• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców

Maciej Korolczuk
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały. Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały.

W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?



Czy odczułe(a)ś w ostatnim czasie uciążliwości związane z nadmiernym hałasem wokół lotniska?

Zdaniem części naszych czytelników nowe korytarze startów i lądowań mają związek z zakończonym w marcu przyjmowaniem wniosków o odszkodowania za hałas generowany przez Port Lotniczy.

- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.

- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
  • Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian



Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.

- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku

Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.

- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.

Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku. Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku.

Na kolejne odszkodowania już za późno



Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.

- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.

Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.

Opinie (698) ponad 20 zablokowanych

  • Lotnisko. (4)

    Lotnisko powinni przenieść 50km od Gdańska i problem rozwiązany.

    • 18 43

    • A Ciebie wypie.... na zbity ryj z miasta.Sam się wyprowadź (1)

      • 9 3

      • frustrat z Ciebie, musisz być taki wulgarny dla obcej osoby. Na ulicy byś się nigdy tak odezwał bo byś się bał. Tutaj to co innego nie? Można wyzywać bez konsekwencji.

        • 7 4

    • nawet dalej, proponuję dwie lokalizacje - Słupsk albo Elbląg, wtedy Gdańszczanie na Rodos będą fruwać z Elbląga :D

      • 5 1

    • Co tam 50? 100 od razu

      • 1 2

  • na Małomiejskiej

    powinny samoloty latać jeszcze niżej żeby zakłócać krzyki z melin patologii

    • 38 10

  • Osowa, Chwaszczyno i okolice, w tym roku więcej samolotów (1)

    Lata nad głową. Głównie te fioletowe.

    • 19 8

    • Nie wiem skąd te minusy, jak nie mieszkacie tam to po co minusować?

      Jeszcze z 2-3 lata temu nic nad głową nie latało, teraz tak.
      Powiem więcej te samoloty też przelatują na Gdynią.

      • 3 2

  • (4)

    pozmieniali korytarze bo w promieniu tych co były wcześniej odbywają się w tej chwili pomiary głośności wykonywane przez biegłych sądowych w związku z wytoczonymi sprawami o odszkodowania za wprowadzenie OOU.

    • 35 11

    • tak mi się właśnie wydawało

      • 10 2

    • Mierzenie (1)

      Dokładnie tak

      • 3 1

      • Wlasnie wyznaczyli mi kogoś do mierzenia hałasu

        • 2 0

    • Zgadzam się w 100% bo w nocy przelatują nad Warszawską, gdzie nie latały.

      • 3 1

  • Kierunki startów i lądowań się może nie zmieniły, (2)

    tyle że Wizzairy często latają na skróty. Nie robią zakrętu na Chełmem na dużej wysokości tak jak Lufthansa czy KLM, tylko ścinają łuk nad Ujeściskiem lecąc już bardzo nisko. To jest chyba do sprawdzenia i zweryfikowania?

    • 61 11

    • (1)

      Dokładnie jest jak mówisz. Wizz lata bardzo nisko nad Ujesciskiem i tylko WiZz.

      • 8 0

      • Lata tak jak jest to dopuszczalne

        Nie ma w tym żadnych naruszeń. Czasem przelatuje i nad moim domem, późnym wieczorem. Wolę 100 Wizzów jeden za drugim niż 1 zafajdany skuterek na ulicy.

        • 0 2

  • Przedstawiciel lotniska zwyczajnie kłamie (3)

    Jeśli ktoś mieszka od 20 lat w tym samym miejscu, to chyba dokładnie wie, czy coś się zmieniło, czy nie. A hałas jest teraz taki, że codziennie kilka razy musimy przerywać rozmowy, bo zwyczajnie nikogo nie słychać. Kiedyś samoloty nie zagłuszały nawet mamroczącego telewizora.

    • 62 20

    • (2)

      jak mruczysz pod nosem to się nie dziw że cie nie słychać

      • 3 12

      • I po co ten durnowaty komentarz. (1)

        • 13 1

        • żebyś mógł napisać swój ;)

          • 1 1

  • Trzeba walczyć o swoje prawa! (5)

    Ruch lotniczy się nasila i w pewnym momencie to się staje niebezpieczne dla zdrowia. Nie rozumiem tylko skąd ograniczenie czasowe w składaniu wniosków o odszkodowanie? Jeśli kupię dom, który stał pusty a jest w strefie wpływu lotniska to już mi się odszkodowanie nie należy, bo jest PP terminie? Przecież to absurd! Albo lotnisko jest uciążliwe i wypłaca odszkodowania każdemu kto ma do tego podstawy, albo nie wypłaca w ogole.

    • 37 28

    • Kupujesz dom z całą świadomością gdzie stoi. Dlatego ma zapewne niższą cenę. I jeszcze odszkodowanie?

      • 15 2

    • (1)

      To może warto kupić dom gdzie indziej!! Nie wpadłeś na to????

      • 7 1

      • jak kupowałem dom to samoloty mi nie latały nad głową

        • 2 2

    • To po co kupujesz dom przy lotnisku

      Jak Ci hałas przeszkadza?

      • 3 1

    • Ty cwaniak

      Kur... Może za to że żyjesz wystąp o odszkodowanie , co za pala ułańska popitolone.... społeczeństwo tylko rościć odszkodowania i zasiłki

      • 0 0

  • te samoloty latają z coraz większą częstotliwością, nawet w nocy napierdzielają, że nie da sie spać (1)

    • 35 15

    • A nie przeszkadza nikomu ryk wydobywajacy sie z samochodu?. Te lomoty z radia sa znacznie glosniejsze od samolotu i trwaja prawie cala dobę

      • 0 0

  • Piękny widok te samoloty (4)

    Chcialbym mieszkać na samym lotnisku
    Ludziom to nawet bonk z własnej d.... przeszkadza
    Głośniej radio sobie Weźcie jak Wam samoloty przeszkadzają
    A na wakacje to wszyscy chcą polecieć
    Nie ma lotniska źle
    Jest to też niedobrze
    Zdecydujcie się

    • 46 20

    • nie wiesz o czym piszesz, mieszkałbyś w tej hałaśliwej strefie, to byś inaczej gdakał (1)

      • 5 6

      • To kup sobie stopery, zapłaciłeś mniej za m2 to cię chyba na nie stać?

        • 4 3

    • "bonk" (1)

      padłam :)

      • 5 0

      • od bonka?

        a wierszyk pierwszoklasity ze specjalnej.

        • 1 0

  • Jak Janusz z Krychą... (10)

    Lecom do Egiptu na sharmę to jest git, więcej kierunków git, a tak to lotnisko jest be, bo głośno. Logika powala. Kupują mieszkanie na prostej do pasa bo taniej, to potem za głośno. Kupują taniej koło Szadółek to źle, bo woni. Jak się niepodoba życie w mieście, to wracajcie na wieś bądź małych miasteczek skąd większość was przyjechała. Cisza spokòj. Może trochę krowim łajnem wali, ale to w końcu naturalne. Słoiki stają się bardziej gdañscy i roszczeniowi niż lokalsi.

    • 56 27

    • Głupoty opowiadasz.

      Mieszkam na szadółkach od 4 lat i nic nie woni, a mieszkania teraz i tutaj kosztują po 5550 złotych za metr.

      • 2 7

    • bredzisz jak naćpany. sam sobie przeczysz.

      czytaj ze zrozumieniem, jeśli nie są to dla ciebie zbyt abstrakcyjne wątki.

      • 4 2

    • (1)

      Chełm to nie dzielnica tanich mieszkań. Czytaj ze zrozumieniem. Samoloty latają nad dzielnicami nad którymi do tej pory nie latały.

      • 3 3

      • wtf?

        Od kiedy samoloty nie latały nad Chełmem? Prosta do lądowania idzie przez środek Chełmu ... i latają nad Chełmem od uruchomienia lotniska w latach 70 - tych. Ekspercie

        • 5 0

    • Lecom.. hahaha (3)

      Widać nie trzeba być lotnym by latać w wizair. Weź słownik poczytaj jak na autopilocie lecisz

      • 2 2

      • wiZZair (2)

        Wiesz co to ironia? BTW Wizzair pisze się przez dwa zz ekspercie

        • 1 1

        • (1)

          Nie tłumacz ironią swoich braków w wykształceniu.

          • 0 2

          • hahaha....

            tu mnie akurat nie boli prostaczku

            • 0 1

    • ej, sorry ale ja się tu przyprowadziłem do cywilizacji, chcę mieć knajpę z pijakami pod nosem, chcę mieć lotnisko, na które dojadę jednym autobusem za 3,8zł
      ja nie narzekam

      • 1 0

    • woli sprostowania

      Proszę się zapoznać z tematem, bo odszkodowania dotyczą włączenia nieruchomości do Obszaru Ograniczonego Użytkowania i tym samym, jak zresztą nazwa wskazuje, nałożenia na obszar w którym się mieszka szeregu ograniczeń, których nie było w momencie kupowania nieruchomości i nikt nie zagwarantuje, że lista ograniczeń z czasem nie będzie się wydłużać. Gdyby kupił Pan działkę nad jeziorem, a potem by ją włączono ustawą do jakiejś strefy w której nie można np. grilować, palić w kominku i się kąpać, to nie wystąpiłby Pan o odszkodowanie? Oczywiście to biegli ocenią czy roszczenia są zasadne, czy nastąpił spadek wartości nieruchomości itd., ale póki co w całej Polsce ludzie wygrywają, także albo biegli przekupni, albo jednak rekompensata się ludziom należy...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane