• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się projektowanie ul. Nowej Politechnicznej. Jaka będzie?

Maciej Naskręt
18 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Przebieg ul. Nowej Politechnicznej w Gdańsku wraz z planowanymi przystankami trasy tramwajowej. Przebieg ul. Nowej Politechnicznej w Gdańsku wraz z planowanymi przystankami trasy tramwajowej.

Ok. 2,3 mln zł może kosztować projekt 3,5-kilometrowej Nowej Politechnicznej z Wrzeszcza na Morenę. Najtańszą ofertę złożyła firma z Katowic. Przygotowanie dokumentacji ma potrwać do końca 2016 r.



Jaka powinna być Nowa Politechniczna?

Ulica Politechniczna, czyli droga, która ma połączyć al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska z planowaną ul. Nową Bulońską Północną w rejonie ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, stała się kilka tygodni temu bohaterem publicznej debaty na temat projektowania dróg w Gdańsku.

Członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zasugerowali, że miejscy planiści chcą wybudować przeskalowaną, zbyt szeroką drogę, która nijak się ma do śródmiejskiego charakteru Wrzeszcza. Ich zdaniem w miejsce arterii, której budowa będzie wymagała wyburzenia części zabudowy wzdłuż ul. Do Studzienki, powinno się wykorzystać istniejący układ ulic i wkomponować w niego trasę tramwajową.

Czytaj także: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria

Na dowód, że to jest możliwe, pokazali wizualizacje dwóch wizji ul. Nowej Politechnicznej.

  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.


Urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska oponowali z kolei, że ulica, która powstanie, nie będzie miała charakteru miejskiej autostrady, zostanie zaprojektowana zgodnie ze sztuką, a jej duża przepustowość jest ważna, ze względu na konieczność obsługi ruchu aut między Wrzeszczem i osiedlami górnego tarasu.

Czytaj także: BRG: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą

Ta dyskusja z pewnością wpłynie na firmę, która na zlecenie miasta zaprojektuje nową ulicę. O kontrakt ubiega się pięć pracowni. W tym tygodniu okazało się, że najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyło biuro projektowe Mosty Katowice. Za sporządzenie kompleksowej dokumentacji inwestycji oczekuje ono 2,3 mln zł (wszystkie oferty są wymienione w ramce pod tekstem).

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zamawiający z ramienia miasta - na ten cel przeznaczyła ok. 2 mln zł, ale nie powinno być problemów ze znalezieniem dodatkowych 300 tys. zł w budżecie samorządu.

- Potrzebujemy teraz dwa lub trzy dni na ocenę złożonych ofert. Wtedy ogłosimy rozstrzygnięcie. Sądzę, że umowę z wykonawca uda się podpisać na przełomie czerwca i lipca - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pełna dokumentacja wraz z pozwoleniami budowlanymi i środowiskowymi ma być gotowa do końca 2016 r. - dodaje.

Jakie są założenia dla nowej drogi?

W ramach inwestycji będzie rozważana budowa 3,5-kilometrowej ul. Nowej Politechnicznej z pełnym uzbrojeniem. Projekt ma przewidywać też uruchomienie dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą od ul. Myśliwskiej do ul. Mickiewicza. Obok trasy tramwajowej powstanie wtedy dziewięć przystanków w rejonie: ul. Nowej Bulońskiej, sądu przy ul. Piekarniczej, CH Morena i GPN-T, ul. Schuberta, ul. Wileńskiej, ul. Jarowej, i ul. Traugutta, ul. Miszewskiego, przy planowanej Drodze Czerwonej, Placu Komorowskiego.



Inwestycja ma przewidywać także budowę przystanków autobusowych zlokalizowanych równolegle do przystanków tramwajowych. Do tego w jezdni ul. Nowej Politechnicznej projekt ma przywidywać kanalizację deszczową i przebudowę sieci wodno - kanalizacyjnej. Pojawią się też ścieżki rowerowe.

Wyzwania na skrzyżowaniu z Grunwaldzką

Projekt włączenia trasy tramwajowej z Nowej Politechnicznej w trasę biegnącą wzdłuż al. Grunwaldzkiej, ma mieć zachowane wszystkie relacje skrętne. Chodzi o to, by tramwaj jadąc z Moreny mógł we Wrzeszczu skręcić zarówno do Oliwy, jak i do centrum Gdańska. Podobnie ma być podczas jazdy od strony Placu Komorowskiego.

Czy czekają nas utrudnienia podczas dużej przebudowy skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska?

- Niekoniecznie. Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG.

Także takie rozwiązania muszą uwzględnić projektanci.

Oferty złożone w przetargu na projektanta ul. Nowej Politechnicznej.

1. Konsorcjum firm: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o z Warszawy; HV Consultores de ingenieria, proyectos y obras, S.L. - 5 830 200 zł
2. Europrojekt Gdańsk S.A. z Gdańska - 5 077 440 zł
3. Mosty Katowice Sp. z o.o. z Katowic - 2 337 000 zł
4. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska - 2 927 400 zł
5. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. z Gdańska - 3 368 970 zł

Miejsca

Opinie (220) 1 zablokowana

  • zrobić wszystko (1)

    Żeby nie dopuścić do tego barbarzyńców go aktu powrotu do PRL'u i wyburzenia przedwojennego Gdańska żeby zrobić arterię jak na Chełmie czy gdzieś za miastem. Co z tego ze korki... Londyn Berlin Kopenhaga Amsterdam Utrecht Boston i wiele innych miast cywilizowanego świata już dawno nauczyło się ze do Centrum nie jeździ się samochodem a jeżeli to poza godzinami szczytu! A do pracy przesiadka na kolejkę autobus tramwaj czy rower...Przepustowość. .. jak słyszę taki argument to mnie mdli...

    • 26 8

    • przepustowość do bardzo ważny argument ale...

      mierzony w ilości przewiezionych ludzi a nie pojazdów czyli jakby nie patrzeć zbiorkom wygrywa.

      • 9 0

  • (3)

    Mam prósbę ! czy przystanek Miszewskiego moze nazywać się inaczej ? bo mamy już przystanek o tej samej nazwie na al. Zwycięstwa i wielu ludziom napewno będzie się myliło ! W pobliżu jest ulica Matejki i Sienkiewicza. Tak samo przystanek Traugutta , nie lepiej Siedlicka ?

    • 3 5

    • Gdzie Rzym, a gdzie Krym, gdzie Matejki, a ten przystanek. Odpowiednia nazwa to "Do Studzienki" lub "DH Jantar". Z " Traugutta" to faktycznie ktoś dał ciała, jest już taki przystanek na Alei Zwycięstwa (która notabene nie krzyżuje się z Miszewskiego, bo kończy się na wysokości Piramowicza).

      • 2 2

    • Gdzie na Al. Zwycięstwa jest przystanek o nazwie Miszewskiego?

      • 5 1

    • Polecam naukę topografii miasta, wystarczy nawet Wrzeszcza.
      Al. Zwycięstwa kończy się co najmniej 300 metrów przed Miszewskiego - Do Studzienki.
      Natomiast zgoda że przystanek mógłby się nazywać Matejki lub Fiszera.
      Także zamiast wyimaginowanej Drogi Czerwonej przystanek brzimeć powinien Leczkowa, Biała albo krótko Rynek.

      P.S. Nazewnictwo przystanków świadczy także o nie najwyższych lotach planistów z BRMG.

      • 2 2

  • papier to drogi materiał budowlany

    • 7 3

  • Propozycja budowt N.Politechnicznej bez burzenia domów zabytków (3)

    Witam Państwa,
    W celu ograniczenia ruchu na ulicy do Studzienki, chcę zaproponować uporządkowanie ruchu w nieodległej ulicy tj. Jaśkowej doliny, jako, że prowadzi w te same rejony a mogłaby być znakomitym odciążeniem ulicy Do Studzienki pod warunkami:
    1. Zlikwidowanie nieczynnego MC Donalda przy Manhattanie
    2. Przesunięcie w głąb zatoki przystanku autobusowego aby mieściły się 2 a nie jeden autobus
    3. Uporządkowanie odwiecznych płyt na krótkim odcinku ulicy pomiędzy Manhattanem a nie czynnym MC Donalds
    4. Uporządkowanie zatok autobusowych ulicy Jaśkowa Dolina aby w jej ciągu nie blokowały pozostałego ruchu drogowego
    5. Przeprojektowanie ronda u zbiegu ulicy Jaśkowa Dolina i Wileńskiej tak by główny ruch był w ciągu Jaśkowej Doliny a nie tak jak obecnie, ponieważ z podrzędnej ulicy Wileńskiej jadące pojazdy w kierunku Moreny skutecznie blokują główny ruch z dołu do góry przy wymienionym rondzie, co widać każdego dnia w postaci gigantycznego "korka"
    6. Uporządkowanie sygnalizacji drogowej w całym ciągu ulicy Jaśkowa Dolina tak by była "zielona fala"

    Ponieważ na wylocie ulicy Jaśkowa Dolina znajduje się obecnie zmodernizowane skrzyżowanie, jak sądzę znakomicie odciąży ruch z ulicy Do Studzienki, zwłaszcza, że z tego miejsca ruch na osiedla jest we wszystkie kierunki.

    Rozpatrywanie wyłącznie ulicy Nowej Politechnicznej bez uwzględnienia ulicy Jaśkowa Dolina uważam za strzał kulą w płot, zwłaszcza, że projektanci nie mieszkają w Trójmieście i nie potrafią przeanalizować ruchu tak jak to wiedzą użytkownicy dróg.

    Ponieważ mam jeszcze wiele spostrzeżeń, które jak sądzę mogą ułatwić lub usprawnić rozwiązywanie problemów w ruchu drogowym, proszę o kontakt na e-mail a potem ewentualnie osobisty.

    • 21 6

    • (2)

      Inżynier Gumiber ratuje świat... serio? Jaśkowa Dolina już od dawna nie wyrabia, słaby wymyśliłeś objazd.

      • 4 7

      • (1)

        Nie wyrabia m.in z powodu ronda na górze i spiętrzenia świateł na Jaśkówce w jej górnym przebiegu od ronda do Rakoczego.
        Co niby lepszego wniesie wyburzenie budynków ul. Do Studzienki i poszerzenie jezdni, skoro potem i tak wszystko wjedzie w Sobieskiego a potem Schuberta i utknie na rondzie Trzy Lipy.

        • 4 5

        • Rondo blokuje ruch, no, no, to ci nowość... Nie przyszło wam do głowy, że "niski ruch z podrzędnej Wileńskiej blokuje Jaśkowa" dlatego, że NIE JEST taki niski? Był ktoś w Wielkiej Brytanii? Ronda UPŁYNNIAJĄ ruch, w przeciwieństwie do sygnalizacji, która charakteryzuje się najmniejszą przepustowością (ale wysokim bezpieczeństwem). A jeszcze jakby się kierowcy nauczyli poprawnie sygnalizować skręt i opuszczanie ronda....

          • 2 2

  • Nowa Politechniczna skróci dojazd rowerem z Chełmu do Wrzeszcza i na Zaspę. Nie trzeba się będzie przebijać
    się przez Centrum tylko Łostowicką Nowolipiem Schuberta do Nowej Politechnicznej. Wystarczy tylko do Nowej Polutechnicznej przedłużyć ddr na Schuberta

    • 6 6

  • Tramwaj jest tylko przykrywka, zeby wyciagnac pieniadze z unii.
    Zdegraduja Wrzeszcz, zrobia kolejna Grunwaldzka.

    Niestety :(

    • 17 13

  • (2)

    Powstał praktycznie drugi Gdańsk na górnym tarasie, który musi być dobrze skomunikowany z Centrum. Już przed wojną myślano o odpowiednim połączeniu południa z Wrzeszczem rezerwując na ten cel tereny. Oczywiście było by barbarzyństwem, gdyby skanalizowano ten ruch przez najpiękniejszą ulice Gdańska Jaśkową Dolinę. Nowa Politechniczna jest niezbędna. Im szybciej będzie wykonana tym lepiej.

    • 16 14

    • (1)

      Tak, ale problemem jest połączenie z Placem Komorowskiego. Szukałbym "innej drogi".

      • 2 0

      • wyłączyć problematory

        Zostawmy ten problem do rozwiązania fachowcom tym bardziej, że
        "Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG."
        Na placu Komorowskiego też przewidziano miejsce na torowisko w ul. Wyspiańskiego budując w latach 60-tych nowe budynki.

        • 2 0

  • Projektanci (2)

    I chwała, źe za projektowanie wzięli się inżynierowie z Katowic a nie z biura pana kosiedowskiego z ul. Uphagena.

    • 10 4

    • (1)

      Kiedy zobaczysz, jak ludzie z Katowic zaczną projektować, to będziesz żałował, że Kosiedowski przegrał przetarg. Mosty Katowice nie mają żadnego doświadczenia w projektowaniu w mieście (projektują autostrady i drogi ekspresowe). A o tramwajach to nie mają żadnego pojęcia.

      • 1 1

      • Kosiedowski też się nie zna

        dla niego sprawa jest jasna: 2x3,75m w każdą stronę, 11 metrów na tramwaj, sr*jtrawnik, ekran akustyczny, piesi i rowerzyści niech się cieszą, że nie muszą zaginać naokoło.

        • 0 1

  • Po pierwsze. Jeśli wybiorą biuro projektowe z drugiego końca Polski to będzie męka na etapie projektowania nie wspominając już o samej budowie. Pracuję w tzw. wykonastwie i przerabiałem takie sytuacje wielokrotnie.
    Po drugie. Pan dyrektor Bartosiewicz po raz kolejny, delikatnie mówiąc, opowiada bajki. W DRMG-ie po ostatnich zmianach (przejęcie do realizacji wszystkich zadań inwestycyjnych) mają totalny burdel. Rozstrzygnięcie przetargu (sprawdzenie ofert i wybranie Wykonawcy) trwa średnio miesiąc czasu albo i dłużej. Oficjalnie, co chwilę, chwalą się nowo ogłoszonymi przetargami a później wszystko wlecze się niemiłosiernie - wiele inwestycji, które miały już dawno trwać do tej pory nie rozpoczęto i wszystko na to wskazuje, że będą później realizowane "na wariata" aby tylko zdążyć przed końcem roku.

    • 9 1

  • Zdecydowanie za mało przystanków... tak z 25 byłoby w sam raz. Plus obowiązkowe czerwone na każdym skrzyżowaniu. Serio to trzeba być debilem żeby zaprojektować linię z Moreny do Wrzeszcza na której realny czas przejazdu wyniesie ok 20 min a przy okazji wyburzyć kawał miasta.

    • 13 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane