- 1 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (395 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (112 opinii)
- 3 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (490 opinii)
- 4 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (267 opinii)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (32 opinie)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (302 opinie)
Remont 3 tramwajów za ponad 11,5 mln zł
Trzy tramwaje Bombardier przejdą wkrótce generalny remont. Eksploatowane od 15 lat pojazdy, mimo że uchodzą za mało awaryjne, muszą w końcu zostać zmodernizowane. Prace potrwają 9 miesięcy i będą kosztowały 11,6 mln zł.
15 lat temu Bombardiery kosztowały 21 mln zł
Za trzy składy ZKM Gdańsk (obecnie GAiT) zapłacił wówczas 21,5 mln zł.
Po latach przyszedł czas na ich modernizację. Co ciekawe pierwszy przetarg został ogłoszony już trzy lata temu, ale wówczas nikt się nie zgłosił.
Tym razem ofertę złożyła jedna firma 4iB z Gdańska, która wcześniej modernizowała tramwaje N8C nazywane "Dortmundami". Za remont bombardierów zażyczyła sobie 11,66 mln zł.
GAiT na to zadanie przeznaczył 11,685 mln zł, więc oferta mieści się budżecie. Dla porównania jedna nowa Pesa Jazz Duo, która została zamówiona w 2017 roku, kosztowała ok. 9,2 mln zł razem z pakietem serwisowym (obecnie byłoby już zapewne znacznie drożej).
Remont Bombardierów obejmie:
- modernizację układu ogrzewania poprzez montaż urządzeń klimatyzacyjno-grzewczych,
- modernizację układów napędowych i sterowania,
- modernizację systemu informacji pasażerskiej,
- montaż odkładanej rampy dla osób niepełnosprawnych,
- naprawę nadwozia zewnętrznego tramwajów oraz elementów podwozia tramwaju łącznie z wózkami jezdnymi i tocznymi,
- wymianę skrzyń z aparatami na dachu tramwaju łącznie z odbierakiem trakcyjnym,
- naprawę wnętrza tramwajów - przedziału pasażerskiego i kabiny motorniczego,
- montaż portów USB w przestrzeni pasażerskiej.
Na modernizację wszystkich tramwajów przewidziano dziewięć miesięcy, przy czym pierwszy tramwaj gotowy do przekazania spółce GAiT musi być w ciągu czterech miesięcy od dnia podpisania umowy, drugi - siedmiu miesięcy, a trzeci i zarazem ostatni - dziewięciu miesięcy.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-04-11 15:09
(3)
Czyli żywotność tych okrzyczanych zachodnich konstrukcji nie odbiega wcale żywotnością od wyrobów dawnego Konstalu gdzie np. przegubowy model 102N/Na eksploatowany był w Gdańsku od 1969 roku do 1988 kiedy to pojechały do Krakowa gdzie jeszcze parę lat jeździły.
- 39 6
-
2022-04-12 09:43
szkoda kasy na ten tramwajowy szrot to tylko zmarnowana nasza kasa!!
- 0 0
-
2022-04-12 07:11
Jaki koniec?
Piszesz to tak jakby nadawały się na szrot, a one jeszcze jeżdżą, mają się dobrze, pewnie jeszcze x lat mogłyby jeździć bez żadnej ingerencji. Przez 15 lat te tramwaje okazały się przestarzałe i tyle, to nie oznacza że ich żywotność dobiegła ku końcowi, a nawet napiszę więcej... skoro modernizuje się dany skład, to oznacza że jest w nim jeszcze
Piszesz to tak jakby nadawały się na szrot, a one jeszcze jeżdżą, mają się dobrze, pewnie jeszcze x lat mogłyby jeździć bez żadnej ingerencji. Przez 15 lat te tramwaje okazały się przestarzałe i tyle, to nie oznacza że ich żywotność dobiegła ku końcowi, a nawet napiszę więcej... skoro modernizuje się dany skład, to oznacza że jest w nim jeszcze potencjał na sporo lat. To że komuniści niczego nie modernizowali i jedynym wymogiem tamtych czasów było to, żeby tramwaj w ogóle jeździł, to inna sprawa.
- 4 0
-
2022-04-11 22:20
Po części racja
Każdy produkt tego typu jest robiony na określoną żywotność. Po 15 latach Bombardiery przejdą naprawy główne czyli tak naprawdę przywrócenie wszystkich podzespołów do stanu fabrycznego. Tak naprawdę ze starego tramwaju zostanie samo pudło i wózki. Reszta będzie wymieniona na nowe, po to by pojeździć kolejne 15 lat. Co do tramwajów 102N to pytanie
Każdy produkt tego typu jest robiony na określoną żywotność. Po 15 latach Bombardiery przejdą naprawy główne czyli tak naprawdę przywrócenie wszystkich podzespołów do stanu fabrycznego. Tak naprawdę ze starego tramwaju zostanie samo pudło i wózki. Reszta będzie wymieniona na nowe, po to by pojeździć kolejne 15 lat. Co do tramwajów 102N to pytanie ile egzemplarzy przejezdzilo cały ten okres o którym wspomniałeś . Proszę wziąć też po uwagę, że w starych tramwajach nie było tyle elektroniki co teraz a i konstrukcje były bardziej toporne i solidniejsze niż współcześnie .
- 10 1
-
2022-04-13 22:35
Przestańcie
Reanimować w nieskończoność te truchła, kupcie nowoczesne tramwaje, tylko nie takie niepraktyczne i beznadziejnie rozplanowane kolumbryny jak Jazz czy Swingi. 11,5 miliona w reanimację trupa to bardzo dużo pieniędzy! Czy ktoś w końcu beknie w ZTM za ustawianie przetargów pod PESE?
- 0 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.