycenę zaniżają poniżej kosztów naprawy. Nie bez powodu istnieje całe mnóstwo firm zajmujących się ściąganiem odszkodowań. To oni

            Wałki na pc robiły same firmy ubezpieczeniowe i nadal robią! Każdą nawet najmniejszą wycenę zaniżają poniżej kosztów naprawy. Nie bez powodu istnieje całe mnóstwo firm zajmujących się ściąganiem odszkodowań. To oni robili i robią nas w jajo a ceny ubezpieczeń zawdzięczamy większości "posiadaczy prawa jazdy", którzy powodują wypadki. Na drogach jest coraz więcej idiotów bez wyobraźni!!! Co do całej tej firmy to kolejny przekręt, który działa niby jako car shearing. g*wno prawda. Car shearing to jest wtedy, kiedy pożyczamy swoje auto znajomemu i dostajemy tylko zwrot kosztów a nie kiedy jakaś wielka firma kupuje cała flotę samochodów aby na tym zarabiać grubą kasę!!! To jest zwykle wypożyczanie aut.

            • 3 1

      • Co to za samochód z opcją

        Nie stoję w korkach?

        • 4 3

      • nie stoję w korkach bo mieszkam w centrum a pracuję za obwodnicą a nie na odwrót

        • 4 0

      • Zawistna biedota już minusuje

        • 1 1

      • niee liczysz amortyzacji auta - przy 1 tys km miesiecznie sadze, że jestes na granicy opłacalności posiadania auta (1)

        • 0 0

        • serwis jest ujęty

          • 1 0

    • Typowy The Bill ... Wystarczy skrzyknąć się w kilka osób w pobliżu i jechać np razem do biura czy ogólnie pracy. Po podziale koszt żaden. Myślenie nie boli

      • 3 11

    • Zgadza się.

      Aby taka usługa zadziałała, to samochodów musi być więcej a cena dużo niższa, tak aby faktycznie zniechęcić do kupowania własnego auta w mieście. Poza tym cena powinna rekompensować niedogodności tej usługi, jak poszukiwanie auta i dojście do niego. Teraz bardziej opłaca się jednak zadzwonić po taxi.

      • 13 2

    • może dla ciebie żebraku

      • 1 0

    • jak dla mnie artykuł sponsorowany :)

      wole UBER

      • 2 3

    • Koszty dodatkowe za brak dokumentu

      Cena moze nie jest zła pod warunkiem ze uprzemy się ze chcemy prowadzić sami, bo koszt prawie taki jak taxi/ uber. Druga ważna sprawa to kopia dowodu rejestracyjnego w schowku! Podczas kontroli drogowej niezbędny jest

      Cena moze nie jest zła pod warunkiem ze uprzemy się ze chcemy prowadzić sami, bo koszt prawie taki jak taxi/ uber. Druga ważna sprawa to kopia dowodu rejestracyjnego w schowku! Podczas kontroli drogowej niezbędny jest oryginał! Kto zapłaci mkk w kwocie 50zł z art. 95KW za brak dokumentu??? Mało tego, pojazd bez dokumentu oryginalnego potwierdzającego własność moze zostać podczas kontroli zabezpieczony na lawecie na parking policyjny! Takie są przepisy. Do tego czas który leci podczas ewentualnej kontroli. To wszystko powoduje średnią opłacalność tego wszystkiego.

      • 4 0

    • hah

      the bill zawsze przesmiewczo w punkt

      • 0 0

    • Co stoi na przeszkodzie, abyś zadbał więc o swoją "polską" kieszeń i cieszył się z nowych inicjatyw?

      • 0 0

    • Szajs

      W sylwestra o godzinie 20 padły im serwery. Taka firma.....

      • 0 0

  • (5)

    Trzeba bedzie sprawdzić, ja mam system android, szwagier karte płatnicza, pojeździmy:)

    • 62 4

    • (2)

      Nic tylko przywiezc karte prepaidowa zza granicy, telefon z komisu, zdjecie lewego prawka i jedziemy autkiem na offroad i zostawiamy w jakims bagnie do gory kolami.

      • 21 6

      • ...

        ...a to Wolska właśnie...

        • 14 4

      • karte płatniczą prepaidową to chyba oni nie łykną w czasie rejestracji

        • 2 2

    • (1)

      Jak chcecie zarobić to dam 120zl za prawy błotnik, szybka zamiana w garażu, i radio wymienię bo moje nie działa.

      • 8 4

      • Aa nie zauważyłem że to nie Mercedes z 1995r :/ nie aktualne

        • 23 0

  • Super test i relacja, dzieki! (4)

    • 111 10

    • zastanawia mnie

      Ta folia pod pedałami jest napewno bezpieczna? a jak nam się zaplącze podczas jazdy?

      • 11 0

    • idę poszukać tego samochodu

      Muszę przewieźć kafle,cement,klej i wiele innych drobiazgów. A jutro będę wywozić gruz .

      • 20 0

    • Brałem auto z wypożyczalni na Krecie i w Hiszpanii. Tam nie ma takiej żenady (1)

      jak u nas. Wystarczy kwit umowy i kluczyki. U nas dowód rejestracyjny, polisa, może jeszcze zaświadczenie o chrzcie, badania 3 razy kał na jaja pasożyta ...

      • 12 2

      • Bo Polskie cebule reprezentują niestety nadal mentalny PRL

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.