Od trzech tygodni trwa budowa naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. W pierwszym etapie główne prace toczą się między Huciskiem a węzłem Unii Europejskiej. Drogowcy rozkopali tam Wały Jagiellońskie i zamknęli nawrotkę na wysokości Forum Gdańsk. Odwiedziliśmy plac budowy z naszą kamerą.
Budowa naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a przystankami autobusowymi przy Forum Gdańsk trwa od trzech tygodni. Niestety, powoduje też spore korki w centrum Gdańska.
Cierpią głównie kierowcy jadący w kierunku Oruni i Pruszcza Gdańskiego, bo w pierwszym etapie robót drogowcy skupili się na jezdni między Huciskiem a węzłem Unii Europejskiej.
Aby uniknąć całkowitego paraliżu na Podwalu Grodzkim i wytyczonych objazdach przez tunel pod Forum Gdańsk i ul. 3 maja przejazd w miejscu robót odbywa się dwoma pasami. Przy czym drugi pas powstał z betonowych płyt na fragmencie pobocza.
Dalej ruch odbywa się górą - przez węzeł Unii Europejskiej, bo przejazd pod węzłem przez ul. Okopową jest zamknięty. Po drodze kierowcy jadą po fragmencie wydłużonych zatok autobusowych.
Warto w tym miejscu zwolnić, nie tylko ze względu na pieszych i pasażerów oczekujących na przystanku, ale też fatalny stan nawierzchni z kamiennej kostki przypominającej bardziej progi zwalniające niż normalną brukowaną nawierzchnię.
W przeciwnym kierunku utrudnienia są zdecydowanie mniejsze. Jedyna zmiana w organizacji ruchu dla kierowców jadących w kierunku Huciska to zamknięta nawrotka na wysokości Forum Gdańsk.
Intensywne prace toczą się za to między jezdniami, które docelowo zostaną zwężone do trzech metrów szerokości.
Aktualnie wykonawca pracuje nad zabezpieczeniem i izolacją stropu podziemnego tunelu. Nad nim już wkrótce wytyczone zostaną chodniki, którymi piesi będą poruszać się z przejścia w kierunku peronów przystankowych i zejścia do tunelu.
Tempo prac mogłoby być lepsze?
Przyszłe korzyści z budowy przejścia i przede wszystkim tempo oraz termin prac nie wszystkich jednak satysfakcjonują. W Raporcie z Trójmiasta jeden z czytelników - podpisany jako ghost - twierdzi, że od dnia rozpoczęcia prac na terenie budowy niewiele się dzieje, a sama przebudowa nie powinna trwać zapowiadanych pięć miesięcy, a zdecydowanie krócej.
- Budowa przejścia czy nowego kosmodromu Polskiej Agencji Kosmicznej? Bo od dwóch tygodni prace ograniczyły się do zmiany lokalizacji przystanku, postawienia barier, wyznaczenia objazdu i zerwania wierzchniej warstwy ulicy - zauważa nasz czytelnik. - Standardowo nic się tam nie dzieje, zaangażowanie środków w tym newralgicznym miejscu dla komunikacji zarówno samochodowej, jak i autobusowej poniżej jakiejkolwiek krytyki (...). Taki remont powinien być prowadzony na dwie zmiany, w góra, ale to góra jeden miesiąc.
Warto jednak podkreślić, że organizacja pracy na tego typu budowach na kilka zmian zawsze wiąże się ze znacznym wzrostem kosztów. Musiałby ponieść je inwestor, czyli miasto.
Przejście gotowe do końca grudnia 2021 r.
Wykonawcą prac jest spółka Eurovia Polska. Koszt budowy przejścia i wymiany nawierzchni na Wałach Jagiellońskich to niespełna 6 mln zł z czego 1,7 mln pochłonie budowa przejścia, a 4,6 mln remont Wałów Jagiellońskich.
W ich efekcie piesi nie będą już musieli schodzić do tunelu, bo zyskają wygodne dojście do przystanku tramwajowego z obu stron Wałów Jagiellońskich.
Prace mają zakończyć się do końca grudnia 2021 r.
Zobacz także
Opinie wybrane
-
2021-08-26 06:33
Radni na złość (1)
Radni miasta na złość mieszkańcom doprowadzili do tego, że jest w realizacji projekt przejścia dla
Radni miasta na złość mieszkańcom doprowadzili do tego, że jest w realizacji projekt przejścia dla pieszych w miejscu tunelu. Brak logiki. Spora grupa była przeciwna, a i tak zrobili po swojemu. Jeden plus tego, że nawierzchnia jezdni będzie w końcu zrobiona. Ciekawego, czy projekt zakłada remont zatok autobusowych, które są nierówne.
- 6 1
-
2021-08-26 17:47
Nie
Zatoki dalej będą wyglądały jak pierwszej klasy skatepark
- 1 0
-
2021-08-26 08:23
FORUM
Miasto już nawet się nie kryję, że za pieniądze mieszkańców wspiera właścicieli centrum handlowego
Miasto już nawet się nie kryję, że za pieniądze mieszkańców wspiera właścicieli centrum handlowego forum gdansk, w tym przypadku utrudniając ruch samochodowy (a tym samym życie mieszkańcom) na i tak już zatłoczonej ulicy. Ale co tam niech jest przejście, żeby więcej turystów ze starówki łatwo trafiło do Forum i tam zostawili swoją kasę.
- 42 10
-
2021-08-25 10:59
Szczyt głupoty. (8)
Proponuję włodarzom miasta budowę w tym miejscu jeszcze kładki nad ulicą. Będzie komplet wszystkich
Proponuję włodarzom miasta budowę w tym miejscu jeszcze kładki nad ulicą. Będzie komplet wszystkich rodzajów przejść dla pieszych w jednym miejscu. Taka atrakcja turystyczna, jedyna w swoim rodzaju w Polsce a może w świecie ?
- 333 47
-
2021-08-25 11:16
Widać, że większość piszących komentarze na trojmiasto.pl nie wychyla nosa poza swoją okolicę, nie mówiąc o kraju. To nie wie (2)
- 11 33
-
2021-08-25 11:31
To, że coś jest za granicą (1)
Nie znaczy, że ma być także u nas. Buc jesteś i tyle.
- 18 10
-
2021-08-25 13:34
Jeszcze niedawno to żę w Niemczech są zamknięte sklepy w niedziele znaczyło że ma być tak u nas.
Serio możemy ściągać z każdego kraju UE tylko to co najgorsze?
- 12 3
-
2021-08-25 12:59
(1)
E tam kładka. Niech wybudują przejazd kolejowy ze szlabanami. To bardzo upłynni ruch pojazdów :-/
- 22 4
-
2021-08-26 10:05
dodatkowy tor kolejowy do Pruszcza lub nawet dalej do Tczewa umożliwiłby wprowadzenie rytmicznego taktu
połączeń SKM od Tczewa do Gdyni Chylonii. Znając życie, nawet gdyby takie rozwiązanie było
połączeń SKM od Tczewa do Gdyni Chylonii. Znając życie, nawet gdyby takie rozwiązanie było wprowadzone, wielu internautów nadal by twierdziło, że jedynym sposobem przemieszczania się przez Trójmiasto to samochód, choć już teraz to nie jest prawda.
- 2 0
-
2021-08-26 10:02
bobo uważa, że napisał coś oryginalnego i mądrego
podczas gdy dał tylko wyraz zdolności do tworzenia nudnych postów zawierających prymitywne
podczas gdy dał tylko wyraz zdolności do tworzenia nudnych postów zawierających prymitywne przegięcia. Komfort ruchu pieszych w centrum miasta to podstawowy zapis wielu dokumentów strategicznych wielu dobrze zarządzanych miast.
- 1 7
-
2021-08-26 10:21
Kto nie rozumie tej potrzeby jest totalnym samolubem
Autem będziesz szybciej wszędzie niż pieszy. Naprawdę te kilka minut Cię zbawi kierowco?
Autem będziesz szybciej wszędzie niż pieszy. Naprawdę te kilka minut Cię zbawi kierowco?
Miasto jest dla ludzi a nie dla samochodów. W mieście mieszkają rodziny z dziećmi, starsi ludzie, niepełnosprawni. Dla nich pasy to jedyna możliwość czasem. Ciekawe jakby myśleli kierowcy gdyby mieli taką sytuację jak człowiek który nie może skorzystać z windy bo jest zepsuta. Na przykład wyrwa w jezdni tak średnio co 3 dni i naprawiana dopiero kolejnego dnia- 2 9
-
2021-08-26 10:30
Kładka będzie ale zwodzona. Już niedługo rozpoczęcie prac projektowych które niestety wiąże się ze zwężeniem do jednego pasa ruchu.
- 4 0
wszystkie opinie (391)
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Mogłeś jeszcze nie czytać
-
5 tys. mandatu dla małżeństwa na rowerach (499 opinii)
-
On uczył ją jeździć, ona go potrąciła. Nie żyje 32-latek, 26-latka była pijana (163 opinie)
-
Ważne rondo za miliony powstanie na południu Gdańska. Miasto dołoży pieniądze (153 opinie)
-
Wątpliwości wokół zbiórki na pomoc Ukrainie (361 opinii)
-
Chcą ciszy w Śródmieściu. Ograniczenia dla klubów, zakaz dla motocykli? (380 opinii)
-
17-latkowie napadli z maczetą na znajomego i go okradli. Są w areszcie (124 opinie)