- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (97 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (13 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Rozpoczyna się projektowanie ul. Nowej Politechnicznej. Jaka będzie?
Ok. 2,3 mln zł może kosztować projekt 3,5-kilometrowej Nowej Politechnicznej z Wrzeszcza na Morenę. Najtańszą ofertę złożyła firma z Katowic. Przygotowanie dokumentacji ma potrwać do końca 2016 r.
Członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zasugerowali, że miejscy planiści chcą wybudować przeskalowaną, zbyt szeroką drogę, która nijak się ma do śródmiejskiego charakteru Wrzeszcza. Ich zdaniem w miejsce arterii, której budowa będzie wymagała wyburzenia części zabudowy wzdłuż ul. Do Studzienki, powinno się wykorzystać istniejący układ ulic i wkomponować w niego trasę tramwajową.
Czytaj także: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria
Na dowód, że to jest możliwe, pokazali wizualizacje dwóch wizji ul. Nowej Politechnicznej.
Urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska oponowali z kolei, że ulica, która powstanie, nie będzie miała charakteru miejskiej autostrady, zostanie zaprojektowana zgodnie ze sztuką, a jej duża przepustowość jest ważna, ze względu na konieczność obsługi ruchu aut między Wrzeszczem i osiedlami górnego tarasu.
Czytaj także: BRG: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą
Ta dyskusja z pewnością wpłynie na firmę, która na zlecenie miasta zaprojektuje nową ulicę. O kontrakt ubiega się pięć pracowni. W tym tygodniu okazało się, że najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyło biuro projektowe Mosty Katowice. Za sporządzenie kompleksowej dokumentacji inwestycji oczekuje ono 2,3 mln zł (wszystkie oferty są wymienione w ramce pod tekstem).
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zamawiający z ramienia miasta - na ten cel przeznaczyła ok. 2 mln zł, ale nie powinno być problemów ze znalezieniem dodatkowych 300 tys. zł w budżecie samorządu.
- Potrzebujemy teraz dwa lub trzy dni na ocenę złożonych ofert. Wtedy ogłosimy rozstrzygnięcie. Sądzę, że umowę z wykonawca uda się podpisać na przełomie czerwca i lipca - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pełna dokumentacja wraz z pozwoleniami budowlanymi i środowiskowymi ma być gotowa do końca 2016 r. - dodaje.
Jakie są założenia dla nowej drogi?
W ramach inwestycji będzie rozważana budowa 3,5-kilometrowej ul. Nowej Politechnicznej z pełnym uzbrojeniem. Projekt ma przewidywać też uruchomienie dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą od ul. Myśliwskiej do ul. Mickiewicza. Obok trasy tramwajowej powstanie wtedy dziewięć przystanków w rejonie: ul. Nowej Bulońskiej, sądu przy ul. Piekarniczej, CH Morena i GPN-T, ul. Schuberta, ul. Wileńskiej, ul. Jarowej, i ul. Traugutta, ul. Miszewskiego, przy planowanej Drodze Czerwonej, Placu Komorowskiego.
Inwestycja ma przewidywać także budowę przystanków autobusowych zlokalizowanych równolegle do przystanków tramwajowych. Do tego w jezdni ul. Nowej Politechnicznej projekt ma przywidywać kanalizację deszczową i przebudowę sieci wodno - kanalizacyjnej. Pojawią się też ścieżki rowerowe.
Wyzwania na skrzyżowaniu z Grunwaldzką
Projekt włączenia trasy tramwajowej z Nowej Politechnicznej w trasę biegnącą wzdłuż al. Grunwaldzkiej, ma mieć zachowane wszystkie relacje skrętne. Chodzi o to, by tramwaj jadąc z Moreny mógł we Wrzeszczu skręcić zarówno do Oliwy, jak i do centrum Gdańska. Podobnie ma być podczas jazdy od strony Placu Komorowskiego.
Czy czekają nas utrudnienia podczas dużej przebudowy skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego ?
- Niekoniecznie. Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG.
Także takie rozwiązania muszą uwzględnić projektanci.
1. Konsorcjum firm: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o z Warszawy; HV Consultores de ingenieria, proyectos y obras, S.L. - 5 830 200 zł
2. Europrojekt Gdańsk S.A. z Gdańska - 5 077 440 zł
3. Mosty Katowice Sp. z o.o. z Katowic - 2 337 000 zł
4. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska - 2 927 400 zł
5. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. z Gdańska - 3 368 970 zł
Miejsca
Opinie (220) 1 zablokowana
-
2015-06-18 16:32
zrobić wszystko (1)
Żeby nie dopuścić do tego barbarzyńców go aktu powrotu do PRL'u i wyburzenia przedwojennego Gdańska żeby zrobić arterię jak na Chełmie czy gdzieś za miastem. Co z tego ze korki... Londyn Berlin Kopenhaga Amsterdam Utrecht Boston i wiele innych miast cywilizowanego świata już dawno nauczyło się ze do Centrum nie jeździ się samochodem a jeżeli to poza godzinami szczytu! A do pracy przesiadka na kolejkę autobus tramwaj czy rower...Przepustowość. .. jak słyszę taki argument to mnie mdli...
- 26 8
-
2015-06-18 20:18
przepustowość do bardzo ważny argument ale...
mierzony w ilości przewiezionych ludzi a nie pojazdów czyli jakby nie patrzeć zbiorkom wygrywa.
- 9 0
-
2015-06-18 16:35
(3)
Mam prósbę ! czy przystanek Miszewskiego moze nazywać się inaczej ? bo mamy już przystanek o tej samej nazwie na al. Zwycięstwa i wielu ludziom napewno będzie się myliło ! W pobliżu jest ulica Matejki i Sienkiewicza. Tak samo przystanek Traugutta , nie lepiej Siedlicka ?
- 3 5
-
2015-06-18 18:25
Gdzie Rzym, a gdzie Krym, gdzie Matejki, a ten przystanek. Odpowiednia nazwa to "Do Studzienki" lub "DH Jantar". Z " Traugutta" to faktycznie ktoś dał ciała, jest już taki przystanek na Alei Zwycięstwa (która notabene nie krzyżuje się z Miszewskiego, bo kończy się na wysokości Piramowicza).
- 2 2
-
2015-06-18 18:34
Gdzie na Al. Zwycięstwa jest przystanek o nazwie Miszewskiego?
- 5 1
-
2015-06-18 18:49
Polecam naukę topografii miasta, wystarczy nawet Wrzeszcza.
Al. Zwycięstwa kończy się co najmniej 300 metrów przed Miszewskiego - Do Studzienki.
Natomiast zgoda że przystanek mógłby się nazywać Matejki lub Fiszera.
Także zamiast wyimaginowanej Drogi Czerwonej przystanek brzimeć powinien Leczkowa, Biała albo krótko Rynek.
P.S. Nazewnictwo przystanków świadczy także o nie najwyższych lotach planistów z BRMG.- 2 2
-
2015-06-18 16:37
papier to drogi materiał budowlany
- 7 3
-
2015-06-18 16:51
Propozycja budowt N.Politechnicznej bez burzenia domów zabytków (3)
Witam Państwa,
W celu ograniczenia ruchu na ulicy do Studzienki, chcę zaproponować uporządkowanie ruchu w nieodległej ulicy tj. Jaśkowej doliny, jako, że prowadzi w te same rejony a mogłaby być znakomitym odciążeniem ulicy Do Studzienki pod warunkami:
1. Zlikwidowanie nieczynnego MC Donalda przy Manhattanie
2. Przesunięcie w głąb zatoki przystanku autobusowego aby mieściły się 2 a nie jeden autobus
3. Uporządkowanie odwiecznych płyt na krótkim odcinku ulicy pomiędzy Manhattanem a nie czynnym MC Donalds
4. Uporządkowanie zatok autobusowych ulicy Jaśkowa Dolina aby w jej ciągu nie blokowały pozostałego ruchu drogowego
5. Przeprojektowanie ronda u zbiegu ulicy Jaśkowa Dolina i Wileńskiej tak by główny ruch był w ciągu Jaśkowej Doliny a nie tak jak obecnie, ponieważ z podrzędnej ulicy Wileńskiej jadące pojazdy w kierunku Moreny skutecznie blokują główny ruch z dołu do góry przy wymienionym rondzie, co widać każdego dnia w postaci gigantycznego "korka"
6. Uporządkowanie sygnalizacji drogowej w całym ciągu ulicy Jaśkowa Dolina tak by była "zielona fala"
Ponieważ na wylocie ulicy Jaśkowa Dolina znajduje się obecnie zmodernizowane skrzyżowanie, jak sądzę znakomicie odciąży ruch z ulicy Do Studzienki, zwłaszcza, że z tego miejsca ruch na osiedla jest we wszystkie kierunki.
Rozpatrywanie wyłącznie ulicy Nowej Politechnicznej bez uwzględnienia ulicy Jaśkowa Dolina uważam za strzał kulą w płot, zwłaszcza, że projektanci nie mieszkają w Trójmieście i nie potrafią przeanalizować ruchu tak jak to wiedzą użytkownicy dróg.
Ponieważ mam jeszcze wiele spostrzeżeń, które jak sądzę mogą ułatwić lub usprawnić rozwiązywanie problemów w ruchu drogowym, proszę o kontakt na e-mail a potem ewentualnie osobisty.- 21 6
-
2015-06-18 18:12
(2)
Inżynier Gumiber ratuje świat... serio? Jaśkowa Dolina już od dawna nie wyrabia, słaby wymyśliłeś objazd.
- 4 7
-
2015-06-18 18:41
(1)
Nie wyrabia m.in z powodu ronda na górze i spiętrzenia świateł na Jaśkówce w jej górnym przebiegu od ronda do Rakoczego.
Co niby lepszego wniesie wyburzenie budynków ul. Do Studzienki i poszerzenie jezdni, skoro potem i tak wszystko wjedzie w Sobieskiego a potem Schuberta i utknie na rondzie Trzy Lipy.- 4 5
-
2015-06-18 22:25
Rondo blokuje ruch, no, no, to ci nowość... Nie przyszło wam do głowy, że "niski ruch z podrzędnej Wileńskiej blokuje Jaśkowa" dlatego, że NIE JEST taki niski? Był ktoś w Wielkiej Brytanii? Ronda UPŁYNNIAJĄ ruch, w przeciwieństwie do sygnalizacji, która charakteryzuje się najmniejszą przepustowością (ale wysokim bezpieczeństwem). A jeszcze jakby się kierowcy nauczyli poprawnie sygnalizować skręt i opuszczanie ronda....
- 2 2
-
2015-06-18 17:00
Nowa Politechniczna skróci dojazd rowerem z Chełmu do Wrzeszcza i na Zaspę. Nie trzeba się będzie przebijać
się przez Centrum tylko Łostowicką Nowolipiem Schuberta do Nowej Politechnicznej. Wystarczy tylko do Nowej Polutechnicznej przedłużyć ddr na Schuberta- 6 6
-
2015-06-18 17:04
Tramwaj jest tylko przykrywka, zeby wyciagnac pieniadze z unii.
Zdegraduja Wrzeszcz, zrobia kolejna Grunwaldzka.
Niestety :(- 17 13
-
2015-06-18 17:31
(2)
Powstał praktycznie drugi Gdańsk na górnym tarasie, który musi być dobrze skomunikowany z Centrum. Już przed wojną myślano o odpowiednim połączeniu południa z Wrzeszczem rezerwując na ten cel tereny. Oczywiście było by barbarzyństwem, gdyby skanalizowano ten ruch przez najpiękniejszą ulice Gdańska Jaśkową Dolinę. Nowa Politechniczna jest niezbędna. Im szybciej będzie wykonana tym lepiej.
- 16 14
-
2015-06-18 21:20
(1)
Tak, ale problemem jest połączenie z Placem Komorowskiego. Szukałbym "innej drogi".
- 2 0
-
2015-06-19 05:44
wyłączyć problematory
Zostawmy ten problem do rozwiązania fachowcom tym bardziej, że
"Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG."
Na placu Komorowskiego też przewidziano miejsce na torowisko w ul. Wyspiańskiego budując w latach 60-tych nowe budynki.- 2 0
-
2015-06-18 17:58
Projektanci (2)
I chwała, źe za projektowanie wzięli się inżynierowie z Katowic a nie z biura pana kosiedowskiego z ul. Uphagena.
- 10 4
-
2015-06-18 22:28
(1)
Kiedy zobaczysz, jak ludzie z Katowic zaczną projektować, to będziesz żałował, że Kosiedowski przegrał przetarg. Mosty Katowice nie mają żadnego doświadczenia w projektowaniu w mieście (projektują autostrady i drogi ekspresowe). A o tramwajach to nie mają żadnego pojęcia.
- 1 1
-
2015-06-19 19:25
Kosiedowski też się nie zna
dla niego sprawa jest jasna: 2x3,75m w każdą stronę, 11 metrów na tramwaj, sr*jtrawnik, ekran akustyczny, piesi i rowerzyści niech się cieszą, że nie muszą zaginać naokoło.
- 0 1
-
2015-06-18 19:02
Po pierwsze. Jeśli wybiorą biuro projektowe z drugiego końca Polski to będzie męka na etapie projektowania nie wspominając już o samej budowie. Pracuję w tzw. wykonastwie i przerabiałem takie sytuacje wielokrotnie.
Po drugie. Pan dyrektor Bartosiewicz po raz kolejny, delikatnie mówiąc, opowiada bajki. W DRMG-ie po ostatnich zmianach (przejęcie do realizacji wszystkich zadań inwestycyjnych) mają totalny burdel. Rozstrzygnięcie przetargu (sprawdzenie ofert i wybranie Wykonawcy) trwa średnio miesiąc czasu albo i dłużej. Oficjalnie, co chwilę, chwalą się nowo ogłoszonymi przetargami a później wszystko wlecze się niemiłosiernie - wiele inwestycji, które miały już dawno trwać do tej pory nie rozpoczęto i wszystko na to wskazuje, że będą później realizowane "na wariata" aby tylko zdążyć przed końcem roku.- 9 1
-
2015-06-18 19:20
Zdecydowanie za mało przystanków... tak z 25 byłoby w sam raz. Plus obowiązkowe czerwone na każdym skrzyżowaniu. Serio to trzeba być debilem żeby zaprojektować linię z Moreny do Wrzeszcza na której realny czas przejazdu wyniesie ok 20 min a przy okazji wyburzyć kawał miasta.
- 13 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.