• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyczepka na rowery niebawem wjedzie do tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
21 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana. Ponieważ rowerzyści nie mają wstępu do tunelu pod Martwą Wisłą, wożący ich autobus miał zyskać przyczepkę na rowery. Choć kupiono ją w ubiegłym roku, dopiero teraz będzie wykorzystywana.

Kupiona przez miejską spółkę przyczepka do wożenia rowerów za autobusem od prawie roku stoi nieużywana. - W tym sezonie będzie wykorzystywana - zapewniają w ZTM. Co ciekawe: urzędnicy zastanawiają się, czy nie przywrócić kursowania promu przez Martwą Wisłę.



Likwidacja przeprawy promowej Wisłoujściezobacz na mapie Gdańska sprawiła, że rowerzyści zwiedzający nadmorskie dzielnice Gdańska nie mają jak przedostać się przez Martwą Wisłę. Nic nie daje im tunel w ciągu Trasy Słowackiego, bo nie wolno im do niego wjeżdżać. Z kolei z autobusu linii 258, kursującej tą trasą, bywali wypraszani lub wręcz niewpuszczani przez kierowców, zasłaniających się bezpieczeństwem innych pasażerów.

By temu zaradzić, miejski przewoźnik (wówczas ZKM, dziś GAiT) kupił za 7 tys. zł przyczepkę do przewożenia rowerów. Miała ona być doczepiania do autobusu i umożliwiać rowerzystom przejazd pod Wisłą.

  • ZTM tłumaczy, że ze względu na niską frekwencję pośpiech z uruchomieniem przyczep nie był konieczny.
  • W autobusach kursujących tunelem pod Martwą Wisłą znajduje się w sumie 8 miejsc na rowery (w tym 6 na specjalnych wieszakach).


Sęk w tym, że od roku przyczepka stoi niewykorzystywana.

Organizatora transportu publicznego w Gdańsku zapytaliśmy, z czego wynika to opóźnienie.

- Przyczepki dotarły do Gdańska dopiero w sierpniu, dlatego uznaliśmy, że wykorzystamy je dopiero od tego sezonu, przy czym odbędzie się to poza umową przewozową między ZTM a GAiT - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Trzeba też dodać, że dotychczasowa frekwencja rowerzystów korzystających z tunelu i linii 258 była niska. Średnio to ok. 3-5 osób na jeden kurs, w weekendy ok. 8-9. Przy zwiększonej częstotliwości autobusów nie było konieczności, by te jeździły z przyczepką.
To wyjaśnienie oficjalne. Nasz informator twierdzi, że sprawa wygląda nieco inaczej.

- Kierowca autobusu z przyczepką musi mieć dwie kategorie prawa jazdy: D i E. Ponadto ani GAiT, ani ZTM nie wiedziały, jak rozstrzygnąć kwestię montażu rowerów na tych przyczepkach. Czy powinien robić to kierowca, czy pasażer? A co, jak któryś z nich niewłaściwie zamocuje rower i ten podczas jazdy wypadnie na jezdnię albo porysuje inne rowery? Kto miałby wówczas ponieść za to odpowiedzialność i pokryć koszty naprawy czy wymiany roweru? - dzieli się z nami wątpliwościami.
Według zapowiedzi ZTM dostawki do autobusów pojawią się w tym sezonie. Kiedy, tego jeszcze nie wiadomo.

- Odpowiedzialność za rowery na przyczepie podczas jazdy będzie brał kierowca, bo tak wynika z ustawy o ruchu drogowym. Nie wiemy jeszcze, jak dużo czasu będzie potrzebne do załadunku i rozładunku rowerów. Niewykluczone, że z kierowcą będzie jeździł pomocnik, by przestoje nie trwały na przystanku dłużej niż 3-4 min. Chcemy wykorzystać doświadczenie z podobnej linii regionalnej kursującej w Poznaniu - dodaje Zomkowski.
Warto dodać, że przewóz rowerów w autobusach linii 258 (a wkrótce także na przyczepkach) jest darmowy. Trzeba jedynie posiadać ważny bilet jednorazowy lub okresowy.

Wideo archiwalne


Prom Wisłoujście: jest szansa, że wróci?

Na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska zarząd Transportu Miejskiego przygotował analizę przywrócenia promu Wisłoujście, kursującego przez Martwą Wisłę. Wynika z niej, że jednoczesne utrzymanie dwóch linii autobusowych i promu kosztowałoby budżet miasta 2,5 mln zł (900 tys. na autobusy i 1,6 mln na prom).

Po otwarciu tunelu w kwietniu 2016 r. wpływy z biletów sprzedawanych na promie spadły z 31 do 18 tys. zł miesięcznie (w maju).

Jak usłyszeliśmy w ZTM, szacunki trafiły do BRG i trwa ich analizowanie. O tym, jakie są szanse na uruchomienie przeprawy pieszo-rowerowej pisaliśmy w lutym.


Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (183) 5 zablokowanych

  • (11)

    Urzednicy to potrafia marnotrawic nie swoje pieniadze.

    • 119 22

    • Gdańsk to takie miasto (5)

      gdzie najpierw robią a potem myślą. Wystarczy przypomnieć sprawę pętli na Jana z Kolna. Zamiast kupować przyczepy wystarczy aby autobusy które wracają i wyjeżdżają z pobliskiej pętli na Hallera przy okazji (tunel jest bardzo blisko) przejeżdżały przez tunel ( autobusy są wtedy puste ) i zabierały tylko cyklistów z ich pojazdami. Rowerzyści chcą przejechać w większości przecież tylko przez tunel. Cykliści sami wnosili by swoje pojazdy (tak jak robią to teraz) więc odpadnie problem ewentualnych uszkodzeń rowerów i roszczeń. Ponieważ byłby to kurs tylko dla rowerzystów odpadnie problem roszczeń normalnych pasażerów ( wiadomo że na rower nie wybierzemy się w garniturze ) bo i ja nie lubię jak ktoś oponą rowerową pobrudzi mi ubranie. Wystarczy że taki autobus w jedną zabierze cyklistów i po drugiej stronie po wysadzeniu I tury zawróci i zabierze chętnych w drugą stronę. Po przejeździe może wracać do bazy na Hallera bądź jechać w swoją trasę. Problem polega na tym że miasto likwiduje zajezdnie. Niestety deweloperzy są przed mieszkańcami. Do tego tutaj wszystko robi się na odwrót.

      • 16 15

      • (1)

        dzieki obywatelu!
        nastepnym razem wzor działań wezmiemy od gdyni!
        czuwaj

        • 5 7

        • tunel jest w ciągu

          Ulicy Słowackiego? Chyba za 100 lat

          • 3 0

      • Rowery to trzeba wywalić z autobusu (2)

        Kto to wymyślił ze by rower był w autobusie jak chce jechać rowerem to niech jedzie rowerem a nie autobusem z rowerem

        • 12 6

        • Tępaku, tunelem nie wolno jechać rowerem!!!!

          • 7 7

        • mózg zatruty spalinami i wszystko jasne

          • 2 3

    • otwierali 15 razy tunel (2)

      teraz wózek na rowery kupują...Myślenie obce?

      • 6 1

      • Dokładnie zamiast zrobić 3 tunel na rowery i pieszych (1)

        • 4 4

        • "paanietosiętuunasnieda"

          i dało by się wpuścić rowery do tego co jest, nawet teraz i to bez puszczania "tych groźnych rowerzystów" w pobliże tych "kruchych cennych samochodów" prowadzonych przez tych biednych nie dających rady dostrzec przeszkody "kierowców"

          bo w przekroju tunelu,
          przeciętym jezdnią z grubsza na pół
          samochody jadą górą
          a na dole jest TUNEL TECHNICZNY
          niższy i węższy, ale dla rowerzystów wystarczył by "z palcem"

          juz jest tam oświetlenie, tylko wyjąć kciuki z zadków i zlecić jakieś drobne przeróbki nawierzchni, o ile jakieś w ogóle potrzebne. prawie BEZ KOSZTÓW

          • 0 2

    • Urzędnicy to maja naprawdę co z głowami

      Przyczepa Hehehe ja pier...

      • 7 1

    • głosowałeś na nich? będziesz głosował dalej?

      • 1 0

  • Czy nie można było tak zaprojektować tunelu aby mogły tam przejeżdżać rowery? (24)

    • 122 93

    • (2)

      Nie.

      • 37 24

      • nie da sie

        • 3 1

      • Jednak nie da sie

        • 2 2

    • Oczywiście, że można było - tylko koszt budowy należałoby pomnożyć przez.... (6)

      no właśnie, ile ? Aby zmieścić ścieżką rowerową średnica tunelu powinna wynosić nie 12 m ale co najmniej 14 m. Czyli cena TBM, czas, drążenia zużyta moc, wielkość urobku, zużytego betonu itd wzrasta o 36%. A cena wzrosłaby jeszcze bardziej - bo 14 m to już średnica wielkogabarytowa. Oszczędnie licząc czas budowy i cena 50% więcej. Podobnie z kosztami eksploatacji gotowego tunelu. A pod kanałem La Manche nawet samochody samodzielnie nie jeżdżą - tak to jest z głębokimi tunelami.

      • 45 5

      • (2)

        na moście wantowym debile też tak myśleli teraz myślą jak za ciężką kasę dostawić do tego mostku ciąg pieszo-rowerowy oczywiście w momencie budowy byłoby trochę drożej ale nieporównywalnie taniej niż obecnie to samo z tym tunelem

        • 18 8

        • most jest jednak innym obiektem (1)

          i do mostu latwiej jest cos dobudowac

          • 9 1

          • ale po co dobudowywać jak mozna było zrobic jak trzeba?

            • 3 0

      • oczywiście, że było można (1)

        ale ważniejsze jest promowanie "kręcenia km dla Gdańska" niż tworzenie realnych rozwiązań dla tego środka transportu. Przyczepką chcą, żeby rowery wozić, głąby kapuściane...

        • 16 12

        • co wy gadacie

          Kto by jeździł tym tunelem??? Dla kilku osób nie warto wywalac kasy w błoto.

          • 16 15

      • Gdańsk jako takie rowerowe miasto powinien jednak się wysilić

        • 1 1

    • Oczekujesz myślenia? (10)

      Wystarczy przypomnieć że mamy ścieżki rowerowe już prawie wszędzie ale tam gdzie najbardziej są potrzebne nie. Główne najbliższe osiedla czyli Chełm i Suchanino. Wskaż połączenie tych osiedli ścieżką z centrum Gdańska. Najbliższe główne sypialnie! Jedyne połączenie to dla Chełmu ul. Cienista. ( w przeciwnym końcu osiedla i trzeba się cofać w kierunku Oruni więc bez sensu ) oraz dla Suchanina to ul. Rakoczego czyli też w przeciwnym do centrum końcu osiedla równie bezsensowne jak dla Chełmu.

      • 20 8

      • łostowicką do kartuskiej i jesteś w centrum (3)

        • 10 2

        • Łostowicką do kartuskiej? (2)

          A jak mieszkam na Biegańskiego to mam się cofać całe osiedle pod górę?!

          • 4 3

          • Jedz chodnikiem co się będziesz puerd...

            • 3 1

          • a co, tak ciężko podjechać rowerem pod górę?

            Wyglądasz bardziej na opłacanego leminga a nie rowerzystę ;-)
            Poza tym... stoczniowców/na zboczu w ciasną i jesteś na kartuskiej - czyli w centrum.

            • 1 1

      • z przymorza do oliwy tez sie nie dostaniesz. (4)

        z przymorza do oliwy tez sie nie dostaniesz. takie realia, przez zabianke albo zaspe trzeba jechac.

        • 11 6

        • (2)

          No czyli jednak da się dojechać :) nie szukaj problemu tam, gdzie go nie ma

          • 2 7

          • rozumiem, ze jesli samochodem z Gdanska do Gdyni moglbys pojechac przez Elblag tez bylbys zachwycony? (1)

            • 11 3

            • on jest za tempy żeby to pojąć, a żeby znaleźć prawo jazdy musiał zjeść 789 paczek chipsów

              • 2 2

        • jak nie ma ścieżki to można jechać ulica, jeśli nie ma podwyższonej do 70 prędkości... tyle w temacie

          • 0 0

      • Z chelmu na Jasień

        Z chełmu na Jasień nawet jednego autobusu nie ma, nie mówiąc o scieżce rowerowej. Na części kartuskiej nawet chodnika nie ma. A na dzikim przejeździe za biedronka zrobili teraz schody!!! Paranoja

        • 1 1

    • Można było ale ci durnie co to projektowali uznali że nie trzeba myśleli kategoriami dnia dzisiejszego lub wczorajszego nawet

      • 2 8

    • Chyba dla ukraińców...

      • 0 1

    • Naturalnie ze tak i to be zadnych kosztów wydzielic ulicy pas dla rowerów albo je dopuscic bez wydzielenia.

      Nie było by żadnych problemów gdyby nie fakt że większość kierowców nie przestrzega żadnych przepisów i spowodowali już kilkadziesiąt wypadków w tunelu. A tym samym powodując zagrożenie dla rowerzystów ,którzy nie maja ochrony z tony stali.

      • 3 1

  • (3)

    Super ;), pamiętajmy ze Gdańsk jest miastem turystycznym..

    • 24 12

    • No i?

      • 6 1

    • Bzdura

      Jeżeli "miasto turystyczne" oznacza utrzymywanie się z _turystyki_ to Gdańsk nie jest i nigdy nie był takim miastem. Pomimo tego, że bardzo wielu turystów tu przyjeżdża. A tunel powstał przede wszystkim z myślą o przemyśle i biznesie.

      • 5 0

    • głupek się cieszy ze wszystkiego

      • 0 0

  • Prom (3)

    Tylko jakiś zgrabniejszy, oszczędny i najlepiej elektryczny. I taki co max. 2 auta przywiezie.

    • 30 10

    • Źadnych aut! Powrót promu tak, ale dla niezmotoryzowanych.

      • 22 4

    • (1)

      Prom nie musi być duży.Wystarczy coś w rodzaju "Motławy" kursującej z pod Żurawia do spichrzów na Ołowiance,wprawdzie sama "Motława" mogłaby się nie bardzo nadawać do pływania na trasie Wisłoujście-Nowy Port ze względu na warunki panujące na Kanale Portowym,ale stateczek w typie "Sonicy" mógłby tu się sprawdzić.Taki tramwaj wodny powinien kursować na trasie Wisłoujście-Nowy Port-Falochron Zachodni.

      • 14 2

      • Ja bym zainwestował w średni, jak propozycja Wacka.

        Ale tylko dla służb ratowniczych! Normalnie korzystaliby piesi z rowerzystami.
        W razie zamknięcia tunelu karetka z Nowego Portu lub lekkie pojazdy PSP Florian mogłyby łatwo przejechać na Wyspę Portową (z Przeróbką, Stogami i Krakowcem-Górkami Zachodnimi).

        • 1 0

  • Kolejny wałek - przyczepa! (3)

    A jak będzie prom dla rowerzystów, to się ją sprzeda - tanio i swoim. Ale przetarg był!
    Wyraźnie widać ostatnie podrygi miasta i jego spółek przed odejściem Budynia. PS. Nie jestem za PiS-em. Taki Starogard ma udanego bezpartyjnego prezydenta.

    • 55 30

    • (2)

      Boszsz, wałek stulecia, przyczepa za 7 000 złotych!!!
      Ile Budyń za to mieszkań mógł kupić!!!

      • 12 2

      • (1)

        Nie ważne, pisior musiał posta klepnąć, parę groszy pewno zarobi.

        • 12 11

        • 5gr za post

          • 3 1

  • (19)

    Dlaczego kierowcy jeżdżą za darmo tunelem, a pieszy i rowerzysta musi płacić za autobus? Przecież tunel został zbudowany z podatków każdego mieszkańca, a jednocześnie nie jest drogą krajową, więc nie mają tutaj nic do gadania opłaty eksploatacyjne za auto (w tym podatek w benzynie).

    • 102 61

    • Hehe roszczenia rowerzystów czas start!

      • 44 26

    • Wcale nie za darmo (3)

      Za darmo to ja przejadę tym tunelem tylko w przypadku gdy Ty zapłacisz za paliwo na ten przejazd

      • 30 13

      • dodatkowe kalorie rowerzystę również kosztują ;]

        • 16 5

      • Masz samochód to chyba logiczne że atakujesz i płacisz za to paliwo a nie za przejazd pod tunelem

        • 15 11

      • tylko, ze tunel jest utrzymywany z pieniedzy miasta

        a tam nie trafiaja podatki z paliwa.

        Czy jak zaplacisz u fryzjera 100 zl to do dentysty tez uwazasz, ze powinienes miec za darmo?

        • 6 3

    • Ponosisz jakies oplaty z tytułu użytkowania roweru? roszczeniowy ped**arzu? (10)

      • 37 29

      • Pamietaj ze twoj dziurawy asfalt jest utrzymywany rowniez z podatkow nie-kierowcow (3)

        • 18 21

        • akurat dziurawy asfalt jest utrzymywany tylko z pieneidzy kierowcow (2)

          podatki w paliwie ktore wplywaja doi budzetu sa wieksze niz niz wydatki na budowei utrzymywanie drog

          • 10 6

          • (1)

            Podatki z benzyny nie idą do budżetu miasta. Ile razy trzeba tłuc to Januszom, by zrozumieli?

            • 10 5

            • nie zrozumieją

              benzyna rozum wyżarła

              • 2 0

      • (3)

        a jakie niby debilu opłaty ma ponosić rowerzysta palanciku?

        • 8 15

        • ubezpieczenie OC + podatki na (2)

          budowę nowych dróg rowerowych, remonty istniejących, utrzymanie w czystości, odśnieżanie, malowanie przejazdów, sygnalizatory na skrzyżowaniach i wiele wiele innych...

          • 7 3

          • można opodatkować rowerzystów pod warunkiem że opodatkuje się też kierowców.

            Biorąc pod uwagę oczywiście wkład jaki ponosi miasto na daną infrastrukture.
            Ponad 1000x więcej wydaje się na kierowców więc podatek powinien być 1000 razy większy.

            Oczywiście uwzględniając udział w ruchu ( rowerzystów jest na razie znacznie mniej niż kierowców) to wychodzi

            czyli powiedzmy 10zł za rowerzystę to kierowca płaci 1000zł.

            Pasuje? mi tak

            • 5 4

          • Koszt wszystkich rzeczy które wymieniłeś (poza oc) idzie z podatków mieszkańców, czyli również rowerzystów

            • 0 0

      • ty jestes roszczeniowy ped**arzu i to ty masz 3 pedały w aucie

        • 0 3

      • Jak rozumiem przed oddaniem tunelu to tych opłat kierowcy nie pokrywali?

        • 0 0

    • słusznie - wprowadzić winiety za przejazd tunelem

      • 9 5

    • możesz sobie dookoła na Westerplatte popylać

      a w tunelu to jeszcze się nawdychasz spalin

      • 4 1

    • Kierowca, gdy wsiądzie do autobusu płaci za bilet, a gdy uruchamia samochód- płaci za paliwo, które wcześniej zatankował. I jedzie. Jak wjedzie na autostradę - płaci za przejazd autostradą. Wsiada do pociągu/ samolotu (...) - płaci za bilet Jakieś pytania????

      • 2 0

  • (3)

    Zamknąć tunel!!!!

    • 28 22

    • To jest bardzo słuszna koncepcja

      • 9 3

    • Sam się zamknij będzie lepiej...

      • 5 8

    • Dawno nie słyszałem tak dobrego pomysłu kolego. Tunele na tory!

      • 4 1

  • Prom? (7)

    W ubiegłym roku prom ro***ali a teraz badają czy jednak bedzie potrzebny i jakiś ziomek to poprowadzi.Jakie to gdańskie!

    • 49 7

    • Lepsze to, niż lotnisko w gdyni

      • 8 4

    • Na szcescie Misiewicz bedzie nastepnym prezydentem Gdanska.I wszystko od razu bedzie lepsze.

      • 10 3

    • (2)

      ale przeciez nie chodzi o przywrócenie promu samochodowego.... tylko pieszo rowerowego

      • 8 1

      • Dokładnie

        Polecam wycieczkę do Travemunde. Tam jest taki mały prom obsługiwany przez 1 (!!!) osobę.

        • 1 1

      • I to jest ten problem!

        • 0 0

    • Ha! Będzie okazja do kolejnej zmiany nazwy!

      Będą Gdańskie autobusy tramwaje i prom! I znów kasiora dla swoich! Jak ja to lubię!

      • 2 0

    • Jedna nitka tunelu tylko dla rowerów!

      Druga ewentualnie dla śmierdzących samochodów

      • 0 3

  • Linia 258 (3)

    Linia powinna być uruchamiana tylko w sezonie,
    zimą autobus jeździ pusty.

    • 37 10

    • linia 258 (2)

      Aby lepiej ją wykorzystac to powinna być przedłużona od al. Hallera do Przeróbki

      • 5 3

      • (1)

        Można by też uruchomić ją w relacji Nowy Port-tunel-Przeróbka.Dawała by w ten sposób skomunikowanie z tramwajami na obu końcach trasy.

        • 11 2

        • Dobrze gada

          • 2 0

  • (1)

    Brak promu to żenada UM-podpowiem są małe niskokosztowe promy solarno-spalinowe w internecie ale myślenie urzędników tego nie obejmuje.Analizy i opinie 5-10mln zł koszt promu10% oby nie tak.

    • 18 11

    • i jaki splendor za ekologiczność - Budyń mógłby sobie zdjęcie na promie do plakatu wyborczego zrobić. Prawda jest smutna - nie ma kosztownego "misia" - nie będzie inwestycji

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane