• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont zatok autobusowych: potrzebny czy nie?

rb
16 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację. Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację.

Gdyńscy urzędnicy zapowiedzieli remont kolejnych 11 zatok przystankowych. - Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców - przekonują władze miasta. - To przez zatoki autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd - odpowiadają miejscy aktywiści, sugerując, by były stosowane jak najrzadziej.



Co sądzisz o zatokach przystankowych?

11 najbardziej wyeksploatowanych zatok zostało wytypowanych po konsultacjach z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Rok temu w sierpniu prowadzono remont 19 zatok. Nowe nawierzchnie pojawiły się na Pustkach Cisowskich, Karwinach, w Małym Kacku, Orłowie oraz Dąbrowie i Śródmieściu.

W tym roku będą to:



  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże,
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia,
  • Obłuże Centrum 05/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Cechowa 02/ul. Unruga, kierunek Śródmieście,
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.


Remonty zatok wraz z postawieniem tablic informacyjnych mają kosztować do 7,5 mln zł. Inwestycje są częścią projektu związanego z utworzeniem węzła Chylonia, którego budowa w dużej mierze finansowana jest przez Unię Europejską.

Władze miasta: zatoki to element polityki zrównoważonego transportu



Urzędnicy wyliczają zalety zatok: betonową nawierzchnię o specjalnej, prawie metrowej konstrukcji i krawędzie przystanków z półokrągłymi krawężnikami oraz płyty funkcyjne montowane pomiędzy standardowymi płytami, które mają być pomocą dla niewidomych.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój komunikacji zbiorowej, a modernizacja zatok jest elementem naszej polityki zrównoważonego transportu. Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z naszych autobusów i trolejbusów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Ważną częścią inwestycji będą elektroniczne tablice przystankowe z informacjami o godzinach odjazdów pojazdów ZKM. O ile jednak tablice nie wywołują kontrowersji wśród miejskich aktywistów, to już decyzja o remoncie i budowie nowych zatok - owszem.

Aktywiści: zatoki spowalniają transport publiczny



- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus, czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki. To tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.
Otwarcie kopert z ofertami nastąpi 1 lipca.
rb

Miejsca

Opinie (247) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Tablice informacyjne są spoko,ale co z tego jak połowa nowych manów nie loguje się do systemu.

    • 11 0

    • system jest rozwojowy

      bardzo się cieszę

      • 1 0

    • po kilku miesiącach zaczęły się już logować

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    kostka brukowa (9)

    Czy ktoś może mi wytłumaczyć sens stosowania 'kocich łbów' na wjazdach z zjazdach z tych nowo wybudowanych zatok? Po co to jest? Pięknie idealny beton, ale autobus jak zjeżdża na taką zatokę to prawie szyby wypadają...

    • 135 11

    • (1)

      trwałość ot cała filozofia; beton pęka, asfalt topi się

      • 8 14

      • jak niemcy budowali dzisiejszą DK22 to beton wytrzymał 70 lat eksploatacji, jak w Gdańsku zrobią zatokę to wytrzymuje 5 lat, a t

        • 30 4

    • pewnie to jakiegoś rodzaju dylatacja albo pewnego rodzaju informacja że zakręt ścięty, ale jak jest na prawdę któż to wie?

      • 1 2

    • (1)

      Wstrząsy budzą pasażerów, żeby nie przegapili przystanku.

      • 43 2

      • i zakreconych zeby wracali do rzeczywistosci

        • 2 0

    • tj celowe, żeby pojazdy komunikacji wjeżdżały do zatoczki jak najwolniej, żeby mogły mieć więcej spóźnienia na trasie.

      • 13 6

    • W dużym skrócie to nawierzchnie betonowe nie powinny mieć kątów ostrych ze wzgledu na wytrzymałość. Dlatego początek i koniec zatoki autobusowej sie wybrukowauje.

      • 20 4

    • Tak samo jak na wjezdzie w zatoke zawsze jest studzienka prosto pod kola autobusu. I po pol roku juz jest zapadnieta

      • 6 0

    • Dokładnie d**ilizm

      • 2 0

  • Znowu miejscy "aktywisci"

    raczej miejscy dewastatorzy, starczy juz tych "światłych" pomysłów

    • 22 1

  • (2)

    Gdybu kierowcy wiedzieli że mają obowiązek wypuścić autobus z zatoczki

    • 9 10

    • A nie wiedzą? (1)

      • 5 4

      • Stan kiedyś na przystanku i policz

        Zdziwisz się skalą niewiedzy

        • 1 5

  • Dziwne pytanie

    Czyli jak, że niby ruch ma się zatrzymywać jak zatrzymuje się autobus? Albo ktoś dłużej kupuje bilet, albo jest jakiś dym i kierowca czeka na policje, albo jak się zepsuje to paraliż?

    • 22 1

  • (2)

    Kto w ogóle dopuszcza do głosu tych aktywistów-frustratow? Kilku kojarzę i mam wrażenie że to klienci, ktorzy wszystko i wszystkich mają w d.. bo ich wizja jest najlepsza. Siedzą na etacikach w urzędach, uczelniach i wszystko wiedzą najlepiej. Łatwo wtedy wszystkich pouczać i wydawać nie swoje pieniądze. Co te stowarzyszenia wnoszą? Wy, w ogóle wypracowujecie cokolwiek dla ludzi i miasta? Zacznijcie w końcu myśleć, bo wszędzie tylko robicie bałagan

    • 36 1

    • Przestańcie cytować codziennie aktywistów, oni nie mają poparcia większości

      • 12 1

    • niektóre pomysły mają chybione

      ale patrzą samorządności na ręce i za ich pośrednictwem można się wiele dowiedzieć o niektórych posunięciach 20 kilku letniej dyktatury. Nie czytam również ratusza bo to jak bym oglądał tvpinfo.

      • 1 8

  • Poprosimy o nazwiska projektanta i inspektora ze strony miasta, którzy zaprojektowali i odebrali zatoczki z ciastoliny przy

    Poprzednim remoncie....Trzeba wiedzieć, kto zapłaci za nowe...

    • 16 0

  • Nikomu korona z głowy nie spadnie raczej ani przyrodzenie się nie skróci, jak poczeka minutę za autobusem.

    • 5 18

  • Brak zatoczek = wieksze korki = wiecej smogu (1)

    Ci aktywisci to jacys szalency sa, opetani walka z transportem indywidualnym. Ci ludzie NIE reprezentuja mieszkancow, reprezentuja tylko siebie i wygaduja najczesciej glupoty.

    • 28 4

    • O, już odzywają się zatroskani truciciele

      Himalaje hipokryzji czekają na pierwszych zdobywców.

      • 2 10

  • Zatoki to jakiś relikt myślenia lat 70 (3)

    Zamiast poszerzyć chodnik tam, gdzie gromadzi się mnóstwo pasażerów to zwęża się go zatoką. Do tego jeszcze stoi znak drogowy, latarnia i śmietnik i z chodnika zostaje ogryzek szerokości metra. Wynalazca zatok musiał nienawidzić transportu zbiorowego.

    • 9 30

    • Wiaty przystankowe to relikt lat 50-tych

      Zajmuja tylko miejsce tam gdzie sie ludzie gromadza. Bez lawek zmiesciloby sie ich tam wiecej....

      • 12 4

    • Komunikacja zbiorowa...

      ... To relikt przeszłości. Sprzed pandemii.

      • 9 5

    • Jakiego metra?!

      Obowiązkowo należy tam jeszcze poprowadzić drogę rowerową uczęszczaną przez trzech kalesoniarzy na godzinę.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane